Riittääkö kantavuus/kantavuuden nosto -miten pitäisi menetellä
RUOTSALAINEN JUKKA
12.07.2011 22:02
Hei kaikki,
kysyn neuvoja / ohjausta pulmaani - auttakaa uunoa.
Autoni on 6,8 metrin alkovi. Auto on rekisteröity 6 hengelle ja 6 hengellä löytyy penkit ja vyöt. Auto on rekisteröity henkilöauton kortilla ajettavaksi. Auto on Fiat maxialustainen.
Käytin autoa taannoin vaa-alla (katsastusasemalla) ja vaaka näytti 3.600 kg. Kyydissä oli kuljettaja ja tavanomainen matkavarustus (ei mitään poikkeavaa).
Edellä olevista jokainen voi laskea, että jokin yhtälö ei toimi - auton kantavuus ei riitä. Jäin pohtimaan, että jos vaa`alla joutuisin euroopassa, niin siihen jäisi reissu.
Olen pohtinut, että miten voisin nostaa auton painoarvoja (kantavuutta / kokonaispainoa vai mitä??) niin, että 3 hengen porukkamme voisi levollisin mielin matkustaa autolla. Arvioisin, että 3800 kg riittäisi meille hyvin.
Olen lukenut jotain aikaisempia kirjoituksia, joiden mukaan muutoskatsastus on lähinnä paperityötä.
Nyt haluasin opastusta miten asiassa kannattaisi menetellä.
Jos joku asiaan vihkiynyt voisi auttaa, olisin kiitollinen.
Kesäterveisin
Jukka
HINTIKKA ARI
13.07.2011 09:45
En ole spesialisti mutta selvitä ensin että saako alustasi kokonaispainoa nostettua. Ducato maxi alustoja on myös sellaisia joissa maksimi on 3500 kg.
Tämä pitäisi selvitä rungon tyyppikilvestä, maahantuojalta, huollosta...
Muuten lienee asia vain "peperityötä" jossa auttaa katsastuskonttori.
VALKAMA MARKKU
13.07.2011 15:17
"Käytin autoa taannoin vaa-alla (katsastusasemalla) ja vaaka näytti 3.600 kg. Kyydissä oli kuljettaja ja tavanomainen matkavarustus (ei mitään poikkeavaa..."
Johan oli pieni tuo ylitys.
Itse käytin edellistä autoani vaa'alla ja kas kummaa, rekisteriotteen 3500kg oli muuttunut tosielämän 4400 kg:si
Nykyinen härpäkkeeni on max 3200 kg enkä ole vielä uskaltanut sitä käydä punnitsemassa.
M Arkku
HAAPANEN TIMO
13.07.2011 15:31
Mullakin on 3200 kg.n 611cm:n puolikas. Täydessä matkatällissä jää vielä reilut 100 kg varaa. Kulkee iloisesti, siinä on teho/paino suhteessa vähän eroa siihen 4400kg:n autoon.
@timppa
HYTÖNEN RAIMO
16.07.2011 12:33
Just joo. Mainittakoon kuitenkin, että kantavuuden nosto yli 3500 kg:n vaatii C -luokan ajokortin, ja tuo mukanaan 80 kmh nopeusrajoituksen (=kuorma-auto). Samalla on syytä tarkistaa myös renkaiden kantavuus, joka jää monen rengasmerkin kohdalla vain haaveeksi.
RUOTSALAINEN JUKKA
18.07.2011 20:01
Hei, kiitos jo tässä vaiheessa neuvoista. Laitoin tiedustelua maahantuojalle tänään. Lupasivat selvittää asiaa, kun toimitin autosta faktaa.
Joku edellä kirjoitti, että pitää myös rengaiden osalta katsoa kantavuus. Osaako joku kertoa minulle, että mitä tekstiä sieltä pitäisi löytä, josta näkee tarvittavan kantavuuden. Anteeksi nämä alkeelliset kysymykset, mutta kun kysyjä on uuno, niin suokaa ne.
C ajokortista mainittiin - se onkin ainut minkä itse osasin päätellä.
Tuleeko jollekin jotain muita ajatuksia mieleen näissä asioissa.
Etukäteiskiitoksin taas.
ps. mikähän on automyyjän vastuu, jos auton kantavuus on tosiasiassa ollut jo alunpitäen "väärä"?
SUOMI SEPPO
18.07.2011 21:14
Todennäköisesti akselipainoihin ei tule mitään muutoksia. Nykyiset renkaat pitää olla jo akselipainoja vastaavat. Luultavasti ainoa mahdollinen muutos koskee kokonaispainoa eikä akselipainoja. Asiahan ratkeaa sillä millaisen lausunnon saa tehtaalta. Sitä ennen ei kannata tehdä mitään. Uusi tyyppikilpi maksaa oletettavasti n. 300€ ja muutoskatsastus noin 50-100 €. Tyyppikilven hinta on sellainen miksi tehtaan edustaja haluaa sen hinnoitella.
Eipä auton kokonaispaino taida olla siinä mielessä "väärä" että se aiheuttaisi toimenpiteitä. Ostaessasi sen olet nähnyt tekniset tiedot josta asia olisi selvinnyt. Usein halutaan että ajoneuvo on ajettavissa B-kortilla ja siksi se rajoitetaan 3500kg:aan Aikaisemmin kokonaispaino laskettiin kaavalla jossa omapaino + kaavan antama kantavuus muodostivat kokonaispainon esim. 3250kg vaikka tehdas olisikin antanut luvan 3450 kg:aan. Mm. tällaiseen voi saada uuden painokilven tehtaalta
@seppo
HAARAKANGAS ALLAN
19.07.2011 08:06
Jukka!
Riski siitä, että Euroopassa autosi joutuisi punnitukseen on häviävän pieni.
Virkamiehet siellä ovat varustetut eri asenteella kuin nämä meidän kotoiset vastaavat.
Länsi-Eurooppalaisille virkamiehille olemme kansalaisia ja lisäksi turisteja ja täällä Suomessa olemme "hallintoalamaisia......"
Ja siinä on se merkittävä ero!
Allu vaari