Toisen hupiakun kytkentä - mitä pitäisi huomioida?
RUOTSALAINEN JUKKA
13.08.2011 19:35
Heips alan ihmiset,
olen laittamassa nykyisen hupiakun rinnalle toista hupiakkua. Nykyinen akku on Exiden geeliakku ja rinnalle olen laittamassa uutta Vartan start-stop agm-akkua (koska sellainen on sattumalta nurkassa joutilaana). Pystyn sijoittamaan akut rinnakkain siten, että niiden fyysinen etäisyys on noin 30 cm > siis lyhyet välikaapelit.
Koska nämä sähköhommat eivät ole ihan parhaimmalla tavalla hallinnassa ja toisaalta täällä keskustelupalstalla on asiantuntijoita, niin tiedustelen mitenkä tämä homma onnistaisi.
Sen verran olen selvitellyt, että on otettava huomioon:
riittävän läpimittaiset kaapelit vastuksen pienentämiseksi
hyvät ja tiukat kytkennät / liitokset
akun asiallinen kiinnitys ja napojen suojaus
Kysymykseni kuuluu:
soveltuuko geeliakku ja agm akku yhteen (ainakin kumpaankin käy tietojeni mukaan sama latausvirta = laturin nuppi samassa asennossa kummallekkin akulle)?
Mitä muuta on syytä huomioida kuin edellä mainitsemani seikat.
Ken ymmärtää, niin laita tähän tulemaan - uskon, että tämä asiaa kiinnostaa minun lisäkseni muitakin asiaa pohtivaa.
Kiitos jo ennakkoon avusta.
TERVO JARI
13.08.2011 20:15
Jos Halmeenmäen Juhani sattuu "kohdalle" hän kertokoon koko "totuuden" . . .
Olettamukseni on, kun akut ovat eri-ikäisiä / eri tyyppisiä, "syövät" itsensä lyhyessä ajassa entisiksi ? Akut pitää olla samanlaisia/ikäisiä/AH:kooltaan samanlaisia jotta niille saa "pitkää ikää" . . . Mutua . . .
Mutu = minusta tuntuu
Vatu = vaimosta tuntuu
;-)))
Annan linkin josta löytyy tietoutta noista kaapeloinneista ynnämuusta sähköön liittyvästä, lukasehan, linkin "sisälmyksestä" löytyy ne linkit jota tarkootan:
https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?E26555M=11&x26555=81414480
HALMEENMÄKI JUHANI
14.08.2011 09:56
Mutu meni riittävän lähelle.
Kaikella kunnioituksella Jukka on nyt syvällä metsässä tässä aiheessa, ja markan suutarina tekemässä satasen vahinkoa. Akkuja ei yhdistellä tosta vain kun sattui löytymään, vaan parin pitää olla mahdollisimman samanlainen.
Se tärkein kysymyksestä sitten puuttuuu, eli miksi ja miten. Kulutetaanko 12V parkissa niin paljon että yksi akku ei riitä? Ampeerien eli virran määrän takia (isoja inverttereitä yms) vai pitkän seisonnan takia? Meinaan jos halutaan taata sähköä pitkäksi aikaa, ilman suurta virranottoa niin mites olisi jos nuo akut ei olisikaan jatkuvasti rinnan?
Sama kysymys latauksen suhteen. Jos akkuja ladataan vain verkkovirtalaturilla, ja on aikaa ladata akut vuorotellen, niin yksi kerrallaan erilaisetkin akut kelpaisi.
Kytkennältään se on tosin haastavampi, koska tarvitaan erotusrele. Ja sitten tullaan siihen, että se ei ole halpa palikka, ja käytössä joudut sitten pulaamaan kytkennän vaihdon kanssa = akkukaupan säästö katoaa asennuskuluissa sekä mukavuudessa. Jollei se toinen ole hyvin harvoin käytössä, ikään kuin hätävarana.
NYYSSÖNEN KAJ
14.08.2011 10:17
Kummallekin akulle oma invertterilaturi 12V / 12V ja eikä unohdeta latausta auringonkaan paistaessa.
RUOTSALAINEN JUKKA
14.08.2011 11:40
Hei,
kuulostaa siltä, että suunnitelmani ei olisi oikein toimiva. Tässä lisätietoa mikä on ajatukseni takana.
Taustatiedot:
matkailuauto 3 v vanha (tai minun mittapuuni mukaan nuori :) )
autossa ei ole inverttereitä tai aurinkopaneeleita tai mitään muitakaan extra laitteita
autossa on valmiina mainitsemani Exiden geeliakku
Reissaamme ajoittain niin, että emme välttämättä ole sähkösaatavilla useampiin päiviin.
Ajatukseni on varmistaa sähkön riittävyys myös näissä tilanteissa. Sähköä syö kesällä normaalia enemmän mm. käytössämme oleva Dometicin 12 V "lisäjääkaappia" varsinaisen jääkaapin pienehkön tilan takia.
Jos yritän summeerata ajatuksiani, niin perusajatus on se, että haluan varmistua sähkön riittämisestä niin, että voin olla auton hupiakun varassa useampiakin päiviä ilman verkkovirtaa.
Jossakin viestissä todettiin, että ehdottamani ajatus olisi torso, koska akut eivät tulisi kestämään. Onko näin ja olisiko tällöin ainut tapa laittaa kaksi uutta akkua samaan aikaan?
Auttakaa eksynyttä.
Jukka
ps. mainitsemani "nurkasta löytyvä Vartan star and stop agm -akku", ei ole sattumalta siihen ilmaantunut. Se on aivan uusi akku, mutta auton vaihton takia, se jäi käyttööni.
Jos
Käyttäjän lisäys viestiin 14.8.2011 klo 11:41:12
Hups, Jos -sana lipsahti jostakin. Se on siis vahingonlaukaus.
KOSKINEN JANI
14.08.2011 12:20
Eikös tuon kytkennän voisi tehdä niin että tuo toinen hupiakku olisi pelkästään tuolle lisäjääkaapille? Eli sopivilla releillä lataustilanteessa vain akut yhteen?
HALMEENMÄKI JUHANI
14.08.2011 13:23
Ei vaan ennemmin vaihtokytkin akkujen väliin, ja itse asiassa kytkin ei kestä yksin vaan vaatii releet. Tai sitten ostaa toisen samanlaisen Vartalaisen.
HAAPANEN TIMO
14.08.2011 14:24
Eikös tuo Dometicin kaappi vie n. 80W. Jos se on se arkkumalli joka toimii myös kaasulla ja verkkovirralla.
Se on niin paljon ettei lisäakku asiaan auta, muutama tunti ja akut ovat tyhjiä.
@timppa
LAURONEN TAPANI
14.08.2011 16:51
Minulla on Biltemasta ostettu akunvalitsin 25-877 (17,99€)(400A), sopii hyvin 2:lle akulle, saa päälle yksitellen, yhdessä tai kokonaan offille. Järeälle lisäakulle on lisäksi oma laturi verkkovirralle, ajossa lataan yhdessä, hyvinhän tuo on toiminut.
HELLE RAUNO
14.08.2011 18:49
Minulla oli aikanaan veneessä käsikäyttöinen valintakytkin. kuten edellä. Yksinkertainen ja varma systeemi. Suosittelen. Se kytkin on "päävirtakytkimen" tyyppinen, eikä sen hupikäytössö tarvitse olla niin valtavan iso. n. 80-100 A riittää varmasti.
VÄISÄNEN JUHA-PEKKA
15.08.2011 10:31
Erotusrele hoitaa homman automaattisesti. Esim. Biltemasta koodilla 25-230 tai Motonetistä http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/386514/0
Minulla itsellä erotuksen hoitaa toi Motonetin versio ja hyvin on toiminut ja pelastanut pari tilannetta.
Tosin laitoin rinnalle manuaalikytkimen hätätapauksia varten.
HAAPANEN TIMO
15.08.2011 15:48
Mutta miten saat eroitusreleen laukeamisen jälkeen sen jäljelle jääneen akun kytketyksi käyttöön.
Eihän se rele tee muuta kuin irroittaa toisen akun sitten kun molempien jännite on laskenut 12,8 V:iin. Sen jälkeen ei tapahdu mitään ennen kuin ensimmäisen akun jännite on noussut lukemaan 13,3 V jolloin rele taas kytkee akut yhteen.
Eikös siinä aina tarvita juuri tuollainen akunvalitsin lisäksi. Eroitusrele vain estää molempien akkujen tyhjenemisen vahingossa.
@timppa
HUOVINEN SIRPA
15.08.2011 18:45
Oliskos aggrekaatti mitään, jos useamman päivän on poissa "töpselin" äärestä?
Esko
KOSKINEN JANI
15.08.2011 19:26
Itse en kyllä raahaisi agrekaattia akkujen latausta varten. Ensinnäkin pitävät mekkalaa ja toiseksi lataa yleensä aika hitaasti akutkin. Paljon tehokkaampi ja kaikinpuolin helpompi on kun laittaa auton tunniksi tyhjäkäynnille vaikka joka päivä. Aamupalan aikaan on erinomainen hetki kun voi samalla käytellä huoletta invertterin kautta leivänpaahdinta, mikroa yms.
HAAPANEN TIMO
15.08.2011 20:16
Mulla alkaa olla kokemuksia talvella asentamastani aurinkopanelista. 90W:n paneli antaa täällä näin kesällä 3A ja1500km. etelämpänä parhaimmillaan 4,5A
Kertaakaan en ole sähköstä tänä kesänä maksanut, enkä aina viittinyt johtoa vetää vaikka sähkö olisi kuulunut hintaan. Saas nähdä syksymmällä kuinka pelaa.
@timppa
KERTTULA PEKKA
16.08.2011 09:20
Minä olen laittanut jo kahteen as.autooni tupla akut ja olen ne erottanut toisistaan Bilteman päävirtakytkimillä, molemmat happoakkuja. Kun alijänniteledi syttyy, vaidan akkua. Yksinkertaista.
HAAPANEN TIMO
16.08.2011 16:11
Väittäisin Pekka, tämän olevan yksinkertaisempi kytkeä ja käyttää:
http://www.biltema.dk/Documents/manualer/25/25877_man.pdf
@timppa
MUHONEN LAURI
16.08.2011 17:21
Meillä oli veneessä tuo Timpan näyttämä vaihtokytkin, ja toimi hyvin kun vaan muisti käännellä sitä. Ei jännitehäviöitä ja idioottivarma, lähtevässä plussassa rinnan miinuksen kanssa volttimittari auttoi pysymään jossain haarukassa kulutuksen kanssa.
Käyttäjän lisäys viestiin 16.8.2011 klo 17:46:04
Aloittaja tarkoitti varmaan, että sopiiko nämä po akut kytkeä rinnan kapasiteetin lisäämiseksi, joten ehkä kannataisi varmistaa akkuliikkeestä. Akun koolla ei ole väliä rinnankytkennässä, sarjaan kytkettäessä asia on toinen.
KOSKINEN OLLI
16.08.2011 18:27
Eipä noita akkuja ei kannata laittaa rinnan., ei vaikka ne olisi samanlaisia.
Parempi on kun, akkuja vaihdetaan vaihtokytkimellä kun tarvetta on. Akusta saa enemmän energiaa ulos kun se saa levätä täysin välillä, toisen ollessa käyttövuorossa. Lisäksi akut ei koskaan tyhjene yllättäen, kun on aina vara akku kytkimenkäännön takana.
Näissä 12V akkujohdotuksissa on sellaiset oikosulkuvirrat kyseessä että johdotukset lehahatavat tuleen hetkessä oikosulun sattuessa, akkujen räjädyskin on mahdollista. Pitää todella tietää miten johdotukset ja johtoja suojaavat sulakkeet asennetaan ettei vikatilanteissa synny palonvaaraa.
LAURONEN TAPANI
16.08.2011 18:56
Olin joskus 80-luvun lopussa Fiskarsin UPS-tehtaalla töissä ja siellä tehtiin myös 150kw:n upseja Neukuille puhelinkeskusten varmistukseksi (relekeskuksia, vaativat tuhdisti virtaa), kerran asentaja johdotti isoa akkupakettia jossa oli isoja autonakkuja varmaan n.100kpl, jokin virhe siinä asentajalla tapahtui kun rupesi laittamaan paikalleen usean neliösentin kaapelia kun kaapeli hävisi kädestä savuna ilmaan hetkessä, tietenkin koura myös kärähti.
LAURONEN TAPANI
16.08.2011 19:20
Tässä välillä jo unohtui mistä myös oli kyse, itse katselin ostamani aurinkopanelin mukana olevan säätimen manuaalia, niin uskaltaisin laittaa normaalin happoakun ja AGM-akun rinnakkain latauksen puolesta, molemmilla on sama ylläpitojännite (13,5V) mutta latausjännite ei riitä lataamaan AGM-akkua aivan täyteen (se ei mielestäni ole akulle pahaksi jos se ei aivan viimeiseen "kymmenykseen" lataudukkaan) jos käytetään normaalin happoakun asentoa. Geeliakun asennossa ylläpitojännite on 13,8V ja se olisi liian paljon AGM-akulle. Nämä jännitteet on aivan yhteneväiset myös verkkolaturissa joka on alkuperäisenä autossani. Siksi hankin ylläpitolaturin jossa on AGM-asento, sillä lataan verkossa erikseen AGM-akkua saa täydemmäksi, siksi erotan sen kytkimellä. Toinen asia joka vaikuttaa jos happoakku ja AGM-akku on rinnan, happoakun itsepurkautuminen on suurempaa kuin AGM-akun, jolloin kannattaa erottaa akut toisistaan jos on pitkään ilman latausta, toisaalta itselläni iso AGM-akku pitäisi silloin pienemmän happoakun paremmassa latingissa jos ne olisi kytketty koko ajan rinnan.