MOOTTORIN LÄMPENEMINEN

LAHTI RAIMO 17.05.2011 20:01

Haluaisin saada tietoa matkailuauton moottorin lämpötilan pysymisestä sallituissa rajoissa kun moottorin suojalevy vai onko se pohjalevy,on paikallaan koko kesän. Aikomus ajella vaan Suomessa ja Ruotsissa. Riippuu tietenkin säästä. Viime kesänä otin pois kun ajelin Etelä-Eurooppaan.

SKARP TARJA 17.05.2011 23:22

No jos Fiatista on kyse niin ei lämpene pohjalevynkään kanssa, edes helteellä. On sen verran etelässä rakenneltu ajokki.

SUOMINEN TAUNO 18.05.2011 05:44

Olen myös Transitissa pitänyt pohjalevyä jatkuvasti paikoillaan. Ei ole ilmennyt lämpöongelmia, vaikka viime kesä oli kohtalaisen lämmin.

ASIKAINEN AKU 19.05.2011 08:38

Itsekkin hankin pohjalevyn talvea varten mutta en ole vielä sitä asentanut. Pohdinkin sitä miten sen voisi helposti poistaa kesäksi sekä asentaa syksyllä. Vaikka auto (Fiat) onkin tehty lämpöisessä maassa niin en usko että siellä olisi osattu ottaa huomioon pohjalevyä kesäkäytössä. Moottorin lämpötilasta huolehtii jäähdytysjärjestelmä olipa pohjalevyä tai ei, mutta vaihdelaatikkoa jäähdyttää vain ajoviima (tietääkseni). Mikäli sitä ajoviimaa on rajoitettu pohjalevyllä niin seurauksena on lämpötilan nousu. Siitä on seurauksena huonompi voitelu ja siitä taas lisääntynyt kuluminen. Onko sillä käytännössä merkitystä, on vaikea sanoa, mutta periaatteessa asia on kuitenkin niin.

VALLIUS MARTTI 19.05.2011 09:54

Akulla on vähän hakusessa tämä lämpö juttu.Kyllä vaihdelaatikon lämpö täytyykinolla 50-70 astetta käsi väliteisessä laatikossa ja automatissa 75-80 astetta eihän laatikoissa lämpöä synny kuin kitkan ansiosta,ja huolehtimalla oikeat öljyt latikoon jotka täytävät hyväksytyt normit niin ei mitään ongelmaa tule.Kyllä siellä kone huoneesa käy selainen pyörmyrsky ajon aikana että se jähdytää vaikka onkin pohjalevy paikoilaan kesällä ja konehuone pysyy sistinä.TV Kulkuri

KERÄNEN LAURI 19.05.2011 10:28

Fiatin lämmöt ok oli keli mikä hyvänsä pohjalevy pysyvästi paikoillaan, talvella maski peitteet.Maaliskuussa sallassa hiihtoreissulla ajelin sisäläpökkäät jalassa ja välillä sukkasillaan ja varpaita meinas kuumottaa.Myös vieressä istuja tarkenee mainiosti.Mistä näitten palelevien fiatistien asia johtuu? Niin hyvä ajettava myös.

ASIKAINEN AKU 19.05.2011 10:29

Vai hakusassa! Olen melko varma että laatikko on lämpimämpi/kuumempi pohjalevyn kanssa. Kirjoitinkin jo edellisessä että en tiedä onko sillä käytännön merkitystä vai ei. Tämä on vain tutkimus- ja kehitysinsinöörin arvio, monella "merkonoomilla" saattaa olla parempaa tietoa.

KERÄNEN LAURI 19.05.2011 13:36

Tämä minun sepustus sivusi vähän kyseisestä asiasta, vastasin tuohon Tarjan kirjoituksee lähinnä.

HALMEENMÄKI JUHANI 19.05.2011 19:59

Moottorin alapuolinen suojalevy (ei siis pohjalevy, joka tarkoittaa "alustaa" jolle auton kori on rakennettu) saattaa jopa pitää lämmöt paremmin kurissa, koska keulalta tuleva jäähdyttävä viima ei sekoitu jo heti puskurin takaa auton alta tuleviin pyörteisiin.

VALLIUS MARTTI 20.05.2011 06:13

Kyllä juhani on täysin perillä asiasta näin se juuri on ilma kiertää suoja levyn ollesa oikein siellä missä jähdytystä tarvitaan TV Kulkuri

LAHTI RAIMO 24.05.2011 06:52

Paljon KIITOKSIA vinkeistä. HYVIÄ LOMAMATKOJA suojalevyn kanssa tai ilman.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.