öljy tikku näyttää liikaa.
TORVINEN PERTTI
25.04.2011 12:37
Fiat 2,5l d turbo v.m. 89 öljyn vaihto +suodatin 4l öljyä näyttää määrän tikun yli vieteri osaan.Voiko öljytikun putki painua lohkoon. Vai mikä vikana.
ASIKAINEN MATTI
25.04.2011 14:22
Onkos varmasti kaikki öljy valutettu ulos (kuumana) ennen täyttöä?
HÄMÄLÄINEN MARKKU
25.04.2011 15:33
Paljonko sinne on laitettu öljyä?
Öljypohja + suodin = 5,5 litraa, ohjekirja taitaa mainita yli kuuden litran.
KORHONEN PAULI
25.04.2011 17:38
Eihän kukaan ole joskus vaihtanut öljytikkua?
KUKKONEN HARRI
06.05.2011 18:08
Minulla saman ikäinen auto ja samalla koneella kuin sinullakin. näin kävi minullekkin öljyn ja suodattimen vaihdon yhteydessä,että tikku näyttää huomattavasti yli yläraja merkin kun laitoin uudet öljyt koneeseen. laitoin saman määrän öljyä (n.4 L) kuin sinäkin.Eipä tuo ole ajoon vaikuttanut ja kyllähän ne nuo vanahat koslat sen verran ovat alusvikaisia,että kyllä se öljymäärä on kohta kohillaan. :=) :=)
KOSKINEN JANI
06.05.2011 21:10
Kyllä sinne koneeseen kannattaa ennemmin laittaa se ohjekirjan mukainen määrä öljyä kuin tikun näyttämä. Konekin on paljon hiljaisempi kun siellä on se määrä mitä pitääkin.
Kannattaa tutkia onko se tikun yläpää mistä stoppaa voinut liikkua tai meneekö sinne putkeen liian syvälle.
PAAVILAINEN JUSSI
07.05.2011 09:41
mulla vm90 TD ducato, ja ainakin siinä öljy on tikun mukaan ylärajassa, kun koneessa on 5,5 litraa öljyä, suodattimen kanssa. ohjekirjan mukaan tilavuus olis jotain 6,5 litran paikeilla. ite oon käyttäny tota 5,5 litran määrää.
AHLGREN ARTO
09.05.2011 14:33
Tyhmä kysymys, laskitko vaihteiston tyhjäksi ja lisäsit öljyt moottoriin, näinkin on joskus käynyt?
BERG LEIF
09.05.2011 15:57
Ducato 2,3 JTD. Vaihdoin äsken öljyt. Käsikirja näyttä 6,5 ltr suodattimen kanssa.
Kun 5,3 ltr oli kaadettu mootoriin tikussa näytti 5 mm yli ylärajan. Sama ajon jälkeen.
kokenut Fiat huoltomies sanoi että luota tikkuun. Työnjohtajat ei ottanut kantaa.
AALTONEN JUKKA
11.05.2011 07:49
Tähän moottoriin olen saanut alkuperäisvaraosana kolmea erikokoista öljysuodatinta. Suurimman ja pienimmän tilavuusero lähes litra. Olisikohan tälläkin joku merkitys öljymäärään?
MIKKONEN MATTI
11.05.2011 14:01
Jouduin asentamaan tietokoneen kokonaan uudelleen ja kokeilen nyt skanneria laittamalla käyttöohjekirjan sivut Ducaton 2,5 litran moottorin öljytilavuudesta englanninkielisenä vm -90 ja suomenkielisenä vm -92 sekä korjauskirjan sivun moottorin öljynkierrosta.
JUVONEN ERKKI
30.05.2011 11:38
Fiat Ducato vm. 91, 2,5 TD, koppa hymer camp 565. Öljyn täyttömäärä 6 l. Öljy meni "kierreosalle". Öljytikun määrä oli varmaan 4:lle litralle. Tikun yläosaan laitoin itsevulganoitua teippiä, jotta näyttää öljymäärän oikein. Öljymäärä lienee nostettu jossakin vaiheessa 4:stä litrasta 6:teen litraan. Tästä virhe. Saksalainen omistaja ei maininnut tästä minulle mitään.
REINIKKA MIKA
19.05.2016 11:01
Moikka! Tämä on jo vanha topikki, mut ajattelin nyt kirjoittaa kans tähän, sillä törmäsin itse juuri samaan asiaan -95 1.9TD kohdalla.
Vaihtelin viime vuonna öljyt ja laitoin saman verran uutta kuin otin vanhaa pois, n.4l, en muista tarkkaan kun yli vuosi aikaa. Ja mittatikku näytti silloin yläviivan kohtaa, eli ok.
Nyt vaihtelin viikko sitten öljyt taas ja en muistanut paljonko sinne menee.
Googlasin ja se näytti parista paikkaa 5l ja yhdestä 4,6l. No minä laitoin n.4,7l mutta mutta, mittatikku on ainakin 1-2 senttiä yli täyttöä??
Mut melkinpä annan kuitenkin olla, sillä kun tosiaan tuota nettiä selailin niin joka paikka näytti tuon 4,6-5l täyttömääräksi.
Olen sitten näköjään viime vuonna ajellut vajaasti täytetyllä koneella.
Nyt kuulostaisi kone hivenen hiljaisemmaltakin, tai sitten olen tulossa kuuroksi :)
KOISTINEN TOIVO
19.05.2016 11:20
Kun öljyn laskee pois, niin jos on varsinkin kylmät öljyt, odottelee tuntosen kaffipaussin, ja samala vaihta suotimen.
Kerkiää valua kaikki pois.
Kun sitten lisää uudet, ja on tikussa öljy, käyttää konetta, jotta suodin täyttyy.
Katsoo, että auto seisoo tasaisella alustalla, ja lisää öljyn lähelle merkin ylärajoille .
Kovin paljon yli ei kannata, koska silloin kampiakseli vispaa öljyjä turhaan.
Kun öljyt ovan tikun merkkien välissä kylmänä, niin hyvä.
Toivopoika
TENLEN SAULI
19.05.2016 16:37
Anoppi soitti ja kertoi että "ooppeli savuttaa ja kulkee huonosti"
Kyselin että "mikäs nyt, onko autolle tehty jotain?"
Johon anoppi että "öljyä lisäsin kun tikku kastui vain vähän"
Kyselin että "paljonko laitoit"
Vastaus kuului " koko kannullisen, eikä se tullut edes täyteen" :-)))
Ja tarina on tosi...
HAAPANEN TIMO
19.05.2016 16:50
Sen lisäyksen jälkeen saattaa tapahtua 'runaway'
https://www.youtube.com/watch?v=F3_x6HeIpQs
Tai
https://www.youtube.com/watch?v=j4rMfrERpG8
@timppa
SAVOLAINEN PEKKA
19.05.2016 23:57
Vaihdettu öljyt 5 litraa+suodatin. Moottori käyntiin ja öljynpaineen valon sammuttua ö-tikun näyttö ihan ok. Mutta jos moottori on sammutettuna noin 15 min, niin öljyt valuu suodattimesta öljypohjaan ja ö-tikun näyttö on silloin että öljyä on liikaa. Auto ja moottori mallia 1989 2.5 D-turbolla. Suodattimista on poistettu ns takaiskuventtiili. Ennen, monia vuosia sitten öljyt pysyi suodattimessa. Missähän suodatin merkissä olisi ko venttiili. Kuka tietäis?
LEHTONEN JYRI
20.05.2016 08:41
Kun vaihdan öljyjä autoihin, moottoripyöriin ym koneisiin niin ennen vaihtoa katson ohjekirjasta tarvittavan öljymäärän, en sillä että tietäisin lisätä moottoriin oikean määrän öljyä vaan siksi että tiedän karkeasti ostanko yhden vai kaksi kannua öljyä ennen vaihtoon ryhtymistä. Sitten vain öljyt pihalle ja suodattimen vaihto. Tämän jälkeen öljyä moottoriin vähän alle ohjekirjan ilmoittama määrä, moottorin pyöräyttäminen että suodatin täyttyy ja sen jälkeen lisäilen öljyä vähän kerrallaan välillä tikusta tarkastaen niin kauan että öljynpinta on mittatikun yläasteikossa. Luotan öljytikun osoittamaan määrään.
YLINIEMI SEPPO
20.05.2016 08:44
Kun vaihdan öljyt ja suodatimen kaadan öljyä tyhjään suodattimeen
niin paljon kuin sopii ettei valu ulos suodatinta asentaessa.
Ei käy moottori kovin pitkään ilman öljynpainetta.
Ei ole tietoa onko toimenpiteellä merkitystä moottorin kulumiselle,ehkä??
ISOKANGAS ERKKI
23.05.2016 19:47
Liika öljy palaa pois sotkii turponsiivet "karstoittuu", karsta irtoaa siivistä turbo epätasapainoon , turpo kabut . Näin opettiin HOLSETIN turbokursseilla.