Keskustelua Iveco Dailystä (kaikki mallit)

SOHLBERG JUHA 08.08.2011 20:13

Kerätääs tähän keskustelua alustan hyvistä ja huonoista kokemuksista. Kaikki kokemuspohjaiset kommentit tervetulleita.

Itellä kysymyksiä lähinnä Agilen toiminnasta. Vaihtaako teillä automaattina myös turhan korkeilla kierroksilla (n. 2500 rpm) ja mahtaisiko tähän saada huollossa apuja uuden ohjelmoinnin myötä?

Samoin jos ajaa automaattina niin laatikko vaihtaa turhan herkästi pienempää pienehkön mäen takia. Tuon takia ajankin maantiellä aina manuaalina kuutosella.

Muuten tämä uusin versio tuntuu aika hyvältä. Tehoa lämmityslaitteessa ja ilmastointikoneessa piisaa.

Juha

VÄLIAHDE JUSSI 09.08.2011 13:57

Siitä ompi vaikea keskustella ,kun se vain on ,niin hyvä auto. Miten sitä pitää on erijuttu.

KOTILAINEN ISMO 09.08.2011 14:56

Minä opetan aina välillä agilea manuaalisesti. Tuntuu oppivan. Kerran vaihteisto on "nollattu" ja rattaiden välykset täsmäytetty huollossa. Sen jälkeen vaihteisto oli pitkään liian aktiivinen molempiin suuntiin. Nyt se taas toimii yhtä laiskasti kun minä. Tuota mainitsemaasi pienemmälle vaihtamista pienenkin mäen takia ei meidän autossa ole ollut koskaan havaittavissa. Ivecon vuosimalli on 2007. Taitaa olla hyvin pitkälti sama kun tämän vuoden mallikin. Kilometrejä on nyt takana 80000 eikä Iveco ole temppuillut vaikka niin pelkäsinkin. Ilmastointi on tehokas ja talvella tarkenee hyvin. Integroidun kopan kokonaispaino on 6000kg ja iveco kuluttaa maantiellä kutakuinkin 13,5 litraa sadalle. Matkanopeutena pidän noin 85 km/h. Ainoa askarruttava seikka on keskipakokytkin. Kun autoa joutuu liikuttamaan pienessä tilassa ja pehmeällä alustalla, tuppaa kytkin haisemaan, jos auto vaatii kovat kierrokset lähteäkseen liikkeelle. Maalaisjärki sanoo, että kytkin ei kestä tällaista touhua normaalin kytkimen kilometrejä. Ivecoasentaja tosin lohdutti, että kytkimen vaihto on helppo ja nopea homma...hinnasta en tiedä...vielä....

LAAKSOLA KIMMO 10.08.2011 10:34

Eipä tuohon paljon sanottavaa ole. Hyvä alusta tuntuu olevan. Ei hae pienempää vaihdetta, vaan tuntuu tunkevan mahdollisimman nopeasti vaihteen kuutoselle. Ennemmin pitää isoja mäkiä lähestyessä laittaa manuaalisesti pienemmälle, jotta vauhti riittää mäessä ylös asti, kun tuntuu reakoivan mäkiin vähän hitaanlaisesti. Pienellä kulutuksella tuntuu kaveri pääsevän, minun ajotavallani kun keskikulutus on siinä 15 l/100 km. Auton kokonaispaino 6 500 kg ja pyrin myös navigaatorin mukaan ajamaan noin 85 km/h. Vakionopeudensäädin tosin on nyt alkanut reistailemaan ja se ei pidä vauhtia alamäessä, vaan antaa vauhdin kiihtyä.

Kimmo

SOHLBERG JUHA 10.08.2011 11:30

Hienoa kuulla kokemuksista. Meillä 6700 kg ja vasta 8500 km mittarissa, joten pitää jatkaa "koulutusta", jotta saisin myös nuo vaihdot jouheammiksi.

Huoltovälihän on kirjan mukaan tosi pitkä, mutta oletteko huoltaneet vuosittain öljynvaihdot ja polttoainesuodattimet ainakin? Raskoneella työnjohto oli hyvin ajatuksissa mukana ja jotain speciaalia kehitellään, koska kilometrejä vuodessa ei tule läheskään normaalin jakeluauton verran. Normi vuoden kilometrit on vajaa 20 tkm.

Juha

VÄLIAHDE JUSSI 10.08.2011 12:19

Kimmon täytyy vain oppia taloudellinen ajotapa, ei siinä muu auta. Kyllä se vähemmälläkin keskikulutuksellakin kulkee tuo 13l on hyvä. Juha on valinu oikean huoltoliikkeen autoleen.

SOHLBERG JUHA 10.08.2011 19:15

13,2 litraa/100 km on pienin tankkaus minkä olen päässyt, mutta aika vakio on juuri tuo 14 litraa satasella. Ja matkavauhtina sama 85-89 todellista...

Juha

VÄLIAHDE JUSSI 10.08.2011 20:39

Kyllä sillä saa memään,mutta mitä siitä,jokainen ajaa tyylillään. Auto on sen siijaan hyvä, saa vähän kuluttaakkin.Niihän ne tekee nuo vanhat Mersutkin ja on paljon luotettavinpia kuin uudet.

LIUS JUKKA 17.08.2011 16:05

Iveco Daily 65 C 18, TD 130 kW/176 hv -09. Alkovi koppa / kokonaispaino 6500kg.

Agille automaatilla yleensä aina, paitsi manuaalina ajan vaihteiston öljyn lämpimäksi - välttää korkeat kierrokset kylmänä.

Vakonopeudensäädin + robotti toimivat hyvin yhdessä - vaihtaa riittävän ajoissa myös viitoselle.

Ajotietokoneen mukaan kokonaiskeskikulutus 13,8l/100km. Pienin 11,2l/10km!

Raskoneen kanssa sovittu huoltoväliksi vuosi eli n. 20tkm:ä. Vuosittaisen huollon kustannukset ovat pienet vrt. harrastuksen kokonaiskustannuksiin.

12/11 asennettiin (maahantuojan kamppania) huohottimen muutossarja (sis. vastuksen, eristyksen, avaramman liitoskappaleen ja etumaskit. Huom! Ei varmaankaan ole vakiona missään Suomeen tulevassa matkailuautossa - Kannattaa tarkistaa kovien pakkasien varalta!

Renkaiden ventiilien jatkot poistettu viime talvena - toimenpiteen jälkeen on ilma pysynyt renkaissa myös kovilla pakkasilla.

Rengaspaineina 4,7 bar kaikissa renkaissa. Renkaat kuluvat tasaisesti ja ajokäytös hyvällä tienpinnalla ok, mutta huonolla rautajousinen alusta on kova. Onko kokemuksia alhaisemmista paineista?

Kokonaisuutena nykyinen alusta on paras viidestä - ainakin toistaiseksi...

T, Jukka

SOHLBERG JUHA 18.08.2011 08:29

Mulla rengaspaineet edessä 4,5 ja takana 4,3 ja tasaisesti myös kuluu. Nykyisessä on ilmajousitus edessä ja takana, joten se menee kivuttomasti myös huonolla pinnalla. Edellisessä oli normijouset, mutta vain perä oli noihin nyppyihin turhan kova, keula toimi ok ja paineet oli samaa tasoa.

Tuo huohotinlämmitys asennettiin myös minulle helmikuussa ja sen takia auton luovutuskin viivästyi 2 päivää, kun Dailyt laitettiin luovutuskieltoon ilman näitä uusia osia...

Juha

LIUS JUKKA 18.08.2011 15:48

Ohjekirjan kokonaispainon (akselipainojen) mukainen ohjearvo on sekä eteen, että paripyörille (225/75 R16) taakse 4,5.

Joten +/- 0,2 ohjearvoon renkaan merkistä riippuen lienee lähellä totuutta.

Itse lähdin liikkeelle 4,2:sta. Nykyinen 4,7:n on kompromissi: ajettavuus / kulutuskestävyys / mukavuus.

Taidan palata jonkin matkaa "mukavuuden" suuntaan tulevan reissun jälkeen - syvien ojien reunalla olkoon ajettavuus etusijalla.

T, Jukka

Ps. Huolto ja kumikorjaamo ammattikäytöön suosittelevat 5:ttä.

LIUS JUKKA 29.08.2011 09:02

Alusta mahdollisti pitkäaikaisen haaveen toteuttamisen. Viime viikolla tein asennukset ja viikonvaihteessa testireissu.

[img]https://lh5.googleusercontent.com/-YYmbIH0NOYI/TlslNRKkYqI/AAAAAAAABzg/-nnl0fK5_EY/s512/IMG_4927.JPG[/img]

[img]https://lh5.googleusercontent.com/-OiydGbQei-M/TlslSvOf7MI/AAAAAAAABzk/Tqv8WZomMd0/s512/IMG_4929.JPG[/img]

T. Jukka

Ps. Eipä MP:tä muuten ajossa huomaa, paitsi ajomukavuus parani :-)

Käyttäjän lisäys viestiin 29.8.2011 klo 09:06:22 Toimiskohan linkit:

https://lh5.googleusercontent.com/-YYmbIH0NOYI/TlslNRKkYqI/AAAAAAAABzg/-nnl0fK5_EY/s512/IMG_4927.JPG

https://lh5.googleusercontent.com/-OiydGbQei-M/TlslSvOf7MI/AAAAAAAABzk/Tqv8WZomMd0/s512/IMG_4929.JPG

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.