MOOTTORIN LÄMPENEMINEN
LAHTI RAIMO
17.05.2011 23:01
Haluaisin saada tietoa matkailuauton moottorin lämpötilan pysymisestä sallituissa rajoissa kun moottorin suojalevy vai onko se pohjalevy,on paikallaan koko kesän. Aikomus ajella vaan Suomessa ja Ruotsissa. Riippuu tietenkin säästä. Viime kesänä otin pois kun ajelin Etelä-Eurooppaan.
SKARP TARJA
18.05.2011 02:22
No jos Fiatista on kyse niin ei lämpene pohjalevynkään kanssa, edes helteellä. On sen verran etelässä rakenneltu ajokki.
SUOMINEN TAUNO
18.05.2011 08:44
Olen myös Transitissa pitänyt pohjalevyä jatkuvasti paikoillaan. Ei ole ilmennyt lämpöongelmia, vaikka viime kesä oli kohtalaisen lämmin.
ASIKAINEN AKU
19.05.2011 11:38
Itsekkin hankin pohjalevyn talvea varten mutta en ole vielä sitä asentanut. Pohdinkin sitä miten sen voisi helposti poistaa kesäksi sekä asentaa syksyllä. Vaikka auto (Fiat) onkin tehty lämpöisessä maassa niin en usko että siellä olisi osattu ottaa huomioon pohjalevyä kesäkäytössä. Moottorin lämpötilasta huolehtii jäähdytysjärjestelmä olipa pohjalevyä tai ei, mutta vaihdelaatikkoa jäähdyttää vain ajoviima (tietääkseni). Mikäli sitä ajoviimaa on rajoitettu pohjalevyllä niin seurauksena on lämpötilan nousu. Siitä on seurauksena huonompi voitelu ja siitä taas lisääntynyt kuluminen. Onko sillä käytännössä merkitystä, on vaikea sanoa, mutta periaatteessa asia on kuitenkin niin.
VALLIUS MARTTI
19.05.2011 12:54
Akulla on vähän hakusessa tämä lämpö juttu.Kyllä vaihdelaatikon lämpö täytyykinolla 50-70 astetta käsi väliteisessä laatikossa ja automatissa 75-80 astetta eihän laatikoissa lämpöä synny kuin kitkan ansiosta,ja huolehtimalla oikeat öljyt latikoon jotka täytävät hyväksytyt normit niin ei mitään ongelmaa tule.Kyllä siellä kone huoneesa käy selainen pyörmyrsky ajon aikana että se jähdytää vaikka onkin pohjalevy paikoilaan kesällä ja konehuone pysyy sistinä.TV Kulkuri
KERÄNEN LAURI
19.05.2011 13:28
Fiatin lämmöt ok oli keli mikä hyvänsä pohjalevy pysyvästi paikoillaan, talvella maski peitteet.Maaliskuussa sallassa hiihtoreissulla ajelin sisäläpökkäät jalassa ja välillä sukkasillaan ja varpaita meinas kuumottaa.Myös vieressä istuja tarkenee mainiosti.Mistä näitten palelevien fiatistien asia johtuu? Niin hyvä ajettava myös.
ASIKAINEN AKU
19.05.2011 13:29
Vai hakusassa! Olen melko varma että laatikko on lämpimämpi/kuumempi pohjalevyn kanssa. Kirjoitinkin jo edellisessä että en tiedä onko sillä käytännön merkitystä vai ei.
Tämä on vain tutkimus- ja kehitysinsinöörin arvio, monella "merkonoomilla" saattaa olla parempaa tietoa.
KERÄNEN LAURI
19.05.2011 16:36
Tämä minun sepustus sivusi vähän kyseisestä asiasta, vastasin tuohon Tarjan kirjoituksee lähinnä.
HALMEENMÄKI JUHANI
19.05.2011 22:59
Moottorin alapuolinen suojalevy (ei siis pohjalevy, joka tarkoittaa "alustaa" jolle auton kori on rakennettu) saattaa jopa pitää lämmöt paremmin kurissa, koska keulalta tuleva jäähdyttävä viima ei sekoitu jo heti puskurin takaa auton alta tuleviin pyörteisiin.
VALLIUS MARTTI
20.05.2011 09:13
Kyllä juhani on täysin perillä asiasta näin se juuri on ilma kiertää suoja levyn ollesa oikein siellä missä jähdytystä tarvitaan TV Kulkuri
LAHTI RAIMO
24.05.2011 09:52
Paljon KIITOKSIA vinkeistä. HYVIÄ LOMAMATKOJA suojalevyn kanssa tai ilman.