Integroitu auto -05, kylmä talvella?
TALVITIE PAULA
21.07.2011 12:52
Hei,
olen hankkimassa Integroitua Knaus-asuntoautoa ja mietin onko auto kylmä talvella, koska ikkunapinta-alaa on niin paljon?
(Aiemmin oli alkovimalli Burstneristä lattialisälämmityksellä ja lämmin oli pakkasella).
Toinen asia mikä hirvittää on tuulilasin hinta ja saatavuus.
Toivoisin kokemuksia toisesta, tai molemmista asioista.
VALKAMA MARKKU
21.07.2011 21:51
Ei integroitu ole kylmä jos.... hankkii ULKOPUOLISEN lämpösuojan laseille.
Muussa tapauksessa se on kylmä ja lasit on sisäpuolelta vesihelmillä ja lattialla/kojetaululla isot lätäköt jos vähänkin viileämpää ulkosalla.
Lasit on kalliinpia kuin alkovi/puoli-integroiduissa mutta kyllä niitä saa. Ja aina voi yrittää korjausta.
Mutta siis.. jos haluat että auto ei lahoa ja että tarkenet, katso että saat kaupassa mukaan ULKOPUOLISEN lasien lämpösuojapeitteen.
(on kyllä lähes must-tuote muillekkin korityypeille)
M Arkku
FREDRIKSSON REIJO
22.07.2011 00:02
Integroitun -05 Knaussin tuulilasi maksaa n. 2500€ + asennus.
Tuulilasivakuutus on siis aika mukava olla.
Eri vakuutusyhtiöissä on huomattavan suuria eroja hinnassaa,
joten kysely siitä vakuutusyhtiöihin kannattaa suorittaa.
KOIVUPURO PEKKA
22.07.2011 01:01
No olen Markun kanssa samaa mieltä, että on hyvä olla tuulilasipeite ulkopuolella, joka estää lasin jäätymisen ja säästää turhalta raaputukselta, mutta tuota lahoamista en allekirjoita. Vesi tai jäämurske jää aina siihen muovisen kojetaulun päälle, josta se yleensä sulaa/haihtuu nopeasti pois ajon aikana!
Integroidussa tulisi olla aina talvikäytössä kaksinkertaiset ohjaamon sivulasit, koska yksinkertaiset lasit pakkaavat jäätymään herkästi ajn aikana jolloin esim. peileistä näkeminen on vaikeata puhumattakaan muusta näkemisestä jäisen lasin läpi! Ongelma johtuu yleensä siitä että tuulilasilla on huurteenpoisto, mutta sivulaseilla ei tai se on aivan riittämätön ! Kaksinkertainen lämpölasi on myös asumisen aikana miellyttävämpi, eikä hohkaa kylmää sisälle !
Muuten suosittelen integroitua autoa yli 20 vuoden kokemuksella , mallit ovat ajattomia ja ohjaamon tilat tulee paljon paremmin hyödynnetyksi !
Useimpiin merkkeihin löytyy tuulilaseja myös tarvikkeena esim. itse teetätin aikoinaan muotin LMC:n 6500 malliin ja viimeksi olin mukana touhuamassa Carthago E mallin lasia, jonka tehdas hinta on liki 4000e ja nyt tarvikkeena 1500€ . Tarvike lasissa on vielä tumma yläreuna ja työn jälki muutenkin viimeistellympi kuin alkuperäisessä !
VEHMANEN TUULA
23.07.2011 06:58
Lähivakuutuksesta saa tuulilasivakuutuksen edullisesti. Miksi integroidussa tulisi olla kaksinkertaiset sivulasit? Miksi ei kaikissa.
Minulla ei ole jäätynyt integroiduissa sivulasit eikä tuulilasi yksinkertaisilla ikkunoilla. Autot on ympärivuotisessa ajossa. Muissa asuntoautoissani on jäätynyt.
kalevi
NIITTYARO TAPANI
23.07.2011 10:04
Kolme talvea oin mennyt Hymerin integroidulla mainiosti, se ulkopuolinen peite on kuitenkin lähes pakollinen jos aikoo asua siinä talviolosuhteissa ja sen lisäksi Webasto tai vastaava jotta lämmintä alkaa tulla kohta kun lähdetään. Ikkunaa kun ei ainakaan minulla pyyhkimään tai krapaamaan ajaessa. Lisää se varmasti kaasunkin kulutusta jos monen neliön ikkuna on eristämätön. Jonkun jo mainitsemat tupla sivuikkunat ovat plussaa mutta ilman niitäkin saattaa selvitä. Minulla on enkä kadu valintaani siinä suhteessa, jos en muutoinkaan.
Kaksi alkovia on ollut ennen tätä integroitua ja vähimmillä kaasuilla selviän tämän kanssa.
KOIVUPURO PEKKA
23.07.2011 14:35
No kyllä nuo kaksinkertaiset sivuikkunat helpottavat käyttöä huomattavasti, koska auton kojetaulun ilmasuulakkeet on yleensä kohdistettu eniten tuulilasille ja liki kaikissa integroiduissa sivuikkunoiden huurteenpoisto on riittämätön eli kun sisällä asutaan ja ilman kosteus on korkea niin kosteus jäätyy kylmille pinnoille= tuulilasiin ja ohjaamon sivuikkunoille ! Lisäksi itse aistin kylmän hohkaamisen paikalla ollessa eli asumiskäytössä istuessani etupenkeissä ellei sivulasit ole kaksinkertaiset!
Kaasunkulutuksessa ei ole juurikaan eroa eri mallien välillä, koska siihen vaikuttaa kaikista eniten seinärakenne ja kattoluukut. Jos on neljä kesämallin luukkua joiden keskiosassa on iso pyöreä reikä suoraan yhteydessä ulkoilmaan niin mikään lämmitin ei jaksa pitää piironkia lämpimänä 20 asteen pakkasessa !
Talviautoa ostaessa kannattaa kiinnittää huomiota noihin luukkujen laatuun/tiiveyteen, seinäeristeen laatuun ja vahvuuteen sekä lämmitysjärjestelmän toteutukseen !
Luukut Suomen olosuhteisiin mieluiten kaksinkertaisia "ikkunamallisia" joissa ei ole sisemmässä pleksissä reikiä yhteydessä ulkoilmaan , vaan jotka on tiivisteen kanssa sulettavissa täysin vedottomiksi valon tuojiksi !
PALM PEKKA
24.07.2011 12:44
Heinolacaravanista saa 7-kertaista kangasta mistä voi neuloa ulkopeitteen jos ei juuri siihen malliin valmiina saa tai jos haluaa tehdä sen edullisimmin. 6m kangasta (korkeus1,5m) maksoi vähän päälle satasen. Ompeluliikkeestä saa vahvempaa lankaa ja neuloja, ompeleminen kävi hyvin tavallisella koneella. Ylettyy nyt kuskin oven takareunasta oikenpuoleisen sivuikkunan alareunaan. Kokeiltu on ja lämmintä pitää. Lisäeristi sitten vielä ohjaamon lattian.
ITE
TIENHAARA ERKKI
24.07.2011 23:19
Voiskohan, ainakin ajansaatossa, jotta intekroitu lahois tuulilasista alaspäin, meinaan, kun ohjaamo on asuinkäytössä, jolloin kosteutta on tarjolla, niin ei muovi ja lasi ole ainoita joihin kosteus tiivistyy. Olen vahvasti sitä mieltä, jotta tulipeltikin hikoilee ja sieltä vesivirrat menee lattimattojen/huopien alle,mahdollistaen ruostumisen. tosta ilmanvaihdosta sanoisin, jotta mielellään harakanpesä, kuin pullo.