Nelosvaihteen räminä, Ducato 2,5 TD, vm 91, Hymer Camp 565

JUVONEN ERKKI 07.06.2011 08:20

Nelosvaihteen "räminä" ei meinaa asettua rattivaihdetta kiinni pitämällä. 5.- vaihde on hiljainen. Onko jollakulla temppua asian rauhoittamiseksi vai onko kysymyksessä vaihdelaatikon perushuolto. Onkohan kysymyksessä laakerien kuluminen pääakselilla ? 5:nen taitaa rasittaa "4.":n lakereita ? Sanoisimpa, että 5:lla on ajettu enemmän kuin 4:lla.Kytkinremontti tehty muuan tuhat sitten. Kytkimen korjauksella ei ollut vaikutusta räminään. 206 000 km mittarissa. Perushuollettuja laatikoita eli vaihtolaatikoita löytynee jostakin. Hyvää kesä kaikille !

HÄMÄLÄINEN MARKKU 07.06.2011 10:20

Kokeilepas "kikka kuutosta" laita vaihde vapaalle ja löysää vaihteensiirtovivuston kiinnitys ratin alla (suojaverhoilu tietysti pois ensin). Heiluta vaihdevipua kevyesti ylös - alas niin, että vivuston sijainti keskittyy oikeaan paikkaan ja kiristä kiinnitys.

En meinannut saada pakkia päälle kolarin jälkeen (Ducato -89) ja aloin tutkimaan mitä asialle olisi tehtävissä. Tein edellä mainitun toimenpiteen ja kas kummaa vaihteisto alkoi toimimaan kaikilta osiltaan kuin eri autossa. Myös ykkösen päälle saanti ongelmat (jota oli tullut ajan myötä) katosivat, samoin kuin kaikki räminät. Ilmeisesti moottorin ja vaihteiston asento oli muuttunut ajan myötä kiinnityskumien kuoleutuessa ja kolarissa hiukan tuli hiukan lisää muutosta.

LEPOLA SAKARI 19.06.2011 15:21

Minulla -89 Ducato ja viitosvaihteella jos ajaa yli 85 kmh vaihdeviustosta kuuluu sirinää/räminää joka hiljenee jos kepistä vähän painaa tai pitää kiinni. Jos lisää vielä vauhtia niin alkaa räminä joka hiljenee jos painaa vaihdekepin juuresta rattiakselin suojamuoveja. Kaiketi nämä on resonanssiääniä eivätkä tule itse vaihteistosta, joka pelaa hyvin eikä ääntele muutoin( mitä nyt kovemmassa moottorijarrutuksessa ujeltaa joka vaihteella). Täytyypä tutkia saisiko meteliä jollakin konsitlla hiljenemään. Toisaalta onhan tämä tehokas ylinopeusvaroitin.

MIKKONEN MATTI 19.06.2011 17:54

Jos kysyjällä on "oikea" vm 91, ei räminän pitäisi tulla vaihdekepistä, koskapa vaihdevivuston malli muuttuu syksyllä -90. Mutta alusta saattaa hyvinkin olla 90 mallia, jossa sekä vaihteensiirtäjän nosto/lasku, että kierto tehdään yhdellä tangolla ja siinä vaihdekeppi väpättää moottorin tärinästä ainakin liikennevaloissa seistessä. Sitä voi kiristää vaihdekepin juuressa ratin vieressä muovikopan ja haitarikumin alla olevasta jousikuormitteisesta pallomaisesta kitkalevystä. Lisäksi vaihdelaatikon yläpuolella moottoritilassa on tangon katkaisuholkki, jonka kiristysmutteri löystyy ajan oloon ja aiheuttaa vipatusta.
Ensimmäisen vastaajan kertoma säätö auttaa läytämään tärinättömän vaihdetangon pituuden moottorin sijainnin muututtua.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.