LED valot Ducatoon-05 "day running lights"

RASIMUS PASI 27.02.2011 08:47

Mistä saa "day running lights" sumuvalojen paikalle ja pystyykö käytämääm auton omia johtoja ja jos niin onko mahtolista liattaa alkupereinen katkaisia?LED

TERVO MARTTI 27.02.2011 09:33

Nettiosa.com löytyy päivävalot hintaan 89,90 tulee kaikki vermeet mukana, sopivat sumuvalojen paikalle. Kytketään suoraan akkuun ja yksijohto lähivaloon, toimii automaattisesti kun auto käynnistyy syttyy päivävalot ja sammuu kun kytkee lähivalot. On hyväksytty malli.

HAAPANEN TIMO 27.02.2011 10:11

Jos kytkee sen yhden johdon lähivaloon palavat päivävalot myös parkkien ollessa päällä jos auto käy, ja parkit palavat turhaan normaaliajossa.

Parkin johtoon kytkettäessä on autossa oikeat parkit toiminnassa kaikissa olosuhteissa eivätkä muut valot ole turhaa päällä.

@timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 27.02.2011 11:13

Vastasin tuolla jäsen osiolla

HALMEENMÄKI JUHANI 27.02.2011 14:34

Kannattaa lukea uusin Caravan-lehti. Myös lehdessä 1/2010 oli huomiovalosta asiaa, löytyy arkiston puolelta.

HAAPANEN TIMO 27.02.2011 16:12

Oli juttu juu. Mistähän kaupasta jutuntekijä oli hintoja kysellyt, näkyi lehdessä olevan 130 -300 valojen hinta. @timppa

HALMEENMÄKI JUHANI 27.02.2011 18:57

Niin no jos kyselee maahantuojilta suositushintoja niin voi tuommoisia saadakin, käytännön myyntihinnathan on autotarvike- ja varaosa-alalla usein jopa vain puolet noista sv-hinnoista. Ja kyllä Hellan merkkikohtaiset maksaa ihan törkeän paljon, valitettavasti.

HUHTINEN VESA 28.02.2011 11:48

Tampereelta valoja saa täältä: http://www.polarautovaruste.com/shop/product_catalog.php?c=211

Jos kytkee valojen virran oton suoraan akkuun (syttyy kun latausjännite nousee noin 13,6V ) syttyy myös kun verkkolaturi (240V) lataa kaikkia akkuja.. Omaani kytkin parkkivaloista syttymään ja kytkin väliin saa pois kun joutuu jättään auton pelkille parkeille.. ja sammutus johto lähivaloon.... Valokytkin parkki asennossa syttyy automaattisesti aina kun käy kone -04Dukato

HAAPANEN TIMO 28.02.2011 15:18

Ei se noin saa olla. Jos pykälät sanovat että valojen pitää syttyä kun moottori käynnistetään peli on selvä, ei saa olla mahdollisuutta käyttää autoa muuta kuin päivävaloilla, parkeilla, ajovaloilla, tai parkkien ja päivävalojen yhdistelmällä.

Katkaisijaa ei voi olla, on aivan sama ajetaanko vahingossa ilman päivävalojen päälle kykemistä vaiko unohdetaan kääntää ajovalot päälle. Lainlaatijoiden tarkoitus on saada kytketyksi autoihin jonkinlaiset valot päiväsaikaan.

@timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 02.03.2011 09:55

Ryhdyin Timpan kirjoituksen innoittamana selvittelemään mikä on oikein totuus tuossa kytkinasiassa.

Soitin ensi katsastuskonttorille. Sieltä en saanut oikein vakuuttavaa tietoa, antoivat kylläkin luvan kytkimen asennukselle, kun suoranaista kieltoakaan vastaaja ei löytänyt.

Uutena asiana katsastajille oli ilmoitettu valojen asennuspaikkaan tullut muutos, nyt ei enää tarvitse valoja sijoittaa korkeintaan 400mm etäisyydelle auton sivusta. Uuden säännön mukaan riittää kun valaisimen minimi etäisyys on 600mm. Korkeussääntö on entinen.

Jatkoin asian selvittämistä ja otin yhteyttä Trafiin josta tulikin täsmällinen vastaus:

"Hei.

Huomiovaloja koskevat tekniset vaatimukset ovat muuttuneet tiheään viime vuosien aikana. Kuten muidenkin ajoneuvon komponenttien ja järjestelmien, myös huomiovalojärjestelmän tulee olla auton käyttöönottoajankohtana tai sen jälkeen voimassa olleiden vaatimusten mukainen. Riippuu siis auton iästä, miten järjestelmä tulee toteuttaa.

R048 r5 on annettu 22.5.2008. Tässä e-säännön versiossa edellytettiin olevan mahdollista ilman työkaluja aktivoida ja deaktivoida toiminto, joka automaattisesti sytyttää huomiovalot palamaan auton käynnistyttyä. 14.6.2010 annettu R048 r6 ei salli em. ominaisuutta, mutta sen sijaan sallii huomiovalojen olevan sammuksissa moottorin käynnistymisen jälkeen, jos automaattivaihteisen auton vaihteen valitsin on P-asennossa.

Tämän lisäksi asiasta on säädetty myös direktiiveissä, joten kun vaatimuksia ruvetaan tarkastelemaan, tulee olla selvillä ajoneuvon ensimmäinen käyttöönottopäivämäärä.

Tuomas Peltokangas tarkastusinsinööri Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi"

Vastauksen mukaan -05 Ducatossa on mahdollisuus käyttää kytkintä jolla valot voi sammuttaa myös auton käydessä (R048 r5, annettu 22.5.2008) tai tehdä suorakytkentä (R048 r6, annettu 14.6.2010).

14.6.2010 jälkeen käyttöön otetuissa autoissa ei enää saa olla välikytkintä, ainoastaan automaattivaihteisissa valon ei tarvitse palaa P-asennossa.

Eli tämäkin paljon puhuttanut asia selvisi, siihen saakka kunnes laaditaan uusi direktiivi :=).

KOSKINEN JANI 02.03.2011 10:42

Päiväajovalot saa standardin mukaan olla sammuksissa kun käsijarru on kytkettynä päälle: http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/r48r6e.pdf ja sieltä kohta 6.19.7.1.

HAAPANEN TIMO 02.03.2011 16:16

Hyvä,Markku! Faktaa kehissä. Ja hyvä direktiivinvääntäjät, maalaisjärki voitti.

Kuinka lienee parkkien kanssa, saavatkohan huomiovalot palaa aina parkkien kanssa (auton käydessä). Mun maalaisjärkeni sanoo ettei, sellaisia tilanteita on jolloin auton moottorin täytyy käydä, eikä saa olla häikäiseviä valoja päällä. Yksi tulee heti mieleen, saaristolautoille ajaessa tai ainakin odottaessa. Minuutinkin sallittu tyhjäkäyntiaika on liikaa lossimiehelle ja jos jonossa olevat autot käyvät vuorotellen ei lossikuski näe mitään. Itse ajan parkeilla myös isoihin laivoihin, muuten heti rampilla onnistuu huomio- tai ajovaloilla häikäisemään ruumamiehet.

@timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 02.03.2011 17:41

Trafin tiedotteen (7.10.2010) mukaan SAA parkit palaa myös huomiovalojen kanssa http://www.ake.fi/AKE/Ajankohtaista/Vuoden+2010+tiedotteet/Uusiin+ajoneuvoihin+tulossa+enemm%C3%A4n+valaisimia.htm

14.6.2010 jälkeen käyttöön otettuihin autoihin täytyy tehdä valojen katkaisu releellä joka saa ohjauksensa käsijarrun merkkivalon kytkimeltä, jos haluaa käyttää moottoria täysin pimeänä.

Lossille ajettaessa on parempi käyttää puolikkaita huomiovalojen sijaan, ne häikäisevät vähemmän,mikäli kytkennässä palavat parkit huomiovalojen kanssa.

Uusilla autoilla, joissa on tehtaalla laitetut huomiovalot, lossille ajaessa voi kytkeä parkit, jolloin huomiovalot sammuu.

HAAPANEN TIMO 02.03.2011 17:51

Niin saa palaa huomiovalojen kanssa mutta voiko olla niin ettei saa pelkkiä parkkeja päälle auton käydessä, vanhoissakaan autoissa. Jos tämä on sallittu mennään taas mun maalaisjärkeäni vastaan.

@timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 02.03.2011 18:02

R048 r5 on annettu 22.5.2008. Tässä e-säännön versiossa edellytettiin olevan mahdollista ilman työkaluja aktivoida ja deaktivoida toiminto, joka automaattisesti sytyttää huomiovalot palamaan auton käynnistyttyä.

Eli vanhoissa autoissa voi parkit olla yksinään päällä moottorin käydessä.

Uusissa autoissa ei huomiovalot voi olla sammuksissa jos kone käy ja auto liikkuu. P-asento automaatissa tai Käsijarru päällä voi kone käydä ilman huomiovaloja.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 02.03.2011 18:04

Niin tietysti, jos ajovalot palaa niin silloin eivät huomiovalot pala.

HAAPANEN TIMO 02.03.2011 18:08

No kun minä tarkoitan oikeita parkkeja, on aivan hölmöä elleivät huomiovalot sammu automaattisesti silloin kun parkit kytketään päälle, ilman manuaalista deaktivointia:)) @timppa

HALMEENMÄKI JUHANI 02.03.2011 20:59

Periaatteessa diodeilla saa kyllä tehtyä kytkennän jossa parkkien päälle kytkeminen sammuttaa huomiovalot, jos huomiovalot taasen kytkevät myös parkit päälle. Mutta jos huomiovalot on kytketty niin, ettei niiden kanssa pala parkit, niin silloinhan mitään ongelmaakaan ei ole.

SUOMI SEPPO 02.03.2011 22:06

Eiköhän se ole yks hailee mitä siellä palaa ne kaksi minuuttia sellaisella kelillä kun lossi liikkuu. @seppo

HÄMÄLÄINEN MARKKU 03.03.2011 10:15

On väännetty paljon siitä pitääkö/saako parkit palaa huomiovalojen kanssa. Molemmilla mielipiteillä on puolustajansa.

Ottamatta kantaa puoleen tai toiseen aion tehdä kytkennän jossa kumpikin vaihtoehto toimii (laillinen tapa vm -06 autossa).

Kuitenkin jos arvioidaan valojen merkitystä edessä/takana on etuvalot huomattavasti tärkeämmässä roolissa.

Liikuttaessa autojen ja teiden sallimissa maksiminopeuksissa on kohtaavien autojen keskinäinen nopeuseromaksimi 200 km/h kun taas takaa tulevan auton nopeusero saavutettavaan autoon on 20 km/h.

Eli viidessä sekunnissa kohtaavien autojen välimatka voi lyhentyä 278 m kun taas viidessä sekunnissa saavuttaa 20km/h nopeuserolla 28 m. Näin ollen aika tehdä havaintoja on saavutettaessa kymenkertainen.

Tuo viisi sekuntia on sellainen aika jossa ihminen ehtii tehdä jo jotain päätelmiäkin.

SAARNIO MAURI 03.03.2011 20:27

Voi se nopeusero olla huomattavasti suurempikin. Jos on pysähtyneenä tielle, esim jonkun liikenne-esteen vuoksi.

AHOLA JARI 03.03.2011 22:34

Väittäisin, että takavaloasiassa kyse on pelkästä suom. tottumuksesta;

Lyhyellä etäisyydellä autojen puhtaat takavalot erottuvat päiväsaikaan - 100m päästä alkaa olla tulkinta vaikeaa onko valot päällä vai ei,vaikka kuinka tihrustelisi.. Huomioarvoa turvallisuuden kannalta niillä ei ole. Jos olisi, niin esim vilkun ja jarruvalon erottuminen olisi huonompaa takavalot pääällä..

Hyvä esimerkki subjektiivisesta asian kokemisesta on viim. Caravan -lehdessä kirjoitus DRL:stä, jossa kuva "pimeästä" m-auton perästä. Jos ei autoa kuvassa erota, minusta on kyllä vika katsojassa.. Kannattaa vaikka matkailla Euroopassa, niin näkee miten homma toimii ilman takavaloja, Ei pidä unohtaa niitä tilanteia, joissa taka/ajovaloja kuitenkin tulee käyttää myös päivällä.

Parkkien päiväpoltto aika monessa uudessa autossa saa sisä/mittari/näyttöjen taustavaloaistuksen himmenemään pimeäkäyttöön, jolloin niiden luettavuus päivällä kärsii. Tietty lisänä niiden ja erinäisen katkaisijoiden tausta/havaintovalojen polttimot ikääntyvä ennenaikojaan. Lampunvaihto niissä voi tarkoittaa koko laitteen vaihtoa.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 04.03.2011 10:56

"Jos on pysähtyneenä tielle, esim jonkun liikenne-esteen vuoksi."

Silloin kannattaa jonon viimeisen pitää hätävilkut päällä, ovat paljon tehokkaammat kuin takaparkit.

HAAPANEN TIMO 04.03.2011 15:42

Siinä samassa kuvassa oli hauska teksti" Valoton perä ei tuo ainakaan isossa autossa juuri minkäänlaista säästöä"
Eikös isossa autossa voi olla enemmän säästettäviä polttimoita (kylkivaloja) kuin pienessä, virran säästöä voi olla enemmän tai ainakin sama kuin pienessä.

Meikäläisellä, kun en pimeässä ajele - valokeilassa kiitävä musta asfaltti on aivan samanlaista ympäri euroopan- säästyy varmaan 99% polttimoiden palamisaikaa.

@timppa

HALMEENMÄKI JUHANI 04.03.2011 17:24

Ahola toi esille hyvän pointin. Useassa autossa parkit (tai ajovalot päivällä) tosiaan tekee kojelaudan erilaisten laitteiden valaistuksesta aivan liian heikon. Puhumattakaan siitä, mitä maksaa uusia kassillinen kytkimiä kun polttimot on pimeinä 200tkm päästä...

HÄMÄLÄINEN MARKKU 27.04.2011 13:31

No niin nyt ne on asennettu aiemmin tekemieni ohjeiden mukaisesti.

Saas nähdä alkaako valojen vilkuttelu: sammuta mäntti sumuvalot, kun asensin valot sumuvalojen paikoille.

Entinen työkaveri tosin kertoi ettei kukaan enää välitä sumuvalojen polttamisesta, luulevat varmaan niitä huomiovaloiksi.

AHOLA JARI 27.04.2011 18:37

En ole havainnut kenenkään vastaantulijan vilkuttelevan valoja kun Led DRL:t laitoin viikko takaperin Saabin sumarireikiin..

Toisin oli vuonna 2007 kun halogeni (6W) DRL:t m-auton sumarireikiin laitoin.

HAAPANEN TIMO 27.04.2011 20:24

Viime kesänä 12 maan kierroksella ainoat vilkuttelijat olivat rundin viimeisessä maassa, Eestissä. Toissa kesänä vielä oli huomauttelijoita. Markulle ne tulevat silti merkkejä näyttämään kun katkaisijasta on unohtunut kääntää virta päälle, eikä enää ole Ducaton automaattiasentokaan päälle kierrettynä:-)).

@timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 28.04.2011 16:23

Timpalle: ei sitä katkaisijaa tarvitse kääntää päälle kun se on kokoajan päällä asennossa. :-D Pois se kytketään vain jos tarvitsee käyttää autoa paikallaan, kun en viitsinyt virittää katkaisua käsijarrusta. Lisäksi näen kytkimen merkkivalosta, että huomiovalot ovat päällä.

KÄNSÄLÄ JUHA 25.05.2011 11:25

Lueskelin noita ohjeita kytkennöistä :

eikö olisi selvin jos kytkee virran niihin virtalukon kautta , välille rele , joka avaa kun saa herätevirran joko parkeilta tai ajovaloilta ?

Lienee ks. tällaiset ? http://www.youtube.com/watch?v=VpUG0yV8qqg

Mitä lienee virkaa boxin vilkutoiminnalla , jos kyseessä ei ole hälytys- tai tiekone ?

HÄMÄLÄINEN MARKKU 25.05.2011 13:07

Se minun ohje tuolla jäsenkeskusteluosiolla https://karavaanarit-fi.directo.fi/jasensivut/jasenpalvelut/jasenkeskustelu/?x26564=77743818 on juuri tuon idean mukainen, siinä hyödynnetään olemassa olevaa sumuvalorelettä joka saa maadoituksen ajovalojen kautta. Rele päästää kun ajovalot syttyvät (releen molemmissa päissä on 12V). Johdotuksessa hyödynnetään olemassa olevaa sumuvalojohdotusta.

Tuota youtubessa olevaa vilkuttelua en ymmärrä. Jos DRL valo asennetaan lähelle suuntavaloa tulee sen sammua kun vilkku syttyy, eli toimia samassa tahdissa.

Testaamani ohjausboksi räpsytteli valoja tietyllä jännitealueella, joka on pikemminkin virhe kuin haluttu ominaisuus.

HAAPANEN TIMO 25.05.2011 18:14

Unohtakaa nyt hyvänen aika ne releet näistä ledihommista. Eikö niitä valoja mitenkään voisi asentaa asennusohjeiden mukaan. Relettä ei kertakaikkiaan tarvita, työkin moninkertaistuu, ja vikamahdollisuudet-

Juhankin auton konehuoneessa on jokin johto (mulla oli jopa liitin) johon virta tulee silloin kun avaimesta on käännetty, ota sellaisesta, aläkkä ole kiinnostunut mistä se tulee, oli johto mikä tahansa se kestää sen kuusi Wattia. Sulake on asennussarjassa.

Ja parkin plussaan se miinus niin sulla on oikeatkin parkit autossasi.

@timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 25.05.2011 19:09

Minun Ducatossa (2002 -2006) ainakin pääsi helpommalla käyttämällä olemassa olevaa sumuvalorelettä. Ellei halua katkaisijaa väliin riittää yksi johto sulakelokeron yläpuolella ja konehuoneessa voi kytkeä valot valmiisiin johtoihin.

2002 -2006 Ducato on siitä hyvä, että siinä palavat puolikkaat ja pitkät kokoajan joten jos käyttää Timpan ajatusta kannattaa huomiovalojen miinus kytkeä puolikkaiden plussaan, jolloin voi valita käyttääkö parkkeja huomiovalojen kanssa vai ei.

Itse en viitsi lisätä virtalukolle edes 10W lisäkuormaa.

KUNNAALA KARI 02.06.2011 08:26

Noita Nettiosan pyöreitä olen ajatellut siihen sumuvalojen paikalle. Kertokaapa vielä siitä, oletteko poranneet auki tuon sumuvalopaikan puskurissa, vai tuleeko se vain sen eteen? (se olisi ruma) Miten valaisin on kiinnitetty? Pitääkö puskuri irrottaa asennusta varten? Tulisiko hyvä, jos vain Sikaflexillä vuoraisi lampun siihen reikään?

Käyttäjän lisäys viestiin 2.6.2011 klo 08:29:30 Puhutaan edelleen Ducato 2002-06 keulasta

HÄMÄLÄINEN MARKKU 02.06.2011 12:17

Minä porasin auki valojen paikan 70mm aukkoporalla. Sikaflexin lisäksi laitoin lisätueksi kondensaattoin kiinnityspannan popniiteillä esim: https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=67-670-32&toc=19316&name=.br/.____________elektrolyyttikondensaattorin_kiinnityspanta.br/.____________75_mm.br/.

En ottanut puskuria pois, poistin asennuksen ajaksi vain ajovalot. Tietysti paremmin asennuksen saa tehtyä irtopuskuriin, mutta kyllä se onnistui paikoillaankin olevaan.

Käyttäjän lisäys viestiin 3.6.2011 klo 09:30:42 Kuva valojen sijainnista. Ympäristö on hieman sottainen kiillotusaineen jäljiltä jolla poistin ylimääräiset sikafleksin jäänteet, kun en ole pessyt autoa asennuksen jälkeen.

KAAKKOLAHTI TOIVO 02.06.2011 18:43

Vähän outoa kun tuli vastaan eräänä yönä vastaan auto niin pitkät kyllä vaihtui ,mut muut valot jäi palaan. Päivävalot,huononsäänvalot ja puolivalot. parkit ei näkynyt .Oliskohan vähän kytkennöissä vikaa????????

HÄMÄLÄINEN MARKKU 03.06.2011 09:32

Niitä löytyy autosähköasentajia ja "autosähköasentajia".

KUNNAALA KARI 04.06.2011 18:40

Hyvä, kiitos! Tässähän tuli hyvä asennusohje. Jotenkin noin ajattelinkin. Ennen Sikafleksin laittoa taidan suojata paikkoja vähän maalarinteipillä, niin saa siistit massasaumat.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 04.06.2011 20:08

Joko katsoit tuolta Jäsenkeskustelun puolelta kytkentäohjeen: https://karavaanarit-fi.directo.fi/jasensivut/jasenpalvelut/jasenkeskustelu/?E26564M=15&x26564=77645621

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.