Vetonivelten vaihto ducato

HJELM ARTO-VEIKKO 02.07.2011 09:09

Vaihdoin vetokselien suojakumit "ducato 96", kaikki neljä kappaletta. Ulommat kumit vaihtuivat muovin oloisiin ja sisemmät olivat vielä kumin tuntuisia. Epäilen näitä muovisia mutta myyjä sanoi niiden olevan mekaanisesti kestävämpiä,toivottavasti. Kahteen mieheen meiltä meni yhteensä noin 8 tuntia ja työskentely oli lattialla maaten hankalaa. On se vaan kiva välillä tehdä itsekkin jotain. Suurin tyytyväisyys tuli siitä kun joku joskus tällä palstalla kertoi vaihtaneensa ulompien nivelten puolta. Tein saman jutun ja ilokseni huomisen sellaisen pienen vetelyn lähtökiidytyksessä loppuneen.

t jelmi

KORHONEN PAULI 02.07.2011 08:55

Oliko niin helppo vai niin vaikea että veti sanattomaksi?

Käyttäjän lisäys viestiin 2.7.2011 klo 08:56:21 Terv. Se aito

JUUTI ERKKI 03.07.2011 14:49

Meillä oli firmassa invataksina tuollainen -96 Ducato niillä muovisen oloisilla murroskumeilla. Paljon paremmat, kuin vanhemmissa olleet kumiset, jotka menivät jyrkästi käännettäessä vetonivelen väliin ja rikkoutuivat. On tullut aika monta kymmentä tuntia vietettyä suojakumien vaihtohommissa. Puolenvaihto kannattaa, sillä melkein tuplaantuu vetonivelen ikä. Fiiattiaikakauden jälkeen olemme pitäytyneet takavetoisissa Sprintereissä työautoina. Matkailuauton alustana on Ransitti, sekin takapotku. Eki.

HALMEENMÄKI JUHANI 03.07.2011 16:56

Muoviset ovat tosiaan kestävämmät, vaikka tuntuukin hullulta. Ongelma niiden kanssa on kuitenkin kiinnitys, eli se panta pitää saada tosi piukkaan. Tai sitten liimaa varmistukseksi. Yksi mahdollisuus on ylivedettävät, helpommat asentaa kun niveltä/akselia ei tarvi purkaa, ja sekin kestoltaan perinteistä kumista parempi. Ei toimi jos vaanha kumi ollut kauan rikki, jolloin nivel pitää putsata hyvin sinne tulleesta moskasta.

Käyttäjän lisäys viestiin 3.7.2011 klo 19:24:22 Ja jos pitää vaihtaa vetoniveliä, niin syytä varmistaa sisempien nivelten kunto ensin. Meinaan kun sisempiä ei saa irtonaisina, vaan ne tulee koko akselin mukana. Ja koko akselissa on sitten kiinni myös se ulompi nivel.

HAAPANEN TIMO 03.07.2011 18:21

Mlla on uudesta asti ollut -02 Transporter, kaikki vetonivelten kumit ovat kuin uusia. Ja nivelet tietty myös. Kilsoja on nyt 670 000

@timppa

HYTÖNEN RAIMO 05.07.2011 15:27

Ei millään pahalla, mutta aika paljon olet ajanut (pitäiskö olla 67 000 kilsaa 670 000 sijasta?).

HAAPANEN TIMO 05.07.2011 15:36

Eihän se sitten olisi yllättävää, kilsat on oikein. @timppa

HJELM ARTO-VEIKKO 06.07.2011 16:04

Olisko kiristettävä klemmari parempi kuin pakkauksessa tuleva puristettava. Minkälainen liima on hyvä. Oikean puolen kumi irronnut.

kysyy jelmi

HALMEENMÄKI JUHANI 06.07.2011 16:24

Paras ja helpoin on klemmari, jossa on pienet väkäset toisella puolella ja reijät toisella puolella. Varsinainen kiristys siitä "ulkonemasta" nokkapihdeillä ruttaamalla. Huonoin on muovinen nippuside. Metallinen kuulallinen nippuside vaatii oman työkalunsa yleensä, ja sen avaaminen tapahtuu rikkomalla joka ei ole ihan helppoa.

HJELM ARTO-VEIKKO 06.07.2011 16:30

Meillä oli käytössä tämä paras malli ja oikea kiristystyökalu,miehet tais olla sitten jotain muuta. Entäs tämä ruuvilla kiristettävä klemmari

kysyy jelmi

HALMEENMÄKI JUHANI 07.07.2011 07:28

Ei hyvä, jo sen kiristysklimpin takia.

HJELM ARTO-VEIKKO 07.07.2011 07:37

vielä kysyisin liimasta, mitä ostetaan

t jelmi

HALMEENMÄKI JUHANI 07.07.2011 19:14

Ei jaksa muistaa... Kysy jostain Ford-huollosta jollei täällä tule vastausta, niille suunnitteluvirheen korjaus liimaamalla on arkipäivää!

HYTÖNEN RAIMO 08.07.2011 16:28

Viitaten Timpan aikaisempaa vastaukseen, ostakaa Transporter (=VW), niin ei tarvitse moisia kysellä;-)

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.