- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- APUA: Fiatista kannetiiviste meni!
APUA: Fiatista kannetiiviste meni!
Hei
Fiat Ducato (Granduca vm 89, 1.9L) meni monttöörin mukaan kannentiiviste. Auto on Ranskassa ja ystävät ovat siellä olleet matkalla ja nyt siis pinteessä. Ei ole paljon kokemusta siitä mitä ko. kannen tiivisteen vaihto vaikkapa Suomessa maksaa??? Ja kuinka suuri operaatio on.
Onko joku joutunut vaihtamaan ja mitkä on kokemukset?
Isäntä sieltä vaan viestitti seuraavat oireet:
pakoputki syöksee valkoista savua neste häviää jäähdyttäjästäOsiakin on tilattu ja korjauksen pitäs tapahtua ylihuomenna.
Viime kesänä kerran lämppärin tiiviydestäkin oli epäilystä, lätäkköä kun syntyi kajuutan latialle lämppärin alle. Olisko tämä jotenkin syy/lisäsyy?
PLEASE jos siis on jotain tietoa näistä hommista (korjauksen hinta, kesto, varaosat, muuta huomioitavaa jne.) niin kertokaa ihmeessä. Laitan tietoa sitten pinteessä olevalla finskille sinne ranskanmaalle :-)
T. Ville
Hintaan vaikuttaa niin montaa tekijää, että on vähän vaikea arvioida mitä ko. työ Ranskassa maksaa. Hintataso lienee Suomen luokkaa. Tämä menee paremminkin valistuneen arvauksen puolelle mm seuraavista seikoista johtuen: -selviääkö hommasta pelkällä kannentiivisteen vaihdolla -pitääkö kannelle tehdä tiiviystarkastus -pitääkö kansi oikaista (onko vääntynyt) hiomalla (lisää työtä) -tehdäänkö/tarvitseeko venttiileille tehdä jotakin tässä yhteydessä -mitä varaosia /tarvitaan käytetään (tarvike/alkuperäinen) -käytetääntö kasausvaiheessa vanhoja kannen pultteja -mikä on korjaamon tuntitaksa ja kauanko menee aikaa (1,9 vm -89 sinällään on aika helppo tehdä työksi)
Jos nyt jotain arvaa niin jos hyvin menee niin hommasta saattaa selvitä 500 eurolla mutta jos huono tuuri käy niin helposti menee tonni. Hyvässä vaihtoehdossa tiivisteet maksaa n. 40-60 e, työtä 8-12 h + alv. siinä se on.
Mutta jos on oikein huono tuuri ja kansi on vaihdettava niin se on sitten jo ihan eri juttu. Toivotaan nyt kuitenkin, että kansi on ehjä ja hommasta selviää pelkällä tiivisteen vaihdolla.
PS. Mikäli autossa on kohtapuoliin edessä jakoremmin vaihto niin se kannattaisi tehdä nyt tässä samassa yhteydessä, koska remmin vaihto menee melkein samoilla töillä ja remmi + rullat maksaa jotain 140 e pintaan. Ja siinä samoilla tulilla voi vaihtaa myös laturin hihnan uuteen.
Riippuu tapauksesta (siis korjauksen hinta).
Suomessa korjaus nousee helposti tuhansiin euroihin, sillä yleensä joudutaan vaihtamaan koko kansi tai ainakin koneistamaan se suoraksi. Tähän menee aikaa ja Suomessahan työ on tunnetusti kallista. Eikä ne varaosatkaan ole halvimmasta päästä, jopa takuupurkaamosta hankittu kansi voi kustantaa liki uuden hinnan. Itse tiiviste ei sinänsä paljoa maksa, mutta pelkästään sen vaihtaminen ei yleensä riitä.
Ja tuo kannnentiivisteen palaminenhan on hyvin yleinen tapahtuma nimenomaan tuossa moottorikoossa (myös pökötissä ja sitikassa). Se ei siis ole vika vaan ominaisuus!
No hintahaitariin on jo otettu kantaa. Mutta iso riski on että kansi on halkikin, koska tuollaiset epämääräiset jäähdytysjärjestelmän vuodot on ensimmäisiä merkkejä liian suuresta paineesta. Mutta toivotaan että riittää kannen koneistus+koeponnistus ja uudet tiivisteet. Noilla voi mennä 500 euron paikkeillekin, riippuen tietysti paljonko saa turistikompensaatiota :D Eli turistina yleensä saa aika edullista korjausta vanhoihin rakkineisiin.
Matti J. totesi: "Mutta jos on oikein huono tuuri ja kansi on vaihdettava niin se on sitten jo ihan eri juttu. Toivotaan nyt kuitenkin, että kansi on ehjä ja hommasta selviää pelkällä tiivisteen vaihdolla."
Eikös kuitenkin kannen plaanaus tehdä käytännössä rutiinisti aina kun kansi on auki, sellainen käsitys mulla ainakin on. Viimeksi näin vakuutti ammattiasentaja joka vaihtoi mun Espacen kansipahvin. Homma ei koneistamossa kuitenkaan maksanut montaa kymppiä. Dieselin kansi on aina tietty hiukan tarkempi suurempien paineiden ja rasitusten takia mutta hinta tuskin on päätä huimaava.
Mun kokemus ranskalaisista korjaamoista on että hintataso voi olla alempi kuin Suomessa, aika suppea kokemus kuitenkin. mot
Tavaksi on tullut oikaista kansi. Osassa tapauksia se on kuitenkin turha "kaiken varalta" tehty toimenpide, koska ei kansi aina automaattisesti ole oikaisun tarpeessa vaikka kannentiiviiste vuotaa. Vuodon syy on hyvin usein ihan muualla.
Kannen oikaisu sinällään ei paljon maksa, mutta siitä koituu lisätyötä, mahdollisia kuljetuksia ja odotusaikaa ja ne kaikki yhdessä lisää kuluja.
Halvimmalla tietysti pääsee,jos osaa itse korjata.. kannen oikaisu on monesti turhaa. Vanhaa tiivistettä ei kannata heti heittää roskin,vaan kannattaa katsoa,onko siinä selvä rikkoutuma. Kannen suoruuden tarkastus onnistuu helposti teräsviivaimen avulla. Halkeamat on tietty erikseen,mutta jos kannentiiviste selvästi sökö,niin tuskin itse kannessa vikaa. Kannenpultit on venyvää mallia,jotka suositellaan vaihdettavaksi aina, kun kansi avataan.Vanhoillakin voi kokeilla,sillä venyisen huomaa selvästi kun momentti tai "käsivarsi"-momentti ei naksahda.. Tarkoitin tällä vastauksellani sitä,jos kone laukeaa kesken matkan,eikä halua kaikkia ryyppäämiseen varattuja rahoja käyttää koneremonttiin! Takavuosina tienpäällä tein kuitenkin remontin,jossa kannentiivisteen vaihdon yhteydessä muutin koneen iskutilavuuden 1.6-litraisesta 1,9-litraiseen Kyse ei kuitenkaan ollut as-autosta eikä dieselistä,mutta BSA-yhtymän koneesta kuitenkin.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.