Michelin Agilis camping talvirenkaina?

MATTILA KARI 22.06.2011 08:40

Luulin ostaneeni kesärenkaat, yllätys olikin kun tarkistus kiristin pyöränpultteja. renkaan kyljestä löytyikin kirjaimet M + S. Mikä tarkoittaa näillä renkailla saa ajaa talvella. Niin kauan kun urasyvyys on yli 3 mm. Onko, kellään kokemusta miten nopeasti kuluvat kesäkeleillä? Mainoksen mukaan tarkoitettu kovalle pinnalle, myös mutaiselle ja märälle nurmikolle.

Terveisii Kaarinast.

KATEISTO EERO 22.06.2011 09:04

Hyvät ja kestävät renkaat. Myös hiljaiset. Renkailla ajettu 25 000km ja kulutuspintaa jäljellä 7 mm. Rengaskoko 215/15/75 ja auton paino lastattuna 3100-3200 kg.

JANHONEN MATTI 22.06.2011 09:09

Kestävät ihan hyvin kesäajoa. Omassa autossa olleet alla jo yli 60.000 km ja takana vielä pintaa 4mm (takaveto) Edessä kulutuspintaa on n. 5,5mm. Uutena kulutuspintaa lienee ollut 10 millin pintaan.

OLLIKAINEN PEKKA 22.06.2011 10:31

Hei

Minulla oli kyseiset renkaat Pössl retkeilyauton alla.

Kolmen vuoden ja noin 60000 km jälkeen vaihdoin eturenkaat uusiin, kun niissä alkoi olla pinta lopussa (talvea ajatellen) Takarenkaat olivat tuolloin vielä hyvässä pinnassa (6-7mm)

Ja ajoin tosiaan ympärivuoden kyseisillä renkailla. Hyvin niillä pärjäsi, kun hieman katsoi minne ja miten ajoi.

P

VALKAMA MARKKU 24.06.2011 19:03

"Kolmen vuoden ja noin 60000 km jälkeen vaihdoin eturenkaat uusiin, kun niissä alkoi olla pinta lopussa (talvea ajatellen) Takarenkaat olivat tuolloin vielä hyvässä pinnassa (6-7mm)"

Olisit vaihtanut ne takarenkaat eteen kahden vuoden (ja 40000km) jälkeen.niin noin neljäntenä vuotena olisit hankkinut koko sarjan uusia. eikä takarenkaasi olisi ennen piinnan loppuun kulumista yli-ikäiset, niin kuin nyt tulee käymään.

SUOMI SEPPO 21.08.2011 21:36

Onko näistä renkaista talvirenkaiksi ? Nimenomaan "Camping" mallista joka on todellisuudessa kesärengas M+S-merkinnöin. @seppo

Käyttäjän lisäys viestiin 23.8.2011 klo 09:32:47 Kiinostaisi minuakin Camping malli. Nyt sekaisin kaikki Agilis mallien ominaisuudet ilman erittelyä. Kaikissa Agiliksissa taitaa olla nuo kirjaimet M ja S.

JANHONEN MATTI 21.08.2011 22:39

Omaan autossani (takaveto) on ollut Michelin Agilikset alla (M+S) nyt 70.000 km. Ensi viikolla menee takarenkaat vaihtoon, pintaa jäljellä 3,5 - 4 mm. Kulunein on ojan puolen takanen. Eturenkaissa pintaa vielä 5,5-6 mm. Valitsin renkaiksi ammattiautoilijoille tehdyn Michelin Agilis Alpinin. Rengaskoko 225/70R15 C 112/110, kustantaa 170 e/kpl alle laitettuna.

HALTTUNEN TEUVO 22.08.2011 22:30

Micelin Agilis M+S ajettu 13 tkm, ajettu vain kesäkeleissä, urasyvyys edessä (etuveto) 6,6 mm ja takana 7,6 mm. Mitä lienee uutena ollut? Kokonaispaino 3500 kg.

SOHLBERG JUHA 23.08.2011 11:50

Tasan 10 mm oli uutena Misukoissa pintaa...

HALTTUNEN TEUVO 23.08.2011 12:23

Eli tuollainen 215/70 R15 CP 109Q kestäisi reilut 40 000 km pelkkää kesäajoa.

JANHONEN MATTI 23.08.2011 12:49

Omalla misukoillani ajettu 70.000 km on ajettu vain sulalla tiellä. Renkaat on alunperin ostettu Saksasta. Ja sieltä tulee nämä uudetkin renkaat, Puhutaan Saksan kitkojen kovuudesta ja pitoerosta suhtessa Suomessa myynnissä oleviin vastaavin M+S-renkaisiin, mutta sen määrää ei missään ole ilmoitettu, tai en ainakaan ole huomannut. Ehkä se sitten näkyy tuossa kulutuskestävyydessä.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 23.08.2011 13:57

"Kaikissa Agiliksissa taitaa olla nuo kirjaimet M ja S."

Nykyään ei taida enää olla muissa kuin Agilis Camping renkaissa M+S merkintä.

Aiemmin oli molemissa Agilis malleisssa M+S, mutta nykyään taitaa vain Campingit olla M+S renkaat, niissä on keskenään erilainen pinta kuvio (siis Camping ja "tavallinen" Agilis).

JANHONEN MATTI 23.08.2011 14:36

Noista Michelineistä löytyy tietoa www.michelin.fi Siltä jakeluautot ja talvi (tähti) Siltä löytyy Camping. Agilis, Agilis+Ice Noth ja Agiles Alpin.

JOKELA TUOMO 19.04.2012 19:27

Mun mielestä aivan USKOMATON rengas! Kun ostin renkaat.....mittasin kulutuspinnan syvyyden (8mm)....ja tehtiin viime kesänä reissu Keski-Eurooppaan (6000km)...ja kun palasimme Suomeen mittasin kulutuspinnan (7,5mm) ! Ja kaiken lisäx olen ajanu koko talven niillä (kun ovat vielä M+S renkaat)....ja pito on, ainakin mun mielestä jotain aivan muuta kuin ns."kitkarenkailla". JOTEN SUOSITTELEN KAIKILLE....vaikka eihän ne aivan halvimmat renkaat ole joita on myytävänä markkinoilla.....vaan niillä ajaa KAUAN (ja ilman joka syksyistä/keväistä renkaan vaihtoo)! Tosin eihän se oo mikään halvin rengas....vaan mun mielestä hintansa väärtti.....EHODOTTOMASTI

Käyttäjän lisäys viestiin 19.4.2012 klo 19:29:59 Niin siis puhun nimenomaan näistä Michelin Agilis Camping renkaista

ISOMÄKI KAI 23.04.2012 22:37

En kyllä ikinä ole liukkaammilla renkailla talvea ajanut... Akseleita 3, painoa n. 4t. Oli ensimmäiset, joilla oikeasti pystyi jäämään alamäkeen jumiin... :) Ajan kesällä loppuun ja laitan jotain muuta ensi talveksi.

POHJAMO PEKKA 13.01.2013 17:26

Mulla 09.2012 ostetut Michelin Agiles camping 225/75 c8 116 Q renkaat.Ei niillä oikein talvella pääse eteenpäin tai taakse jos sattuu lunta alle, heti suttaa ja jos vauhtia niin ojat alkaa olla turhan lähellä, mut missä vähänkin sulaa ja asfaltti paljaana niin siintä vaan. Mut nyt kyllä ihmetyttää rankaan kuluminen aj. n, 30 tuhatta pelkkää pikitietä edessä n. 4.5 mm ja takana ei juuri kulumaa ollenkaan 8.0mm,onko toi etupyörien kuluminen muka normaalia. Autona Byrstner Solano 6.95 omamassa yli 3.0 t. Mitä mieltä olette pyörien vaihdosta, sis eturenkaat taakse ja jne. Espanjanukko ei suostunut vaihtaan , vaan kauppaa uusia eteen, tietty 220 euron kpl hintaan.

Terv. Pekka

TERVO JARI 13.01.2013 18:12

Joka kevät edellisenä kesänä takana olleet vaihtuu eturenkaiksi ja eturenkaat takarenkaiksi.

Kuluu tasaisimmin . . .

Ainahan eturenkaat kuluu nopeammin, veto yleensä eturenkailla ja jarrutuksissa ne tekevät pääosan työstä . . .

HIETAVUORI JUHA 14.01.2013 08:09

Minulle kävi erikoinen tapaus . Auto takaveto ,ja paripyörä Ransu . Aloin ihmetellä kun ojan puoleisesta takapyörästä alkoi sisimmäinen rengas kulua paljon muita nopeammin. Syykin sitten kummisuutarilla selvisi. Olivat laittaneet kaveriksi pykälää pienemmän renkaan ,ja eihän se ihme ollut että kumppania rasitettin enemmän. No eihän siinä sen kummempia ,uutta kumia vaan alle . Taisivat muuten olla Hankookit. Ihan hyvät ja edulliset kummit. Noita renkaita kun on 6 kpl alla ,niin voi aivan hyvin käyttää edullisempiakin merkkejä . Joku tietysti ehtii kirjoittamaan että kalliimmaksihan se kuitenkin tulee. Voihan se niinkin olla ,mutta on se kyyti ainakin vakaampaa kuin noilla vajaa renkaisilla ja jatkuvasti yli kuormilla ajelevilla Fiiat miehillä .

KUJANPÄÄ MARKKU 14.01.2013 09:09

Tasapainoittasko se vajaarenkaisten fiiattimiesten kulkua jos olis nenässä rengas.

Ehe ehe!

HIETAVUORI JUHA 14.01.2013 09:27

Markulle Jaa enpä tiedä , kun olen tätä vanhempaa sukupolvea ,eikä ole tullut noita nenärenkaita käytettyä . Mutta sinähän voisit käyttää ja kertoa sitten kokemuksiasi tässä rengas keskustelussa . Olisihan rouvallasi helppo ohjastaa sinua eteenpäin tulevilla matkoillasi !!!

KUJANPÄÄ MARKKU 14.01.2013 09:47

Noo, mä kuulun kanssa vajaarenkaisten fiiattimiesten kurjaan sakkiin, mutta lyytillä on noita tasapainottavia renkaita - korvissa. Tosiaan, kyyti on lyytin kanssa silloin vakaanpaa.

Ehe ehe !

ISOMÄKI KAI 14.01.2013 10:53

Fiiatti kyllä, vajaarenkainen ei... Olis se komiaa, jos Ransuissaki olis 3 akselia, ei nuo paripyörät aja samaa asiaa kuitenkaa. Samalla pakettiauton taka-akselillahan ne paripyörät kuitenki on... 8)

HIETAVUORI JUHA 14.01.2013 11:20

Juu ,jos olisi kolme akselia ja vielä teliveto ,niin heti hankkisin semmoisen

KATEISTO EERO 14.01.2013 12:19

Hyvät renkaat ja vielä hiljaisetkin.

NIEMI MIA 23.03.2013 12:33

Kesätossujen hankinta häämöttää, tarjouskyselyt meneillään ja rahapussin tuskaisesta parkumisesta huolimatta olen vähän kiinnostunut näistä Agilis Campingeistä, joten jatkan tähän vanhaan ketjuun. Tietääkö joku kertoa, mikä niistä tekee Campingit? En löytänyt selkeää selitystä edes Michelin nettisivuilta.

HAAPANEN TIMO 23.03.2013 12:49

Niissä on sivussa yksi vyö enemmän kuin normaali pakun renkaissa. Mun mielestäni niistä ei kannata maksaa yhtään enempää kuin muistakaan renkaista. Lisäarvoa ei tule.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 23.3.2013 klo 13:03:21 Minkä kokoista rengasta haet? Riippuu se vöiden määrä siitäkin.

NIEMI MIA 23.03.2013 13:22

215/75 R 16 C

Käyttäjän lisäys viestiin 23.3.2013 klo 13:35:04 Niin, ja miksi karavaanari tarvitsee renkaisiinsa ylimääräisen vyön sivuille?

JANHONEN MATTI 23.03.2013 13:49

Tuosta lisäarvosta. Minulla oli kaikissa pyörissä Michelin Agilikset.(M+S) Vaihdoin taakse (takaveto) Michelin Agilis Alpinit (M+S) Väärä ostos minun autoon. Rengas kestää kulutusta erittäin hyvin takasenakin mutta renkaan sivut liian ohuet - lieruilee sivuttain ja heikentää ajettavuutta. Ei auta paineen säätö asiaa, ei mikään. Tämä osin johtuu siitä, että autossa on lyhyt akseliväli ja pitkä peränylitys vaikkei takatallia olekaan. Vaihdan taakse parin viikon sisällä jäykkäsivuisemmat Michelinit.

Ps. Jos Saksassa liikkuu talvikelissä niin kulutuspinnan min. raja on 4 mm.

HAAPANEN TIMO 23.03.2013 14:46

Miian kuusitoistatuumaisissa on painoluokka 113, aika jyhky sellaisenaan.

Kumpi sulla Matti on 215/70 R15 vai 225/70 R15? Siinäkin on renkaalla iso ero, kapeampi 109 ja leveämpi 112.

Itse vaihdoin äsken leveämpään. Alla ovat, yhtään ei ole vielä ajettu.

Vertailua: http://www.vannetukku.fi/kesarenkaat-c-33.html?leveys=215&korkeus=75&tuumaa=16&category_depth=search&language=fi

http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 23.3.2013 klo 14:48:59 Onlinen linkki meni väärin. http://www.rengas-online.com/renkaat.html

Koko pitää naputella itse.

JANHONEN MATTI 23.03.2013 15:05

Minulla on 225/70 R 15 C (112) Suurin taka-akselimassa jaettuna kahdella vaatii 112 renkaat.

HAAPANEN TIMO 23.03.2013 18:08

No sua ei sitten auta se leventäminen. Agilis Alpin on ulkonäöltään hyvin kitkarenkaan näköinen, kun taas pelkkä Agilis näyttää kesärenkaalta.

Olisikohan Alpin tehty kuten kitka tehdään, vetelärunkoiseksi.

@timppa

JANHONEN MATTI 24.03.2013 09:07

Tätä vetelärunkoisuuta olen itsekin epäillyt. Täytyy ensi viikolla mennä rengastietäjiin, josko löytyisi jäykempisuvuiset mutta saman sukuiset renkaat taakse. Huomasin lieruilun heti kun läksin rengasliikkestä ja se vain paheni kun auto oli kuormattuna. Koetin jopa lievää ylipainetta, vaan ei se paine renkaan rakennatta muuta. Kestoltaa Alpinit kestää hyvin sulan tien ajamista. Vetävälläkin akselilla kuluminen on painolla 1100 kg/rengas tasolla 8 mm/70.000 km.

HAAPANEN TIMO 24.03.2013 11:00

Saa nähdä kuinka mun käy. Uteliaisuuttani kokeilen kitkoja kesäajossa, lähestyy mullakin se aika jolloin talvella euroopassa ajellaan.

Ensi lauantain jälkeen tiedän kuinka vetelät nuo Vikingit eturenkaana ovat.

http://www.viking-tyres.com/winter-tyres/snowtech-van/dimensions.html

@timppa

VEIJOLA ESA 24.03.2013 20:23

äly hoi älä jätä! Kyllähän noi agilikset on selkeesti sulan kelin renkaat. Ei ne liukkaalla nurmella tai mudassa juuri eroa kesärenkaista. En kyllä riskeeraisi kallista autoa noilla renkailla vähänkään lumisell tai jäisellä kelillä, jota meidän talvessa aina joskus löytyy joka paikassa. kunnon talvirenkaista tonni on kuitenkin tämän hintaluokan autoissa pieni kustannus. Jos haluaa välttämättä pihistää rengaskuluissa ja käyttää yhtä satsia ympäri vuoden kokeilkaa silloin pohjoisiin oloihin tarkoitettuja kitkoja.

JANHONEN MATTI 24.03.2013 21:03

Mistä sen tietää mitkä ulkomailla tehdyt kitkarenkaat esim. Michelinit on tehty juuri meidän talveen tai Keski-Euroopan eteläosien talveen? Missä kohtaa renkaassa se paljon puhuttu pinnan kovuusmerkintä on ja minkälainen se on?

VEIJOLA ESA 24.03.2013 21:14

Luultavasti suomessa tai muissa pohjoismaissa rengasliikkeet myyvät suomen ja pohjoismaiden keleihin soveltuvia kitkarenkaita, kun taas keski euroopan maissa myydään sen alueen olosuhteisiin soveltuvia kovempia kitkarenkaita. Netin kautta hankkiessa voi valita itse minkä tyypin renkaita haluaa.

HAAPANEN TIMO 24.03.2013 21:36

Mikä on sellainen nettisivu jossa kyseinen valinta on mahdollinen?

@timppa

JANHONEN MATTI 24.03.2013 22:29

Tietäkseni sitä ei ole. Ongelma on justiin siinä, että ei ole mitään yhtesimitallista mittaria tai testiä jolla näitä asioita mitataan. Jarrutusmatkaa märällä alustalla ja ilmaistaan A-G kirjaimilla josta G ei voi olla käytössä. Jokainen uusi rengas on vähintään B:ssä.. Uudet direktiivin mukaiset rengasmerkinnät tuli voimaan marraskussa 2012 ja astuvat vaiheittain voimaan vuosien siirtymäajalla. Uusi rengasmerkintädirektiivi ei kuitenkaan tuonut yhtenäistä mittaustapaa millä mitataan lumella ja liukkaalla jäällä/mätällä jäällä renkaan pitokykyä niin, että testi antaisi vertailikelpoisia tuloksia eri renkaiden välillä.. Ja kun näin on, rengasvalmistajat saa puhua mitä sylki suuhun tuo. Ja papukaijatoimittajat kirjoitta tekstimainontaa suoraan esitteestä. Jos esim. Nokialla olisi joku Pohjolan oloihin -ylivoimatekijä todistettavasti olemassa niin varmasti käyttäisi sitä markkinoinnissa. Renkaista voi tehdä pehmeitä tai kovia, mutta kuka ottaa sen riskin, että markkinoilla alkaa kiertää huhu huonosta kulutuskestävyydestä. Rengas on siinäkin suhteessa aina kompromissi.

HAAPANEN TIMO 25.03.2013 18:35

Eipä ole mun uusi Viking B:ssä, vaan C sieltä löytyy. ( Kuva)

Esalle sanoisin ettei varmaan monellakaan ole kysymys mistään pihtaamisesta, vaan siitä että pitäisi päästä syksyllä ilman nastoja etelän suuntaan laillisilla renkailla. Ja talvella takaisin.

@timppa

LÄHTEENMÄKI PENTTI 25.03.2013 20:01

Kävin noin kuukausi sitten kumikorjaamolla ja olisin ostanut uudet Misukat,mutta nyt näyttää olevan niin että 16 tuuman renkaisiin ei saa M+S tyyppisiä renkaita. Vanhaa varastoa voi olla.

HYTÖNEN RAIMO 29.03.2013 15:54

Saahan niillä talvellakin ajaa, mutta pito ei ole lumikelillä hääppöinen (huonompi kuin kitkarenkailla). Ja jos Saksaan menee (talvella) kulutuspintaa pitää olla jäljellä 4 mm.

Käyttäjän lisäys viestiin 29.3.2013 klo 16:02:13 Ja jos haluaa käyttää vain yhtä rnegaskertaa, pitää käyttää keski-Euroopan olosuhteisiin tehtyjä kitkoja. Sanoo Nokianin rengasasiantuntija Camper 9/12 lehdessä. Nokianit ja muut pohjoisiin olosuhteisiin tehdyt renkaat ovat pehmeämpää kumia, joka kuluu kesäkelissä erittäin nopeasti ja on muutenkin huonompi ajettava.

LEHTIMÄKI TAPIO 29.03.2013 16:44

Kattelin kokkolan Prismassa ( 26.03 ) teknikens välrd lehteä, siinä on / oli matkaioluauton rengastesti. Tarkemmat tiedot ko.lehdessä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.