Paripyörät Ducatoon, tä?
LAURONEN TAPANI
12.08.2011 11:22
Tuli mieleen kun liikun melko paljon huonoillakin sorateillä, että jos saisi laitettua taakse paripyörät, niin ei pienet epätasaisuudet niin heiluttelisi, rengaspainekkin voisi olla vissiin pienempi. Mahtaisikohan olla mahdollista. Tilaa näyttäisi olevan ja pyörä voisi olla kapeampaa mallia. Vielä ilmajouset lisäksi.
PELLIKKA ERKKI
12.08.2011 15:00
Laita ilmajouset, unohda Ducaton paripyörät.
Käyttäjän lisäys viestiin 12.8.2011 klo 15:02:23
Paripyörät on vain Tosimiesten autoissa.
NYYSSÖNEN KAJ
12.08.2011 20:39
Unohda Ducato osta auto!
Volvo B10M alustainen matkailuauto
TERVO JARI
13.08.2011 10:19
Kysy asiaa merkkiliikkeestä ja katsastuskonttorilta.
OLETAN että Ducaton akselisto ( laakerit/napa ) ei ole tarkoitettu paripyörien aiheuttamia kuormituksia varten, joten akselisto menisi vaihtoon jokatapauksessa.
JA JOS akselisto kävisikin, mistä siihen vanteet ?
PITKÄAHO JUKKA
13.08.2011 11:45
Olen nyt harjoitellut ensimmäistä tuhatta paripyöräisellä takatuupparilla jossa on kallistuksen vakaajat molemmissa päissä niin hyvältä tuntuu.
Astikaapissa on alkanut helinät voimistuun kun kaarteeseen ajon vauhti on kasvanut.On hyvä peli.
Auto on Ford jossa on lehtijousi takana ja perssonit edessä.
Käyttäjän lisäys viestiin 13.8.2011 klo 13:19:22
niin ja painojakautuma 1,4 tn etu ja 1,9 tn takana tankit täynnä.
LAURONEN TAPANI
13.08.2011 14:59
Minkälaiset paineet sinulla on paripyörissä?, onko pienemmät kuin yleensä yksipyöräisessä?
PITKÄAHO JUKKA
13.08.2011 15:14
mitä lie tehtaalla laittaneet,en tiedä.
AHONEN AULIS
16.08.2011 23:22
Minulla on vm-96 elnagh-transit paripyörillä,215/75r15"C 8ply niissä ohjekirjan mukaan ilmaa takana 3.5-3.7 ja edessä 4.2-4.4.Auton kokonaispaino 3300 kg. Terv:AA.
AHOLA JARI
17.08.2011 13:43
Toinen paripyörä transu vm -07 350L 2.4TDCi;
kok. massa 3.500kg
renkaat 185/70R16C
akselimassa 1760 ja 2600kg
Rimorin kopalla omamassa ~3.000kg (otteessa 2.900kg) lisävarusteineen
Edessä 4.5/4.7 bar ja takana 3.3/3.5 bar (tyhjä/kuormattuna)
LAURONEN TAPANI
17.08.2011 17:43
Näköjään paripyörissä ei tarvi olla niin kovat paineet kuin yksipyöräsessä, periaatteessa turvallisuus myös parempi jos on paripyörä, täytyy olla huono tuuri jos molemmat poksahtaisi samaan aikaan. Täytyypä selvitellä asiaa kunhan muilta kiireiltä ehtii. Kaikkihan on mahdollista jos on intoa ja rahaa, kuplavolkkaristakin on tehty monsterautoja. Ja voihan marjanpoimijallakin olla paripyörät alla ;).
SUORTTI ANSSI
18.08.2011 22:09
Viitaten aikaisemmin velloneeseen akselipainokeskusteluun, niin taitaa tuossa transussa olla kohtuullinen ylipaino, jos nuo akselipainot pitävät paikkansa.
Kun ne lasketaan yhteen (1760 + 2600) niin saadaan kokonaispaino 4360 kg joka on melkoisesti yli 3500.
NIVA OLAVI
18.08.2011 22:56
Akselipainojen summa ei ole sama kuin kokonaismassa (tai omamassa). Kulkimeni rekisteröintitodistuksessa sanotaan:
Ajoneuvon omamassa 3045 kg
Tieliikenteessä sallittu suurin kok. massa 3495 kg
Akselit edestä
akseli tieliik. sall. akselimassa 1850 kg
akseli tieliik. sall. akselimassa 2000 kg
Tulkitsen tämän niin, että jos taka-akselilla on painoa tuo 2000 kg, niin etuakselilla saa olla enintään 1495 kg. Taitaa olla aika mahdoton tilanne käytännössä. Kokonaismassaa ei saa ylittää tieliikenteessä.
HIETAVUORI JUHA
19.08.2011 09:09
Kyllähän ne akselipainot menevät ainakin Transiitissa aika hyvin oikein. Ylityksiä tahtoo vähän tulla,mutta ei niin paljon kun noissa Fiiateissa. Minulla etuakseli 1750 kg ja taka akseli 2450 kg kokonaispaino se 3500 kg. Olen muutaman kerran käynyt vaakalla reissuun lähtiessä, ja kokonaispaino on ollut siinä 3600 - 3650 kg. Auto on Detsku Fortero. Ja tietysti pari pyörillä. Saksassahan poliisit sallivat keventää autoa tyhjentämällä raikas vesi säiliön,mutta ei ole moista tarvinnut koskaan tehdä. Pari pyörä autot harvoin joutuvat syyniin,taka akselipainoa ei saa normaali lastauksella yli millään. Ranskassa kyllä tarkkaan lasketaan renkaat ,ja konetiellä joutuu maksamaan jostain kumman syystä enemmän kun ykkös pyörälliset kumppanit.Niin ja onhan se talvella liikkuminen aivan eri maailmasta kun etuvetoisella. Hyviä reissuja kaikille T. Transitmies.
Käyttäjän lisäys viestiin 19.8.2011 klo 09:20:08
Lisäyksenä vielä että on niitä Fiattejakin ollut kolme kappaletta mutta kyllä takaveto on yliveto !!!!!!!!
HAAPANEN TIMO
19.08.2011 16:02
Juuri siitä paripyörärakenteesta se ylimääräinen 100-150 kg. tulee. Mun mielestäni sitä kuormaa ei kannattaisi hyvistä puolista huolimatta ottaa.
@timppa
AHOLA JARI
19.08.2011 23:00
Timpalle;
http://www.ford.fi/Hyotyajoneuvot/TransitChassisCab/LataaEsite
Prosyyrin mukaan paripyörä rakenne tuo auton omamassaan +30kg lisän, joka on taas kantavuudesta pois kun kok. massa 3500kg. Samaisen prujun mukaan taka-akselin omapaino on ykköspyörillä 41kg kevyempi..
Itse autoa ensirekisteröitäessä sain vaihtoehdoksi 3500kg kok.massa (B-ajo-oik, 100km/h, huokeammat silta ja tiemaksut Euroopassa) tai 4200kg (vai 4300kg; C-ajo-o., pv-hommissa C1E/CE, 80km/h raj ja kantavuus "liikaa" ).
Siitä tuo 2600kg taka-akselimassa tässä 07:ssa juontaa.. Näkyy se myös vetomassoissa; kytkentämassa 2800kg ja yhd.massa 6300kg. Bosalin koukkukin sallii 130kg aisapainon ;)
HAAPANEN TIMO
20.08.2011 08:24
Ai se menee niinkin pienellä painonnousulla. Tasoittaa hyötyjä ja haittoja.
Pikkuisen odottelinkin sun kommettia:))
@timppa
HÄMÄLÄINEN MARKKU
20.08.2011 14:31
"Prosyyrin mukaan paripyörä rakenne tuo auton omamassaan +30kg lisän, joka on taas kantavuudesta pois kun kok. massa 3500kg. Samaisen prujun mukaan taka-akselin omapaino on ykköspyörillä 41kg kevyempi.."
Kevyitä ovat Fordin pyörät.
Puoliksi kulunut Ducaton Michelin Camping rengas 215/70-15 painaa vanteineen 25,6 kg.
Piti punnita kun suunnittelin sen asentamista pyörätelineeseen.
LAURONEN TAPANI
20.08.2011 18:21
Puhutaan aina takavetoisesta, eikös se ole enemmänkin takatyöntöinen ;)
Käyttäjän lisäys viestiin 20.8.2011 klo 18:25:29
Totta on että etuvetoinen asuntoauto on tosi huono lähtemään liikeelle lumikelissä jos on yhtään ylämäkeä, itse joudun lähtemään kotoa loivaan ylämäkeen, niin joutuu aina peruuttamaan tasaiselle että saa vauhtia.