vanha asuntoauto

VAINIO JORMA 03.04.2011 02:18

Tämä kysymys oli jo jäsenkeskustelun puolella, mutta tekstin perässä oli jostain syystä valtava hajurako ja kysymyskin ehkä väärässä paikassa. Otetaan uusiksi.

Kertokaapa mitä vanhalle asuntoautolle kannattaisi tehdä. Auto on vuodelta 1989 ja koppa alkaa olla tiensä päässä. Kyseessä on alkovimalli eli oikea asuntoauto eikä mikään korotettu matkailuviritelmä.

Parasta on myöhemmin Metroautossa vaihdettu tehdasuusi moottori, jolla ajettu alle 100tkm. Kyseessä 6.5 l Chevy diesel. Alkuperäinen 6.2 l leikkasi kiinni nesteiden tullessa äkisti lohkon tulpasta ulos ja on toistaiseksi tallissa "odottamassa korjausta".

Auto on ostettu ekalta omistajalta vuonna 1994. Eli ei mikään kiertopalkinto.

Onko näille vielä asuntoautoina kysyntää (tee se itse miehet) vai kannattaako myydä pakettiautoksi, koska vuonna 1989 myös pakettiautot olivat verovapaita. Onko asuntokopan poistaminen ja korvaaminen pakettiauton kopalla liian iso vaiva, vaikka se katsastuksen mukaan on täysin sallittua ilman veroseuraamuksia.

Runko on G30 ja renkaat 8-pulttiset, joten muutos kuorma-autoksikin voisi olla mahdollinen ja vuotuinen verotuskin kevenisi mukavasti.

Kertokaa hyviä ehdotuksia jotta auto saisi vielä jatketun elämän, vaikka sitten muutettunakin. Itsellä ei ole taitoa, joten tekijä ja omaan käyttöön tuunaaja pitää löytyä muualta. Teetettynä muutostyöt / nykyisen korin korjaus ei kannata.

VALKAMA MARKKU 03.04.2011 09:42

Paljolti auton tulevaisuus riippuu nykyisen omistajan auton arvoon liittyvistä (harha)luuloista.. Halvalla tai jopa naurettavan halvalla siitä jos luopuu niin kyllä kunnostajia löytyy. (Vaikkapa minä)

Mutta jos lähtee siitä että elämänsä ehtoossa olevia asuntoauton koreja saa alle viidelläsadalla (nettikaravaani) ja huomioi että kahdeksankymmenluvunlopun diesel Chevyjä ajokuntoisina ja katsastettuina pakuna saa juuri nytkin nettiautossa 1000€ Ja G30 (umpipelti) kuorkkina 2000€

M Arkku

AHOLA JARI 03.04.2011 09:53

Tutustupa tähän sivustoon ja kysy niiltä jotka ovat jo tuollaisia projekteja tehneet. Saatat jopa löytää projektillesi tekijän..

http://karavaanari.info/index.php?topic=8013.0

VÄLIAHDE JUSSI 03.04.2011 11:36

Mitä tuohon Valkaman Markun naurettavan halvalla sanomiseen tulee tuo asia pitää paikkansa . Saahan niistä myöskin maksaa vähemmän naurettavia hintoja. Kun sulla on nyt hyvä m-auto miksi siitä tehdä pakua ja jos muutat sen ka:si niin C korttin se vaatii kuskilta. Näin yhtä äkkiä jäitä hattuun ja mieti.

VAINIO JORMA 03.04.2011 23:05

Kiitos Jarille, olipa mielenkiintoiset karavaanisivut. Paljon mielenkiintoisia aihealueita, vaikka monissa keskustelu onkin jo päättynyt.

Tämmöisestä harrastajajoukosta voisi löytyä joku innokas puuhastelijakin, koska osaamista yms varmasti löytyy. Jenkkiautoilla ihan omat harrastajat, koska koneet ja laatikot tehty kestämään, vaikka alkuperäinen kone leikkasikin kiinni.

Perimmäinen kysymys onkin, kuinka paljon vanhoja koreja / kalusteita kannattaa uusia. Asuntoautoa ei voi vain tyhjentää tavaroista, koska ei mene enää silloin katsastuksesta läpi. Valtava koppa kapealla sivuovella taas ei palvele edes muutoskatsastettuna pakettiautona, koska mitään isoa tavaraa ei saa kyytiin. Siksi uuden (jostain vanhasta pakusta) peltikopan asennus olisi ehkä järkevintä.

RUOHONEN HANNU 23.05.2011 14:02

Meinaatko myydä letukan?mitä se maksaisi? t.chevy mies.

VAINIO JORMA 29.05.2011 00:38

Tarkoitus ainakin purkaa koppa kesäkuun alussa ja saada autosta "pienempi".

Auto on nyt Helsingissä, joten jos halua ja kiinnostusta riittävästi niin laita numero josta sinut tavoittaa. Hinnasta kannattaa jutella, kun näkee mitä on aikeissa ostaa. Autonrakentajille tämä on tarkoitettu, ei kauppakassin ostajille. Vanha moottorikin on tallissa yms, jos osaamista riittää.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.