Kysymyksiä

KJELDSEN JOHN 17.07.2011 09:42

Moi mistä selviää saako asuntoautollamme ajaa 80 vai 100 edellinen omistaja väitti että saa ajaa 100 mutta hieman epäilen kun autossa ei ole turvatyynyjä eikä abs jarruja ja toinen asia mistähän sais turun seudulta uuden vesipumpun asuintilaan kun vanha on aika tehoton,ja mitähän sellainen maksaa ja onko vaikea vaihtaa?

KOSKINEN JANI 17.07.2011 09:55

Jos kerran ei ole absia eikä tyynyä niin suomessa ei saa ajaa kuin 80. Melkein kaikkialla muualla sitten saakin mennä henkilöautovauhteja.

Mutta mitä olen tänä kesänä ajellut lomamatkoja kotimaassa niin 85 todellista nopeutta kun koittaa pitää niin jatkuvasti saa silti ajaa jonkun perässä, eli aika mitätön etu on tuosta satasen edusta...

IPATTI VEIKKO 17.07.2011 12:19

Eikös se rekisteriotteeseen merkitty tieto merkitse mitään jos ajellaa muualla Eu:n alueella. Kokeilees vaikka

JOKINEN ARI 17.07.2011 14:49

Pumppua voi kysyä :http://www.sarkacaravan.fi/

KARJALAINEN ALPO 17.07.2011 15:31

No ei minulla ainakaan ole rekisteriotteessa mitään merkintää nopeudesta. Olen ajellut 80 km/t. Valmistaja sanoo alkuperäisessä ohjekirjassa huippunopeudeksi 120.

LEHTONEN VEIKKO 17.07.2011 18:19

Valmistajan ilmoittamalla huippunopeudella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mikä on ko auton suurin sallittu nopeus Suomessa. Matkailuautojen suurin sallittu nopeus on 80 km/h. 100 km/h voidaan ajaa matkailuautolla joka on katsastuksessa tai tyyppihyväksynnässä todettu täyttävän nopeusluokan edellytyksenä olevat vaatimukset. Ko autoissa on takana 100-tarra ja tietääkseni se näkyy myös auton virallisissa papereissa.

VARTIAINEN URPO 18.07.2011 07:51

Entäs jos on pieni onko silloin nopeus vahoissa jotka katsotaan tavalliseksi henkilöautoksi matkailuauto, jonka omamassa on alle 1 875 kg ? joskus muistelen kuulleeni!

KOIVUNEN PERTTI 18.07.2011 22:00

80 km/h

VARTIAINEN URPO 22.07.2011 08:57

Oikein muistin! Meni vähänaikaa etsiessä... http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/autoliikenne.php?we_objectID=2966

JANHONEN MATTI 22.07.2011 10:00

Näillä meidän satasen lätkillä ja muilla ei ole merkitystä muissa maissa. Kussakin maassa noudatetaan sen maan lainsäädäntöä.

VARTIAINEN URPO 23.07.2011 13:21

Eipä pidäpaikkaansa sakottavat jos ajat yli tarrassa olrvan nopeuden (EU)

JANHONEN MATTI 23.07.2011 14:39

Eri maissa noudatettávat ajonopeudet ei ole EU:n säädettävissä vaan ovat osa kansallista lainsäädäntöä. Tietääkseni EU ei ole antanut asiasta asetusta tai määräystä joita on noudatettava sellaisenaan eikä diregtiiviä joka tulee jäsenmassa voimaan kun maan parlamentti on hyväksynyt sen.

Eri EU-maissa noudatettavat erilaiset nopeusrajoitukset on todiste tästä.

Ei auta yhtään vaikka Espanjalaisen rekan perässä on 90 lappu kun tulee Suomeen. Tai toisinpäin; Jos menee Latviaaan ja ajaa yli 2,8 ton. autolla yli 90 km/h niin sakon sattaa saada vaikka kuinka olisi Suomen 100 lappu perässä.

Sitäpaitsi haiskahtais aika tavalla syrjinnältä jos Saksan baanalla suomalainen saisi sakon ajettuaan yli 80 tai satasta siinä missä saksalainen vetää ihan samanlaisella pelillä laillisesti 130 lasissa.

HAAPANEN TIMO 24.07.2011 09:54

Jos auto on tyypihyväksytty sataseen, ei sitä lätkää tarvita.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 24.7.2011 klo 09:57:49 Rekkojen perästä löytyy usein 50 ja 60 lätkiäkin ja varmasti saavat täällä ajella kuten muutkin.

VARTIAINEN URPO 24.07.2011 10:05

Kyllä tarvii Katso yllä

JANHONEN MATTI 24.07.2011 10:13

Kyllä 100 lätkä tarvitaan - Suomessa. On näet vaatimus lätkästä präntätty siihen LM:n asetukseen.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 24.07.2011 17:58

Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen 3 §:n muuttamisesta Annettu Helsingissä 11 päivänä toukokuuta 2006

1a. Ehtona matkailuauton hyväksymiselle käytettäväksi 100 km/h nopeudella on, että matkailuauton takana on mustin 20 mm levein reunoin varustettu keltainen, halkaisijaltaan 240 mm:n mittainen pyöreä kilpi, johon on mustin 120 mm korkein numeroin merkitty luku 100 ja että matkailuauton on katsastuksessa tai tyyppihyväksynnässä todettu täyttävän nopeusluokan edellytyksenä olevat vaatimukset.

HAAPANEN TIMO 24.07.2011 19:13

Uskotaan, uskotaan. Joku täällä joskus kertoi katsastusmiehen sanoneen ettei lätkää tarvita. Se oli väärää tietoa.

@timppa

PALIN MATTI 27.07.2011 20:34

Mitä? Täälläkö väärä tietoa? Ei voi pitää paikkaansa.

HELL TIMO 09.07.2014 19:12

Minulla on Fiat matkailuauto vuosimalli 1999. Saanko ajaa 80km/h vai 100km/h katsoin Trafin sivulta 1981 ja sen jälkeen, rekisteröity saa ajaa 100km/h Olisin kiitollinen jos saisin tiedon.

LAHELMA JUKKA 09.07.2014 22:51

Satasta saa ajaa, jos autossa on:

Turvavyöt kaikille ABS Turvatyynyt Jos yksikin puuttuu, ei autolla saa ajaa kuin 80 km/h. Jos on epävärma, kannattaa kysyä katsastusasemalta, sieltä saa varmemman tiedon.
HAKALA JYRI 09.07.2014 23:12

Lisätään vielä yksi kriteeri auton kokonaispaino max 3500kg "satasenautolla" jos yli 3500kg auto "80" auto....................................... terv jyrih

Käyttäjän lisäys viestiin 9.7.2014 klo 23:22:26 Aika sekava tuo nopeustarra suomessa::::::::

esim "samannäköisiä autoja ulkoisesti" -paketti-auto ei lätkää saa ajaa satasta ja lätkällinen = 80 auto -matkailu-auto ei lätkää=80 auto ja lätkällä satasta -linja-auto 100 lätkä normaalisti -kourma-auto aina 80 auto ei lätkää" mutta uudemmissa nop rajoitin 89" -henkilöauto kuten pakettiauto ????????

vois olla muitakin vaihtoehtoehto ???

jos virhetä korjatkaa

HAKALA JYRI 09.07.2014 23:26

Aloittajan kysymykseen :: katso rek ote tekninen osa "textirivit"=== huomautkset lisäykset sillä pitää olla 100km/h

terv jyrih

AHJOS TIMO 10.07.2014 09:49

Jukka Lahelman edellä olevaan luetteloon täytyy vielä lisätä se 100-lätkä. Sekin vaaditaan.

EEROLA TEEMU 10.07.2014 13:03

Timo Hell kirjoitti: "Minulla on Fiat matkailuauto vuosimalli 1999. Saanko ajaa 80km/h vai 100km/h katsoin Trafin sivulta 1981 ja sen jälkeen, rekisteröity saa ajaa 100km/h Olisin kiitollinen jos saisin tiedon. "

Kun luet noita tässä ketjussa olevia kirjoituksia, niin niistä jo selviää, ettet saa ajaa 100 km/h elleivät edellytykset ole OK. Oikeuden ajaa vapaita henkilöautoille sallittuja nopeuksia saa vain täyttämällä em. ehdot tai maksamalla matkailuautosta täydet henkilöautoverot, jotka voivat olla kymmeniä tuhansia euroja, tietysti auton arvosta riippuen. Niin autosta tulee rahansiirron avulla "turvallinen" vaikka 120 km/h nopeuksille ilman abseja ja turvatyynyjäkin.

Menen asiassa hieman taaksepäin. Siihen aikaan, kun m- autoista ei Suomessa oikeastaan vielä mitään tiedetty, rakensin 1975 ja -78 Citroen Camionetten pakettiautoista matkailuautot, joista tuli henkilöautoja. Vaatimuksena oli, että kanta- autoksi tulevan pakettiauton piti olla rekisteröity ennen 15. 11. 1967.

No sellaisiahan löytyi. Ensimmäiseen tuli sivuille istuimet (ilman turvavyöpakkoja), joista sai auton levyisen vuoteen. Jälkimmäiseen hankin entisen Aasiassa lähetyssaarnaajana ajelleen miehen Camioneten, mistä käyttöön tuli vain ohjaamo- osa, koska siinä oli alustannumerot ja paperit olivat muistaakseni vuodelta 1966.

Ohjaamon perään tuli yhteensä 1,2 m pidennystä ja 20 cm korotusta ja tietysti toisen Camionetten peräosa. Lopputuloksena n. 1300 tunnin työstä oli teknisesti ja ulkonaisesti upea matkailuauto 4:lle. Autossa mm. 60 mm polyuretaanieristys, Primus lämmönvaihtimella, WC, suihku, isot vesisäiliöt, lämpölasit ym. Ym. mm. Sähköjohtoakin meni yli kilometri elektroniikkaan ym tarpeisiin.

Auto rekisteröitiin henkilöautoksi 1+5 ja sillä sai ajaa liikenneopasteiden mukaista nopeutta -kun oli h- auto eikä otteessa edes mainittu mitään matkailuautosta. Jälkimmäinen on vieläkin käytössä 4. omistajallaan.

Jossain välissähän sitten tulivat ns. matkailuautovaatimukset ja verovapaus. Vaatimukset autoni olisi täyttänyt ja verovapaushan tuli jo rekisteröinnissä 1978. Mielessä ei edes käväissyt, että autoa koskisi mikään 80 km/h kattonopeus. Sen mukaisesti ajettiin yli 20 v satoja tuhansia km, mm. n. 50 Euroopan maassa jopa useita kertoja vuodessa -tuli Finnjet tutuksi.

Keväällä 1999 sain kuitenkin yösydämellä ylinopeussakot Siilinjärvellä matkalla Lappiin , missä ei vielä oltu vaihdettu 80- talvilätkiä 100:ksi, kuten etelässä oli jo tehty. Silloin poliisit kertoivat takapenkkiläiselle, että "tällä ei saa koskaan ajaa lujempaa kuin 80 km/h". Varmistivat vielä jonnekin soittamalla, että näin on.

Matkailuautoltani oli siis jo aikoja sitten viety pois henkilöauton- status, jonka auto oli saanut ikänsä ja entisten pakun papereittensa avulla täysin laillisesti. Oli se niin pirun väärin. Autolle löytyi uusi omistaja kuitenkin vähän myöhemmin, koska kysyntää oli sitikkapiireissä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.