Ducatoon kytkinrempan teetätys HKI-TRE

KOIVULA REIJO 30.07.2011 23:25

Hei arvoisat kollegat,

Elämäni ensimmäinen kytkytinremppa olisi tiedossa eikä mitään hajua paikoista joissa teetättää... Ainoa on Delta mutta marmorikassoille ei tohtisi mennä... Auto on 2.8Td vm. 2000 ja kok. massa 4500Kg. Korkeus 3.3m joka tuntuu rajoittavan noita korjaamoja aika lailla... Akseli voisi olla TRE-HKI kaikki apu ostaa vastaan kun ei tosiaan aikaisempaa kokemusta. Paikkaa ei jossa voisin itse vaihtaa joten teetätykseen menee..

Kiitos ja kumarrus!

PIIRONEN KARI 30.07.2011 23:31

Suosittelisin esim. Raskone Espoo Koskelo. Mahtuu isommatkin autot. Kehä 3 varrella.

LAHTI ANTTI 31.07.2011 00:01

Tässä listaa paikoista. Kysele niistä.

https://karavaanarit-fi.directo.fi/vaunut-ja-autot/huoltoliikkeet/

LAURONEN TAPANI 31.07.2011 10:18

Eikös Raskoneella ole toimipiste Vantaallakin? Ajelen joskus Toistasavua kun käyn Puuilossa, niin siinä matkalla on Raskoneen kyltti ja rekkoja pyörii siinä.

HAKALA VESA 31.07.2011 15:41

Soommoro!

ItaliaMotor Tampereella?

http://www.italia-motor.fi/Italia-motor/ETUSIVU.html

VÄLIAHDE JUSSI 01.08.2011 18:06

Voiko olla totta,ettei eläissään ole joutunut tekemään tai teettämään kytkin remppaa?On viisiin aina ollu niin uudet ja vähän ajetut tai automaatti vehkeet? Siis hyvä ilmainen neuvo, kaikki kytkin osat nesteistä lähtien uusiksi ja raskoneelle tai vastaavan tasoiselle korjaamoille. Onpahan sen jälkeen siltä osin, se asia hoidettu.(nuo suuret kattoo myös muutakin ja työnjohtaja yleensä koeajaa ennen kaluston asiakkaalle luovuttamista).

HINTIKKA ARI 02.08.2011 20:28

Kysy tuolta:

JN-auto, Kiitoradantie 6 ovi 12, 01430 Vantaa, puh. 040 567 7671, tmi.janne.nemlander@elisanet.fi, www.elisanet.fi/tmi.janne.nemlander. Huoltaa myös matkailuautoja esim. ohjauskulmien säädöt, ilmastointihuolto, rengastyöt.

Sopii korkea auto sisään ja hinta mm. Raskonetta edullisempi. Ainakin jakopää remppa oli edullisempi ja työn laatu hyvä.

KOCH HANS 03.08.2011 00:38

Oliskohan Tammer-Diesel yksi vaihtoehto. Huoltaa myös.

terv. HooKoo

HÄMÄLÄINEN MARKKU 03.08.2011 13:26

Ääni ItaliaMotorille Tampere.

KOIVULA REIJO 08.08.2011 12:46

Kiitos kaikille avusta!!! Kävin "Italiassa" ja ongelma ratkesikin ilman sen suurempaa remonttia... Olin hieman häthäinen ja het vaihtamassa kytkytintä..

Ensimmäistä kertaa kävin ja annan kyllä täydet pisteet palvelusta! Menin suoraan ovelle kolkuttamaan ja pienen taivuttelun jälkeen sain kyllä todella mukavaa palvelua! Ongelma löydettiin ja korjattiin siinä samalla tehtiin pientä tarkastusta kun kerrankin pääsi auton alle...

Mutta kiitos avusta!

LAHTI ANTTI 08.08.2011 12:57

Ja ongelma oli?

VÄLIAHDE JUSSI 08.08.2011 17:43

Niin olishan tuo ollu mukava "kuulla", mikä vika oli?

NIVA OLAVI 11.08.2011 23:23

Kerro ihmeessä, mikä oli ongelma ja miten se ilmeni ajossa. Omassani, 2,3 JTD vm. -07, on kytkin temppuillut maaliskuusta lähtien. Enimmäkseen toimii normaalisti, mutta joskus ei irroita ja vaihteet saa päälle vain välikaasulla tai tuplakytkimellä kuten ennenvanhaan. Poljin toimii normaalisti, mutta silloin, kun häiriö on päällä, se täristää varsinkin liikkeelle lähdettäessä. Pari kertaa olen joutunut lähtemään liikkeelle vaihde päällä startilla. Korjaamon analyysi tänään oli, että paineasetelma on hajallaan tai ainakin jousia irronnut. Korjausaika on varattu 30.8. ja osat tilattu. Kustannusarvio on 1350 €.

Auton mittarissa on vajaaat 92 tkm ja kyseessä on ensimmäinen kytkinremontti sitten vm. -64 Morris Minin.

VALKAMA MARKKU 12.08.2011 07:58

"Korjaamon analyysi tänään oli, että paineasetelma on hajallaan tai .."

Korjaamon diagnoosi on suurella todennäköisyydellä oikea.

selvityksen perusteella paiineasetelmasta on todennäköisesti yksi jousi irronnut ja välillä asettuu eteen, välillä ei.

Kummallinen tyyppivika. en ole kuunaan muissa automerkeissä törmännyt samaan.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen rempan teettämisestä, Eikös nuo pikku hommelit hoideta omalla pihalla?. Minä ainakin toimin siten.

M Arkku

VÄLIAHDE JUSSI 12.08.2011 08:39

Jo vain oli vika, lue tuo suositukseni, varmaan on kalleinmasta ,mutta peremmasta päästä.

KOIVULA REIJO 12.08.2011 12:52

kuten jo kirjoitinkin niin kävin Italia Motorissa... Oletin näin kuolevaisena että luulemani vika olisi ollut kytkimessä mutta ei ollutkaan... Helinä tuli aivan muista moottorinkiinnikkeistä.. Paineasetelma resonoi mutta senyt ei ole mitään uutta.. Kytkimen toimiassa en huomannut mitään ongelmaa vaan lähinnä kolina joka kuuluinaina kun vaihdetta vaihtoi.. Yhdistin tuon äänen suoraan vetolaitteistoon ja kytkimeen koska kuului aina vaihdetta vaihdettaessa mutta kun mainitsin niin kytkin voi ja kukkuu hyvin.. Vika oli kiinnikkeissä..

NIVA OLAVI 12.08.2011 22:12

Tyyppivika on minullekin aivan uusi, vaikka on viides Ducato menossa. Väittäisin. että on maanantaikappale, ellen tietäisi, että autoja ei nykyään tehdä maanantaisin. Sain kerran varmaa tietoa tästä Mersuliikkeen asiakaspalvelupäälliköltä.

Tekisin tämän pikkuhomman pihalla, mutta kun en mahdu auton alle eikä pihalla satu olemaan nosturia eikä rasvamonttua, että pääsisi kulkimen alle. On pakko turvautua vieraan apuun. Hinta on suolainen, mutta ehdotetut korjaajat ovat sen verran kaukana, että ei kannata lähteä ajelemaan.

VALLIUS MARTTI 13.08.2011 09:33

Minulla oli vähän samanlaisia oireita kytkimen kanssa kuin olavilla, tuossa ennen juhanusta sitten lakasi toimimasta kokonaan ja vika oli työ sylinterissä joka vuoti oljyt läpi.Tässä uudesa ducatossa on vhän suunitelu virhettä kun paine laakeri on rakenettu yteen kytkin sylinterin kanssa ja vielä kytkin kopan sisä puolelle jossa on kuumuus aika moinen lämpö tulee motorista ja vaihteistosta ja lämpö vaihtelu rikoo sylinterin monessa tapauksessa kanataa seurata kytkin ja jarru neste säiliössä että on öljy pinta aina Maxsissa muuten sataa öljy loppua takimaisesta osastosta josta kykin otaa öljyn niin turvaa ainakin että ei jää tien pälle turhan päiten.Sylinterin vaihto on aika iso homma kun joutuu otamaan vaihdelatikon pois.TV Kulkuri

NIVA OLAVI 14.08.2011 22:19

Sylinteriä epäilin ensin itsekin, mutta kun vika on pahentunut, niin olen kallistunut irronneen jousen kannalle. Kun kulkimen käynnistää vaihde päällä ja kytkin pohjassa, sieltä kuuluu erilaista sirinää ja pärinää ja auto pyrkii heti liikkeelle. Joka tapauksessa osat on tilattu (onneksi löytyi Suomesta, Italiasta tilattuna olisi joutunut odottamaan kuukausia) ja korjausaika varattu.

VALLIUS MARTTI 14.08.2011 22:33

Olaville Voisitko kirjoitella mikä siinä kytkimessä oli kun saat vian korjatua olis mukava tietää mistä päin kytkin oli rikki.Näissä uusi kopaisissa on joisakin ollut jokin tehdas vika mutta ei yleisesti ongelmia. TV Kulkuri

NIVA OLAVI 14.08.2011 23:25

Martille, toisen nimen kaimalle. Sattui 40-luvulla olemaan tapana antaa pojille nimeksi Martti Olavi.

Aion olla katsomassa, kun kytkinkoppa avataan ja voin ottaa kännykällä kuviakin. Pistän sitten tekstiä (ja kuvia) tämän otsikon alle. Täytyypä kysyä myyjältä, onko siellä tullut vastaan kytkinongelmia.

Ps. kysyin korjaamolla, että olenko onnistunut itse särkemään kytkimen, kun olen käyttänyt yleensä vain kolmea vaihdetta, kakkosella liikkeelle ja siitä neloselle ja sitten kuutoselle. Ykkönen on mielestäni ryömintävaihde, kolmosta ei tarvita juuri missään ja viitonen sopii joillekin nopeusrajoitualueille ja silloin, kun on venetraileri perässä. Vastaus oli selkeästi: et ole.

TV Ei enää kulkuri, kun kilometrejä kertyy niin vähän. Tämä kulkine on kohta 4,5 vuotta vanha ja mittarissa on vasta vajaat 92 tkm. Edellisillä oli tässä iässä lähemmäs 200 tkm.

JOKINIEMI PETRI 15.08.2011 15:38

Kakkoselle, neloselle,kutoselle, no ei ole ihme jos on kytkin paskana ja kohta on vaihteistokin.

LAURONEN TAPANI 15.08.2011 16:48

Itse jätin vaihteita väliin joskus WV Polossa jossa oli iso kone (1->3->5), mutta Ducato as-auto on kyllä niin raskas moottorille ja voimansiirrolle, että ei ole tullut mieleen jättää vaihteita väliin, kaikkia käytän. Omassa Ducatossa vaihteet menee niin että ykkösellä liikkeelle, kakkosella ajetaan 20km/h, kolmosella 30km/h, nelosella 40km/h, vitosella 50->80km/h ja kutosella sitten yli 80km/h:n nopeuksissa, minusta vaihteisto on suunniteltu hyvin.

LAUKKANEN MAURI 15.08.2011 18:15

Oisko vikaa tuossa kasoismassa pyörässä,ongelmia tuntuu olevan kaikilla automerkeillä;2-massavauhtipyörä: DMF (Dual Mass Flywheel) Pyrkimys pienempään voimansiirron kuormitukseen ja ajomukavuuteen sekä moottorin kevyempään rakenteeseen on pakottanut valmistajia etsimään ratkaisua jossa pienempi pyörivä massa yhdistyy suurempaan kykyyn poistaa vääntömomentin värähtelyä. Erityisesti nykyaikaisten dieseleiden matala käyttökelpoisen vääntömomentin kierrosluku aiheuttaa voimakkaan momenttivärähtelyn.

-Sama vika on myös kuulemma vw-konsermin kytkimissä,niitä on särkynyt, kuten aikaisemmin täällä on todettu se kasoismassa kytkinten ongelma,joka on uusi keksintä niin voi oletta että ei se pelää ilmän synnytystuskia.

Minukin 08-Ducato ravistaa kun pakittaa ylämäkeen ja se vika on todennäköiseti siinä kasoismassa vauhtipyörässä.

Käyttäjän lisäys viestiin 15.8.2011 klo 18:21:29 Tuossa video kuinka se viritys kootaan ja kuinka se toimii;

http://www.youtube.com/watch?v=YnaXB8q3uzQ

JOKINIEMI PETRI 15.08.2011 18:32

piti oikeen käydä tekemässä testi. kuinka ajetaa 2,4,6. testin tein vw transborteri t5, 140hv kun en viitinyt ottaa tota matka-autoo tulta parkkiruudusta. Voin sanoa että jos oikeesti ajaa tuolla tavalla on se vaihteiston surma. kun transporterillakaan ei oikein meinaa onnistu mikä on tällä hetkellä lähe tyhjä, siis tavaratila. Ei se onnistu tukatolakaan. vw kiihtyy kakkosella noin 60kmh kieroksia noin 4000 siitä vaihto neloselle kierrokset putoo noin 1500-1600 nelonen päällä johan alko rytkytys kun nelosella rupee siittä kiihdyttään. vauhti sataan ja sit kutonen se meneekin jo hienosti, ei mitään onkelmia. eli muuten kyllä onnistus mutta 2 ja 4 väli on liian suuri.jostopäätös on että olavi on saanut kytkimensä rikki ihan omalla ajotavalla

NIVA OLAVI 30.08.2011 22:25

Käyttäjän lisäys viestiin 30.8.2011 klo 23:07:35 Otti ja katkesi langattoman yhteys.

Kuten lupasin, niin kerron, miten kävi.

Kytkinremontti tehtiin tänään. Vika oli, kuten arveltiin, irronnut jousi, joka oli kiilautunut väliin niin,että kytkin ei irroittanut. Kyseessä oli sisempi jousi, joka oli päässyt luiskahtamaan ulomman jousen sisältä ulos.Miksi jousi oli irronnut, jäi epäselväksi, mutta joka tapauksessa jousien paikallaan pitävä niitattu pelti oli revennyt. Työsylinteri oli kunnossa, mutta sylinterissä kytkinneste oli mustaa kuin jäteöljy.

Kustannukset olivat yhteensä 1166,15 € josta työn osuus oli 440 € Vetoakselien stefat olivat yllättävän kalliita, oikea 69 € ja vasen 91 €. Ovat varmasti tarvikeliikkeissä halvemmat, mutta silloin täytyy tietää täsmällinen koko. Kytkimen varaosapakettiin (Fiatin) ei kuulunut painelaakeri, joten jos kytkinremontti tulee ajankohtaiseksi, se on syytä tilata erikseen.

Remontin jälkeen ajossa tuntui pientä jurinaa, mutta ehkäpä se häipyy, kun levy vähän hioutuu.

Ohessa muutama kännykällä otettu kuva, joiden taso ei ole kovin hyvä.

VALLIUS MARTTI 30.08.2011 23:07

Moikka Olavi tuossa laitoit viestiä otsikon alle mutta taisi viestisi karata käsistä ilman tekstiä kirjoitele uusiksi niin tiedetään mikä vaiva oli kytkimessä. TV Kulkuri

Käyttäjän lisäys viestiin 30.8.2011 klo 23:11:50 Nyt ei oikein pelitänyt alkuun kun näytti vain viestin otsakeen mutta nyt sain koko viestin koneleni Kiitos olavi.TV Kulkuri

NIVA OLAVI 30.08.2011 23:16

Kuvat eivät jostain syystä suostu siirtymään. Annan koneen ja itseni levätä ja palaan huomenna.

Käyttäjän lisäys viestiin 31.8.2011 klo 22:26:31 Tässä lupaamiani kuvia kytkimestä ja vauriosta.

Mitä tulee vaihteiden "ohittamiseen" niin opin sen isältäni, joka on ajanut raskaammilla kulkimilla vuodesta 1939. On tähän päivään mennessä saanut rikotuksi yhden kuorma-auton kytkimen. Olen harrastanut samaa ajotapaa niin kauan kuin minulla on jonkinlainen auto ollut, ja aion harrastaa edelleenkin. Ihmettelen, että jos vaihteiden "ohittaminen" rikkoo kytkimen, niin miksi neljän edellisen Ducaton ja reilun kymmenen henkilöauton kytkimet ovat kestäneet lukuunottamatta -64 Morris Miniä. Kaikilla olen ajanut 100 - 200 tkm paitsi yhdellä Fordilla, joka piti laittaa vaihtoon 30 tkm:n jälkeen, kun Fordi ei hoitanut takuukorjauksia asiallisesti ja kyllästyin riitelyyn ostajan oikeuksista ja myyjän velvoitteista.

Tässä kytkimessä sattui vain olemaan heikko kohta. Suurina sarjoina valmistettavissa tuotteissa näitä tuppaa olemaan kaikista laadunvarmistuksista huolimatta.

JANHONEN MATTI 31.08.2011 10:06

Eihän näitä aina pitäisi kommentoida lainkaan, mutta Nivan jutussa on muutamia kohtia joiden avaamisesta voi muille olla hyötyä.

Mitä Fiatin vaihdelaatikon välityssuhteisiin tulee niin matkailuautokäytössä ykkösen ja pakin välityssuhde on liian pitkä, ykkönen ei siis ole mikään "ryömintävaihde". Täytyy nimittäin huomata, että matkailuautokäytössä auton kokonaismassa on aina sama, mihin sama alusta pakuna joutuisi elämänsä aikana harvoin jos koskaan. Jos vaihteista vain 2,4 ja 6 olisi tarkoitettu käytettäväksi niin laatikko olisi alun alkaen rakennettu niin. On eri asia lähteekö auto kakkosella paikasta kun paikasta liikkelle kun se, että kannattaako niin tehdä. Kyllä vaihdelaatikko on tarkoitettu "läpiluettavaksi" ja siitä voi poiketa vain alamäkitilanteessa. Se korjaamoukon neuvo kertoo kyllä asiantuntemattomuudesta, ainakin siltä osin kun on kysymys matkailuauton vaihteiden käytöstä. Kannattaa aina muistaa se matkailuauton kokonaismassa.

Kuuluu "pientä jurinaa". Mekaaninen kytkin ja eritoten kytkinlevy on ajon aikana levossa ts. liikettä on vain pyörimisliike ja se ei jurise. Tarkkaile ääntä, sillä ajon aikana se ei voi tulla kytkinlevystä.

Hintaa kytkinrempalle on taas tullut kohtuullisen paljon. Kyllä jonkun eteläsuomalaisen 4-5 t. hallinosturilla ja korkealla tilalla varustetun autokorjaamon, joka sijaitsisi tuossa Hämennlinnnan seutuvilla, kannattaisi erikoistua vain kahteen asiaan Ducaton jakopään remonteihin ja kytkin/vaihdelaatikko/vetoakselihommiin ja niissä remonteissa tarvittavien varaosien myyntiin. Rahantuloa ei voisi millään estää, vaikka antasi karavaanareille roiman jäsenalennuksen.

Ps. asentajille tosin joutuisi maksamaan vitustuslisää kun aina joutuvat korjaamaa samaa merkkiä niskat jumissa, mutta silti se kannattasi.

VAINIO RISTO 31.08.2011 10:52

Enpä pitäisi tuon Ducaton kytkinremonttia kovin kalliina! Volvo V70 1999 käsivaihteisen kytkinremontti maksaa hiukan yli 2000e vaikka työtunnin hinta oli 59e. Näissä "uusissa" autoissa, kun nuo kytkinlevyn jouset on siirretty vauhtipyörään näiden suurten vääntömomenttien takia. Volvossa sitten vauhtipyörä kypsyy noin 200 000km kohdalla normaalisti. Pyörä maksaa sitten sen normaalin tonnin. Näitä kaksoismassavauhtipyöriä on myös nykyään Ducatoissa ja varmaan myös muissakin alustoissa.

VALLIUS MARTTI 31.08.2011 13:43

Taas on tultu siihen että ducatossa olisi vikoja enempi kuin salittu mutta näin hän ei ole.kyllähän Matti puhui asiaa vaihteista tosiaa ykkönen ja pakki ovat vähän väärän laisessa välitys suhteesa liikuvuteen nähden varsinkin pakki lian harva välitys.Mitä muuten ducaton latikoon ja kytkimeen tulee niin jatkossa on varmasti jonkun veran tulee ongelmia kytkimen työ sylinterin kanssa,nythän nykyisin autoihin joihikin merkeihin ninkuin ducatoon on laitettu työ sylinteri ja paine lakeri samaan nipuun kytkin kopan sisälle jossa kumuus nousee jopa 70-80 asteseen myös lämmön vaihtelu on suuri.Kuten Olavi jo totesi että kytkin neste oli mustaa kuin jäteöljy se johtuu juuri siitä kuumudesta,minä tein saman havainon kun itseleni vaihdoin sylinterin.Mitä Ducaton jakopään remontiin ja kytkin remontiin tulee niin se on niitä helpoimpia siellä on kohtulisesti tilaa moneen muuhun merkiin veatuna ainahan kaikissa autoisa on omat haastensa. TV Kulkuri

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.