Ducaton laturi+invertteri+ilmastointilaite ???

MATTILA JARI 12.06.2011 18:45

MOI ! Ducato 2.0 vm.2003 laturi on 90A ja tarvis saada ajon aikana pelittämään Truma Saphir comfort Tekniset tiedot: jännitteen syöttö 230 V - 240 V, 50 Hz, virrantarve 4,2 A / 966 W, teho 2400 W. Minkä kokoinen inverrteri riitää ( 1000W-2000W) ja riitääkö ducaton 90 A laturi pyörittämään ilmastointilaitetta muun kulutuksen lisäksi ( jääkaappi, hupiaku ja auton akku ja auton valot yms.valaistuksen) ?

TOIVONEN MARTTI 13.06.2011 09:09

Moi! Ei käytännön kokemusta mutta Truma väittää että 1000 watin invertteri riittää ja että paikallaan ollenkin voisi käyttää tuota akkuvirralla, tosin vain pienellä teholla.

Luulisi että tuo 90 ampeerin laturi riittäisi, ei tuo kuorma niin valtava ole, mutta tietty riippuu kaikkien muiden ajonaikaisten sähkölaitteiden ottamasta tehosta. mot

PUUMALA RAIMO 13.06.2011 13:11

Sanoisin että ei rittä 90 A laturi anta korkeintaan 1000W siitä pitäis sitten viellä laske inverterin häviöt ja muu kurma.Täytyy muista että Watti on tehon määrä se on aina sama onko sitten kysessä 12 tai 240 volti.Laturi anta 90 A 12 V 12V-90A=1080W jos oikein muista .Laturista ei saa täysi teho ulos,sit tule viellä kaikenlaisia häviöitä.T Raimo

BRAITHWAITE WILLIAM 13.06.2011 13:41

Terve! Minulla oli Ducato 2.5td vm 1995 autossa aikaisemmin tuo sama ilmastointilaite ja 1000w invertteri. En muista laturin kokoa, mutta uskon, että ei ainakaan ollut suurempi kuin tuo 90a. Invertterin akkukapasiteetti oli 150ah ja käyttäessäni ilmastointilaitetta ajon aikana yhdistin starttiakun ja invertteriakut rinnan. Ilmastointilaite toimi hyvin pitkänkin matkan, mutta sellaisen asian huomasin, että starttiakku pysyi täytenä, mutta invertterille virtaa antavat akut eivät olleet enää ihan täysiä pitkän ajon jälkeen ja syy ei ollut johtojen paksuuden riittämättömyys, sillä akkuja yhdistävät johdot olivat n. etusormen vahvuisia neliömäärää en nyt muista. Minulla on vielä kuskin penkin alla asunto-osan valoille ja tv:lle tarkoitettu akku joka pysyi myös täytenä. Jos valoakkua olisin käyttänyt inverttein "ruuaksi" ei varmaan olisi sähköä riittänyt illan tv:n katseluun eikä sisävaloille. Jos sinulla ottaa invertteri virtaa takatilan valoakusta, niin uskoisin, että kannattaa toimia niin että käytät ilmastointilaitetta vain silloin, kun tiedät, että menet seuraavaksi yöksi sähköpaikalle yöksi, jolloin akut latautuvat. Jos auto ei ole käynnissä ei ilmastointilaitetta kannata käyttää: Invertterin ottotehon ollessa 1000w on virrankulutus akusta n. 83A +muuntohäviöt, eli ehkä jopa 90A! Jos autossa on invertterin akkuna esim 90ah akku, niin voit ottaa siitä korkeintaan puolet, jonka jälkeen akun jännite putoaa niin alas, että ilmastointilaite ei enää toimi. Eli karkeasti arvioiden ottoteholtaan 1000w ilmastointilaitetta voi käyttää 90 ah:n akulla vain n.1/2h ja akku on Finaalissa. T. William.

HINTIKKA ARI 13.06.2011 13:49

Jos oikein kirjoituksesi ymmärrän niin laitteen ottoteho on tuo 966 W 230 voltin verkosta. 2400 w lienee jäähdytysteho?

Inventterissä hyötysuhde on noin 90 % luokkaa joten 1000 w inventteri antaa siis noin 900 w jatkuvaa tehoa. Hetkellisen puolelle ei kannata mennä.

Näin ollen ostaisin vähintään 1500 w inventterin.

Vaihtaisin kyllä suuremman laturin kuin tuo 90 A on. Se joutuu aika tiukoille.

HAAPANEN TIMO 13.06.2011 16:51

Veikkaisin veden sihahtavan laturiin roiskaistuna pienen käytön jälkeen tuolla kuormalla. Kovilla on.

@timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 13.06.2011 17:05

Mielenkiintoisia ajatuksia :). Itse asensin ledi DRL-valot säästääkseni laturia, kun ajelen jääkaappi automaatti asennossa jolloin se käyttää 12V:ia ajon aikana.

Voi olla, että laturi käy lähes punaisena jos sitä kuormitetaan pitkään nimellisvirralla. Tinaukset ovat ainakin tiukilla.

Parempi vaihtoehto olisi asentaa Dynawatin generaattori. http://www.dynawatt.fi/230_v_autossa/generaattorit/dynawatt_230v_4000w/

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.