Auton hitsaaminen

LAURONEN TAPANI 11.06.2011 10:44

Tilasin viime talvena Ducatoon pohjapanssarin autopurkaamolta edulliseen hintaan ja huomasin vasta saatuani sen että se oli umpirautaa. Muuten ihan sopiva, edessä kiinnitysreiät 10cm liian kapealla, mutta korjaantui kun tein uudet kiinnikkeet. Takapäässä sen sijaan on vain yksi reikä jossa on kierre, muut reiät on 15x15mm:n neliöreikiä muuten oikeilla paikoilla ja kahteen ei pysty mitenkään laittamaan mutteria, koska on umpikotelon sisällä. Siksi ajattelin että jos hitsaan mutterit kiinni pohjaan, mutta kestääkö nykyauton sähkölaitteet hitsaamista, joutuuko repimään liittimiä irti ym. ennenaikaan laturista meni diodit jos ei ottanut johtoja irti laturista. Minulla on halpa vaihtovirta hitsausmuuntaja.

KAUPPI ERKKI 11.06.2011 16:34

Kyllä kannattaa ottaa miinus kaapeli irti akusta aina kun hitsaa vaikka ei mitään vaurioita pitäisi syntyä vaikka ei irrottaisikaan hankaluutena on jos on koodi radio niin pitäisi tietää koodi ennenkuin irrottaa kaapelin myös kello pitää ajastaa uudelleen saattaa jokin muukin laite vaatia uudelleen virityksen.

NIKOLA MIKKO 11.06.2011 17:55

Älä mene vielä hitsaamaan!

Reikiin löytyy sopivat, kierteillä varustetut klipsit hyvinvarustetusta autotarvikeliikkeestä.

Mikko

KOSKINEN JANI 11.06.2011 18:09

Ja muutenkaan ei kannata mitään muttereita enää laitella hitsailemalla sillä saa vain aina maalipinnan rikki ja ruostuvan kohteen... Nykyään kun on ihan järkevissä hinnoissa niittimutterit ja niiden työkalutkin niin niillä kannattaa tehdä (tai käydä jossain korjaamolla laitattamassa). Eli haluttuun paikkaan reikä (minkä maalaa, massaa jne) ja sitten puristaa niittimutterin paikkaansa. Ja siinä onkin sitten halutun kokoinen kiinnityspaikka.

Kookleen vain hakusanaksi niittimutteri.

LAURONEN TAPANI 12.06.2011 00:34

Olen miettinyt että jonkinlainen niittimutteri pitäisi olla ja mietin sitäkin että voisi tehdä itse, mutta pitäisi olla sorvi, itse olen käynyt kelloseppäkoulun ja siellä tehtiin tämäntapaisia juttuja. Olen silmäillyt Puuilossa ym. muissa paikoissa, ei ole siellä sattunut silmään. Ajattelin että jos hitsaan, niin tietenkin huolellinen suojaus ruosteelta. Mutta hyvä tietää että tähän löytyy muitakin konsteja.

KOSKINEN JANI 12.06.2011 09:17

Nuo niittimutterit oli minullekin uusi mukava yllätys pari vuotta sitten, kun tulee kaikenlaisia kiinnitystarpeita niin on tosi nopea käyttää. Ai niin, kaupoissa nuo on näköjään nykyään mutteriniittejä.

Biltemakin näyttää nykyään myyvän kohtuullisen hintaista settiä missä puristuspihdit ja muttereita. Tuotekoodi 12954.

Motonetissa taas on hieman monikäyttöisemmät pihdit hiukan kovempaan hintaan koodilla 76-3401 ja tuollaset mullakin on pakissa.

KAUPPI ERKKI 12.06.2011 16:13

Tätä bilteman myymää korimutteri sarjaa jossa on muttereita aina 10 milliin saakka näitä asentaessa ei tarvitse välttämättä kuin sopivan poranterän ja nelikulmaisen viilan.

LAURONEN TAPANI 13.06.2011 00:04

Luetteloiden mukaan pitäisi löytyä aivan täysin sopivia niittimuttereita, Ducatossa on 13,1mm:n kuusikulmaiset reiät. Kun on kuusikulmainen reikä, ei ilmeisesti tarvitse mitään erikoistyökalua, voi kiertää niitin "pohjaan" ruuvilla. Apumiehen puolella on osittainen pohjalevy, jonka takaosan kiinnitysreiässä näkyy olevan niittimutteri. Bilteman, Motonetin ja IKH:n niitit näyttää olevan liian pieniä, täytyy käydä etsimässä Vantaan Kilopultista, myös Mäntsälässä on ruuvialan erikoisliike, eiköhän niistä löydy. Kyllä aluksi ihmettelin että mikä järki on laittaa tuollaiseen paikkan kuusikulmaiset reiät, mutta asia näkyy olevan hyvin mietitty autovalmistajan puolelta.

HALMEENMÄKI JUHANI 13.06.2011 22:33

Miten olisi Restagarfin korikiinnikevalikoima? Ainakin Fixus-liikkeet sekä Motonet myy ko valmistajan tuotteita: http://www.koivunen.fi/www/koivunenwww.nsf/images/catalogue2010.pdf/$FILE/catalogue2010.pdf

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.