Smartti kyytiin

HÄNNINEN JUKKA 28.04.2011 23:29

Mitähän kaikkea olis ihan ensteks pohdittava, kun ajattelen Smartin ja sen alle sopivan pikkutrailerin ostoa Saksasta ? Rahaa siihen yhdistelmään ei paljoa tarvitse, ja just senverran onkin possussa. Mutta entäs muut muoto- ja vaatimuskuviot. Hyymerin perään täytyy tietty asennuttaa vetokoukku. ABe ajokrtti löytyy. Hyymerin omapaino on jotain hiukka alle 3200 kg. Smartin painoa en tiedä vielä. ?

HJELM ARTO-VEIKKO 29.04.2011 00:07

Ensteks pohdit itseksesi onko järkee vai ei,sen jälkeen loppu on ihan mekaniikkaa.

t jelmi

HÄNNINEN JUKKA 29.04.2011 01:57

Kiitti vaan jelmi, järjellä ei tämänkaltaisissa jutuissa ole mitään sijaa.

Mitä järkeä oli luopua hyvästä Rimorista ja maksaa tuplahinta periaatteessa lähestulkoon samanlaisesta kulkimesta ?

Ehei, Veli jelmi, muusta on nyt kyse. Ihan muusta kuin subjektiivisesta järjestä. Kysymys on edelleen sama. Mitäs minä mielipiteillä järkevyydestä teen ? Ne kun eivät lyö yksiin muiden mielestä järkevyyksien kanssa. Vai ?

HJELM ARTO-VEIKKO 29.04.2011 08:07

Jos se sinusta on järkevää ,niin homma etenemään. Minun mielipiteellä järkevyydestä ei ole mitään tekemistä sinun ostopäätöksessä, hyvä niin. t jelmi

OIVE OLLI 29.04.2011 09:43

juuri euroopasta tulleena.näin siellä smartin vetoa.tavallinen vetokoukku siitä lähti samanlainen aisa kuin asuntovaunussa 1m pituinen.siihen oli akselisto kiinnitetty.oli pieni pyöräinen.akselin päällä oli taso jossa kolot auton etupyörille.takapyörät oli maassa oli tosi kevyen näköinen laite. ja kovaa ajoivat takana olipuna valkoinen kyltti. .

HÄNNINEN JUKKA 29.04.2011 09:44

Edelleen kiitokset jelmille. Eipä tuon yhdistelmän ostamisessa Saksasta ole ongelmia. Lähinnä esitin kyselyni siksi, etten ole juurikaan perillä noista paino/kilokuvioista. Koukku hyymeriin ja Smartti sekä peräkärry vientikilvillä Suomeen ja sitten normaalit suomalaiset maahantuonti- ja katsastuskuviot . ?

HÄNNINEN JUKKA 29.04.2011 09:51

Näkee noita Smartteja vedettävän niinkin, että sen kaikki pyörät ovat tien päällä, mutta sellainen kuulemma ei Suomessa olisi sallittua, taikka ainakin joitakin rajoituksia on huomioitava.

HJELM ARTO-VEIKKO 29.04.2011 10:01

Oiven kuvailemaa laitetta on myös Suomessa käytössä. Nopeusrajoituksesta en tiedä.

t jelmi

NYYSSÖNEN KAJ 29.04.2011 10:40

Be kortilla ajettava yhdistelmän max paino (teoriassa) on vetoauton kokonaispaino on yhtä suuri kuin peräkärryn kokonaispaino. Eli sinulla tämä lienee 3500 kg vetoauto ja 3500 kg peräkärry. Se on sama sitten mitä siellä peräkärryssä on kunhan on kärryn kantavuuden rajoissa.

Lisäksi pitää alusta/hymerin huomioida mikä on suurin sallittu kytkentäpaino vetoautossa. Smart valmistetaan Hollannissa ja siellä se maksaa uutenakin vähemmän kuin Suomessa monta vuotta käytettynä.

PS! Smartin painot mallista riippuen 730 - 800 kg

Terkut Espoosta.

NIEMELÄ PASI 29.04.2011 12:36

Ollin mainitsema laitte on hinausdolly ja sen nopeusrajoitus on 60 km/h auton olessa kyydissä.

Pasi

HAAPANEN TIMO 29.04.2011 15:51

Dollyllä ei saa vakituisesti kuljettaa autoa, vain hinaukseen verrattava siirto on sallittu. Eikös dollyä koske termi "hinattava laite" jolloin rajoitus on 50 km/h . Vert. henkilönosturin, saksilavan tms. muun rekisteröimättömän härvelin vetäminen.

Itekkin olen nähnyt saksanmailla Smartia vedettävän sen omien pyörien päällä, ohjaussydeemi jäi epäselväksi. Jonkinlainen tanko siinä meni Smartin etupyörien lähelle.

@timppa

LUKKARINEN RAIMO 29.04.2011 21:11

Moro, tällaisilla fransmannit hinasivat sekä koukussa olevalla yksipyöräisillä. Ja kovaa menivät

HAAPANEN TIMO 30.04.2011 14:10

Justiinsa tuollainen, mutta vieläkään ei tiedä mihin tangot menevät.

@timppa

RAUTAVUORI JORMA 30.04.2011 14:23

Eikös kuvasta selvästi näy mihin tangot menevät? Tarkoitatko, että miten hinattavaa ohjataan? Tästä oli talvella etelässä jonkun kanssa puhetta ja ymmärsin, että hinattava tulee itsestään nätisti perässä, ohjauslukko varmaankaan ei saa olla päällä.

AHJOS TIMO 01.05.2011 14:59

Eiks se Smart ole henkilöauto, jonka tuonnin yhteydessä pitää maksaa Suomessa autovero? Olisiko edullisempaa ostaa sen sijaan mopoauto?

HAAPANEN TIMO 01.05.2011 15:07

Kyllä se vaikuttaa tangot menevän vain palkkien päähän kiinni. Vanhalla termillä "olkatapin takakallistuma" pitää huolen ohjauksesta.

@timppa

HAAPANEN TIMO 01.05.2011 15:24

Casterhan se nykyisin on, en meinannut muistaa. Kuvassa auton etupyörä ja kulkusuunta vasemmalle. Takakallistuman vuoksi on pyörän tukipiste taaempana kuin punaisella merkitty linja. Samalla tapahtuu se että auto hieman nousee ylöspäin jos pyöriä käännetään, Tämä taasen tarkoittaa pyörien pyrkivän pysymään suorassa kun auto on liikkeessä.

NYYSSÖNEN KAJ 02.05.2011 08:18

Tämä hinaustapa on ainakin Ranskassa ja Britanjassa sallittu. Tähän tapaan hinata liittyy yksi rajoitus: Yhdistelmällä ei voi peruuttaa koska hinattavan auton etupyörät menee heti linkkuun. Syystä että kosketuspinta tiehen on peruuttaessa tiehen on tuentapisteen etupuolelle (peruuttaessa).

Tähän hinaustapaan kait liittyy myäs ajokorttivaatimus Suomessa: hinaava ajoneuvo pitää olla rekisteröity kuorma-autoksi ja kuskilla on oltava CE-ajokortti.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.