Mikä on automaatin ja ropotti vaihteiston ero.
YLILEHTO MARTTI
18.03.2011 11:11
Koska vielä sevotetaan automaatti+ropottivaistettu.Nämä pelaavaat eri tavalla.
Kysysingin mikä on ero näillä. Koska minulla on kumpaisestakin kokemus.
SUOMI SEPPO
18.03.2011 12:00
Varsinainen automaatti perustuu planeettapyörästöön ja robotti hoitaa vain sen työn minkä ihmisen jalka, aivot ja käsi (eli itse vaihdelaatikko voi olla ihan sama).. Vielä löytyy lisäksi myös variaattori joka on pääpiirteittäin sama mitä mm. moottorikelkoissa ja skootterimopoissa käytetään.
@seppo
SEILO JUHANI
18.03.2011 13:11
Minkä lainen Skodan automaatti on? Onko siinä kaksoiskytkin ja jos on miten se toimiiä On ainakin erillainen kuin dotsinautomaatti.
SAARANLUOMA ARI
18.03.2011 14:21
Itselläni on Octaviassa DSG-automaatti joka on kaksoiskytkinvaihteisto, eli toinen hoitaa parittomat ja toinen parilliset vaihteet, molemmilla omat kytkimet joten kaksi vaihdetta on yhtäaikaa päällä, tästä syystä vaihteen vaihtumista tuskin edes huomaa muusta kuin kierroslukumittarin neulan liikkeestä. Suosittelen tätä vaihteistoa jos olet automaatin hankintaa harkitsemassa.
HALMEENMÄKI JUHANI
18.03.2011 19:09
DSG on kuin kaksi robottivaihteistoa vierekkäin, jolla eliminoidaan robotin heikkous eli nykäykset. Se ei siis ole perinteinen automaatti, ja esim kytkimen luistattamisella on pidemmän päälle samat seuraukset kuin manuaalivaihteiston kanssakin. Kytkimen luistatus tapahtuu kahdella tapaa: pidetään vasenta jalkaa jarrulla ja oikeaa kaasulla esim vaunun paikoituksessa, tai hiivitään ihan pintakaasulla. Syy DSGeen käyttöön on polttoaineen kulutus ja sitä kautta se kuuluisa CO2. DSG-tyyppinen mutta oman merkkisensä vaihteisto on nykyisin myös monessa Fordissa, Volvossa, Chryslerissä jne.
YLILEHTO MARTTI
19.03.2011 06:28
Kiitos paljon hyvistä vastauksista,nyt olen paljon viisaampi.
FREDRIKSSON REIJO
22.03.2011 13:31
DSG-vaihteistossa, ainakin volsun mallissa oli aikoinaan ongelmia ns. "1" -kanssa, samoin Dodge Jorneyssä.