fiatin vitosvaihde

RIKKOLA ESA 21.04.2011 20:40

Tuli otettua autokin liikenteeseen ja pääsi kokeilemaan tien päällä kun tul vaihdettua tiheämpi vitonen.Kylläpäs oli miellytävä yllätys et voi käyttää vitos vaihdetta ja ei hyydy joka mäkeen.Autolla on ajettu noin 215000 km ja vanhat rattaat oli ihan uuden veroiset.Olisin kyl vaihtanut paljon aikaisemmin jos ois tiennyt et noin paljon vaikuttaa.Laitetaa tääkin et auto on vuosimallia 1996 ja 2,5 tdi alkovi ettei tarvi laittaa viestiä et mikä auto on.

LAUKKANEN MAURI 21.04.2011 22:17

Kyllä minä sen tiesin;että Fiatti as,autojen äiti!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

HARJULAMPI JUKKA 22.04.2011 14:20

Äitihän useimmiten tiedetään, mutta isästä ei voi olla koskaan varma. Tuskin löytyy MB:n ...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

PÄIVINEN UNTO 23.04.2011 15:04

Miksi vaihtaa rattaita turhaan .Kuorma-autoissakin on vaihteita noin16 kappaletta .Niitähän pitää muuttaa ajotilanteen mukaan eikä ajaa vitosella liian hiljaa.Ei kestä mikään loota jos ei ole kuskilla älyä oikein käytössä.Vaihteita on vahdettava nopeuden mukaan .Fiatin vitonen on tarkoittu yli85km/h nopeuksiin .

LAINE RAIMO 23.04.2011 16:25

"Fiatin vitonen on tarkoittu yli85km/h nopeuksiin". Siinäpä se ongelma onkin! Kun ajoneuvon suurin sallittu nopeus on 80 km/h niin koskas sitä 5-vaihdetta sitten tällainen lainkuuliainen kansalainen käyttää??

TOLJANDER JARI 23.04.2011 17:29

Suomen ulkopuolella voi pääsääntöisesti ajella samaa nopeutta kuin henkilöautot, jos kokonaispaino on alle 3,5 t. Eli kyllä sitä 5-vaihdetta aika paljon tarvitsee.

RIKKOLA ESA 23.04.2011 20:24

Taas tuli sellaisilta vastauksia kellä ei ole kokemusta asiasta,mut pitää päästä pätemään.Tää on kyl ihme palsta aina tulee hiton viisaita vastauksia vaik ei tiedä asiasta mitään.Vitosella pitäis ajaa noin 90 et ei rasittais vaihdetta ja auto on viel alkovi malli niin ei kyl tarvinnut käyttää vitosta ja nelosella saa sit huudattaa kaasu pohjassa.Nyt voi huolettaa ajaa reilua kahdeksaa kymppiä ja jaksaa mennä paremmin mäetkin ei hyydy niin helposti.

TERVO JARI 23.04.2011 20:59

Oot huomannut saman, kun ei oo kauhalla annettu nii ei voi sillä vaatiakkaan . . .

Kirjoitella pitää vaik' tietoo asiasta ei näyttäis olevan . . .

Näinhän se menee . . .

Joo mut asian, Eihän uskois ennenkuin kokee kuinka paljon tuo rattaitten vaihto vaikuttaa, on kuin eri autolla ajelis, ei jatkuvaa lootan "vispaamista", auto jaksaa vitosella todella kivasti kulkee. Vaik' itellä integroitu mutta tarpeen tuo oli siihenkin . . .

Reilu puol'vuotta jo tihiämmällä viitosella ajeltu ja hetkeekään en oo katunut tuota hampiratasvaihtoo . . .

Itse teetin korjaanolla tuon työn ja en ollut katsomassa vierestä työn etenemistä joten en voinut kertoa tuon työn tapahtumista mitään, valitettavasti . . .

KUJANPÄÄ MARKKU 23.04.2011 21:23

Ei jaksa pittää saetta!

TAMMINEN MIKKO 23.04.2011 21:55

Kyllä se polttoaineen kulutukseen aika lailla kans vaikuttaa! Vaikken mitään tiedä.

HAGQVIST JOHAN 23.04.2011 23:18

Olen asiasta kanssanne täysin samaa mieltä. Itse taitaapi olla parisen kuukautta ollut tiheämmät rattaat ja on tosiaankin kuin eri auto :) Enkä usko, että kukaan joka on päivittänyt viitosen, haluaa alkuperäiset ratttaat takaisin. Vai olenko väärässä ? Polttoainekulutusta en ole ehtinyt vielä mitata...toivottavasti pienenee . Melutasoon ainakin vaikuttaa paljonkin, kun ei tarvi nelosella huudatttaa. Pienenä esimerkkinä vielä, että ajoin hiljattain Kalajoelta Kokkolaan ja ainut paikka, missä tarvi vaihtaa neloselle, oli Himanka City. Muuten mentiin miellyttävästi viitosella Kokkolaan asti. Eikä tarvinnut vedättää alikierroksilla. Fiatin seuraava päivitys on tehopalikka, joka onkin jo tilattu :)

RIKKOLA ESA 24.04.2011 19:11

Olisin vaihtanut kyl aikaisemmin jos olisin tiennyt et noin paljon vaikuttaa ajoon.Täälläkin tulee joka lähtöön vastauksia ja sanotaan et ei kestä vitonen yhtään.Autolla on ajettu noin 215000 km ja rattaat ol kuin uudet kai se on käytöstä kiinni ja onhan tietysti poikkeuksia et hajoaa vaik käyttäis kuin hyvin.

RUOTSALAINEN JUKKA 24.04.2011 20:01

Hei kaikki,

kerrataan ja samalla kerrotaan omakohtaiset kokemukset viitosvaihteesta ja vähän muustakin. Auto 6,8 m, alkovi, 2.8 jtd, vm 2002, painoa se sallittu 3.5 tonnia.

Olen ajanut autolla noin 30.000 km. Autossa oli ns. pitkä vitonen, joka oli ongelma alusta pitäen. Käytännössä tämä "ongelma" näkyi siten, että auto hyytyi ylämäkiin ja vastatuuliin helposti. Syynä tähän oli se, että vitosen "pituus". Nopeutta piti olla noin 90 km/h, jolloin kierrokset olivat noin 2000. Käytännössä vauhtia piti olla vielä enemmän, jotta auto kulki mukavasti. Haasteeksi tuli monta asiaa: ajoin jatkuvasti yli nopeutta, auto hyytyi helposti loiviin pitkiin ylämäkiin (vääntöä ei ollut ja kierrokset laskivat). Tämä näkyi hyvin Saksan maastoissa, jossa on paljon pitkiä mäkiä. Alamäessa rekat jäivät jalkoihin ja ylämäissä rekat meinasivat tulla perästä sisään.

Vaihdatin tiheämmät rattaat, jolloin 80 km/ h nopeudessa kierrokset ovat noin 2200 kierrosta. Tämän jälkeen autolla on ollut hyvä ajaa. Se jaksaa vääntää hyvin vitosella mäet (ilman, että kierrokset tippuvat alle "sallitun" 2000 kierrosta). Vaihdekeppiä ei tarvitse koko ajan vatkata.

Viime kesänä hommasin vielä tehoboxin, jolloin homma petrasi entisestään. Ylämäet menevät hyvin, mutta ennen kaikkea autoon tuli tarvittavaa potkua, jota tarvitaan ohitustilanteissa.

Olen erittäin tyytyväinen rattaiden vaihtoon. Nyt on miellyttävä ajella 80-90 nopeuksillä.

HAGQVIST JOHAN 24.04.2011 21:15

Omat kokemukset ovat juuri vastaavat, kuin edellä Jukalla. Tuosta tehoboxista olisi mielenkiintoista kuulla lisää, kun sellasen juuri tilasin. Minkä merkkinen boksi sinulla Jukka on ? Miten esim kulutus ? Ongelmia ei ilmeisestikään ole ollut, koska sitä kehut.

-Johan-

SALMI JONI 24.04.2011 23:15

Ääni tiheämmän 5-vaihteen puolesta.Edellisessä Eurassani -97 2.5tdi se oli vallan aiheellinen lisäys.Ajaminen oli jouhevaa ja turhilta vaihdoilta säästy.Kulutukseen en huomannut sen vaikuttavan yhtään vaikka oletin aluksi sen kasvattavan sitä. Viisi vuotta 100 000km sillä tuli ajeltua ilman tuskia. Nykyisessä Eurassa 2.3 -04 tuntuisi olevan riittävästi vääntöä myös vitosta käytettäessä tai sitten edellinen omistaja on vaihtanut tiheämmän vitosen. Lastukin on silti tilattu koska olen kuullut hyviä kokemuksia sen tehon lisäyksestä ja polttoaine kulutuksen laskusta.

HAGQVIST JOHAN 24.04.2011 23:54

Muistan lukeneeni, että Ducaton tiheämpi viitosvaihde tuli vakioksi joskus 2000-luvun alkupuolella...olisiko ollut -02. Korjatkaa viisaammat tietäjät ;) Meidän auto on -01 ja siinä oli se ylipitkä versio.

KAARNA PAULI 25.04.2011 00:17

Olkaatten varovaisia niitten tehoboxien laitossa ettei käy koneessa täys tuho niin kuin minulle ennustettiin kun asensin sellaisen omaan ducatooni se oli joku hevosmiesten tietolaari joka oli huolissaan moisesta asennuksesta.Olen nyt ajanut reilu 1 1/2 vuotta ja kokoajan on hirvittänyt että milloin se kone kolahtaa.Mutta muutoin on ajaminen ollut pirun kivaa kun on tehoa ja vääntöä millä mennä vaikka vaunun kanssa. Uhallakin suosittelen tehonlisäystä,ei sitä kuitenkaan liikaa ole.

NIITTYARO TAPANI 25.04.2011 10:35

Ei ole tehoboksia mutta edellisen auton 5 vaihde vaati pieniä ylinopeuksia kotimaan kaistoilla jotta sillä saattoi ajaa. Nyt on 2.3 litrainen ja 6 vaihdetta joista 5 sopii hyvin 80 nopeuteen kierroksiltaan ja aika lyhyen matkan päässä on 6 vaihde jota voi käyttää suuremmilla nopeuksilla. Taisi ainakin 3 vuoden ja reilun 50'000 testikilometrin ensituntuman jälkeen olla tuo laatikon saneeraus varsin onnistunut toimenpide. Auttaisiko moottorin ohjelman trimmaus jotain en osaa sanoa mutta vielä ei ole uusia tehoja haettu.

HUOVINEN SIRPA 28.04.2011 21:03

Nyt ainaki kohta sattaa vettä... Esko

RUOTSALAINEN JUKKA 28.04.2011 22:03

Hei, joku kyselin tehoboxista. Tässä linkki:

http://www.ldhtuning.fi/

terveisin jukka

RAPO MARKKU 29.04.2011 12:34

Kuinka paljon tiheämmän vitosen laitatit? Itsellä myös rattaanvaihto harkinnassa.

TERVO JARI 29.04.2011 21:22

http://www.tamgears.com/

Soita tuonne, kysyvät syylarin päällä olevasta palkista erästä numeroa jonka perusteella suosittelevat autoosi sopevaa välitystä, tietävät mitä sanovat . . .

Muistaakseni 19% jollen nyt oo täysin pihalla, jossaki jutussani se on aiemmin tullut esille mut en löytäny tähän hätään sitä, tuossa se ei oo mut muuta asiaaa kuitnki:

https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=77548447

RIKKOLA ESA 30.04.2011 10:59

Minä laitoin 19% tiheämmän,toinen vaihtoehto on 6% mut sanoi ettei siintä ole mitään hyötyä.Olen kyl tyytyväinen nyt vitos vaihteeseen,jos olisin tiennyt et vaikuttaa noin paljon niin olisin vaihtanut aikoja sitten.

RAPO MARKKU 30.04.2011 12:57

Kiitokset Jari ja Esa. Hauskaa Vappua palstan lukijoille!!

HAAPANEN TIMO 30.04.2011 14:17

Hommaahan voi ajatella siitä paljonko kierrokset prosentteina nousevat kun vaihtaa vitoselta neloselle matkavauhdissa. Aivan sinne nelosen lukemiin ei tietenkään kannata mennä.

Muuten koko asia on mun nähdäkseni lähinnä alkovi- ja täysintegroitujen juttuja, puolikkaat kulkevat niin kevyesti ettei niitä tarvitse muutella. Ainakin mun auto menee justiinsa mukavasti pintakaasulla.

@timppa

RIKKOLA ESA 30.04.2011 15:45

Minulla on alkovi ja ennen sai huudattaa nelosella ol sisälläkin aika meteli.Mittarin mukaan noin 90 voi laittaa vitosen niin sit meni jotenkin mut pienikin mäki niin heti piti vaihtaa kun ei arvannut kauheesti vitosella vedättää.Nyt voi huolettaa 80 vauhdissa heittää vitosen ja jaksaa mennä paremmin ei hyydy pieniin mäkiin.Kyllä suosittelen vaihtoa ainakin jos on alkovi mallinen.

VALKAMA MARKKU 30.04.2011 18:08

"heti piti vaihtaa kun ei arvannut kauheesti vitosella vedättää"

Joo. Samalla kun autotehtaat lisää moottoreihinsa alavääntöä ja leikkaa ylävääntöä, niin jengi sekoilee välitysten kanssa just toiseen suuntaan.

Ei sen koneen tarvii kiertää yli 800RPM jos Newtonmeterissä(jalkapaunoissa/kolopondimetreissä) löytyy.

Okei, ei se lulla ylämäessä kiihdy mutta kyllä se mennä lötköttää sitä mäkeä ihan mallikkaasti. Jos sitten vaihtaa pienemmälle niin melu lisääntyy ja sitten kuvitellaan että mentäs niinku jotenkin terhakammin.

Pölynimureitakin on testattu. Kovaäänisimmät on aina koehenkilöiden mielestä tehokkainpia.

Menkää kulkaa joskus Maltalle ja oppikaa miten suurimmalla vaihteella vedetään kunnes on ihan pakko (että ei sammuisi) vaihtaa pienemmälle. Ja samalla tutkailkaa sikäläisten autojen ikää, Suomen autokantahan on tuliterää niihin verrattuna.....

M Arkku

POHJANTÄHTI JORMA 30.04.2011 20:14

2 vuotias Joonaskin sanoi ylämäesä: nyt ukki mennään kovaa

SEILO JUHANI 30.04.2011 20:38

Nyt kun on vitosen rattaat vaihdettu, niin kysyn pakista eli peruutus vaihteesta. Onko siihen tiheämpi ratas saatavana, vai onko minulla ainoastaan "iso" pakki. Ihmettelen fiatin insinöörejä eivät osaa vaihdelaatikkoa suunnitella. Fiatin pakki on kuin 50 luvun Reossa.

TERVO JARI 30.04.2011 21:43

Markku, ookko juonnu kärmekeittoo ?

Kun näyttää sille että joka asiaan pitää olla irvimässä, vieläpä joka "osiolla" . . .

Paree olis kait vaihtaa vappujuomaa jotta ei tulis tuollaisia "purkauksia" . . .

Mitä tulee tuohon Viiun vaihdelaatikkoon, noihin malleihin joihin noita tiheempiä viitospyöriä on vaihdettu, tuo vaihto on aiheellinen jotta auto olisi käyttötarkoitukseensa meidän olosuhteissa mukavempi käyttää, uudemmissa ei tuota ongelmaa esiinny joten paree olis pysyä "asiassa" eikä olla "turpa"vaahossa joutavia suoltamassa . . .

Tuossa toinen "repäisysi" tälle iltaa:

https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuvaunut-ja-vetoautot/?E26528M=5&x26528=79124631

TERVO JARI 30.04.2011 21:52

Timo,

ajatteleppa vähä, millä tavalla puoli-integroitu omaisi pienemmän ilmanvastuksen integroituun nähden ? Ohtapinta-ala samanmoinen . . .

Alkovin kohdalla asia on toisin, ohtapinta-alaa löytyy huomattavasti enempi . . .

Näin mää asijan näkisin . . .

VALKAMA MARKKU 30.04.2011 23:14

"Markku, ookko juonnu kärmekeittoo ?"

En, ihan punkkua vaan...

"Mitä tulee tuohon Viiun vaihdelaatikkoon..."

Niin minulla ainakaan ei ollut kuin hyvää sanottavaa, paitsi ehkä pikkasen voisi arvostella pakin välityksiä.

"Tuossa toinen "repäisysi" tälle iltaa:"

Eikä lainkaan pölhömpi repäisy, minä en ainakaan kehtaisi tunnustaa suunnittelevani vankkureilleni pitkää pysähdystä minnekkään.

"paree olis pysyä "asiassa" eikä olla "turpa"vaahossa joutavia suoltamassa"

Asiat asioina mutta turha vouhkaaminen turhien asioiden parissa on syvältä. Luuletteko raukat tosiaan olevanne autojenne suunnittelijoita viisaampia?

Ainoa tosipaha moka Fiiupösösitikoissa on niiden jouset (tai siis niiden puute) Ja sekin lienee pitkälti autolehtien kusipääformulamikroautoratakuskitoimittajien, jotka kuvittelevat kivirekien olevan hyväksi myös kilparatojen ulkopuolella,haihattelun syytä

M Arkku.

MANNINEN RISTO 01.05.2011 09:02

Tamgearsilla kysyi rekisterinumeron, jonka perusteella toimittivat rattaat. Kyllä kannatti vaihtaa.

HAAPANEN TIMO 01.05.2011 09:27

Markku, niitä vitosia on vanhoista tukaateista paljon rikottu, se on varma tosi se. Sillä vanhalla laatikolla ei pidä kaasu pohjassa vitosella junnata.

Jari. Onhan se puolikas paljon sujuvampi muodoltaan kuin pystyotsainen täysinegroitu. Sivusuunnassakin puolikas leviää vähitellen.

@timppa

TERVO JARI 01.05.2011 10:14

Timo, väittään en rupee ,

ennenkuin on käyty tuulitunnelissa . . . saatat olla hyvinki oikeessa . . . Tuskin mitään pyörre ilmiöitäkään tuo "puoliskan" "pikkuhiljaa taatepäin suureneminen" aiheuttaa . . . Tunnelin jälkeen tiedettäis . . .

Exs sää ossoo Saksaa ? Katoppa netin syövereistä, siellä varmaannii on tuostakin tietoo . . .

KERTTULA PEKKA 01.05.2011 15:09

En osaa saksaa minäkään, mutta kyllä pystysuora ottaa tuuleen enempi kuin vino. Voi tuulessa kokeilla vaikka jollakin levyllä....

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.