Ducaton venttiilikannen tiiviste

SULIN HEIKKI 14.08.2011 18:35

Hei! Fiat ducato 1998 1.9TD venttiilikannen tiiviste alkoi vuotaa. Meneekö venttiilikannen huohotusputki öljypohjaan vai suoraan ulos? Meneekö ko. putki helpolla tukkoon. Vai onko jotakin muuta vialla?

Hese

Käyttäjän lisäys viestiin 14.8.2011 klo 21:05:33 Kiitos Juhani. Mitä tapahtuu jos huohotinputki menee tukkoon? Tuleeko venttiilikanteen liian suuri paine? Tarkastin venttiilikannen tiivisteen, se on kyllä juuri vaihdettu ja on pois paikaltaan ja alareunasta rikki (asennusvirhe). Tuli vain mieleeni onko ylimääräinen paine pullauttanut tiivisteen ulos. Moottori toimii ja vetää hyvin eikä sauhuta pakoputkesta, ainakaan liikaa. Ajettu sillä on n.148 tkm.

Hese

Käyttäjän lisäys viestiin 14.8.2011 klo 21:12:06 Kiitos Matti Moottori tosiaan työntää öljyt ns. mäelle. n.80 km matakalla tuli öljyä ulos tiivisteestä mittatikun min max välisen määrän, hyvä kun kotiin päästiin.

Ilmeisesti tiivisteen vaihdossa ei ole ko. putken tilannetta tarkastettu.

Hese

Käyttäjän lisäys viestiin 14.8.2011 klo 23:38:53 Hei! Kiitokseyt vastauksista, vien auton aamulla uudelleen huoltoon. Tiedän nyt mitä asiaa painotan.

Kiitos

Käyttäjän lisäys viestiin 15.8.2011 klo 21:16:18 Hei! Venttiilikannen tiiviste on nyt vaihdettu. 80 mk ajettu Victor Reinz merkkinen tiiviste oli n.20 cm matkalta U;n pohjasta halki (pituussuuntaan)

Tiedoksi jotka tiivisteitä vaihtavat/vaihdattavat, ei kannata ko. merkkiä käyttää. Oheisena kuva viallisesta tiivisteestä.

Hese

HALMEENMÄKI JUHANI 14.08.2011 19:34

98 on päästörajoitettua aikakautta, ei voi mennä huohotin suoraan ulos. Ja itse asiassa eipä se ole vuosikymmeniin mennyt ulos, moni vaan sotkee sisäänmenon siihen. http://en.wikipedia.org/wiki/Crankcase_ventilation_system Tuossa hyvä kuvaus huohottimen toiminnasta. Ideahan on yksinkertaistettuna se, että öljytilasta imetään muu kuin öljy imusarjaan, ja tilalle otetaan puhdasta raikasta ilmaa. Systeemi menee sekaisin, jos moottori on kulunut tai huohotin tukkeutuu. Eli huohotin ei kaipaa rukkailua, ainoastaan sen että letkut on tiiviit ja paikat auki.

JANHONEN MATTI 14.08.2011 21:04

Tuolla venttiilikopan tiivisteen vuodolla ja huohottimella ei välttämättä tarvitse olla mitään yhteyttä keskenään. -Kopan tiiviste voi olla vain kuivunut/kovettunut eikä enää pidä. -Kopan kiinnitysruuvit voi olla löystyneet tai/ja tiiviste vuotaa (tiivisteen kovettumisen vuoksi.) -Kopan kiinnitysruuvit on vedetty liian kireälle ja vuoto aiheutuu tästä (tämä koskee autoja joissa koppa on puristettua peltiä.) Ylikiristys saattaa nimittäin aiheuttaa kopan vääntymisen jolloin koppa pohjaa ruuvien kohdalta ja osa tiivisteestä jääkin liian löysälle.

Vaikka vuoto lakkaisikin ruuvien kiristämisen jälkeen niin silti tiiviste kannattaa vaihtaa. Kun se on kerran "oppinut" vuotamaan se tekee sen tempun kohta uudestaan.

Tarkasta myös tuon huohotinjärjestemän puhtaus. Sen tukkeutuminen aiheuttaa pahimmassa tapauksessa sen, että moottori työntää öljynsä "pellolle" vaikkapa kampiakselin stefan kautta. Se on jo kalliimpi juttu se, vallankin jos vuoto on kytkimen puoleisessa päässä. Huohottimen jäätyminen talvella aiheuttaa usein tämän vaurion.

JANHONEN MATTI 14.08.2011 22:56

Johan tuo tiivisteen rikkoutuminen syyksi öljyvuotoon riittääkin. Vuotaneen öljyn määrä on n. 0, 5-1 ltr eri moottori aika sotkuiselta varmaan moottorin kylki näyttää. Öljy pitää ehdottomasti pestä pois moottorin päältä kun uusi tiiviste on vaihdettu. Mutta tarkista se huohotinputkiston toimivuus, eli että letkut on ehjät, lemmarit on kiinni ja putki on avoin. Huohotushan antaa omalla tavallaan viitteitä myös moottorin kunnosta. Hyvässä kunnossa oleva moottori huohottaa vähän ja väljä lousku on kun ilmapumppu.

Tuosta kopan kannesta vielä. Kinnitysruuvien kiristystiukkuus on niinkin pieni kun 10 Nm. Eli ei mitään avaimenvarressa roikkumista kiristettäessä. Mikäli siinä on pellistä puristettu koppa niin tarkista, että kiinnitysruuvien kohtia ei ole ylikiristyksellä venytetty. Ja jos on, niin sopivalla työkalulla painumat voi lyödä suoraksi alkuperäiseen muotoonsa. Koko tiivistepinnalle saadaan tasainen kiristys kun ruuvien kiristys aloitetaan keskeltä ja edetään vaiheittain päitä kohti. Hyvä jatkuvasti notkeana pysyvä tiivitysliima ei ole pahasta ja pitää tiivisteen asennusvaiheessa paikoillaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.