Ducato 2.8 JTD -05 käynnistysongelma

NIEMI MIA 28.04.2011 11:35

Jaahas, melkein puoli vuotta sain porhaltaa ilman ongelmia! Nyt kaivattaisiin ehdotuksia, mikä fiiuani riivaa, kun se ei tällä viikolla ole halunnut käynnistyä. Startti toimii, mutta moottori ei aina käynnisty ensimmäisellä kerralla. Joskus käynnistyy toisella kerralla, joskus viidennellä (käynnistyy kuitenkin lopulta, toistaiseksi). Näin muutaman päivän kokemuksella vaikuttaisi siltä, että lämpimänä käynnistyy kiukuttelematta, kylmänä temppuilee. Luin tuota ajonestolaitekeskustelua - ei kai tämäkin ole samaa sarjaa? Mikä/missä on "code"-lamppu? Mitään varoitusvaloja en ole huomannut (tai siis siinä startatessahan ne palavat aluksi kaikki...).

PÄIVINEN UNTO 28.04.2011 13:52

Vaikuttais että poltto-aine puolella on ilma vuoto.Poltto-aine valuu takaisin tankkiin. Toinen mahdollisuus että poltto-aine pumpun venttiileistä toinen valskaa.Kuuntele ulkona kun kierrät virrat päälle nakuttaako pumppu.Jos näin käy niin vian löydät jommasta kummasta paikasta.

NIEMI MIA 01.05.2011 00:39

Kiitos vinkeistä! Minä en kuule mitään outoa, mutta asia tullaan tutkimaan. Katugallupissa olen saanut ehdotuksia, että syypää voisi olla polttoainesuodatin tai hehkun rele. Tuo rele kuulostaa uskottavalta, koska fiiu hehkuttaa tosi lyhyen aikaa (valo sammuu melkein heti), paitsi että näin se on toiminut koko ajan ja silti lähtenyt käyntiin pitkin talvea. Hmmm, sain ohjeeksi hehkuttaa, kääntää virrat pois ja hehkuttaa uudestaan, kerran tai pari; sittenpä tuo selviää, onko ongelma tässä jos tuon jälkeen käynnistyilee kiukuttelematta...

KOSKINEN JANI 01.05.2011 09:20

Koska kyseessä on Common rail kone boschin järjestelmällä niin ei siellä oikein voi olla ilmavuotoja kun tankissa on siirtopumppu mikä lykkää koneelle ainetta ihan reilusti ja 2,5 bar paineella, eli jos olisi vuotopaikkoja niin näkyisi polttoainevuotona. Eli kuuntele tarkkaan suriseeko tankin pumppu kun pistät virrat päälle. Jos ei niin vika voi olla pumpussa tai ohjausreleessä. Tässäkin pitäisi tuohon pumpulle päästä käsiksi ohjaamon puolelta lattialta kuskin penkin etuoikealla olevasta luukusta? Jos pumppu ei surise niin tömäytä sitä ja koita uudestaan, jos tuo auttaa niin siirtopumpun hiilet alkaa olla loppu...

Polttoainesuodatinkin saa olla ihan järjettömässä tukkeessa että haittaisi käynnistystä, juurikin tuon siirtopumpun tehon takia, ongelmat tulisi vasta kuormitettaessa ja eikös tämä pelaa sitten ihan normisti ajossa?

Hehkutustahan nämä koneet ei kaipaa plussakeleillä eli niitä en kyllä epäilisi.

Eli katugallupin vinkkisi on vanhoihin dieseleihin perustuvia, mutta toisaalta fiatin suoraruiskutuskoneet ei ole hehkua kaivanneet ikinä plussakeleillä eli yli 20 vuotta ei ole hehkutuksen tarvetta ollut niissä ja kohdalle ei ole vielä tullut dieseliä missä suodin haittaisi käynnistystä mutta käytössä toimisi oikein.

Kuinkas hyvin tuo muuten pyörittää? Koska näissä koneen pitää pyöriä riittävän lujaa että kone käynnistyy. Jos siis akku on antautunut yhden kennon osalta niin kylmä kone ei välttämättä pyöri riittävän nopeasti eli tätäkin voi kokeilla apukaapeleilla.

JOKINEN MIRA 01.05.2011 18:36

Moro

Niin ei siinä kaikki valot saa palaa kun starttaa. Väännä rauhassa virrat päälle ja odota, että sammuu juuri se avain code valo, hehkut yms valot, jos se avain code valo jää palamaan niin starttaa kyllä mutta EI käynnisty. Mulla temppuili se tuossa viime kesänä kuumilla keleillä. Sitten laitoin aivan älyttömästi virtalukkoon jotain lukkoöljyn tapaista eväst ja nyt ei ole enää kiukutellut. Tuommoiset tuplahehkut on tosiaan hivenen vanhempiin vehkeisiin. Näillä keleillä vilahtaa vaan hehku ja se on siinä.

Jussi

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.