Henkilömäärän muodustus

HALONEN MARJO 31.07.2011 20:03

Moi !! Olemme suunnitellut hankkivamme 90-luvun käytetyn Flairin matkailuauton. Vertailtuamme muutamia autoja huomiomme on kohdistunut siihen että samanlaisissa Flaireissa toinen on rekisteröity 4:lle ja toinen 6:lle Autojen kokonaismassat on 4500 Kg. Toisen omamassa on 3850 rek 6:lle ja toinen 3975 rek 4:lle. Molemmissa on vyöt 4:lle. Onnistuisiko 4:lle rek. muuttamaan 6:lle ja minkäläisilla kustannuksilla. Etukäteis kiitokset....

TERVO JARI 31.07.2011 20:18

Katsastuskonttuurin kautta, käyp tie jotta saadaan se "ainut oikea" vastaus.

Penkkien sijoittelulla ( mihin päin istujan "nenä" matkan aikana "sojottaa" ) on suuri merkitys tuohon henkilömäärään.

Et kerro/laittanut kuvaa auton"sisälmyksestä" joten tuohon ei voi antaa vastausta kuin Erkki, hänellä kun on se kristallipallo ;-)))

HELLE RAUNO 31.07.2011 20:19

Käsitykseni mukaan vähimmäisvaatimus nykyisin on vyöt kaikille. Taitaa olla myös niin, ettei sivupenkeille voi ottaa matkustajia ???

JANHONEN MATTI 31.07.2011 20:39

Tuohon maailman aikaan ei tarvinnut olla kaikilla istumapaikoilla turvavyötä eli turvaväiden puuttumisesta paikkojen lisäys tuskin jää kiinni. Ko. autossahan noudatetaan niitä määräryksiä jotka oli silloin voimassa kun auto ensi kerran rekisteröitiin. Kuten tuossa toisalla kirjoitin matkailuauton oma massa on punnituksen ja lakimäääräisten laskelmien summa ja se viime kädessä määrittää sen monelleko auton saa rekisteröityä. Voihan myös olla, että omistaja ei ole halunnut rekisteröidä sitä kun neljälle = turvavyöpaikkojen määrä.

Tuo laskelma tehdään katsastuskonttorilla. Siellä selviää onko tuo pienemmän kantavuuden omaava auto rekisteröitävissä myös kuudelle.

Tietämättä mikä eron kahden samanlaisen auton välillä on aiheuttanut, syitä voi vain arvailla. Voi olla, että toinen autoista on ns. suomi-auto ja toinen yksittäistuotu. Suomi-Auto on mennyt rekisteriin paperitiedoin ilman punnitusta ja varusteltu jälkikäteen kun taas yksittäintuodulle on tehty rekisteröintikatsastuksen yhteydessä tarkka punnitus jolloin autoon jälkiasennetut lisävarusteet syö kantavuutta ja sitä kautta auton paikkamäärää. Tällöin mm. sellaisilla seikoilla on vaikutusta jos autoon on hankittu normaalia suurempi polttoainesäiliö tai vesisäiliö, jolloin niiden tilavuudesta 90 % lasketaan omaan massaan oli niissä punnituksessa nestettä tai ei. Sama koskee akkukapasiteetin lisäystä, markiisia, vetokoukkua, pyörätelinettä jne.

Mutta kuten sanoin, asia selviää katsastuskonttorilla asian tuntevan katsastusmiehen toimesta.

HALONEN MARJO 31.07.2011 21:11

Olisiko tässä kyseessä nimeen omaan se että omistaja olisi halunnut sen olevan rekisteröity 4:lle joille on vyöt koska omamassassa on kuitenkin eroa vain 125 kg. Molemmissa on penkki järjestys sama eli kuski,vänkäri ja 2:ksi nenä eteen ja 2:ksi nenä taakse. Voiko asiasta saada konttorilta esim. rekkarin tiedoilla varmistusta sillä ei viitsisi ostaa autoa ja sen jälkeen todeta ettei muutos onnistukkaan vai tarviiko ko. autolla käydä puntarilla vaikka otteeseen on merkitty omamassa.

VARTIAINEN URPO 31.07.2011 21:38

Näkemättä pitää arvailla Mitä siinä Autossa on varustelussa eroa? Isompijääkaappi,Uuni tai jotakin muuta koska eroa painossa on kumminkin painoa on enempi.. sanotko ?

HALONEN MARJO 31.07.2011 21:41

Niin onhan siinä varustelussa eroa, mutta aiheuttaako tuo 125 kg paino ero sen 2:en henkilön pienemmän rekisteröinnin.....????

VARTIAINEN URPO 31.07.2011 22:03

Kyllä...Minullakin on Hymeri ja se on 4 rekisteröity Mut varusteussa löytyy sit enempi vastaavaan 6 henkilön autoon nähen...

Käyttäjän lisäys viestiin 31.7.2011 klo 22:05:33 Sehän on kai rekisteröity kuorma-autoksi? Kannattaa kysyä Katsastuskonttorilta ...(luulen et onnistuu muutoskatsastaa)

Käyttäjän lisäys viestiin 31.7.2011 klo 22:49:28 Niin olikohan henkilön paino 70 kg

JANHONEN MATTI 31.07.2011 22:05

Mitä ilmeisemmin sen aiheuttaa kantavuusero. Mutta itse tuo autojen painoero voi olla mitä vain. Esim . siitä syystä, että toinen on vain papereilla rekisteröity suomI-auto ja toinen käytettynä yksittäistuotu Suomeen tuotaessa ja rekisteröitäessä rekisteröintikatsastuksessa punnittu. Minulla on ihan omakohtainen esimerkki tuossa pihassa.

HALONEN MARJO 31.07.2011 22:19

Niin laskennallinen kantavuus ero on se 125 kg. Molemmilla kokonaispaino rekisteriotteissa kuitenkin on se 4500 kg ( eli ko. on kuorma-auto ) joten aiemmin kirjoitettujen laskukaavojen mukaan pitäisi henkilö määrän ero olla 1 eikä 2-henkilöä.

VARTIAINEN URPO 31.07.2011 22:51

Eiköhän ne ole niissä varusteissa se ero? Ei niinkään henkilömäärään sidottu .Mut onhan siinä vielä varaa nostaa painoa kun on kuormaauto?

HALONEN MARJO 31.07.2011 23:19

En oikein ymmärrä tätä varusteiden liittymistä asiaan. Kun rekisteriotteeseen on merkitty ajoneuvon kokonaismassa 4500 kg ja ajoneuvon omamassa esim 3850 ja toisessa autossa 3975 kg niin eikö näiden ero kantavuudessa ole se 125 kg.Elikkä toisessa autossa on lisävarusteita 125 kg enemmän kuin toisessa ja sen takia siinä on rekisteröity matkustaja määrä 4. Se ei oikein mene minun ajattelumaailmaan että 125 kg pienempi kantavuus vaikuttaa 2:den henkilön vähennykseen. Mutta käväisen konttorilla jossa pitäisi olla asiantuntijoita joilta saadaan täsmätietoa asiaan...( toivon ainakin niin käyvän ).

JANHONEN MATTI 31.07.2011 23:46

Se nyt vaan on niin, että matkailuautojen omat massat todellisuudessa hyvin nusein suuremmat mitä rekisteriote kertoo. Tästä on täällä paljon kirjoitettu ja monet ovat katsoneet tulleensa huijatuksi kun auto painaakin huomattavasti enemmän mitä rek. otteessa seisoo.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 01.08.2011 08:42

"Voiko asiasta saada konttorilta esim. rekkarin tiedoilla varmistusta sillä ei viitsisi ostaa autoa ja sen jälkeen todeta ettei muutos onnistukkaan vai tarviiko ko. autolla käydä puntarilla vaikka otteeseen on merkitty omamassa. "

Pyydä myyjää selvittämään asia ja laita kaupan ehdoksi muutoskatasus valmiina, jos myyjä on halukas tekemään kauppaa ja muutos on mahdollinen se onnistuu. Muussa tapauksessa unhdä koko homma.

Voihan olla ettei alusta ole riittävä 4500kg:n painolle.

Matkailuauto ei ole koskaan kuorma-auto vaikka paino olisi yli 3500kg, se on M1 luokan ajoneuvo, vaikka painoa olisi 12000kg.

NYYSSÖNEN KAJ 01.08.2011 09:16

"Matkailuauto ei ole koskaan kuorma-auto vaikka paino olisi yli 3500kg, se on M1 luokan ajoneuvo, vaikka painoa olisi 12000kg. "

Jotta matkailuauton saa rekisteröidä kuorma-autoksi vaaditaa että siinä on auton levyinen ja korkuinen tavaratila. Tilan pituudesta ei ole mainintaa.

Minulla on M1 luokan henkilöauto (Ialaluokka matkailuauto) jonka rekisteriotteessa lukee että saa koljettaa kolmea hevosta tai vaihtoehtoisesti autoa takatallissa. Tämän auton rekisteröinti matkailuautoksi ei enään EU aikaan onnistu. EU on kieltänyt rahdin kuljetuksen henkilöautolla.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 01.08.2011 09:45

Hiusten halontaa: "Jotta matkailuauton saa rekisteröidä kuorma-autoksi vaaditaa että siinä on auton levyinen ja korkuinen tavaratila. Tilan pituudesta ei ole mainintaa. "

Jos auto on kuorma-auto (N1 tai N2) se ei ole silloin matkailuauto (M-luokka), vaikka sillä matkailua harrastettaisiinkin.

Kylläkaj tämä on selvää :=).

"Kuorma-auto (N2 ja N3) Tavaran kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jonka kokonaismassa on suurempi kuin 3,5 tonnia; N2-luokan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 12 tonnia ja N3-luokan ajoneuvon yli 12 tonnia.

Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevat majoitustilat on varustettu vähintään seuraavilla tukevasti kiinnitetyillä varusteilla: · istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa); · makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista(makuutilat on oltava mitoitettu riittäviksi aikuisille); · keittomahdollisuus (sisätiloihin, kiinteästi asennettavaksi sallittu); · säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen). "

JANHONEN MATTI 01.08.2011 10:40

Tästä oman massaan laskemisesta on tällä kirjoitettu ennekin. Ihan hyvää lisätietoa löytyy kun hakee kohdasta Matkailuautot haulla

Pallas Jari tai omamassan laskeminen

Siellä Niittyaro Tapani on kirjoituksissaan selvittänyt asiaa niin perusteellisesti, että turha sitä tekstiä alkaa repostelemaan. Ja se toisiaan täytyy muistaa, että vanhojen autojen osalta ei käytetä nykyistä laskentamallia vaan niitä lakeja ja määräyksiä joka oli voimassa kun auton ensi kerran rekisteröitiin. Muutoin syntyisi tannehtivaa lainkäyttöä.

KOSKINEN JANI 01.08.2011 10:46

Nämä henkilömäärät on hieman sekavia....

Itse olen asiaa tässä selvitellyt kun mulla on nyt käsissä -01 vuotinen Detsku missä kokonaispaino on otteessa 3045 kg ja neljälle rekisteröitynä. Tämä on tuotu maahan -03 keväällä saksasta ja eppäilen että siinä on katsuri mennyt metsään. Koska -03 jälkeen ensirekisteröidyissä kaikilla matkustajilla pitää olla vyöt ja painon laskemiseenkin on tuosta alkaen tullut 10 kg /metri sekä 10kg matkatavarapainoa henkilöä kohden.

Mutta tätä ennen ensirekisteröidyissä näitä lisäpainoja ei lasketa vaan ainoastaan 75 kg matkustajaa kohden ja kuljettajahan on auton painossa jo mukana.

Katsastusmiesten ohjeistukset löytyy kun googleen laittaa "ake katsastajan käsikirja" ja sieltä katsoo turvavyövaatimukset (s. 84-88) ja massat (s. 30).

Sinänsä en yhtään ihmettele että katsastusmiehet tekee noissa maahantuontirekisteröinneissä virheitä, säädökset kun on muuttuneet todella paljon ja aina pitäisi löytää se oikea kohta...

VÄLIAHDE JUSSI 01.08.2011 10:49

Se sopiva auto pitää vain etsiä heti kerralla, se on paras ratkaisu. On niitä kun kattelee.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 01.08.2011 11:50

"Itse olen asiaa tässä selvitellyt kun mulla on nyt käsissä -01 vuotinen Detsku missä kokonaispaino on otteessa 3045 kg ja neljälle rekisteröitynä. Tämä on tuotu maahan -03 keväällä saksasta ja eppäilen että siinä on katsuri mennyt metsään. Koska -03 jälkeen ensirekisteröidyissä kaikilla matkustajilla pitää olla vyöt ja painon laskemiseenkin on tuosta alkaen tullut 10 kg /metri sekä 10kg matkatavarapainoa henkilöä kohden"

Jos tuo auto on ollut Saksassa rekisteissä alkaen -01, niin sen ensirekisteröinti on silloin tapahtunut -01 ja säännöt ovat sen mukaiset.

Ei Historic autojenkaan jotka on tehy joskus viime vuosisadan alussa tarvitse täyttää tämän päivän vaatimuksia, vaikka ne olisi tuotu maahan tällä vuosikymmenellä.

VARTIAINEN URPO 01.08.2011 12:32

http://www.netticaravan.fi/kauppiaat/Caravan+Larvanto+Oy/608/1/48655/6

Lähinnä tolla "kuorma-auto nimityksellä tarkoitin että c-kortinvaatii ajopeli ja painonnosto onnistuu helpommin :))

ÖGÅRD PÄRRE 03.08.2011 21:39

Miten on punnitaanko auto joka kerta katsastuksessa ja voiko silloin paikkaluku muuttua, kun on tullut jonniin verran lisälaitteita.

JANHONEN MATTI 03.08.2011 22:12

Ei punnita ellei joku aivan erityinen syy vaadi. Suomessa auton varusteet ei ole "kirjoissa ja kansissa".

VARTIAINEN URPO 03.08.2011 22:27

Joskus Tienpäällä voi joutua punnitukseen ja se käy kukkarollesi sit jos on ylitystä...

SUOMI SEPPO 03.08.2011 22:27

Eipähän määräaikaiskatsastuksessa (entinen vuosikatsastus) autoa punnita ellei jotain syytä ole. Muutoskatsastuksessa (esim. jos halutaan lisää istumapaikkoja) auto ajetaan puntarille. On saman tekevää mitä papereissa sanotaan "omasta painosta" jos muutoksia halutaan. Auto puntarille ja tilanne on näin tasapuolinen ja puolueeton. Elävässä elämässä ei omaa painoa paperilla tarvita käytännössä missään, vaan valvova virkamies (?) ajattaa ajoneuvon vaa'alle ja sallittujen toleranssien mukaan arvioi tilanteen. Huhujen mukaan Saksassa mm. päätätään jatkotoimenpiteet alustan kantavuuden mukaan eikä paperien (eli turvallisuus on tärkeämpää kun paperihommat). Tässä mielessä painon nostot ovat turhia ja vaikeuttavat elämää hyvinkin paljon ulkomailla jatkossa. @seppo

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.