Tuulettajan moottori
KINNUNEN KYÖSTI
21.08.2011 16:43
Kun auto pysäytettiin niin tuulettajan moottori ei pysähtynyt . Odotin ainakin 15 min eikä se sammunut. Otin akun kengän irti, jolloin se sammui. Auton merkki Fiat 1,9. Kuka tietäisi mikä vikana?
HAAPANEN TIMO
21.08.2011 18:35
Oletan kysymyksessä olevan jäähdyttimen tuuletin. Tuuletintermostaatti rikki, sijaitsee syylärin kujettajan puoleisessa alareunassa.
Todennäköisesti vain vasen tuuletin jäi päälle koska se lähtee ensin 87° lämmössä, toinen tulee mukaan jos lämpö yhdestä tuulettimesta huolimatta nousee 92° lämpöön. Akunkenkää helpompi on irroittaa vasemman tuulettimen pistoke ja ajoa voi jatkaa koska toinen tuuletin tulee hätiin.
Termostaatin vaihto onnistuu lennossa vesiä poistamatta. Nosta auton vasen puoli ylös, pesuvati ja kiintoavain mukaan ja alle. Vanha pois ja uusi tilalle, pari litraa ehtii vatiin ja hihaan.
Linkin kuvassa on termari ja sen tyyppi, sekä hintaluokka. Älä osta yksitoimista, niitäkin siihen myydään, vaan nimenomaan linkin mukainen kaksitoiminen
http://seekpart24.com/hella/temperature-switch-radiator-fan-6zt007837031
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 21.8.2011 klo 18:36:46
Kiintoavain 29mm.
ENGLUND TOM
23.08.2011 07:30
Jäähdyttäjän takapuolella on musta laatikko ,siellä löytyy moottorin releet
ja toinen on viallinen !
Terv Tomppa
HAAPANEN TIMO
23.08.2011 19:48
Pieni veto Tomppa? Voi tietty olla ettei saada vastausta kun on niin hiljaista.
@timppa
JANHONEN MATTI
24.08.2011 09:35
Helppohan tuo on testata kun kysymys on maadoittamisesta.
HAAPANEN TIMO
24.08.2011 17:36
On toki, mutta rele sekä termari voivat molemmat irrottaa kun virran katkaisee.
Mulla on kahden viikon ikäinen kokemus tuosta termarinvaihdosta. Jäi päälle aina vain pidemmäksi ajaksi ellei irrottanut johtoa hetkeksi. Jäähtyessään irrotti lopulta.
@timppa
KINNUNEN KYÖSTI
25.08.2011 16:11
Kiitos vastauksesta. Osa vaihdettu. Kuntoon tuli.
HAAPANEN TIMO
25.08.2011 16:31
Kerro Kyösti kumpi oli, rele vai termari? Meillähän melkein veto lyötynä.
@timppa