DUCATO -03 kopissa jäätyy...

SAARINEN JARI 28.04.2011 21:14

Hoi,

Tässä tuore vihreä ja markäkorvainen karavaanari tiedustelee ja kaipailee apua otsikon ongelmaan...olen siis "onnellinen" otsikon mukaisen asuntoauton omistaja. Autossa ilmennyt heti ostettaessa ongelma, että lämmityslaitteesta ei irtoa lämmintä ilmaa koppiin ilman webaston apua...ts. webaston ollessa päällä myös suuttimista saa koppiin lämmintä ilmaa ja kun sammutan webaston ja moottorinlämmöt on normaalit, niin muutaman minuutin kuluttua puhaltimesta tuleva ilma alkaa viilenemään ja pakkasilla ilma muuttuu lopulta lähes yhtä kylmäksi kuin ulkoilma. Tarkistin luonnollisesti jäähdytysnesteet, tuulettimien vivustot, mutta silmämääräisesti en löydä ongelmaan selitystä.

PALM PEKKA 29.04.2011 07:52

Oisko mahdollista että lämmityslaitteen kenno on tukossa tai se vaijeri tai vipu irti joka avaa kennoon johtavan "raanan". Itsellä joskus aikoinaan jenkkiraudassa oli kenno tukossa ja lämmöntulo loppui ja tietysti kovalla pakkasella. Huoltoasemalla huoltomies vaihtoi letkujen paikat eli sisään ja ulostuloletkujen paikat kennossa ja lämpö palasi. Käski viikon päästä vaihtaa takaisin ja ongelma poistui. ITE

LAUKKANEN MAURI 29.04.2011 09:02

Webasto kytketään yleensä sarjaan lämmitimen kennon kanssa ja vaikuttaa siltä kun se webw ei käy ei ole kiertoa lämmityslaiteen kennossa.

Lämmön säädön ventiiliä lämppärissä ole,säätö tapahtuu niillä läpillä;ilmaa otetaan sen lämm.kennon läpi tai se ohitetaan.

Nyt titysti kannataa tarkistaa ne läpät että ovat oikeissa asenoissa,siis kaikki ilma tulee läm,kennon läpi.

On mahdolista että se webaston kytkentä on virtausta vastaan ja kun se käy webaston pumppu kierättää vettä lämm,kenosssa,jolloin lämpöä tulee. Mutta nämä ovat niitä oletuksia,asia pitää tutkia!.

SAARINEN JARI 03.05.2011 19:39

Kiitos vastauksistanne. Käytin Ducatoani paikallisessa caravan liikkeen suosittelemassa Fiat huollossa (EI Delta), jossa kuvailin ongelman aiemmin esittämälläni tavalla. Auto jäi päiväksi tutkintaan ja diagnoosi oli, että termostaatti on vaihdettava eli saa jotenkin osittain auki. Ajellessani eilen iltapäivällä kotiinpäin huollosta ilman webaston apua tuli puhaltimen suuttimista koko ajan reilusti lämmintä hyttiin niin, että piti säätää jo kylmemmälle...en itse ymmärrä sen enempää kiistää tai myötäillä tuota "merkkihuollon" diagnoosia, mutta kummalliselta tuo vaikuttaa että välillä lämmittä ja välillä ei, joten pe 13. päivä termostaatti siis vaihtuu ja kylmän puhallus pitäisi olla muisto vain...saapa nähdä. Olin jotain lukevinani joltakin vastaavanlaista tarinaa, jossa merkkihuolto oli vaihdellut termostaattia pariinkin otteeseen, mutta ongelmaa ei ratkennut. Toivottavasti tässä ei käy samoin.

Käyttäjän lisäys viestiin 4.2.2012 klo 20:49:26 No niin, täytyy tähän sen verran palata, että Deltassa huollon yhteydessä tukittiin tuo raitisilmaläppä ja maskipeittojen kanssa on lämpöä sen jälkeen riittänyt (Webaston tietenkin ensin lämmittäessä). Vielä olisi edessä ilmeisesti nuo ovirakosten tukkiminen, niin loppuisi sieltäkin se turhan raikkaan ilman sisääntulo...

HAAPANEN TIMO 03.05.2011 19:58

Sitten vielä ohjaamon ovissa olevien ilmareikien tukkiminen ja raitisilmaläpän tuenta.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 4.5.2011 klo 18:01:04 Testi. Lisätty 4.5 klo 18.01

@timppa

VARTIAINEN URPO 03.05.2011 23:37

Ei auta on kylmä kunhan ilmat viilenee! Tyyppi vika?

KORHONEN PAULI 04.05.2011 14:59

Alkaako myös moottorin lämmöt laskea, kun sammutat Webaston? Jos ei, niin vähän oudolta tuntuu vika termostaatissa.

PEKKARINEN VEIJO 08.05.2011 14:05

Itselläni on Fiat 2,8 JTD -06. Samantyyppisiä ongelmia siihen saakka, kunnes raitisilmaluukku tukittiin muun huollon yhteydessä merkikiliikkeessä. Itse teippasin ovien sivureijät kiinni ja keula tukkoon syksyllä heti kun alkaa viileneen. Keulan vällyjä ei kannata ottaa taas keväällä pois ennen kuin ilmat lämpenee. Lämpöä riittää kovillakin pakkasilla. Webastoa ei ole.

NIVA OLAVI 12.06.2011 22:17

Oli myös Fiat 2,8 JTD -02. Raitisulmaluukku tukittiin ja kuristin paisuntasäiliöön menevää ilmausletkua. Letku menee termostaatin ohi eikä siis anna termostaatin hoitaa tehtäväänsä. Moottori oli käynyt alilämmöllä ja siksi kajuutta oli kylmä. Olivat mokomat vielä jättäneet ilmastoinitlaitteen aukot tukkimatta ja sieltä tuli raakaa ulkoilmaa apukuskin jalkatilaan. Pakussa oli silloin ilmastointi vakiona, mutta matkailuautossa ei. Merkkihuolto (Ei Delta) teki kaksi päivää töitä tämän takia, mutta homma meni silloin takuuseen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.