AGM Akku
RUOSTELA RAUNO
05.06.2011 12:42
Asunto-osan akku tuli tiensä päähän joten se pitäisi vaihtaa. Asiasta on täällä kyllä käyty keskustelua yleisellä tasolla mutta ei osunut silmiin että onko joku kytkenyt AGM akun EBL 99 elektoniikkayksikön kanssa ja miten on toiminut, valinta kytkin ilmeisesti asentoon "Gel".
HÄMÄLÄINEN MARKKU
05.06.2011 12:51
En osaa sanoa kummassa asennossa kytkin tulee olla, mutta ohessa kuva lataus jännitteestä joka on sama kummassakin asennossa tuolla EBL99 laturilla.
Aina silloin tällöin joku selittää niillä olevan eri jännitteet.
Kuitenkin ero on vain suuremmalla jännitteellä tapahtuvasta lataus ajasta joka on GEL asennossa pidempi, johtuen ilmeisesti geeliakun hitaammasta latautumisesta, en tiedä miksi näin.
Käyttäjän lisäys viestiin 5.6.2011 klo 13:00:31
Piti kirjoittamani onko geeli akulla hitaampi latautuminen vai miksi pidempi latausaika korkeammalla jännitteellä.
Olen itsekin miettinyt AGM akkua asunto-osaan jahka nykyinen geeliakku tulee tiensä päähän.
Starttiakkuna minulla on jo nyt AGM akku.
Myyjä väitti sen latautuvan paremmin (nopeammin) kuin tavallinen happoakku ja kestävän paremmin purkua, sillä perusteella taas "Blei-Säure" asento tuntuisi paremmalta kuin "Blei-Gel".
En tosiaan tiedä kumpi on parempi, ehkä Halmeenmäen Juhani tietää?
TERVO JARI
05.06.2011 14:07
Minulla on AGM akku ja laturissa ei ole tuota GEL asentoa joten lataa kuin lyijyakkua ikään, kolmaskesä alkaa . . .
Laturi
EBL 104-3 7A 10AGFF
Akku
MONBAT MEGALITE 100AH
Akku on Akkukellarin kamaa:
http://www.akkukellari.com/ Nii jos tuo on se liike ? Pitäis olla jossain Porvoon suunnalla, muutoin muistan väärin liikkeen nimen . . .
VILMI TEEMU
05.06.2011 17:37
Mulla on juuri tuollainen kombinaatio eli EBL 99 ja talvella laitoin Vartan AGM akut.
Se nipukka on lyijyakku asennossa. Sillain lataa kuulemma täyteen toisin kuin gel asennossa. Toistaiseksi toiminut.
"Sama miten lataa kunhan lataa" sanoi myyjä.
LAURONEN TAPANI
05.06.2011 17:44
Ostin viimesyksynä lisäakuksi asunto-osaan Sunwindin 245Ah AGM akun, olen ladannut sitä normaalin happoakun asennolla, tietääkseni AGM luetaan happoakuksi. Ihmettelen kuitenkin miksi Sunwindin akun mukana ei ole mitään ohjeita ja suosituksia latausjännitteistä. Yleensä akkujen kylkeen on jo painettu latausjännitesuositukset. AGM akkujen valmistajat ei taida itsekään tietää asiaa varmaksi, eikä se jännite taida olla niin kymmenyksen tarkkaa. Talvipakkasella saattaisi GEL asento olla paremi, jännite olisi 0.3V korkeampi.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
05.06.2011 19:46
Kuten Teemun ja Tapanin vastauksista ilmenee, ei tietoa paljoa ole.
Vastaukset kun ovat ristikkäiset. Molemmat ovat varmaan saaneet jostain opastusta.
Kuten aiemmasta kirjoitukseni mukana olevasta kuvasta ilmenee on ainakin Schaudt EBL99 laturissa sama jännite molemmille akkutyypeille (EBL101 omaa samanlaisen latauskäyrän).
Geeliakkua ladataan korkeammalla jännitteellä pidempään ennen ylläpitolataukseen siirtymistä.
Eli GEL asento EI anna korkeampaa jännitettä eikä se jätä akkua vajaammaksi vaan lataa kauemmin ennen yläpitolataukseen siirtymistä.
Tässä on kyse matkailuautoissa yleisesti käytetyistä Schaudt Electrobloc latureista, muiden jännitteistä ja lataus ajoista en ole löytänyt tietoa, toimivatko ne samoin.
Siltikään en tiedä varmasti kumpi asento on parempi AGM akulle, luulen tosin tuon "Blei-Säure" olevan sopivamman, en kuitenkaan ole varma
Exiden sivulta löysin tietoa Geeli akkujen latauksesta, mutta en AGM akkujen latauksesta.
http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2009/05/Exide_EXIDE_GEL_PR_Sheet_FI.pdf
GEELIAKKUJEN VARAAMINEN
Suosittelemme varaajaa, jossa on sisäänrakennettu AGM/geeliakkujen tunnistus (venttiiliohjatut akut).
– Suosittelemme käytettäväksi varaajaa, jonka nimellisvirta on korkeintaan 25 % akun kapasiteetista (Ah-arvo).
– Erityisen tärkeää on, että varaajassa on jännitteensäätö, joka lyhyitä jaksoja lukuun ottamatta rajoittaa varausjännitteen noin 14,4 volttiin huonelämpötilassa.
– Jos akkuja käytetään lämpötilassa, joka poikkeaa huomattavasti huonelämpötilasta, pitää valita lämpötilakompensoitu varaaja oikean varauskäyrän saavuttamiseksi.
– Ylläpitovaraukseen suositellaan jatkuvaa jännitettä 13,7 Akkujen pitää olla täyteen varattuja ennen ylläpitovaraukseen liittämistä. Varattaessa varaajalla, joka ei ole automaattiohjattu, pitää varauksen antaa kestää 8–20 tuntia akkujen purkautumisasteen ja varaajan koon mukaan, ennen kuin ylläpitovaraus kytketään.
HALMEENMÄKI JUHANI
05.06.2011 22:51
Jollei laturissa ole AGM-asentoa mutta on GEL-asento niin sitten siinä, ei happoakku-asennossa koskaan!
VILMI TEEMU
06.06.2011 11:34
Jaa. No mulla on auto seissy tossa pihalla kuukaudenpäivät töpseli seinässä,
ja juurikin tuossa happo asennossa -liekkö jotain jo hajonnu ? hmmm.
HALMEENMÄKI JUHANI
06.06.2011 16:02
No ainakin olet lyhentänyt akkusi ikää...
Jos nyt oikein muistan, niin happoasennossa akkua ladataan hieman matalammalla jännitteellä kuin AGMmää pitäisi ladata, ja toisaalta automatiikka ei myöskään tunnista että akku olisi täynnä.
RUOSTELA RAUNO
07.06.2011 22:44
Kiitokset osallistumisesta keskusteluun. Nyt on akku vaihdettu uuteen AGM akkuun ja valintakytkin laitettiin siihen "Gel" asentoon lähinnä tämän keskustelun ja erään caravan huoltoliikkeen suosituksen perusteella.
Sellainen ylimääräinen probleema tuli vielä eteen että vanha akku oli ilmeisesti päässyt sen verran huonoon kuntoon että sitä ladatessa oli virrat kasvaneet liian suureksi jolloin starttiakun kyljessä oleva 40A sulake oli palanut ja tämä esti sen että uusi hupiakku ei lataantunutkaan koneen käydessä. Hupiakun kyljessä olevat samanlaiset sulakkeet olivat ehjät ja meni hetken aikaan ennenkuin älysin tsekata myös noi starttiakun kyljessä olevat sulakkeet, no nyt pelittää/lataa moottorin käydessä ja verkkovirralla.
HALMEENMÄKI JUHANI
09.06.2011 18:43
No niin, löysin erään hyvän akkututkimuksen, josta häpeilemättä lainaan:
"Rekombinaatioakkua (AGM ja GEL) ladatessa tulee huomioida, ettei se kestä normaalin akkuvaraajan latausmoodia, joka on tarkoitettu tavallisille huoltovapaille käynnistysakuille. Tavallinen käynnistysakku vaatii akkuvaraajalla varattaessa latauksen loppuvaiheessa jonkun aikaa latausta kaasuuntumisjännitteellä (joka on noin 14,4 -14,8V akkutyypistä riippuen), jotta akku varmasti latautuu täyteen. Kaasuuntumusjännitteellä lataamisella estetään akkuhapon kerrostuminen nousevien kuplien sekoittaessa akkuhappoa. Akkuvaraajan tulee olla varustettu latausmoodilla, jota usein nimitetään akkutyypinmukaisesti VRLA-latausmoodiksi. Tässä latausmoodissa kaasuuntumisjännitteellä tapahtuva latausaika on hyvin lyhyt. Joissain yhteyksissä puhutaankin, ettei rekombinaatioakkua tavallaan koskaan ladata "täyteen"."
TERVO JARI
09.06.2011 21:23
Markulle:
Löydätkö latauskäyrää tuolle EBL 104-3 7A 10AGFF laturille ?
Juhanille:
Ostamassani as-autossa oli ollut geeliakku ja se oli kestänyt 11 vuotta jonka jälkeen siihen oli asennettu Akkukellarin suosittelema MONBAT MEGALITE 100AH AGM akku, miksi alan liike suosittelee AGM akkua autoon jossa on tuollainen laturi, ( niin jos käy ilmi että tuo laturi olisi käypänen vain lyijyakulle )
Sen verran kuitenki että ojotellaan jokos Markku löytää "käyrää" . . .
Ihmetellään sitte lissää . . .
HALMEENMÄKI JUHANI
09.06.2011 22:04
Laturin suhteen geeli- ja AGM-akut siis rinnastetaan samoiksi, ei ole akkuliikkeen virhe jos geeliakku korvataan AGM-akulla, vaan itse asiassa sen korvaaminen perinteisellä akulla olisi vaatinut laturiin koskemista. Se on kokonaan toinen asia, jos jo se vanha geeliakkukin on ollut "väärän" laturin perässä tai väärässä latausasennossa.
KUVAJA AKI
09.06.2011 22:06
Ilmeisesti näitä AGM akkuja on erilaisia. Tuolla väitetään että normaali happoakkulaturi käy mutta koskee vain tekstissä esiteltyä tuotemerkkiä. http://www.windsun.com/Batteries/AgmTech.htm
Itsellä on ollut tuollainen akku Concorde akku olisiko 7 vuotta, ilman ongelmia ja ladattu tavallisella laturilla.
HALMEENMÄKI JUHANI
10.06.2011 17:37
Tai sitten kyse ei ole oikeasta AGM-akusta. Voi siellä olla kennojen yhteydessä lasikuitua, mutta ei silti sama rakenne etuineen kuten siinä, mitä pitäisi AGM'ksi kutsua!
TERVO JARI
10.06.2011 20:46
Se on kokonaan toinen asia, jos jo se vanha geeliakkukin on ollut "väärän" laturin perässä tai väärässä latausasennossa.
Tuossa kopio kommentistasi . . .
Vastaan siihen että as-autoni laturista en ole löytänyt muuta kytkintä kuin 230V:lle kytkimen, ei geeli/lyijy valintakytkintä . . .
Tietääkseni vm.1998 as-autossani on tuo edellinen geeliakku on ollut alkuperäinen, näin omistaja/myyjä minulle sanoi . . .
Milloin nuo geeliakut on tulleet markkinoille ? Voiko olla alkuperäinen ?
KUVAJA AKI
10.06.2011 22:24
AGM eli "Absorbed Glass Mat (AGM) batteries" eli käsittääkseni nimenomaan nämä mainitsemani akut ovat juuri niitä. Mitä oikein Halmeenmäki tarkoitat tuolla kysymykselläsi ja vihjauksella että etuja ei saavuteta ? Mitä etuja? Jos tuon akun ominaisuuksia käy läpi niin mitä nimenomaisia ominaisuuksia tuosta puuttuu ja saavuttaa joillakin muilla merkeillä? Kehitystä lienee tapahtunut mutta teknologia on mielestäni matkailukäytössä ylivoimaista.
LAURONEN TAPANI
11.06.2011 01:08
Kävin eilen Puuilossa ja siellä oli myynnissä edullinen 210ah AGM-akku, hinta jotain 270€ ja siihen akkuun oli merkitty latausjännitteet seuraavasti: latausjännite 14,4-14,8V ja ylläpitöjännite 13,5-13,8V, eikä sitten muuta. Suurin riski akun kunnolle taitaa olla jos se on liikkeessä myymättömänä pitkään ja pääsee tyhjenemään liiaksi (veljelleni kävi niin). Samoin jos laturi ei lataa aivan täyteen, niin tietenkin se silloin tyhjeneekin käytössä helpommin ja voi sitäkautta kärsiä. Jos akku on käyttämättömänä ja sitä ladataan koko ajan vaikka 13,5V:n jännittellä, niin akku todennäköisesti säilyy ihan hyvässä kunnossa.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
11.06.2011 20:44
Tervon Jarille: Minulla ei ole kuin tuon 99 ja 101C käyrät ja ne ovat identtiset.
Olen kerännyt talteen ohjeet latureista jos on sattunut kohdalle netissä.
Omaani eli EBL99 ohjeet tilasin tehtaalta.
Sitten toinen puoli asiasta.
Minua alkoi kiinnostamaan kumpi olisi parempi asunto-osan akkuna GEL vai AGM, niinpä kirjoitin Exidelle ja kysyin seuraavaa
Kumpi on parempi valinta huomioiden hinta, kannattaako pysyä edelleen geeliakussa?
Soveltuuko AGM-akku asuintilassa käytettäväksi (ei kaasuuntumisongelmaa)?
Kumpi asento "Blei-Säure" vai "Blei-Gel" tulee olla valittuna AGM akkua käytettäessä kun latauslaitteena on matkailuautoissa yleisesti käytetty Schaudt EBL99?
Molemmissa asennoissa latausjännite on valmistajan mukaan sama, vain korkeamman jännitteen aika ennen yläpitolataukseen siirtymistä on erilainen.
(liitteenä saksankielinen manuaali)
Vastaus Exideltä
Suljetuille akuille, oli agm tai geeli, latausjännite syklisessä käytössä max 14.4V
Suljetuissa akuissa ei kaasuuntumista oli agm tai geeli. Geeli akku kestää toistuvia purkaus-latauskertoja (syklejä) paremmin kuin agm akku
Valitse Blei-Gel myös agm akulle
Terv Juha Eerola
(vastauksen julkaisuun on lupa)
Ymmärtäisin tuosta Eerolan vastauksesta GEL akun olevan parempi vaihtoehto jos sitä puretaan ilman latausta ja ladataan ajossa (vrt. puskaparkki).
Jos taas ollaan roikan perässä aina kulutustilanteessa, silloin ei niin väliä kun akku on aina latingissa.
Mitä sanoo Juhani H?
JANHONEN MATTI
12.06.2011 00:09
Molemmat sekä geeli että amg on hupiakkuina käytännössä yhtä hyviä.
Akkutyyppeillä on eroja, mutta pienet erot ei käytännössä tule esiin hupiaukkukäytössä.
Mitä tuohon purkautumisen tulee niin molemmilla akkutyypeillä on pieni sisäinen vastus joten itsestään purkautuminen on hyvin vähäisiä.
Mitä taas tulee akun syväpurkautumiseen ja sen akun ikää lyhentävään vaikutukseen niin sysäpurkauksen estämiseksi autoissa on normaalisti jännitevahti, joka estää hupiakun akun syväpurkautumisen kun akun jännite on laskenut tiettyyn raja-arvoon.
Akkujen latausprosessista on nykyisin tehty "tiedettä" - ja aivan turhaan.
Normaalissa hupiakkukäytössä ei ole merkitystä sillä onko akku latauksen jälkeen 95 % vai 100 %:ti latautunut.
Hupiakun/akkujen ampperimäärällä on tässä suhteessa paljon suurempi merkitys.
HALMEENMÄKI JUHANI
12.06.2011 17:38
Nyt täytyy sanoa, että tuo tähän mennessä paras syväluotaava tietolähde josta viimeksi nappasin siteeraukseni on työpaikan kompuutterilla ja minä taasen kesälomalla. Eli AGM vs GEL ja ne muut lasikuitua sisältävät muttei puhdasoppiset AGM-akut detaljit pääsen tsekkaamaan vasta kahden viikon kuluttua. Muistan että noista kummastakin asioista oli ko lähteessä hyvää tekstiä, mutta jotta menee varmasti oikein niin haluan että se opus on nokan edessä.
VALO MIKKO
10.08.2014 16:21
Onko tähän jotain uutta tietoa?
Laturissa kaksi vaihtoehtoa pb ja gel.
Kummalla kannattaa ladata AGM akkua?
Yläpuolisten tekstien perusteella gel asennossa.
TUOVINEN PENTTI
10.08.2014 17:14
Onko kokemusta gel-akun kestävyydestä.Omat asunto-osan akut 8-vuotta vanhoja.Akuilla vain kesäkäyttöä. Kokemuksia?
EEROLA TEEMU
10.08.2014 17:35
Knausissa tuli alkuperäinen 135 Ah Sonnenschein- geeliakku keväällä 14 vuotiaaksi ja toimii edelleen hyvin. Käyttö ympärivuotista. Saman auton 14 v ikäinen italialainen 90 Ah neste- starttiakku tilttasi keväällä, kun alkoi ilmastoinnin käyttö.
Akut ovat talviseisokkien aikanakin aina paikallaan, mutta lataan niitä asunto- osan laturilla ennen seisontaan jättämistä ja taas kun otetaan pitemmän ajan päästä käyttöön (latausaika n. vuorokausi). Ei mitään "jatkuvaa kunnossapitolatausta", koska se lyhentäisi vain akun ikää.
HALINEN HARRI
10.08.2014 19:03
Kiinnostaa nuo syyt jonka mukaan "jatkuva kunnossapitolataus" lyhentää akun ikää?
Miksi valmistajat antavat toisen ohjeen?
VALO MIKKO
10.08.2014 19:20
Laitan kysymykseni uudestaan kun geeliakkumiehet tunkeutuu tähän AGM topikkiin ;)
Onko tähän jotain uutta tietoa?
Laturissa kaksi vaihtoehtoa pb ja gel.
Kummalla kannattaa ladata AGM akkua?
Vanhempien tekstien perusteella gel asennossa.
EEROLA TEEMU
10.08.2014 19:49
Valmistajat ja kauppiaat myyvät ammatikseen akkuja, joten ei niitä haittaa jos akkuja uusitaan useammin.
Kun tässä kirjoitellaan matkailuautojen akuista, niin nehän seisovan usein suurimman osan vuodesta käyttämättöminä. Täydessä latauksessa oleva puhdaspintainen, kunnossa oleva akku, jota ei seisonnan aikana pureta edes pienellä virralla, pitää talvipakkasissakin latauksensa pari kuukautta. Kaikki virrat katkaiseva päävirtakytkin on silloin tarpeen, tai hankalampi keino: kengän irrottaminen. (Jonkun päivittäiskäytössä olevan auton akkujen lisälataus on usein välttämätöntä esim. Webaston ym. syyn takia).
Jos akusta ei oteta virtaa, niin ei se tarvitse mitään ylläpitolatausta. Tuntemani akkuliikkeen kanta on myös, että monet ns. ylläpitolaturit ovat akulle vain vahingollisia, koska rasittavat kennostoa jatkuvasti - näissä latureissa on suuria eroja. Omat kokemukseni vahvistavat saman asian. Jokaisen oma asia tietysti tämäkin.
KOSKINEN OLLI
10.08.2014 21:56
Eikös se mene niin, että EBL lataus asennolla on merkitystä vain verkkovirralla ladattaessa.
. Ajoneuvon omalta laturilta tulevaa hupiakkuun menevää virtaa EBL ei mitenkään muokkaa, se menee sellaisena minkä laturi antaa?
HAAPANEN TIMO
10.08.2014 22:50
Menee, ainakin vanhemmissa autoissa. Älylaturista ei auton laturi tiedä mitään.
@timppa