Matkailuauton kokonaispainon korotus
KÄNSÄLÄ JUHA
19.05.2011 20:27
Oletteko korottaneet rekisterissä olevia m-auton kokonaispainoja ?
Onko se edes mahdollista ?
Miten yleensä se tehdään , katsastuskonttoreilla paperityönä vai...?
Nykyisessä autossani on suurin sallittu kokonaispaino 3400 kg ( omapaino 2750 ) , B - kortillahan se on 3500 kg .
100 kg tuntuu paljolta , kun esim . teräsvanteiden vaihto aluvanteisiin vain n. 15 kg.
JOKINEN MIRA
19.05.2011 20:59
Morot
Varmaan riippuu paljon autosta (akseleista)missä saa korotettua. Meillä tuossa Fiatin keula Euran koppa, al-kon alusta nostettiin 3500 kg:sta 3850 kiloon. Onnistui hyvin kun autofirma hoiti katsastuskonttorilla. Tilasivat Saksasta Euralta laput kyseiseen hommaan jonka ne faksasivat suoraan kontorille ja mulle tuli alumiinilätkä jossa oli korotetut painot lyöty alumiini lätkään.
Samalla muutettiin 3 hengen autosta 6 :lle rekisteröidyksi. Vaativat lisää lannevyöt ja selkänojan tuennan selkämenosuuntaan oleville.
Jos olisin itse hoitanut homman niin olisin varmaan vieläkin siellä konttorilla...
Voisin kuvitella, että aika monen kirjavaa käytäntöä katsastuskonttoreilla auttaa asiassa.
Jussi
JANHONEN MATTI
19.05.2011 21:32
Suurimman sallitun teknisen massan korotus on korkeimman käres, eli riippuu siitä mitä auton valmistaja sanoo. Jos valmistajalta saa todistuksen ja muut edellytykset täytyy niin asia on paperityötä. Usein saman alustan saa rekisteröityä myös suuremmalle massalle, mutta se vaatii todella tuon valmistajan antaman uuden todistuksen ja lätkän/tarran. Katsastusmies toimii valmistajan ilmoituksen mukaan.
Se mitä teknisen kokonaismassan korottamisesta seuraa on sitten eri juttu.
Ensimmäinen asia voi olla vaikkapa renkaiden vaihto jos niiden kantavuus ei riitä esim, uusille akselipainoille. Näitä teknisen massan korottamisesta syntyviä etuja ja haittoja on täällä käsitelty moneen kertaan, joten siitä ei sen enempää.
ÖGÅRD PÄRRE
19.05.2011 21:32
Mielenkiintoista. Kävin puntarissa auto on Fiat Delhleffs Advant alkoovi jossa on turvayvöt 6:lle tosi sain Suomessa rekisteröityä vain 4:lle. Auto painoi romppeineen 3 300 kg joten vajaa 200 kg voi ottaa lisäkuormaa. Eli kun meitä on 2 niin mukaan voi ottaa hammasharjan ja tuubin, ystävät saa jäädä Saksan
rajalle joten korotus olisi tosi hieno asia. Muuttuuko auto sitten kuorma-autoksi ja tulee 80 lätkä. Kertokaa ihmeessä lisää asiasta.
HINTIKKA ARI
20.05.2011 08:51
Ei muutu kuorma-autoksi eikä tule 80 lätkää. Matkailuautossahan on 100 lätkä ja jos sitä ei ole saa ajaa vain 80.
Auto pysyy edelleen matkailuautona, saa ajaa enää vain 80 km/h ja tarvitset C- kortin.
Ymmärtääkseni euroopassa on teitä mille sinulla ei enää tuon jälkeen ole asiaa (max paino 3500 kg).
JANHONEN MATTI
20.05.2011 09:37
Teknisen massan korotus ei muuta auton luokkaa vaan se pysyy edelleen matkailuautona. Matkailuauton ajonopeus on 80 km/h ja tietyin edellytyksin 100 km/h.
Nämä edellytykset ovat:
-autossa on oltava lukkiutumattomat jarrut
-vähintään kuljettajan turvatyyny
-turvavyöt kaikilla niillä penkeillä jotka on hyväksytty ajon aikana käytettäväksi
-ajoneuvon suurin sallittu tekninen massa < 3,5 tonnia.
Ts. jos teknistä massaa kokotetaan yli 3,5 tonnin niin suurin sallittu ajonopeus on matkailuautolla Suomessa 80 km/h.
Muutoskatsastuksessa istuinpaikkalukua voidaan myös vähentää niin, että kaikki ajon aikana käytettäväksi hyväksytyt penkit on varustettu turvavöin.
Näin jollekin vanhoille ajoneuvoille jotka muuten täyttää 100 vaatimukset voidaan saadaan 100 km/h ajonopeus.
Jos taas autoon lisätään turvavöitä niin vöiden ja niiden kiinnityspisteiden on täytettävä direktiivin vaatimukset.
KÄNSÄLÄ JUHA
20.05.2011 17:02
Piti käydä tarkistamassa ks. "alumiinilätkä" - siinä tosiaan luki 3400 kg .
Outoa miksi juuri 3400 , ettei 3500 kg .
Siinä lätkässä luki näin :
3400 kg
5000kg <<< mikä tämä on ?
1750kg
1900kg
Ohjaamosta löytyi jopparinpuolelta vastaava tarra , lienee kopin valmistaja ?
3400 kg
4600 kg
muut samat
Tuon 100km/h kannattaa tässä autossa unohtaa , ei 2.0 JTD 62 kw kovin vauhdikkaasti 3m korkeaa alkoviautoa päästellä .
Yleensä sentään pysyn liikennevirran mukana 80- 95 km/h ,aiheuttamatta tarpeettomia ohituksia . Ne hätähousut sitten erikseen .
KOSKINEN JANI
20.05.2011 18:26
Tuo 3400 on maksimi kokonaispaino tuolle autolle. Sitä ei ole rakennettu maxi-alustalle vaan todennäköisesti 14-alustalle tjsp.
HAKALA VESA
23.05.2011 10:27
Soommoro!
Se 5000kg todennäköisesti suurin sallittu yhdistelmä paino.
GRÖNQVIST TOM
23.05.2011 16:55
Moi
Itse korotuttanut kaksi Eura/fiattia isommalle kantavuudelle ja periaatteessa on paperi/tyyppikilpi juttu.
Mutta jälkimmäisen kanssa meinas tulla ongelmia innokkaiden katsastusmiesten kanssa.
Ongelma oli että valmistajalta saatu COC-todistus ja siinä ilmoitettu paino ei täsmännyt auton kanssa, auto siis vietiin ekaksi puntariin, saa olla vain 3% heitto ja tämä oli reilusti yli ja varmaan moni muukin isompi matkailuauto.
Ilmoitettu omamassa oli 3240 kg ja kokonaismassa 3500 kg, eli B-kortilla ajettavissa, mutta auto painoi 3700 kg. No kun en ollut varatunut punnitukseen niin tavarat oli kyydissä ja vettä sekä kaasua. Vesi, kaasut ja kuski pitäis mielestäni jopa kuulua tuohon omamassaan.
Meinasivat aluksi että tyhjennetään koko auto mutta päädyttiin arvioimaan tavaroiden paino 200 kg, eli auto painaisi 3500 kg. Eli heittoa 260 kg.
Käytännössä tällä autolla ei olisi asiaa keskieurooppaan yhdenkään matkustajan kanssa, miksi näitä katsatetaan B-kortille alunperinkään?
suomessa voi ajaa kun täällä ei välitetä ylipainoista.
Loppujenlopuksi sain katsastettua 4000 kg omapainolle joka rungon maximi, tässä autossa Fiat CSC rungolla. Luulin saavani 700 kg kantavuutta lisää mutta sainkin vain 500 kg. No hyvä sekin.
Auto integroitu Euramobil pituus 7,40cm
paperit/kilvet hoidettiin liikkeen kautta.
Toinen hassu juttu oli että ennen rekisteriotteessa oli auton valmistaja/alusta Fiat nyt se on EuraMobil, coc:sta tuli tämä tieto ja sen mukaan kuulemma mennään.
Sanoisin että on harhaluulo jotta yli 7 metriseen asuntoautoon (alkovi/integroitu) voi ottaa kyytiin muuta kun styroksia takaboxiin B-kortille rekisteröitäessä, hyvä jos edes matkustajia painon puitteissa ;-)
Niin ja 100 lätkä lähti tietty pois, mut tiedossa oli.
Terv tomppa
LEHTINEN ANTTI
28.05.2011 10:17
Kävin minäkin orottamassa oman Fiat Carthagoni kokonaispainon. Auto on integoitu 6,8m pitkä. Se painoi tasan 3500kg ilman kuljettajaa,kun tavaraa oli jonkun verran kyydiissä, vettä puoli tankkia, täydet kaasupullot ja polttoainetta noin puoli tankkia. Ei siis olisi mahtunut perhe kyytiin ollenkaan. Nyt kokonaispaino on 3850kg. Ei vieläkään aivan huoletta saa tavaroita kyytiin laittaa, jos ulkomaille lähtee.
Asia hoitui helposti. Myyjäliikkeestä uusi coc ja tyyppikilpi hintaan 450Eur ja muutoskatsatus 48 Eur. (Aika kallis oli tuo coc...). Katasastusliikkeen mukaan auton voi nyt milloin vain katsastaa takaisin 3500kg autoksi. Tätä varten laitoin vanhan tyyppikilven talteen, jos vaikka seuraava omistaja sitä tarvitsee.
Aika iso huijaus on minunkin mielestä myydä näitä integroituja autoja 3500kg painiolle, kun tämä minun auto ei ole edes iso vielä. Suomessa kun nuo viranomaiset yleensä ovat kaikesta tosi takkoja, niin miksi tässä kohtaa ei ollenkaan välitetä. Eikö luulisi olevan esimerkiksi niin, että myyjäliike velvoitettaisiin punnitsemaan auto ja samalla listaamaan siihen ko hetkellä asennetut lisävarusteet ja katsastus sitten sen mukaan. Tästä jälkeenpäin asennetut lisävarusteet jäisivät sitten ostajan vastuulle.
Jari Havana
27.02.2023 22:59
Moi! Miten mahtaa mennä painonkorotus?
Detsku Fiat -07 vahvistetulla alustalla tilattu uutena itselle. Tuli tehtaalta "väärillä" papereilla.
Kok.paino 4000kg, yhdistelmäp. 6500kg, 1aks 2100, 2aks 2400. Myyjäliike tilas uudetpaperit 3495kg 4 turvavyötä, rekisteröitiin 1+2.
Eli 4000kg laatta paikallaan. Onnistuuko ilman uutta valmistajan todistusta. Alkaa hiukan hirvittää tuo paino rek.otteen mukaan 3250kg, ei riitä mitenkään!!!
TV: Jari
Ps: Markiisit ym. asennettu jälkikäteen.
Kari Rautiainen
28.02.2023 09:20
Jari HavanaMoi! Miten mahtaa mennä painonkorotus?
Detsku Fiat -07 vahvistetulla alustalla tilattu uutena itselle. Tuli tehtaalta "väärillä" papereilla.
Kok.paino 4000kg, yhdistelmäp. 6500kg, 1aks 2100, 2aks 2400. Myyjäliike tilas uudetpaperit 3495kg 4 turvavyötä, rekisteröitiin 1+2.
Eli 4000kg laatta paikallaan. Onnistuuko ilman uutta valmistajan todistusta. Alkaa hiukan hirvittää tuo paino rek.otteen mukaan 3250kg, ei riitä mitenkään!!!
TV: Jari
Ps: Markiisit ym. asennettu jälkikäteen.
Katsastussetä on paras vastaamaan tuohon.
Jari Havana
28.02.2023 10:43
Tietysti sedät tai tytöt konttuurilla tietää parhaiten.
Ajatuksena onko muillakin niitattu laatta samansuuntainen.
TV: Jari
Jouni Ratilainen
28.02.2023 15:27
Jos matkailuauton kokonaismassa on yli 3500 kg. Vaaditaan c - kortti. 100 km/ h nopeuden määrää linja-autojen määräykset. Eivät ole samat mitä pakettiautossa. Tämä tuli vastaan kun kävin katsastusasemalla kysymässä oman Hymerin suurinta sallittua nopeutta. Nämä tiedot löytyvät myös Trafin sivuilta. Lyhyesti. Renkaiden nopeusluokka, moottori teho, kaikilla matkustajilla niskatuet ja turvavyöt. Airbaggeja ei tarvitse, eikä nopeustarraa. Kannattaa nähdä vaivaa ja lukea Trafin sivuilta.
Jäi tuosta pois abs jarrut on oltava
muokattu: 28.2.2023 15:50
Jari Kortesalmi
28.02.2023 17:23
Enintään 3500 kg painavan matkailuauton nopeusrajoitus on sama kuin henkilöautollakin ja se satasen tarra olisi hyvä ottaa pois,sitä ei enää tarvita. Eura modil/fiat laskin painorajan 3800/3500.auton omapaino on 2090.
Siis mobil.
muokattu: 28.2.2023 21:31
Jari Havana
04.03.2023 12:01
Luin Trafin sivuja,en tullu hurskaamaksi. Edelleen mietin maks. painolaattaa ku mulla 4000kg. Tarviiko vielä lisäksi valmistajan todistuksen,voi olla kalliskin. Jos joku tehnyt vastaavan, paljonko vakuutukset nousee?
Painorajan nosto tois ainakin mielenrauhaa.
Tiihähäntä onko mitään käytännön merkitystä. Täytyy yrittää kysellä konttuurilta.
TV: Jari
Vesa Hakala
04.03.2023 13:57
Luulisi että jos valmistajan laatta 4000kg niin ei muuta ku konttorille muutosta tekemään.
Ari Kuusisto
04.03.2023 14:08
Onko niin kun mun ajoneuvon max. akselipainot on yhteensä 4100kg se on maksimi mihin saa korotettua nykyisestä 3500 kilosta.
Ainakaan en ylipainosta ole kovin huolissaan kun rakenteellista suurinta massaa ei varmasti ole ylittänyt.
Siis auton ylipainosta...
Jari Havana
04.03.2023 15:18
Ei välttämättä. Ylin luku kertoo max kokonaispainon. 1.aks 2100 ja 2.aks 2400,kok. paino 4000. Laatassa ja korivalmistaja voi rajoittaa esim. vetopainoa. Mulla 1400kg peräylityksen/koukunrakenteen vukse. ÷ 75kg aisapainoa
TV: Jari
Ps: Jarrullunen 1480. Jartuton 780
Jari Havana
04.03.2023 15:36
Vielä jos kyselen vuosikatuksen yhteydessä, mahtaako? alakaa puntaroimaan? Mitäs sitte!??
Jari Havana
04.03.2023 17:53
Tarkoitin lähinnä jos samalla käynnillä yrittäis korottaa max. painoa. Tai sais ainankin ohjeistusta.
TV: Jari
Jari Havana
15.03.2023 16:46
Kävinpähän konttuurilla kyselemässä.
Ihmettelivät laattaa 4000kg, pitäis olla vaihettu 3500kg:maan. Onneksi ei ole leimalla huomattu!!!
Myyjäliikkeen olis pitänyt vaihtaa vähintään korivalmistajan tarra. Katsuri lisäselvittää asiaa ja soittaa.
TV: Jari