Carado / Sunlight

KRONBERG SUNE 14.08.2011 10:46

Millaisia kokemuksia näistä merkeistä (sama tuote eri merkillä)? Työn jälki on mielestäni hyvä mutta kestääkö kulutusta? Onko ollut ongelmia? Mitä hyvää on sanottavaa?

JANHONEN MATTI 14.08.2011 11:32

Ei muuta kun näköhavainto, mutta paljon on uusien Sunlightien ulkonäkö viimeaikoina parantunut.

SAARELA HARRI 15.08.2011 09:59

Puoli-integroidulla Carado T337´lla,Transit alustalla, olen ajellut nyt + 50´000 km. Ainoa tekninen ongelma toistaiseksi on ollut alustan akku, joka lakkasi pelittämästä, eli virtaa vastaanottamasta tänä kesänä. Toimiva peli kahden hengen matkusteluun. Mielestäni suht. pieniruokainen, kulutus n. 9 L satasella, normaaleilla matkanopeuksilla 80 - 100 km/h. Alavääntö voisi olla vähän parempi, eli optimointi saattaisi auttaa, mutta senkin kyllä oppii hoitamaan kun sen väännön pienoisen puutteen tietää. Ainoa tilanne missä tuo väännön vähäisyys tulee vastaan, on liikkeelle lähtö. Normaaliajossa sitä kyllä piisaa, eli esim. tarvittaessa ohitukset hoituu ongelmitta

JANHONEN MATTI 15.08.2011 10:16

Noita transuja on myös Hymerin alustana ja niiden kuskit kertoo, että optimointi auttaa/poistaa tuon alavääntöongeman

YLINIEMI SEPPO 15.08.2011 10:20

Hinta laatusude jokseenkin kohallaan kulutus 90-100 reilu kymppi sataselle.

Käyttövesipumppu vaihdettu takuuseen.

Vetonivelet väärät vaihdettu takuuseen.

Lisäjousi taakse omakustannus.

Ajettu tähänmennessä 32000km.

Hyvin kulkee kun saa liikkeele,vain kahdelle kunnolla tilaa.

VIRTANEN MIRVA 15.08.2011 12:41

Onko tuo optimointi eri asia kuin "cmp-calibrointi" ? (vai mikäköhän tuo "alkukirjain yhdistelmä olikaan..") .

JANHONEN MATTI 15.08.2011 13:04

Mulla on se käsitys, että tuossa transun tapauksessa ihan oikeasti muutetaan moottorin säätöjä eikä vain huijata niitä.

SAARELA HARRI 15.08.2011 14:00

Tokihan sen voi transunkin viritellä "huijaamalla" sitä jollakin boxilla, vaan eipä tulisi mielen viereenkään moinen operaatio. Optimointi taas....no, voisihan sen vaikka teettääkkin, jos maksaisi siitä Transun tapauksessa 700-800 €, ja varsinkin jos sitä todella tarvitsisi. Toistaiseksi ei ole sitä todellista tarvetta vielä ilmaantunut. Työkseni kun värkkään noiden moottorihommienkin kanssa (raskaat työkoneet), niin tähän viritys-asiaan törmää aina silloin tällöin, milloin huijaamalla, eli erillaisilla boxi-virityksillä, milloin optimoimalla eli muuttamalla moottorin kaikkia ohjaus-parametrejä. Se mitä niillä haetaan, on suuremmat tehot ja jossakin määrin parempaa p-ainetaloutta. Noin pääsääntöisesti optimoinnilla saadaan aikaan parannuksia eo. asioissa, niissä rajoissa että muukin voimansiirto ja koneen toimilaitteet sen kestävät. Boxeilla saadaan myös lisää tehoja, ehkä jopa parannetaan p-ainetaloutta, mutta silloin jää tuo kaikki muu huomioimatta, ja toistaiseksi lopputulokset eivät ole olleet mitään erityisen kaunista kerrottavaa, tai katsottavaa. Semmoinenkin asia näissä virityksissä on, että vielä jonakin päivänä katsastus ukko alkaa tarkistella niitä. Noin karkeasti ottaen voisi sanoa, että siinä kohtaa jos on virittelyllä ylitetty esim. maahantuontikatsastuksen määrittelet/ sallimat moottorin eri arvot, niin esim. ajoneuvon painoperusteiset "saaste, ym." verot ovat kevyttä kauraa. Nyt vielä se on niinkuin eräs katsastumies sanoi, että "eihän me niistä tiedetä mitään, vielä." Siinä kohtaa voi boxin hyväksi ominaisuudeksi laskea sen, että sen boxin voi karistella aika helposti pois katsastuksen ajaksi, ja taas sen jälkeen..."nykäise narusta ja nauti kesästä." No, sallitakoon kaikille tehdä omien vehkeittensä kanssa sen mikä hyvältä tuntuu.

VAINIO RISTO 15.08.2011 15:09

Tuosta alaväännön puutteesta sen verran, että Ford-liikkeet optimoivat uudella ohjelmalla 108€ hintaan. Alavääntöä saadaan lisää siten, että mootorin oma tekniikka kaasuttaa automaattisesti kytkintä nostettaessa jolloin kone ei sammu. Tehoa ei siis lisätä, mutta sammumistaipumus saadaan pois.

YLINIEMI SEPPO 15.08.2011 15:27

Meidän autoon tekivät takuuaikana maksutta huollon yhdeytessä

Huomattavasti jouhevampi liikkeele lähtö.

SAARELA HARRI 15.08.2011 15:52

Jo vain rupesi olemaan todellista tarvetta tuollaiselle "optimoinnille" ! Kilautin paikallisen Ford-liikkesseen ja huoltoneuvoja sanoi homman toimivan juuri niinkuin Risto tuossa edellä kertoi sen automaattisen kaasutuksen suhteen. Varsinaista alaväännön lisäystä ei tule, mutta se sammumistaipus saadaan näin kuriin. Takuuaika on jo mennyt, joten maksumieheksihän siinä pääsee, mutta hintakin olisi kohdallaan, eli 70 €. Tilasin ajan toimenpiteelle.

Kiitoksia vinkistä.

HAAPANEN TIMO 15.08.2011 16:19

En ole ransua kokeillut, mutta luulisi nilkan oppivan tuon kaasutuksen. Kaikkien autojen kytkimethän ottavat erilailla ja moottorit ovat erilaisia. Moite ei ole tämä vaan kummastus.

@timppa

JANHONEN MATTI 15.08.2011 17:32

Sanlight´n saa automaatilla jos ottaa auton 3.0 konella (157 hv) Lisähinta yhteensä 4.800 e.

Tällä rahalla polkuautosta voi tehdä auton.

YLINIEMI SEPPO 15.08.2011 17:48

Niinpä Loppuu öljysten hammasrattaiten siirtely paljain käsin.

YLINIEMI SEPPO 15.08.2011 20:31

Timppa näin se on kytkimien kanssa.

Kun vaihtaa autosta toiseen harvoin sattuu että kytkin ottaa samallailla.

Raasitissa on turhankin terävästi ottava kytkin.

Kylläkai siitä pehmenee kilometrien myötä.

MÄENPÄÄ TAUNO 15.08.2011 21:43

nykyisin caradot ducaton alustalla, ei ole väännön puutetta jos kierrokset eivät laske alle 1500r/min, muuten on ollut hinta laatu suhteeltaan ihan kunnollinen, paitsi jääkaappi joka on nyt uusissa saatu korjattua koneiston kenno jääkaapin takaseinässä liian vähän vinossa(ei kiertänyt nesteet panovoimalla. Ajanut olen nyt 22000km ja vaihdoin sen 345 mallin uuteen 449 malliin

t.tane

Käyttäjän lisäys viestiin 15.8.2011 klo 21:45:57 nykyisin mallissa on 2.3 litran moottori 130hv

LEPPINIEMI TERHI 16.08.2011 09:37

Kuukausi oltu Caradon -07 omistajia. Sitä ennemmin meillä oli Dethleffsin vaunu, paljon on näissä kahdessa samoja ominaisuuksia sisäratkaisuissa. Sanoisin, että hinta-laatu todellakin kohdallaan. Katseltiin paljon vastaavia Hymereitä samaa vuosimallia, mutta olisi pitänyt laittaa vähintään 5000-12000e lisää. Kuitenkin auto (transit paripyörillä) sama, sisustus paljolti dethleffsiä ja väritys raikkaan näköinen. Ainut ero, mitä tuolla väh. 5000 eurolla olisi kai saanut, on kai talvea ajatellen parempi lämmitys ja Hymerin eristeet. Muuten sitten monenmoista epäoleellista kuten Hymer-merkki keulaan, silver väriä/touring cars väritys, erikoisteippauksia, kruusatumpaa lavuaaria ym sisustusta jne. Todella moni näistä -07 hymereistä on olleet osin vuokrauskäytössä joten kilometrejä mittarissa + käytön jälkiä paljon paljon enemmän.

Lämmitystä on tarkoitus parannella ja pistorasioita lisäillä ym. koska tarkoitus on pitää auto itsellä niin pitkään kun pohjaratkaisu palvelee meidän nelilapsista perhettä. Kerran on auto käynyt nyt meidän aikana huollossa (takuuseen) jossa vaihdettiin vikavaloa näyttänyt egr, muuten ilmastoinnin huollot sun muut fiksaukset oli tehtynä myyjäliikkeen puolesta. Ruuveja on kiristelty sieltä täältä (mm. kasettiverhot) mutta se kuuluu asiaan. Tuota sammumista tapahtuu joskus, kytkin tosiaan on sen verran erilainen. Muuten autolla on mukava ajaa ja kulutuskin hyvin siedettävää.

SAARELA HARRI 19.08.2011 20:32

Niin sai sitten Transu uusimman ohjelmaversion sisuksiinsa. Liikkeelle lähtö on nyt huomattavasti parempi kuin ennen, ei tarvitse kytkintä luistattaa, tai konetta huudattaa. Entinen ohjelmaversio oli XXXXXX-KK ja tämä uusi XXXXXXX-KS, eli muutamassa vuodessa on tullut 8 uutta versiota. Mitäpähän parannuksia sisältänevätkään, tämä viimeinen ainakin kylmäkäynnistyvyyden parannuksen. Hinta oli sen 70 €.

Uudelleen kiitokset vinkistä !

JANHONEN MATTI 19.08.2011 21:32

Tuolla aiemmin keskustelimme sen alkaväännön lisäyksestä. Jos moottoria ei nyt tarvitse huudattaa ja kytkintä luistattaa niin se viittaa vahvasti siihen, että alavääntöä on ohjelmoinnilla kuitenkin lisätty.

Ilmeisesti myös mäkilähtö liukkaalla kelillä parantui ohjelman päivityksen myötä selvästi.

SAARELA HARRI 20.08.2011 08:44

Juu, ei....alavääntö. Huoltoneuvoja sanoi että uudella ohjelmoinnilla ei puututa vääntöpuoleen, vaan sillä saadaan aikaiseksi jonkinlainen "automaatti" kaasutus liikkeelle lähdettäessä, eli sammumistaipumus poistetaan. No, nyt kun katselin tarkemmin tuota työselostusta, niin siinä sanotaan mm että: "PCM ohjelmoitu uusimmalla ohjelmistoversiolla XXXXXXX-KS, ruiskupumppu ja -suuttimet opetettu.". Elikkästen silloinhan siinä on muutettu muitakin moottorin ohjauksen parametrejä, joka taas tarkoittaa sitä että vääntöön on vaikutettu. Toivottavasti positiivisesti, siltä ainakin tuntuu. Vielä nyt toistaiseksi nuo kelit eivät ole kovin liukkaat, eli siitä mäkilähdöstä liukkaalla ei osaa sanoa mitään. Oletettavaa on että siinäkin tosiaan tulee parannusta. Tuo päivityksen hinta-laatu/ lopputulos suhde oli todella positiivinen yllätys noin merkkiliikkeen tekemäksi.

UUSIKYLÄ PENTTI 21.08.2011 14:48

Juu, ei....alavääntö. Huoltoneuvoja sanoi että uudella ohjelmoinnilla ei puututa vääntöpuoleen, vaan sillä saadaan aikaiseksi jonkinlainen "automaatti" kaasutus liikkeelle lähdettäessä, eli sammumistaipumus poistetaan. No, nyt kun katselin tarkemmin tuota työselostusta, niin siinä sanotaan mm että: "PCM ohjelmoitu uusimmalla ohjelmistoversiolla XXXXXXX-KS, ruiskupumppu ja -suuttimet opetettu.". Elikkästen silloinhan siinä on muutettu muitakin moottorin ohjauksen parametrejä, joka taas tarkoittaa sitä että vääntöön on vaikutettu. Toivottavasti positiivisesti, siltä ainakin tuntuu. Vielä nyt toistaiseksi nuo kelit eivät ole kovin liukkaat, eli siitä mäkilähdöstä liukkaalla ei osaa sanoa mitään. Oletettavaa on että siinäkin tosiaan tulee parannusta. Tuo päivityksen hinta-laatu/ lopputulos suhde oli todella positiivinen yllätys noin merkkiliikkeen tekemäksi.

Ikinä en osta Transua, kaikesta pitää maksaa, toihan olisi kuulunut takuasioihin

SAARELA HARRI 21.08.2011 16:17

Toki kun on maksajan paikalla niin kaikenhan pitäisi kuulua takuuseen. Ei väliä vaikka takuuaika on mennyt umpeen jo muutama vuosi sitten.

Noinkohan muilla merkeillä toimii moottorin ohjauksen päivitykset takuuseen, jos ei ole ollut varsinaista rikkoontumista, eikä toiminnallista häiriötä edes takuuaikana ? Uskaltaisin arvella että ei kuulu.

JANHONEN MATTI 21.08.2011 18:25

Voi myöskin kysyä toisinpäin, että miksi jonkun auton moottorin ohjausohjelmaa pitää ylipäätään päivittää? Oliko niin, että auto ei ollutkaan "valmis" kun se tuli tehtaalta ja tyypitettiin. Vai onko niin, että alusta on onnistuttu myymään sellaiseen käyttötarkoitukseen johon se ominaisuuksiensa puolesta soveltuu huonosti.

Kysessä kuitenkin lienee operaatio jossa käyttäjien huollolle kertoma negatiivinen palaute auton tietystä ominaisuudesta on tullut tehtaan tietoon, ja tehdas on suunnitellut jälkimarkinointituotteeen (ohjelmanpätkän) jolla autossa ilmennyt puute/ominaisuus voidaan poistaa. Jos näin on niin uudelleen ohjelmoinnin pitäisi olla ehdottomasti ilmainen.

HAAPANEN TIMO 21.08.2011 18:42

Totta. Ducatoonkin niitä alustanumerokorjauksia tehdään ilmaiseksi. Mutta pieni rahahan tuo on.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.