Moottorihäiriövalo

KERTTULA PEKKA 29.06.2011 12:29

Tuo valo on syttynyt muutaman kerran, starttaa mutta ei jää käymään. Kun ottaa avaimen pois ja starttaa uudestaan niin käy mutta vikavalo jää palaamaan. Valo sammuu sitten itsestään myöhemmin. Auto on -07 dugato. Onko teillä konsteja tai tietoa tästä ongelmasta, vai pitäisikö käyttää fiatin arvauskeskuksessa?

VALLIUS MARTTI 29.06.2011 13:18

Minulla on senveran tuosta häiriö valosta kokemusta minulla -08 2,3 valo sytyi kaksi vikkoa siten ajonaikana mutta minkään laista käynti häiriötä ei ilmenyt,kävin kuitenkin lukemassa vika kodin varkaudessa siellä todetiin että v-kodin mukaan kaasuläpän asenontunistin vialinen ja auto ei pitäis käydä kuin tyhjä käyntiä ja asentaja yritti nolata muistin mutta valo syttyi uudestaan.Kotona siten purin sen veran että vahdoin p-suodatimen ja läpikävin kaikki syöttöä ohjavien komponentien tulevat litokset.sen jälkeen itse nolasin vikakoodit lukulaiteela, nyt ei häiriö valo ole enää kummitelut,tietysti häiriö valon syttymiseen voi olla monia eri syitä.Nyt nuo vikakoodin lukijat ei enää paljon maksa ja saatavana myös suomen kielisellä ohjelmalla joka antaa kodin ja selityksen mistä päin vikaa voi ryhtyä etsimään,Jos hankii suomen kielisen laiteen niin siloin on vain ykksi ylitse muiden""markkinoila useita versioita""Kesä terveisin Kulkuri

NÄRHINSALO ANTTI 30.06.2011 20:14

Minulla tuon aiheutti viime talvena erg-venttiili, jostain syystä. Espoon Koskelossa nykyisellä Raskoneen pajalla poijaatt "tulppasi" erginn ja hyvin on rokannut sen jälkeen.

HALMEENMÄKI JUHANI 30.06.2011 20:40

Ja saattaapi noin tuore sitten pompata katsastuksessa kun EGR ei toimikaan...

NIVA OLAVI 30.06.2011 23:12

Oli kerran Fiatin henkilöauto, jossa polttoaineen syötön hälyvalo syttyi omia aikojaan. Edustus oli silloin VEHO:lla, jonka piirimyyjän korjaamolla vikaa yritettiin "korjata" useaan otteeseen, mutta eihän Mersumiehet makarooneista välittäneet. Paras tapaus oli, kun lähdin "korjauksesta" ja olin ajanut n. 20 km, niin valo syttyi taas. Yritin soittaa "korjaajalle", mutta kas kummaa, olivat repineet NMT:n antennijohdon irti. Tämä oli ennen GSM-aikaa.

No sitten asiaan. Auto jumittui sitten kerran liikennevaloihin. Piti soittaa paikalliseen nyrkkipajaan hakemaan auto pois. Tässä nyrkkipajassa löytyi syy ongelmaan, joka oli yksinkertaisesti "kylmä juotos" liittimissä. Voisiko sulla olla vastaava ongelma. Italialaisethan eivät ole koskaan olleet mitään sähkövirtuooseja.

HIETALA PEKKA 01.07.2011 11:13

Moro! Meillä FIIJUN ainoa vika näiden 4vuoden ja 105000km aikana KAASULÄPPÄKOTELO.Pari vuotta sitten oireili juuri noin .Merkkivalo syttyi aina silloin tällöin ja nollattiin huollossa . Ei mitään selvää vikaa löytynyt ja pikkuhiljaa siihen liittyi myös nykiminen yms käyntihäiriöt .Lopulta vaihdettiin Kaasuläppäkotelo ja viat jäi siihen.Voi olla että vesi joka valui tuulilasin ja suojamuovin välistä ja suoraa moottorin päällä olevan suojamuovin kautta suoraa kaasuläppäkotelon päälle oli aiheuttanut tuon vian. Lämmintä kesää kaikille tv:Pekka

KERTTULA PEKKA 03.07.2011 18:58

Missä kohti se kaasuläppäkotelo on ja paljonko remontti tuli maksamaan.

VALLIUS MARTTI 03.07.2011 21:47

Kaasuläppä kotelo on helpossa paikasa heti kun aukaiset kone pellin niin se on heti syylärin ja motorin välissä imusarjan pällä siihen menee noin 80 mm ilma putki joka on lemmarila kinni ja kotelon alla on elktronikan liitin.mutta nyt kun vaihdat kotelon niin joudut ostamaan erikseen joto sarja adapterin koska liitin ei käy suoraan tähän nyt myytävään koteloon koteloon ovat laitaneet erinlaisen litimen en tiedä mikksi muuten kotelo on helpo vaihtaa on vain neljällä pultilla kiini imusarjassa ja kaksi pultia pakokaasu kierätys putken litos, myös tiviste kanataa vaihtaa kotelon ja imusarjan väliin.Hinat vähän vaihtelevat delta autossa kaikein kalimat.Läpän hinta 440e jotoadapteri 216e tiviste 20e. Tietysti jos työn tetää jolakin korjamolla niin helposti muutama satanen vielä töistä.Mutta kanatta kyllä tarkistaa mutakin siinä ilman otto puolella ei vika aina ole siinä läpässä on muutama tunistin ja monta liitintä myös jotka joskus oikutelevat. TV Kulkuri

KERTTULA PEKKA 01.08.2011 10:17

Moottorihäiriövalo syttyi taas, ajoin Oulun Vetterille jossa luettiin vikakoodi. Se ilmoitti että polttoaineen paine liian suuri, 1785 bar, normaalisti 1300-1600 baria. Häiriövalo paloi yhä kotona kun otin boksin pois, valo sammui startin jälkeen. Nyt ajettu vajaa 1000 km eikä valo ole palanut. Onhan auto nyt vähän nuhaisempi, mutta boksi on myynnissä.

KOSKINEN JANI 01.08.2011 10:21

Pekka, täällä on useammassakin keskustelussa myyjien toimesta toitotettu että noiden boksien kanssa ei ole vikoja eikä ne voi mitään ongelmia aiheuttaa. Eli vika ei ole siinä boksissa vaan olet varmaan käyttänyt väärin ;) Näin siis boksikauppiaiden kommenttien perusteella...

NÄRHINSALO ANTTI 04.08.2011 22:20

Ei muuten katsastuksessa sanottu mitään tulpatusta egr:stä. Läpi meni että heilahti ilman mitään huomautettavaa :)

HINTIKKA ARI 04.08.2011 23:43

Elä vaan hyvä mies väitä että boksi olisi aiheuttanut jotain ongelmia. Ja otit sen vielä pois. Miten tulet nyt toimeen?

Sehän on kaiken yläpuolella oleva laite joka tekee autuaaksi. Kukaan ei voi tulla edes toimeen ilman boksia:)

Vai olisiko sittenkin niin että boksinmyyjät ovat hyviä puhumaan... yllättäen heitä ei nyt tässä ketjussa täällä kommentoimassa näy.

Käyttäjän lisäys viestiin 4.8.2011 klo 23:47:05 Kerro nyt ihmeessä minkä merkkinen boksi tämä oli niin muutkin osaavat varoa.

KERTTULA PEKKA 05.08.2011 08:47

Purkin tilasin saksasta, merkki on Race chip. Maksoi jotain 130 €.

LEIVISKÄ JOUKO 05.08.2011 08:54

Minulla oli dukato joskus oliskohan ollut 07/08 ,häiriövalo alkasi tuikkimaan ajon aikana ,Vika korjaantui , kun avasin polttoainetankin korkin, hittolaiseen oli tullut alipaine kuulu hetken aikaa ilman sisään meno ääni.ja häiriö katos.Ilmeisesti korkissa oli se pieni reikä tukos joka estää alipaineen synnyn tankkiin

NURMELA ISMO 05.08.2011 12:16

Oletko tutkinut onko tuossa boksissa mahdollisuus muuttaa asetuksia tehojen pienentämiseksi? Useimmissa sellainen on kun ne ruuvaa auki. Sisällä on yksi tai kaksi potentiometriä, joiden asento vaikuttaa kuinka paljon tehoa annetaan.

Aikaisemmassa maasturissani tapahtui samaa joskus. "Vika" korjaantui sillä, kun laskin tehoja pari pykälää alaspäin. En muista boksin merkkiä.

KILLSTRÖM NIELS 11.08.2011 06:05

Elä vaan hyvä mies väitä että boksi olisi aiheuttanut jotain ongelmia. Ja otit sen vielä pois. Miten tulet nyt toimeen?

Sehän on kaiken yläpuolella oleva laite joka tekee autuaaksi. Kukaan ei voi tulla edes toimeen ilman boksia:) Kerro nyt ihmeessä minkä merkkinen boksi tämä oli niin muutkin osaavat varoa.

Miksi pitäisi varoa? Ajakoot nuhaisilla ne jotka nuhaisilla haluavat ajaa. Itse kuitenkin arvostan boxin (RaceShip) ajomukavuuden lisäystä.

Ettei vaan olisi noihin vikoihin syy siellä ratin ja selkänojan välissä?

KERTTULA PEKKA 11.08.2011 09:44

Ainakin se vika ratin ja selkänojan välistä on nyt poissa, kun boksikin on autotallin pöydällä, eikä moottorihäiriövalo ole syttynyt sen jälkeen.

HINTIKKA ARI 11.08.2011 10:06

Miksi pitäisi varoa? Siksi että uskon edelleen että se moottorinvalmistaja tietää mikä on mottorille hyväksi ja mikä ei. On myös näitä "boksiheppuja" jotka luulevat ja puhuvat mutta eivät tiedä... tai ainakaan yksikään ei ole sitä faktaa esittänyt vaikka olen sitä pyydellyt.

Ajakoot nuhaisilla ne jotka nuhaisilla haluavat ajaa. Nimenomaan näin. Itselläni on riittävästi rahaa ostaa riittävän tehokas moottori ettei sitä tarvitse millään kepulikonsteilla viritellä.

Itse kuitenkin arvostan boxin (RaceShip) ajomukavuuden lisäystä. Sinunhan se on moottori joka laukeaa, ei minun. Toki saat tehdä omalle omaisuudellesi mitä vaan.

Ettei vaan olisi noihin vikoihin syy siellä ratin ja selkänojan välissä? Se on verenpaine joka nousee ratin ja selkänojan välissä olevista syistä... ei polttoainepaine.

Luulisi teidänkin boksiheppujen tietävän että on halpa ja on hyvä mutta ne on kaksi ihan ei asiaa. Mutta ehkä se oppi on otettava kantapään kautta.

SOHLBERG JUHA 11.08.2011 10:25

En viitsisi asiaan sekaantua, mutta eräät autovalmistajat ottavat aiheeseen kantaa... http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/fi-FI/FI/V70(08-)/2011/D5/Automatic/L.H.D/ShowDocument/VCC-431158

...eli jotkin valmistajat tietävät marginaalinsa ja mitoituksensa...

Juha

PAAVILAINEN JUSSI 11.08.2011 11:18

jep...mutta toi onkin sitä "oikeaa" viritystä...missä moottori ecuun ohjelmoidaan uudet parametrit minkä mukaan toimia...kusetuspurkit on sit taas asia erikseen...

HINTIKKA ARI 11.08.2011 12:13

Nimenomaan näin.

En usko että tuota Volvon viritystä saa 130 eurolla ja se on vain yksi purkki joka kytketään huijaamaan auton omaa järjestelmää.

KERTTULA PEKKA 11.08.2011 12:43

Race Chip nostaa ilmeisesti vain polttoaineenpainetta, minulla vähän liikaakin. Jos niistä kahdesta potikasta alkaisi painetta säätämään niin autohan pitäisi olla testerissä kiinni, menis vaikeaksi. Auton oman poksin ohjelmointi vaikuttaa moniin muihinkin moottorin parametreihin.

PAAVILAINEN JUSSI 11.08.2011 16:18

http://www.autowiki.fi/index.php/EVRY-mod tässä jo kautta aikain käytetty ohje. sama pätee vieläkin commonrail dieseleihin. eli railin päässä olevaa potenttiometrianturia huijataan luulemaan että paine on liian pieni ,jota moottorin ecu pyrkii korjaamaan oikeaksi. toinen vaihtoehto on polttoaineen läpötilan huijaaminen. samalla tavalla. ja osat maksaa tylii 3-5 euroa. samaa metodia käyttää noi "virityspurkitkin" ne on vaan nättiin rasiaan laitettu, ja sisällä saattaa todella olla säätöpotikat niinkuin joku jo kirjoitti. itse oon kikkailu pelkillä vastuksilla mutta sen jälkeen kun löin kättä taskuun ja maksoin 500 ekua OIKEESTA softauksesta niin päivääkään en vaihtais pois...on hyvä.

HINTIKKA ARI 12.08.2011 09:10

Itsellä on sama juttu.. jos teen jotain niin teen sen kunnolla.

Erittäin hyvä simerkki sinun tapaus... vastakkain esim. 130 e ja 500 e. Toinen on mikäliemoottorinhuijausviritys ja toinen on oikea ja turvallinen tapa virittää moottoria.

Ihmettelen suuresti että ihmisillä on varaa ostaa 50 te ja enemmänkin maksavia matkailuautoja mutta sitten tälläisessa asiassa rahat loppuu kesken.

KARJALUOTO PENTTI 12.08.2011 19:13

Kaikki toimenpiteet, mitkä nostaa moottorin tehoa ja vääntöä lisää moottorin rasitusta. Mikä tekee sen turvallisemmin moottorin kestävyyden kannalta onkin sitten toinen juttu. Mottorin ohjainlaitteen optimointi eli uudelleen ohjelmointi vaikuttaa yleensä moniin parametreihin: ahtopaineeseen, polttoaineen paineeseen, hieman jopa suihkutusennakkoon jne. Kun näitä kaikkia lisätään maltillisesti, saadaan kohtuullisen turvallinen lopputulos. Ahtopaineen lisäys on on ongelmallisin osa-alue. Silllä moottorin paine- ja lämpörasitus sattaa nousta kohtuuttomaksi varsinkin keskisuurella kierroslukualueella kaasu pohjassa.(tämä osuus on tutkittua insinööritietoa, turha kyseenalaistaa ilman yli-insinööritietoa)) Ns halpaboksit eivät nosta ahtopainetta, ainoastaan "huijaavat" polttoaineen peinetta suuremmaksi. Siksi ne rasittavat vähemmän moottoria, antavat myös vähemmän tehonlisäystä. Toimivat ehkä hieman "lumenlääkkeen" tavoin., mutta antavat tavallisen tallaajan tarpeisiin, joka itse olen, sen lisätehon ja -väännön, mnkä miellyttävämpi ajaminen ja vähäisempi vaihtamistarve vaatii.

KILLSTRÖM NIELS 15.08.2011 07:40

sen jälkeen kun löin kättä taskuun ja maksoin 500 ekua OIKEESTA softauksesta niin päivääkään en vaihtais pois...on hyvä.

No oliko hinta laatusuhde sun mielestäs hyvä? Mun mielestä 371,- on hukkaan heitettyä rahaa, mutta omiaspa heität.

Voihan käppyröisä näkyä eroja, mutta tuskin pystyt perstuntulalla kertomaan mitä eroa noiden kahden välillä on?

PAAVILAINEN JUSSI 15.08.2011 09:09

http://www.motorbit.fi/

PAAVILAINEN JUSSI 15.08.2011 09:30

ja kysehän ei ole siitä, kumalla tavalla moottori tuottaa paremman hyötysuhteen, vaan siitä, millä tavalla homma on tehty. huijaamalla moottorin omia arvoja, vai antamalla sille uudet parametrit, kuitenkin niin ettei kriittisiä arvoja ylitetä. saahan ne arvot vaikka pilviin ohjelmoinilla, mutta se ei ole normi arkikäytössä kovinkaan järkevää. itse pidän jälkimmäistä vaihtoehtoa parempana, mutta jokainen taaplaa tyylillään.

HINTIKKA ARI 15.08.2011 10:49

Toiset ostaa 500 eurolla hyvää ja toiset joutuu tyytymään halvempiin mihinliehuijausboksiin .

MUHONEN LAURI 15.08.2011 19:37

Kun on ostamassa käytettyä autoa, niin jääkö siitä boksivirityksestä mitään jälkeä sinne mootorinohjauksen älyyn. Haeskelen pakettiautoa, ja en haluaisi ostaa "viritettyä" vehjettä?

JOKINIEMI PETRI 15.08.2011 20:10

Ei jää mitään jälkee. Mulla oli mb 316cdi ja siinä oli poksi hetken aikaa. Teki häiriöitä ja otin sen pois. Ei näkyny missään tiedostossa mitään että olis ollut poksia

TANSKANEN PERTTI 17.10.2011 15:43

Fiatissa 2.3 JTD vm 2009 syttyi häiriövalo ja ajoin matkan varrelle sopivasti osuneeseen Treen Autokeskukseen. Ehdottivat kaasukotelon ja kaapelien vaihtoa mutta ensin testeriin. Onneksi ei ollut aikaa vapaana ja ehdin lukemaan täältä yhden vastauksen missä kerrottiin dieselkorkin avauksen auttavan. Siispä korkki auki ja vähän ajamista; ja valo sammui. Säästin minimissään 100 € (testerin) ja maksimissaan satasia. Onko näillä sivuilla jotakin autokohtaista tietopankkia, josta voisi ilman aikaa vievää etsimistä löytää heti yleisimmät tyyppiviat merkeittäin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.