- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Ensimmäinen matkailuauto hakusessa.
Ensimmäinen matkailuauto hakusessa.
Hei,
Tässä tutustunut erilaisiin vaihtoehtoihin ensimmäiseksi matkailuautoksi ja parikin vaihtoehtoa sattunut silmiin. Onko täällä ihmisiä jotka voisivat kertoa kokemuksiaan Hymerin Classic 642 tai Adria Sport 660dp malleista.
Auto tulee perhekäyttöön ja mukana on lähes aina 2 aikuista, koira ja 1-4 lasta.
Entäs sitten sellainen että onko ensimmäinen auto kannattavaa ostaa uutena vai käytettynä. Toki käytetyn hinta on paljonkin uutta halvempi, mutta jos jatkoa ajattelee niin kumman arvo säilyy paremmin?
Harri RönkköOmpa paha kysymys,mutta taitaa olla näissä meidän m-autoissa ja normaali autoissa se sama ja tärkrin asia;jälleenmyynti arvo.
Kun noin ajattelee niin ehdottomasti se Hymeri,jos ostaa käytetyn ja hinta on kohdallaan.
Mutta näissä kahdessa vaihtoehdossa on taas se Fiat vai Ford?. Ford on uusi tulokas m-autorintamalla ja samanlaisia vikoja on kuin Fiatilla.
Minä ottaisin se Foordin/Hymerin ,korkeamman jälleenmyynti arvon takia,ja kyllä se Hymerin koppa voittaa aina sen Adrian,eristysten ja laadun voimalla!.
Moi. Huomioitavia asioita. Näitä kannattaa oikeasti miettiä. -matkailetteko autolla ympäri vuoden. Jos niin kannattaa auton lämpötaloudesta varmistua. Tarkoittaa että on eristetyt säiliöt ja lämmityslaitteessa tarpeeksi tehoa.
perheesi viihtymiseen tarvitaan tilaa ja makuupaikkoja. Sisäjärjestykseen kannattaa kiinnittää huomiota. Onko keittiössä laskutilaa, mahtuuko keittiössä oikeasti kokkaamaan jos autossa on muitakin paikalla,onko kaappitilaa. -säilytystilat yleensä. Onko riittävästi -Ulkopuoliset säilytystilat. Suosittelen ilmanmuuta käytettyä autoa alkajaisiksi koska vasta kokemuksesta tulee tieto mikä teidän perheelle on se oikea ja käytännöllisin. Saattaa Hyymerimies Mauri olla oikeassakin, tiiä häntä, mutta varmoja valintoja minusta kumpikin.asuntoautomarkkinoilla ?
Taitanee olla vähäinen verrattuna Viiuun . . .
Voortiin ei ole saatavissa tuota Alkon alustaa joka rajoittaa sitten korin valmistus "projektia", siinä syy . . .
Tosin jos on tarvetta vetää raskasta kärryä vielä kaiken lisäksi, tulee kyseeseen Iveco tai Ford alustainen asuntoauto jossa taka-akselilla paripyörät ja tietty voimansiirto sieltä kautta.
Tuttu kaveri vaihtoi Iveco pohjaisen retkeilyauton Ford pohjaiseen alkovikorilla olevaan asuntoautoon ja trailerissa perässä tulee kilpa-auto. Fvjoordi on vielä iliman vetokoukkua mutta ennen kesää/kilpailukautta on koukku Fvjoordissa ja traileri seuraa perässä, alkovikoppasessa on tilaa asua enempi kuin retkeilyautossa.
Jokainen laittaa vermeen tarpeittensa mukaan, joten mietintämyssy päähän ja miettimään mitä tarpeita tarvii vermeen täyttää, siitä se lutviutuu . . .
En ota kantaa juuri noihin yksilöihin, koska en tunne malleja.
Minulta on kuitenkin moni kysynyt millainen auto on hyvä. Olen vastannut siihen, että se riippuu tarpeesta ja autossa majoittujien määrästä.
Jokaiselle autossa olijalle tulisi olla oma nurkkaus jossa voi "löhötä", koska kukaan ei jaksa istua sateista päivää selkä suorana niin kuin pulpetissa.
Minun vaatimuslistalla on myös ulkoa lastattava tavaratila sen kokoisella luukulla ja tilavuudella, että sinne voi laittaa puutarhakalusteet (istuimet kaikille) ja grillin. Lisäksi autossa tulee olla tila kahdelle kaasupullolle.
Loppu onkin maku kysymys.
Hymeriä pidetään laatuautona ja meillä on myös sen merkkinen, vaikka sitä ei ensisijaisesti valittukaan merkin perusteella, vaan koon. Meidän Hymer on sisältä tilava kuin telkän pönttö, mutta meille kahdelle se riittää.
Moi,
Juu nämä kyseiset yksilöt ovat seuloutuneet tähän listalle lähinnä sen vuoksi että kauppias on niitä suositellut annettujen speksien mukaan.
Tässä vaiheessa speksi oli että siinä matkustaa 6 ihmistä ja samat henkilöt majoittuu, sekä 100km/h nopeusrajoitus ja se että sitä voi ajaa B-kortilla.
Se on kylä totta, että noissa kummassakan ei ole sellaista ns. yksityistä nurkkaa jokaiselle erikseen ja vain toisessa on 2 pöytäryhmää ajatellen leiriytymistä sekä päiväkäyttöä, nukkumista varten tarvitaan jo aikamoisia kevätjuhlallikkeitä että saadaan kaikki nukkumaan sujuvasti jonka jälkeen ei olekkaan enää missään pöytätilaa tai istuimia. Paitsi nyt sitten ne kuljettajan ja pelkääjän istuimet hytissä.
Toisessa on sopiva tavaratila, mutta se tarkoittaa sitä että sen päällä oleva parivuode on kiinteä ja tarjoaa vain sitten sopen yhdelle tai kahdelle rahoittumiseen sadekelillä. Tässä tavaratilalla varustetussa ei ole sitten edes kaikille kuudelle pöydän ympärillä olevaa istumatilaa joka rajoittaa hieman käyttöä.
Ehkä täytyy vielä kokeilla tätä karavaanariutta vaan vuokraamalla autoa ja testailemalla sisustuksia ja niiden käytännöllisyyttä. Oman kokemuksen myötä en sinällään pidä alustana kumpaakaan huonona. Molemmissa on jipponsa, mutta eihän mikään ole ikuinen.
Kiitoksia kuitenkin kommenteista tähän saakka. Ajattelin kertoilla kokemuksia tässä matkan varrella harrastuksen aloittelemisen myötä.
HarriJos kuuden hengen auton haluaa jossa kaikille on nukkumapaikat ilman sohvaryhmistä rakentamista pitää varautua piiiitkään autoon ja C-korttiin. Yksi vaihtoehto on U-sohvaryhmä takana ja edessä vastakkain istuttavat penkit. Löytyykö kuudelle rekisteröityjä alle 3,5t autoja jotka olisivat tältä vuosituhannelta, kun myös siellä U-sohvaryhmässä tulee olla turvavyöt. Nykyään jo lapsetkin lasketaan autossa yhdeksi henkilöksi kukin. Haasteeksi kuuden hengen autossa muodostuu kokonaispaino, se kun tuppaa nousemaan yli kolmen ja puolen tonnin.
Kyllä se petien teko on tuollaisella joukolla normaalia aamu/iltajumppaa.
Silmusen perheellä lienee kokemusta isommalla joukolla matkustamisesta ja Kaarina osaa kyllä nuo kuviot hyvin kuvaillakin.
Moi taas,
Tuossa hymerissä olisi tarjolla takana u-sohvaryhmä ja sitten keskellä autoa 4 istuttava pöytäryhmä jossa vyöt neljälle. Se on tällä hetkellä havaittu sisustukseltaan ehkä sopivimmaksi meille. Se on jopa b-kortillinen joka on tietysti vaatimus jonka voi kiertää hoitamalla naisväelle lisää kirjaimia ajokorttiin.
Ainoa haittapuoli on tietysti säilytystilan puute joka juontaa tuosta 3500kg painorajasta.
No tätä sisustusta on toki helppo testata koska Touring Carssin vuokraama tc-mobile on sama auto intternetti-kirjoitusten mukaan.
Joutuu varmaan tekemään muutamia koe retkiä mahdollisilla autoilla ettei tule tehtyä mitään hätiköityjä päätöksiä, autohan on kuitenkin useamman vuoden sijoitus, vai ostetaanko näitä autoja nykyään parin vuoden tarpeita vaan ajatellen?
HarriKyllä se eka auto vaihtoon menee parissa vuodessa. Sisustusjarjestelyitä ei onnistu valitsemaan niin ettei jokin ala nyppimään. Kannattaa ehdottomasti aloittaa niin edullisella autolla että sen vaihto onnistuu ilman suuria tappioita. Kaupat ovat täynnä vuoden-parin ikäisiä autoja, eikä tähän mun mielestäni ole muuta selitystä kuin väärä ( ja huikean kallis) automallin valinta.
@timppa
Voi myös koettaa päästä kauppiaan kanssa yhteisymmärrykseen koekäytöstä. Eli vuokraatte autoa viikoksi tai pariksi ja jos auto sopii teille, kauppias hyvittää vuokran ostohinnassa.
Meillä oli edellinen auto 17 vuotta, joten ei ihan parin vuoden tarve. Piti päästä alasänkyyn alkovista, siinä syy vaihtoon.
Muuten, ihan vaan uteliaisuuttani, miksi se 100km lätkä. Teillä on iso perhe siis vaatii paljon tilaa ihmisille ja tavaroille. Kannataisko harkita C kortilla ajettavaa?
Se vaatimus on ihan sen syyn takia ettei toisella oo C korttia.. Itsellä on kyllä tarpeeksi kirjaimia kortissa..
Toki sen lisäkirjaimen saa autokoulussa hankittua, eikä se kai vissiin enää nykypäivänä niin kalliskaan ole kun on aikaisempi B-kortti.
Tuossa vaihdokkeja tutkiessani havaitsi ettei noita b-kortillisia 100km/h autoja liikoja ole kun 6 pitää olla rekkarisa paikkoja.
Auton oma paino on yleensä 3000kg nurkilla ja monesti ylikin jolloin 6:lla hengellä kaikkinen varusteineen painoraja 3500kg paukkuu helposti yli.
Meillä on 6:lle rekisteröity B-kortilla ajettava (100km/h) integroitu Itineo SB 720 -10. Autossa petipaikat 6:lle. Omapaino 2990kg eli 510kg kantavuus. Autossa kerrossänky poikittain perällä ja etupäässä 8-hengen pöytäryhmä. Meitä on 2 aikuista ja 3 lasta. Pitää paikkansa, että kuormaa ei voi ottaa paljoa mukaan, mutta eipä niitä lapsiakaan voi kotiin jättää joten ylimääräiset tavarat jää kotiin. Autossa on 120litran vesitankit ja todella hyvä suihku. Talvella ei ole ajettu. Auto on meidän ensimmäinen eli ei omakohtaisia kokemuksia muista kulkineista. Joka tapauksessa 6:lle rek. ja B-kortilla. Ps. auton saa myös ALKO:n alustalla, mutta sitten C-kortti taskuun...
Käytiin puntarissa (Dethleffs T5601B, rekisteröity neljälle, sallittu kokonaismassa 3495 kg) päällä 2 henkeä ja normaali matkavarustus: vedet, kaasut, puutarhakalusteet, potkulaudat, varapyörä, kaapelit, työkaluvalikoima ja tietenkin vaatteet. Kuormausvaraa oli vielä 65 kg eli ei edes yhtä aikuista olisi enää voinut ottaa keventämättä vesikuormaa.
Kyllähän se pojat on , nykyisissä pienemmissä uusissa autoissa kantavuus on pantu minimaaliseksi,340 kg siihen kuuluu 70 kg kiloinen kuski ,vesi + 2kappaletta kaasupulloa ja kaapelikela.Kun tulee matkaan matkustajia, lisävarusteluita kuten markiisi ,vepastolämmitin,isompi moottori ,aldenlämmitys, ilmastointi.Näistä kertyy paljon,eipä siellä matkustajia tartte olla ketään, makuu vaatteet,omat vaatteet, ruoka juomat kahvinkeittimet paljon muuta. Kannattaa harkita minkä kulkuneuvon laittaa,tästä on oma kokemus matkan varrelta.Itselläni on kantavuus 750 kg.En mainosta merkkiä. Tarkoitan jos uuden tilaa ja kokonaispaino pitäisi olla alle 3500 kg.
Korjaan edelliseen vastaukseen.340kg ,mitä kuuluu oma massaan, noin 75 kg kuski vedet 2 kaasupulloa sähkökela.Oma massakin vaihtelee toisissakin on vielä pienempiäkin ,joissakin vähän isompia. Tämä tekee, koitetaan tehdä laadukkaimpia matkailuautoja ,mutta kun paino ei saisi nousta 3495 kg yli jotta saataisi ajaa B kortilla. Sen takia jää kantavuus monessakin alhaalle ,siihen kun vielä lisäät minun aikaisemmat luetteloimat tarvikkeet,siinäpäse.Silloin kun ylittää päälle 3500 kg täytyy olla C kortti , eikä sinun saa ajaa ennen kuin olet saanut painon pudotettua kokonaispainon rajoihin .
Martti Ylilehto kirjoitti: "Silloin kun ylittää päälle 3500 kg täytyy olla C kortti ..."
Tarkemmin sanottuna vähintään C1-kortti.
Muuten olen sitä mieltä, että jos kokematon ostaa ensimmäiseksi matkailuautokseen aivan uuden, on suuri vaara haksahtaa johonkin sellaiseen edulliselta tuntuvaan tarjoukseen, josta vasta myöhemmin ymmärtää, miksi se oli tavallista edullisempi.
Ensimmäistä matkailuautoa hankkiessamme, meille oli avartava kokemus, matkailuauton vuokraus. Vuokra-autolla reissatessa näimme, mitä me vaadimme auton sisätiloilta ja varustukselta. Huomasimme, että meillä oli aivan väärät ennakkoluulot (-tiedot) auton sisätilojen ym. suhteen. Reissun jälkeen olimme paljon viisaampia auton valinnan suhteen, eikä valintaa ole tarvinnut katua. Saimme myös vuorahinnan alennusta uuden hinnasta (normaalin tinkimisen lisäksi), kun teimme kaupan puolen vuoden sisään (sama liike, vuokraaja ja myyjä).
Terve Harri,
Noin vuosi sitten olimme samassa tilanteessa, kuin te nyt, eli olimme hankkimassa ensimmäistä omaa autoa. Kokemusta meillä oli useammasta erilaisesta vuokra-autosta ja näin jonkinlainen näkemys siitä, mitä halutaan. Meitä on viisi henkeä perheessä, 12 ja 11 vuotiaat pojat, sekä parivuotias tytär. Eli selvää oli, että tilaa tarvitaan ja varsinkin säilytystilaa. Toinen vaatimus oli kiinteät sängyt kaikille, ettei joka aamu ja ilta tarvi purkaa pöytiä ja pelmuuttaa petivaatteita. Näin ollen alkoi hahmottua ja karsiutua ne vaihtoehdot. Loppupeleissä mukana oli alkovimalliset Dethleffsin 651, sekä Burstner A647-2. Detskussa olisi ollut kaksi pöytäryhmää, mutta ei säilytystilaa eikä kiinteää parivuodetta. Burstnerissä taas oli mahtava takatalli ja kiinteät vuoteet kaikille, mutta vain neljän hengen pöytäryhmä. Totesimme, että joudumme tekemään kompromissejä joka tapauksessa. Sellaista, joka olisi juuri meille sopiva, ei ole tehtykään. Ei käytettynä ja tuskin uutenakaan. Päädyimme Burstneriin parempien säilytystilojen takia ja oli se paremmin varusteltu muutenkin...AL-KO alusta, jota todella arvostan, Alde, peruutuskamera jne. Kone on Ducato, eikä tässä vuoden aikana ole ollut sen suhteen murheita. Takana n 23000 km. Se, että auto on C-kortillinen ei ole meillä ollut ongelma vielä ainakaan. Itse viihdyn paremmin ratin takana ja vaimo taas paremmin vänkärin paikalla, mutta tämähän on makuasia. Itse ajattelen, että eka autoksi kannattaa hankkia käytetty, jos sopiva tulee vastaan. Toivottavasti se oikea auto teidän perheelle löytyy, mutta varaudu tekemään kompromissejä.
-Johan-
No nyt huomasin pienen virheen tuossa omassa "jutussani"...Kyseessä oli tietenkin LMC 651, eikä Dethleffs. Ettäs näin ;)
Olet saanut hyviä vastauksia, mutta minäkin laitan lusikkani soppaan. Mikäli sinulla ei ole ennen kokemusta matkailuautoista, suositukseni on ehdottomasti vuokrata auto ennen mitään osto- yms päätöksiä, kuten jo aiemmin joku kirjoittaja vihjaisi. Vuokraa tietenkin sellaisen aikana, kun on vielä viileää, niin voit tutustua erilaisiin lämmitysjärjestelmiin, ilma- ja kiertovesi, koska kummallakin tuntuu olevan kannattajansa. Sesonkiajan ulkopuolella on vuokrakin halvempi.
Voit tutustua myös erilaisiin pohjaratkaisuihin. Tietysti jos olet ennen liikkunut vaunulla, sinulla on jo jokin suosikkiratkaisusi. Kannattaa muistaa, että auto on kuitenkin ahtaampi kuin vaunu suhteessa ulkomittoihin, joten jos olet tilaan tottunut, joudut kyllä usein pettymään.
Minulla oli ennen vaunu, Dethleffs 460TK ja ostin m-auton lähes samalla pohjaratkaisulla. Nyt minulla on Solifer (Hymer) 594 ja Fiiu 2,8. Paljonhan tuossa on kilometrejä, mutta kunto on hyvä vieläkin.
Jos nyt olisin kuumeessa ostaa matkailuauto, tekisin itse niin, että vuokraisin sen. Ehdottomasti. Sopisin vaikka firman kanssa jo ennen sesonkia muutaman käyttöviikon koko vuodeksi eri aikoina, jos se suinkin olisi mahdollista. Voisin saada pientä alennustakin sillä tavalla. Näin säästyisin monelta huolelta, mutta toisaalta auto ei olisi ex tempore-käytössä. Voisin myös kokeilla eri vaihtoehtoja. Kiirettä älä pidä, autoja on myynnissä ihan riittävästi!
Moi,
Omakohtaisesti oon tykännyt enempi kiertovesilämmitysjärjestelmistä ja hyvästä lattialämmityksestä noissa vaunuissa. Autoissa noita harvemmin tuntuu olevan, tai niitä ei ainakaan silleen mainosteta.
Tässä vuokraamista on harkittu ja etsittykin sopivaa vuokra-autoa, mutta harmillisesti noissa ei oo 6 rekisteröityjä ja koirakelpoisia.. Muutama löytyy kyllä, mutta niiden sisustusratkaisut ei oo oikein ollu mieleen.
Meillä pk-seudulla tahtoo olla sama hinta oli vuodenaika tahansa.
Yksi sellainen kompromissimalli on kyllä löytynyt joita käytettynäkin on.. Pariltakin eri valmistajalta. Tai sama talo ne vissiin on tehny, mutta merkki keulalla on vaan eri. Hymerin 684CL on tälläinen, kun siinä on se 1+1 ja 2+2 pöytäryhmä keskellä ja unitilaakin sopivasti kaikille. Ja kun unitila on tehty kaikille, niin jää vielä se 1+1 pöytä käyttöön.
Vuokraamon kautta tässä varmaan jatketaan tätä projektia.
HarriSuosittelen vuokrausta ensiksi. Jos vuokraat 3,5 tonnin auton, lastaa siihen perhe ja normaalit matkavarusteet. Mutta ennen matkaa mene auton kanssa vaa'alle (ennen vuokrasoimuksen allekirjoittamista!) ja katso, riittääkä tuollainen B-kortin auto. Jos matkustat ulkomaille, niin mukana tulee helposti lisäkiloja vaikka viinin ja oluen muodossa.
Kun Hymerin mallinumero alkaa 6:lla, auto on yli 6,5 m pitkä, ja omapaino on yli 3000 kg. Silloin ei monilapsiselle perheelle mahdu muuta kuin vähäiset matka- ja harrastevarusteet mukaan. Ulkomaisten autotestien loppuarvosteluissa yhä useammin mainitaan, että on suositeltavaa nostaa auton kokonaispaino yli 3,5 tonnin rajan.
Sillä seikalla, voiko autolla ajaa 80 vai 100 kmh maksiminopeutta, ei ole kovinkaan suurta merkitystä. Ajan säästö on kesää kohti muutamia tunteja ja polttoainettakin kuluu enemmän.
Selvitä myös, mitä muita "rajoituksia" yli 3,5 tonnin autolla on, mutta ne koskevat pääsääntöisesti vain ulkomailla liikkuvaa. Sillä, että vaimo hankkii "isomman" kortin, saadaan samalla lisää tilaa ja viihtyvyyttä koko perheelle.
Moi
Hyviä kommentteja on tullut kysyjälle jo paljon, mutta ajattelin vielä lisätä omat kokemukseni 6 hengen asuntoautosta. Itselle se "löytyi" vahingossa vasta ensimmäisestä autosta kerättyjen kokemusten kautta. Eli kuudelle hengelle kiinteät vuoteet ja riittävät ruokailutilat - tehdasvalmista kohtuullisen kokoista ja hintaista matkailuautoa ei tuntunut tällä mantereella oikein olevan. Siksi sellainen tuli räätälöityä hyvästä aihiosta. Ostimme pari vuotta sitten vm. -03 Bürstner 747:n, joka on siis yli 8 -metrinen teliakselinen Ducaton alustalla oleva alkoviauto. Takatalliin rakennettiin toinen kiinteä kaksoisvuode, väliseinä matkustamoon avattiin, jolloin autoon saatiin kaksoiskerrosvuoteet. Nyt käytössä on 6 vuodetta, 6 hengen ruokailuryhmä sivusohvalla ja L-mallinen keittiö. Mielestäni tässä autossa on nyt riittävät tilat 6-henkiselle perheelle.
Alkon alustalla oleva kaksoispohja ja Alden lämmitys ovat taanneet lämpimät olot ainakin 20 asteen pakkasessa. Mukaan on vielä saatu tarvittaessa jopa 6 polkupyörää, ulkokalusteet, grillit ym, vaikka takatalliin saakin tavaraa enää vain sängyn alle. Koko matkustamon alla oleva avoin tila tarjoaa kuitenkin yllättävän paljon kuljetustilaa. Tietysti auton paino vaatii sen C tai C1-kortin, mutta eipähän tarvitse murehtia ylikuormasta. Auton pituus vaatii hieman totuttelua, mutta on ajossa paljon jämäkämpi (=mukavampi) kuin 2-akselinen auto. Kolmas kesä tällä autolla on alkamassa ja pidän ratkaisua meidän perheellemme edelleen erittäin onnistuneena.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.