Vielä Ducaton venttiilikannen tiivisteestä
SULIN HEIKKI
17.08.2011 20:38
Hei!
Venttiilikannen tiiviste on nyt vaihdettu, asennettu ilman tiivistysaineita
(liimaa/lakkaa).
Osaako joku kertoa onko edellinen tiiviste revennyt tiivisteen kiinnitysaineen
käytön takia. Venttiilikansi on alumiinia(silumiinia).
Kun tiiviste on "liimattu" sylinterikanteen ja venttiilikannen lämpölaajeneminen
on väkisin liikkuttanut tiivistettä sivusuunnassa, voisiko tapahtua kuvan
mukainen tiivisteen halkeaminen.
Tiedoista kiitollinen
Käyttäjän lisäys viestiin 17.8.2011 klo 21:28:33
Hei!
Tiiviste oli uusi 89 km ajettu.
Ilmeisesti kiristys liian tiukka?
Käyttäjän lisäys viestiin 18.8.2011 klo 15:01:30
Hei!
Tiiviste oli täysin pakasta vedetty, viikko aikaisemmin vaihdettu.
Vaihdon jälkeen ajettu noin 80 km.
Ohipuhallusputki oli auki.
Ei ole vieläkään minulle selvinnyt mikä oli vikana.
Maahantuoja ATOY, ei ole vielä vastannut.
JANHONEN MATTI
17.08.2011 21:23
Tuon mallin tiiviste ei liimaa kaipaa, kun on urassa ja pitää normaalisti hyvin pienillä kiristysarvoilla.
Tuo lämpölaajenemin tuskin selittää vauriota kun lämmön vaikutuksesta sekä sylinterin kansi että venttilikoppa laajenee, joskin materiaaleista johtuen niissä on pieniä eroa.
Ja kun vielä huomioidaan se , että tiivisteaine on kumia/kumimainen, joka joustaa melkoisesti murtumatta. Vanhemmisten tiiviste toki kovettuu mm. kuumuuden vuoksi ja sen murtumaherkkyys sen vuoksi kasvaa.
Mitenkähän mahtaa olla noudatettu rikkoutuneen tiivisteen osalta kiristysarvoja. Äkkiseltään tulee kuvien perustella mieleen, että tiiviste on kovettunut (ikä) ja alkanut vuotamaan, jolloin on lisätty hullun lailla kiristysmomenttia jolloin kovettunut tiiviste on suorastaan leikkautunut välissä ja osin ilmeisesti jopa tursunut välistä pois.
Toki myös materiaalivirhe voi olla syynä moiseen.
HALMEENMÄKI JUHANI
17.08.2011 23:14
Samaa mieltä, yritetty korjata vanhaa tiivistettä ylikiristämällä.