Ducaton remmi luistaa
LEPOLA SAKARI
04.06.2011 17:52
2,5 TD -89 Ducaton laturin remmi alkoi luistamaan vajaan tuhannen kilometrin jälkeen ja edellinen remmi katkesi kun luisti vähän liian kauan. Onkohan vika hihnapyörissä vai mikä löystyttää remmiä? Lähinnä tuli mieleen laturin hihnapyörä, onkohan se näissä kuluvaa sorttia kun ladattavaa on aika paljon. Autolla ajettu 213 tuhatta.
JANHONEN MATTI
04.06.2011 18:34
Aika harvoin niissä hihnapyörissä esiintyy merkittävää kulumista.
Yleensä luistaminen johtuu siitä, että remmi on liian löysällä tai kulunut/venynyt.
On aika tavallista, että pitkän starttauksen jälkeen remmi voi alussa hieman urahtaa, mutta alkaa pitämään heti kun laturin kuormitus vähenee.
Jatkuva luistamisen seurauksena remmi lämpenee ja jopa kuumenee jolloin sen kirkapinnat palaa ja se kiilloituu jolloin se vähäinenkin pito häviää.
Itselläkin ollut joskus 2,5 td mutta en enää muista oliko siinä kiilahihna vai moniurahihna. Taispa olla kiilahihna?
Jos siinä on kiilahihna niin onhan se uusi remmi varmasti oikeaa kokoa, Jos se on liian kapea ja hihna pohjaa hihnapyörillä niin siinä ei sitten kiristys auta.
Hihnan kitkaa voi helposti lisätä hätäapua kastelemalla sen kirkapinnat cokiksella ja antaa cokiksen hieman kuivahtaa.
TAMMINEN MIKKO
04.06.2011 19:02
Ainakin volkkarin transportterin moniura hihnapyörät jouduttiin vaihtamaan 215000 jälkeen. Tai laturin ja kampiakselin vaan. Sanoivat että jo alle 100000 ovat joihinkin joutuneet vaihtamaan. Hiekka pöly kuulemma syö hihnapyöriä. Edellinen hihna kesti vajaan 5000km.
LEPOLA SAKARI
04.06.2011 19:31
Kiilahihna tässä on, käyttää vesipumppua ja laturia. Hihna on uusi ja oikeaa kokoa joten se ei ainakaan ole syy. Täytyypä kiristää ja seurata tilannetta.
RAUTAVUORI JORMA
04.06.2011 19:56
Mukava lukea Matti Janhosen vastauksia, aina täyttä asiaa, ammattimies kun on.
KOSKINEN JANI
05.06.2011 14:07
Kaveri mikä työkseen noita autoja korjaa kehui tässä keväällä että nykyään nuo halvimmat kiilahihnat on melkoisen venyvää kamaa, kun sellasen asentaa uutena oikeaan kireyteen niin muutaman sadan kilsan jälkeen täytyy kiristää kun se on venynyt... Mutta siinä se venymä sitten saattaa pysyäkin. Kalliimmat merkkihihnat taasen toimii paremmin.
KAUPPI ERKKI
05.06.2011 18:13
Kannattaa myös katsella jos remmiä löytyy samoilla mitoilla mutta millin tai pari leveämpämänä niin pitoa löytyy paremmin kun remmi ei niinsanotusti pohjaa.
LEPISTÖ REIJO
05.06.2011 18:40
Minulla oli aikoinaan -91 ducato , siinä sama ominaisuus . Varsinkin heti käynnistyksen jälkeen kun nosti kierroksia ,niin piti melkoista vinkunaa. Kokeilin useampaa hihnaa aina sama juttu, sitten vaihdettiin millin leveämpi hihna, sen jälkeen ei mitään ongelmia. Ns.asiantuntijat sanoivat syyksi , että vaihtolaturissa oli hieman erilainen hihnapyörä kuin alkuperäisessä.
HALMEENMÄKI JUHANI
05.06.2011 22:57
Hihnapyörät ovat kulutustavaa nekin. Valitettavasti laturin hihnapyörä ei ole yhtä kestävä kuin kampiakselilla, eli kuluman kompensointi leveämmällä hihnalla ei sekään onnistu, koska kampiakselin pyörä onkin oikeassa mitassaan. Katsopa siitä hihnasta miten se ottaa kiinni pyöriin, eli missä on kiillottumaa. Ja kuinka syvällä se ui hihnapyörillä. Jos siitä saisi vinkkiä pohjaako = hihnan pohjassakin kiillottumaa. Tai uiko jollain pyörällä liian syvällä = selkä on syvemmällä kuin pyörän reunat.
Hihnojen nimellisleveydet on 9,5mm ja 11,9mm ja 12,5mm mutta sitä mittaa ei saa hihnasta mittaamalla, koska kulmat on pyöristetty. Nykyiset pohjastaan hammastetut hihnat ovat joustavampia kuin muinoin, jotta kiristystarvetta ei olisi yhtä usein.