Auton vaihto

LINDQVIST KIRSTI 14.03.2011 08:42

Nyt ollaan reissattu 4 kesää alkovi Dethlesillä ja mieli tekisi maate alkovista normisänkyyn eli harkinnassa on vaihto puoli-integroituun.Auto tulisi mahdollisesti myös ympärivuotiseen työmatka-ajoon.Antakaapa kokemusta omaavat vinkkejä mihin pitää minun kiinnittävän huomiota ,kun tietty etsinnässä olisi mahd.vähän dieseliä hörppäävä auto ainakin tuota työmatkaa ajettaessa.Eli miten vaikuttaa moottorin koko,erilaiset kirjaimet koon perässä,auton paino jne....

VÄLIAHDE JUSSI 14.03.2011 12:10

Toivoa sopii ,että lukisipa P.Virtanen tämänkin kohdan: Olisi mahd.vähän dieseliä hörppäävä Kankaiden hinta on hänellä hanskassa, koeajosta en niinkään ole varma sekä varaosien hinnat hän tietää ja kertookin niistä jutuissaan, en usko ,että hinnatkaan pitää paikkansa. Kirjaimista mitä enempi ,sitä usiampi ja kalliimpi vika.Jokaisella valmistajalla on tyylinsä merkitä autot esim GL= Galvanoidut listat. GLS= Galvanoidut listat sivulla.

VALTONEN MARTTI 14.03.2011 13:30

Jussilla on ainakin kirjainyhdistelmät hanskassa. Minä taas ihmettelin Laika Kreos`in testistä että miten tuonpainoinen laatikko kulkee vain 10,8 litraa sadalla. En epäile testaajan laskutaitoa vaikka koematka oli kyllä lyhyt, vaan sitä, mikä ihmeen tekniikka sen mahdollistaa. Näistä nyt ei kysyjälle ole vastausta sori vähän vaan sivuaa aloitusta.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 14.03.2011 17:38

Paljon puhutaan/uskotaan puoli-integroidun kuluttavan huomattavasti vähemmän kuin alkovimallin.

Vaihdoimme -89 TD 2,5 alkovi Dethleffs:in Hymerin puoli-integroituun vm. 2006 2,3 JTD koneella. Enpä ole havainnut oleellista eroa kulutuksessa. Molempien kulutus on kahta puolen 10 litraa. Oleellisin ero on sisätiloissa, Hymerissä on hyvät säilytystilat moneen muuhun puoli-integroituun verrattua, mutta muuten sisätilat ovat kuin linnunpöntössä. Auto on rehellinen kahden hengen auto ja se riittää meille. Edellisessä sopi istumaan iltaa jopa 9 henkilöä, nyt jopa neljä.

HALTTUNEN TEUVO 14.03.2011 20:01

Kustannukset näköjään kiinnostaa, silloin päästöverokin http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?E26555M=69&x26555=75202563

Polttoainetta eri autoyksilöt kuluttavat n. 5% enemmän tai vähemmän valmistusepätarkkuuksien vuoksi. Tehokkaammasta moottorista tulee revittyä enemmän puhtia ulos ja siten kulutus kasvaa. Maltillisesti ajaen ei paljon kulutuseroa, mutta pienempi kuin 2,3- litrainen on liian pieni.

Vuoteen korkeus vaikuttaa tavaratilan kokoon. Kaikkiin tiloihin nähden Puoli-indegtoitu on pitempi kuin alkoviauto.

Peltikoppaisessa olisi lumen ja veden suhteen paremmassa turvassa ja CoC- tokarissakin taitaisi löytyä CO2- arvo.

VÄLIAHDE JUSSI 15.03.2011 11:32

Hämäläinen on koeajanut tai ajanut autoja ,kun on tullut samaan tulokseen kuin minäkin, puoli-integroitu kuluttaa pikkuisen enempi kuin alkovi malli. Samalla vaatimuksella,erillinen makuutila,oleskelutila samaan aikaan, auton pitäisi myös olla näppärä kaupunkiliikenteessä käsitellä.Sehän ei "linja-autolla" onnistukaan,ei hän se mahdu henkilöautolle varattuun ruutuun. Ja jos se on etuveto, niveliä menee niin että, paukkuu. Lainaus: "Kustannukset näköjään kiinnostaa, silloin päästöverokin " Kuule ei P.Virtasta kiinnosta pätkääkään nää meitin kustannukset.

PULKKI MARTTI 15.03.2011 18:56

Poijjaat on oikeassa. Melko vähän on vaikutusta moottorin koolla. Edellisistä näkemyksistä poiketen minun mielestäni , esim fiatilla 3l kuluttaa samanpainoisella korilla vähemmän verrattuna 2.3l. Suurempaa huomiota kiinnittäisin muihin asioihin. -Säilytystilat ja niiden käytännöllisyys.

ajettavan työmatkan pituus. Talvella iso tila lämpiää hitaasti jollei ohjaamon ja asunto-osan väliä saa suljettua verholla. -auton talvivarusteet. Että löytyy vebastoa tai eberiä
HALTTUNEN TEUVO 15.03.2011 19:11

"P.Virtasta kiinnosta pätkääkään nää meitin kustannukset."

Tulee kuitenkin protestivaalit.

Polttoaineenkulutuksesta kokemus: Ajettiin etelänmatkaa perätysten, kummallakin 2,8 Fiat ja toisella alkovi. Alkovi kulutti litran enemmän, mutta oli kyllä muutaman vuoden vanhempi auto.

VÄLIAHDE JUSSI 15.03.2011 20:10

Menikö matka muuten hyvin?

SIIRILÄ KARI 17.03.2011 16:10

Kyllä se on poijaat niin, että vauhti ,vastatuuli ja kaasujalka vaikuttavat kulutukseen eniten.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 17.03.2011 20:44

Se kaasujalan vaikutus on totuus. -89 mallin alkovi 2,5 TD Ducatolla maksimikulutus oli 14l/100km, ajo oli Tukholmasta Helsingborgiin kovaan vastatuuleen 7hlö lastilla ja kahdeksan hengen laskettelukamat kyydissä. Vauhtina pidettiin lain sallima 110km/h. Autossa oli tuon matkan vakionopeussäädin: kaasupedaali lattiaa vasten.

SILJAMÄKI ANTTI 18.03.2011 18:41

Martti Valtoselle ja muillekin tiedoksk, että Caravan-lehden 2/2011 åaikan koeajon kulutuslukema on otettu auton ajotietokoneesta, joka nollattiin ennen koeajoon lähtöä. Matkaan sisältyi melko paljon moottoritieosuutta.

Oman autoni (2,3 JTD, puoli-integroitu) kulutus pyörii sekalaisessa ajossa samoissa luvuissa. Välillä yli 11 ja välillä sen alle, kun ajan tienopeusten mukaan.

PULKKI MARTTI 19.03.2011 10:12

Mulla pitkänajan keskiarvo jää alle 10l enkä ole koskaan ollut niitä tientukkoja. On siis vaikutusta korin muodoilla vaikka luulis ettei vaikuta mitään.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.