Rengaspaineet

KAAKKOLAHTI TOIVO 04.06.2011 22:39

Vähän on epäselvää mitä rengaspaineita, kun Auton kirja sanoo ,et edessä 3,1 bar / takana 3,6 bar kuormattuna.Olen laittanut ton ohjekirjan mukaan Puhettahan on ollut jotain ,et 4,5 bar.Auto on kokonaispainoltaan 3000 kg. Käytin vaakassa ja vaaka näytti 2760 kg(täysi kaasupullo , matkustaja ,irtokatos ja vähän vaate tavaraa) Säiliöt tyhjät ( 40 lit.) .Vararengas kovattu paikkaus paikkaus sarjalla.(Retkiauto)

Käyttäjän lisäys viestiin 4.6.2011 klo 22:41:56 Ps .Kirjoitus virheitä.

LAURONEN TAPANI 05.06.2011 17:31

Minulla on auto jonka tyhjäpaino on n. 2850kg ja max. paino 3500kg, kesä renkaat on 215/70 R15 CP ja niissä painesuositus on eteen 5.0bar. ja taakse 5.5bar. Talvirenkaiden painesuositusta en jostain syystä nyt löytänyt mistään, vaikka se oli jossain papereissa mainittu, renkaat on jotain 225/70 15 CP, paine oli sama sekä etee että taakse, joko 5,0 tai 5.5bar, ilmeisesti se on 5.5bar. Henkilöautossa olen aina käyttänyt reiluja paineita ja renkaat on kuluneet aina tasaisesti, ja auto käyttäytyy napakammin ääritilanteissakin.

NIVA OLAVI 05.06.2011 22:37

Olen käyttänyt renkaissa 0,5-1,0 barin "ylipaineita" eli yli ovessa olevan ohjeen. Auto jyskyttää ehkä vähän kovemmin asfaltin katkeamissa, nutta vierintävastus on pienempi, mikä vaikuttaa menoveden kulutukseen. Auton kokonaispaino on 3490 kg ja rengaskoko 225/70 R15, ja ajelen 6 barin paineilla, kun ohje sanoo 5,0 ja 5,5.

ISOMÄKI KAI 07.06.2011 01:31

Toivottavasti näissä 6 barin renkaissa on teräsventtiilit... Jostaki jääny mieleen ettei yli 4 bar paineita sopisi käyttää vakio kumimokkuloiden (venttiilien) kanssa, ettei sano plopp...

Käyttäjän lisäys viestiin 7.6.2011 klo 01:32:45 Niin, lisäyksenä, että omassa kulkineessa edessä 4,5 bar ja takana 3,5 bar (teli)...

Käyttäjän lisäys viestiin 7.6.2011 klo 01:35:42 Toinen lisäys: Kokonaispaino 4 t, renkaat 195/75 x 16 C... jokohan oli kaikki... heh.

KAAKKOLAHTI TOIVO 07.06.2011 19:19

Kokeilin tota 5.0 kg painetta, ei voi ajella noin kovilla paineilla, kun ei ole edes metallisia venttiiliä ja auto rämisee kuin päre koppa. Ohje kirjan paineet tuntuu toimivan erittäin hyvin. Auto on parempi ajaa ja kolinat on pois.. Rengas koko 205/75 R 16 ..

LAURONEN TAPANI 07.06.2011 20:02

Itse en ole näillä yli 5.0bar paineilla huomannut renkaiden kovuutta muuten kuin karkeilla sorateillä, silloinkaan ei rämise, mutta isot seinät saa aikaan melkoisen jytinän, asfaltilla menee kyllä hiljaisesti, vaikka minulla on sellainen "halpa-auto" (Sharky L2).

NIVA OLAVI 08.06.2011 00:14

Olen ajellu 6 bar:lla viimeiset n. 10 vuotta eikä ole sanonut plopp. En tiedä, minkälaiset venttiilit kumeissa on, mutta täytyy niiden kestää, kun autoissa on ollut ostettaessa 5 ja 5,5 bar. Olen antanut rengasfirman hoitaa nuo venttiili- ja muut rengasasiat, kun joitain vuosia sitten tein sellaista, mitä ei huollon mukaan voi ikinä tapahtua. Eli väänsin auton vakiorengasavaimella 2 pulttia poikki.

Käyttäjän lisäys viestiin 10.6.2011 klo 22:57:06 Metalliventtiilithän niissä renkaissa näyttää olevan.

VALKAMA MARKKU 08.06.2011 07:49

Onkos teillä kymmenkankaiset renkaat? ne juuri ja juuri sietävät moisia paineita Normaalile c- renkaalle sallitaan yleensä vain 3.7 bar (370 kpa) ja 8PR -nakeillekkin vain 4.7 bar (470 kpa)!

Minulla oli iso fiat LMC (3500kg) ja orkkis renkaat, suurin sallittu paine oli 70 psi eli noin 4.8 bar. pidin edessä 3.5 ja takana 4.5 ja renkaat kesti hyvin ja ajomukavuuskin oli niin hyvä kuin jousittamattomalta autolta (fiat) voi odottaa.

Tunge sinne se 6.jotain bar ja rukoile että ei räjähdä.

Vai sekoatteko psi (naulaa per kuutiotuuma) lukuihin? 4.7 bar > 470 kpa > 68 psi.

Lukekaa ihmeessä siitä renkaan kyljestä paljonko rengasvalmistaja sallii paineita!

M Arkku

HÄMÄLÄINEN MARKKU 08.06.2011 09:41

Mitä se kaima höpisee rättirenkaista, eihän sellaisia ole enää kellään :). Hymerin alla olevissa renkaissa on 2 polyesteri-, 2 teräs- ja 1 polyamidivyö sivuissa on 2 polyesterikerrosta.

Painetta ne kestää 80 psi = 5,5 bar. Hymerin suositus Camping renkaille on 5 bar

Metalliventtiilit pitää tietysti olla.

JANHONEN MATTI 08.06.2011 09:42

Itse pidän Sprinterin (<3,5 t) paineet edessä 4,0 ja takana 4,5. Sprinterin ajo-ominaisuudet paranee kun rengaspaineet on suht korkeat. Renkaissa on metalliventtiilit ja ne on typpitäytetyt (edellinen omistaja typettänyt) Typettämisestä ollaan monta mieltä ja yleisesti sitä pidetään näin hitaasti luukkuvissa ajoneuvossa turhana, mutta sen olen havainnut, että rengaspaineet pysyy hyvin eikä ne juuri muutu renkaan lämpenemisen vuoksi.

Olen kokenut tuon kumiventtiilin katkeamisen vauhdissa ja voin vakuuttaa, että ei ole mukava kokemus. Onneksi nopeus oli pieni ja kysessä oli takarengas.

TOIVONEN MARTTI 08.06.2011 09:52

'sallitaan vain', 'suurin sallittu' jne. Ei kai kyseessä ole sallittu maksimi vaan ohje normaalipaineesta.

Mun renkaissa lukee 'inflate to 70 psi' ja lisänä on varoitus että alhainen rengaspaine yhdistettynä korkeaan kuormaan on riski. Vanha totuus kai on että alipaine räjäyttää renkaan, ei ylipaine. Kyllä mun käsityksen mukaan jos ohje on 4.8 bar ja paineina pidetään säännöllisesti 3.5 bar liikutaan jo riskirajoilla.

Renkaan muodonmuutokset eli renkaan jousto on tottakai mukavuustekijä mutta samalla rengas vatkaantuu ja rasittuu tavalla jota valmistaja ei ole tarkoittanut. Myös ajokäytös ja ohjautuvuus kärsii ja tiukassa tilanteessa tämäkin voi olla riski. Kesäkuumalla rengas tietty vatkautuessaan lämpenee niin että paine hiukan kasvaa mutta niin kasvaa riskit renkaan hajoamisestakin.

Jousituksen puutteita ei pidä korvata alhaisilla rengaspaineilla! En suosittelisi ottamaan tuota Markun kirjoitusta ohjeeksi. Kukin tietty ottaa omat riskinsä. mot

HÄMÄLÄINEN MARKKU 08.06.2011 11:14

Kumman Markun??

VALKAMA MARKKU 08.06.2011 14:52

"'sallitaan vain', 'suurin sallittu' jne. Ei kai kyseessä ole sallittu maksimi vaan ohje normaalipaineesta. "

Kyllä ne renkaan kyljessä olevat arvot on maksimiarvoja. Sekä maksimi kuorma että maksimi paine. En suosittele ylittämään kumpaakaan.

"Mun renkaissa lukee 'inflate to 70 psi' ja lisänä on varoitus että alhainen rengaspaine yhdistettynä korkeaan kuormaan on riski. Vanha totuus kai on että alipaine räjäyttää renkaan, ei ylipaine. Kyllä mun käsityksen mukaan jos ohje on 4.8 bar ja paineina pidetään säännöllisesti 3.5 bar liikutaan jo riskirajoilla. "

Sehän riippuu täysin kuormasta. Minun pakussa on (alkuperäis)renkaissa tuo sama 70 psi. kuitenkin auton ohje on että kuormattuna 4.5 ja kevyenä 3.1!

"Jousituksen puutteita ei pidä korvata alhaisilla rengaspaineilla! En suosittelisi ottamaan tuota Markun kirjoitusta ohjeeksi. Kukin tietty ottaa omat riskinsä. mot "

Jos minuamarkkua tarkoitit niin kannattaa ottaa ohjeeksi. Sanoin nimittäin että lukekaa siitä renkaan kyljestä!!

M Arkku

VALKAMA MARKKU 08.06.2011 14:56

"Olen kokenut tuon kumiventtiilin katkeamisen vauhdissa ja voin vakuuttaa, että ei ole mukava kokemus. Onneksi nopeus oli pieni ja kysessä oli takarengas. ..."

Nimimerkillä Kokemusta on, ihmettelen tuota.

Tosiasia on tettä takarenkaan lojahtaminen se vasta paskanakki onkin, siinä on ohjaamo hetkenaikaa käsiä täynnä.

Eturengas kun lojahtaa niin se vain pikkaisen tempaisee ja se on siinä, ei mitään dramaattista luiruilua tai muuta vinkeää.

M Arkku

P.S. kokemukseni ei johdu rengaspaineista vaan sairaan vanhoista renkaista.

JANHONEN MATTI 08.06.2011 15:43

Kun ei ole eturengas koskaan räjähtänyt niin en tiedä tuosta "nykäsystä". Tuohon venttiilin katkeamiseen liittyy se, että jos autoa ei saa nopeasti pysähtymään niin tyhjä ohutsivuinen rengas on vainaa hetkessä.

Vuosi sitten keväällä ajelin Brennerin solan moottoritiellä paripyörällisen Ivecon takana. Ivecosta räjähti aivan siinä edessäni n. 80-90 vauhdissa tien puoleinen eturengas. Ei puhettakaan pienestä "nykäsystä" vaan auto huojahti tosi pahasti ja ajautui heti vasemmanpuoleisella kaistalla. Onneksi kukaan ei ollut sitä sillä hetkellä ohittamassa.

KOCH HANS 08.06.2011 20:40

Nyt ajat alipaineisilla renkailla. Auton "KIRJA" tarkoittaa yleensä alustaa, eli hyvin usein pakettiautoa jonka kokonaispaino kuormattuna ei yllä lähellekään piirongin painoa. Paineet vaihtelevat n. (siis noin, ettei tarvitse saivarrella) 4,5 - 5,5 bar.

Metallirunkoinen venttiili EI ole välttämätön. Markkinoilla ON MYÖS vahvistettuja kumiventtilleitä kyseisille paineille.

MOT. HooKoo

LAURONEN TAPANI 08.06.2011 21:01

Renkaissa pitää olla painetta niin paljon että se näyttää ryhdikkäältä, katson aina tasaisella pinnalla onko rengas miten "länässä", jos on niin painetta lisää tai kuormaa pienemmäksi. Esimerkkinä kottikärry, kun sitä työntää tyhjänä normaalipaineella, niin kyllä kolisee ja pomppii, mutta kun laittaa kärryn kiviä täyteen niin jopa kulkee pomppimatta ja äänettömästi. Ei 5,5bar ole paljon, hybridipolkupyörässäni on samaa luokkaa ja paljon heppaisemmassa renkaassa. Vesijohtoverkossakin taitaa olla enemmän painetta ym.ym.

KAAKKOLAHTI TOIVO 08.06.2011 21:07

Niin se munrengas koko on 205/75 R 16 C 8 kertainen ja max 69 psi.et näin.

POHJANTÄHTI JORMA 09.06.2011 07:21

Auto lue (Fiat) on tuntunut erityisen kovalta kesärenkailla ajettaessa, ja taas kerran näiden juttujen innoittamana lähdin minäkin paineiden tarkistukseen. Lähihuoltamolle ABC:(( eipä ollut letkut kunnossa :( Robbarista löytyi kelvollisen oloinen koje. Venttilihattu irti ja paineita katsomaan....hups 6,5 ja sama kaikissa muissakin pyörissä. Laskin paineet 5,0 ja lähdin ajeleen kotiin. ensituntumalta kyyti muuttui huomattavasti mukavammaksi, mutta mitekä mahtaat kestää pitkässä "juoksussa". Viikonloppuna tulee tehtyä lenkki josta kertyy reilut 1000km ja sen ajelen näillä pienemmillä paineilla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.