-95 Ducato ravisuttaa ja savuttaa..

KUIVALAINEN TIMO 20.05.2011 14:36

Ducato vm -95 2.5 td 85kw ravistelee aika voimakkaasti kiihdyttäessä varsinkin kolmos ja nelosvaihteella. Kun normaali ajonopeus on saavutettu vapinaa ei enää ilmene.Mistähän vois hakea vikaa? Toinen vika on kylmänä käynnistäminen.Hehkutus napsahtaa heti pois kun virta-avainta kääntää eli ei hehkuta ollenkaan ja kun käynnistyy savuttaa vaaleansinistä savua aika lailla.Olisko hehku rikki tai suihkuissa vikaa? Mahdollisista neuvoista kiitos jo etukäteen

HINTIKKA ARI 20.05.2011 15:24

Ravistukseen etsisin vikaa vetoakseleista. Sisäpää on usein syy kun ravistaa. Tämän voi yleensä todeta klappina vetoakselin ja vaihdelaatikon välissä. Tietysti vika voisi olla myö sitse murrosnivelessä. Silloin välys on vetoakselin ja pyörän välillä. Tämä vika vaan harvemmin ravistaa.

HYTÖNEN RAIMO 22.05.2011 09:50

Minä vastaan sitten tuohon käynnistysasiaan.

Jos hehkutus ei toimi vika voi olla 1) hehkureleessä, 2) hehkutulpissa, 3) johtimissa (jännite ei tule hehkutulpille ja 4) jossain muualla (sähköjärjestelmässä, sulake???).

Sininen savu kertoo kylmänä käyvästä koneesta, mikä tässä tapauksessa täysin normaalia. Jos sitä ilmenee ajon aikana, termostaatti kannattaa tarkistaa.

KOSKINEN JANI 22.05.2011 14:18

Mulla on tuollanen pakuna ja siinä on ihan samat oireet :D

Ravistaa kun vedättää kaasu pohjassa, mutta vain nyt näillä loppuunajetuilla agiliksilla, talvella kun oli eri renkaat niin ei ravistanut. Itsekin epäilin noita vetarin sisäpäitä mutta renkaissa taitaakin olla heittoa.

Tuo hehkutus on ihan normaalia tässä suoraruiskukoneessa, siinä kun on liekkihehku niin ei se kovin herkästi hehkuta, tuo mun ei välttämättä hehkuta edes muutaman asteen pakkasessa. Ja samalla tavalla tuppaa vähän sinistä kylmäkäynnistyksessä ja käykin hieman epätaisaisesti, oma epäilyni on suuttimissa. Pitäisi viedä joskus pajalle. Usein näihin oireisiin auttaa 2-tahtiöljy mutta mun tapauksessa ei ole mitään vaikutusta.

HJELM ARTO-VEIKKO 22.05.2011 21:02

Meidän autoon tuli kiihdyttäessä rattiin ravistusta,vika korjaantui oikean etu renkaan vaihdolla. Rengas lämpeni ajossa huomattavasti ennemmän kuin vasen. Ilmeisesti pinta oli irti.

t jelmi

KUIVALAINEN TIMO 24.05.2011 12:54

Vaihdoin etu ja takarenkaiden paikkaa ja ravistelu väheni mutta ei kadonnut kokonaan.Kokeilin vetoakselia väännellä hieman ja kuskin puolen akselin sisäpäässä on kyllä klappia jonkun verran että vika voi olla siinä. Sitten tähän hehku hommaan, mittasin jännitteen johdosta joka tulee imusarjassa sijaitsevaan hehkuun ja mittari näytti 0 volttia.Oliskohan hehkurele tai joku anturi rikki? Missähän tällaiset rele ja anturi voi sijaita? Kiitos vastauksista ja neuvoista. Timo

ISOMÄKI KAI 24.05.2011 13:14

Ei hehkussa mitään vikaa ole, tämä moottori vain ei tarvitse hehkutusta, muuten kuin parin pakkasasteen alapuolella. Talvikelillä se sitten hehkuttaakin piiitkääään... jopa 30 sek.

HÄMÄLÄINEN HEIKKI 24.05.2011 15:02

meillä on hieman vanhempi,-90 mallia oleva ducato.ensinnäkin vaihda täydelliset vetoakselit molemmille puolille,kirpaisee hieman hinnassa mutta vika poistuu varmasti,vaihtamalla pelkät sisemmät vetonivelet et todennäköisesti poista itse ongelmaa,näin ainakin meillä kävi,kokeilujen jälkeen vaihdoimme täydelliset akselit ja vatkaaminen poistui kokonaan.motonetissa akselit ovat lisäksi kohtuuhintaiset,ja remonttiin ei kulu kauan kun on oikeat työvälineet.hehkusta sen verran ettei se tosiaankaan hehkuta ollenkaan ennenkuin lämpötila on laskenut tarpeeksi,kannattaa kokeilla kunhan kylmät taas saapuvat...

JOKINEN REINO 28.05.2011 11:00

Kyllä tämä ducaton ravistus on rakennevika, jota ei voi kokonaan poistaa.Ne kestää ajaa noin 20000-30000k,sitten ovat vaihtovalmiita.Tekohengitystä voi antaa laittamalla uutta osaa, ja taas voi ajella muutaman tuhat kilometriä,ja taas uutta osaa!!! niin se vaan menee.Kun alusta on tarkoitettu pelkästään PIZZATAKSIIN,niin ei se voi kestää matka-auton vaatimaa rasitusta.Jos on aikomus ajella pitempiä aikoja samalla vekottimella ilman vemputuksia ,taitaa olla merkin vaihto edessä.

TERVO JARI 28.05.2011 14:31

Reinolla taitaa olla Mersu ?

Tekstistä päätellen . . .

JOKINEN REINO 28.05.2011 16:12

Joo mersupa hyvinkin,mutta vain haaveena! Tekstin kyllä pitäis' antaa ymmärtää aivan jotain muuta.

HJELM ARTO-VEIKKO 28.05.2011 20:11

Ducatoja on ollut ja on noin 100000 - 270000 ajettuja. Etuiskarit on vaihdettu ja nykyisessä 275000 ajetussa 2004 vuoden on alatukivarren kumit loppu ja se kyllä vetelee. 2004 2,3 vaihdelaatiiko hajosi noin 120000 paikkeilla.

t jelmi

BRAITHWAITE WILLIAM 02.06.2011 21:22

Tere! Mulla oli aikoinaan ducato 1.9 td vm 1989. Se alkoi ravistamaan kertomallasi tavalla. Menin delta-autoon ja kaveri ajettuaan sanoi, että vika on vetonivelissä ja ne olisi uusittava (niin kuin täällä on jo sinulle kerrottu). Hän kuitenkin kertoi myös seuraavaa: Jos autosi olisi 2.5l koneella voisi vetonivelet vaihtaa puolelta toiselle ja vika poistuisi sillä eikä tulisi niin kalliiksi. 1.9l koneessa sitä ei kuulemma voinut tehdä. T. William.

BRAITHWAITE WILLIAM 02.06.2011 21:28

Sorry! Kirjoitin vahingossa, että vika on vetonivelissä tarkoitin tietenkin vetoakseleissa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.