Väylä Webastot/Eeberit

LAUKKANEN MAURI 25.02.2011 18:43

Tuli pantua kädet paskaan; Ostin WW T5 Transportterin ,pari vuotta vanhan ja oli kallis.

Auto on kuin uusi;pakasta vedetty,mutta on suuri vika;se WEBASTO se on ns,väyläohjattu laite,eli se auton kompuuteri ohjailee sen käyntiä ja pysäytystä.

Siis miksi se kompuuteri on tyhmenpi kuin ihminen?. No se käynnistää aina sen laitteen kun jäähdytysveden lämpö on alle +5astetta. Mutta eikö sen pitäisi ollakkiin niin?.

No ei,kun minä ajan lyhyitä keikkoja koko päivän niin se Weba sammuu ja käynistyy ehkä sata kertaa päivän kuluessa. Ja sekös syö miestä,ei kun webastoa.

Ne ei kestä kuin sen jonkun vuoden ,kun takuu loppuu,niin sinne korjaamolle ja 1000€ lasku;uusia osia ja paljon työtä asentajalta.

Jos minä olisin se käynnistäjä ,siis webaston niin se kävis koko ajan ja aina vaan tarvitaessa;olisin viisampi kuin tietokone!!!. Se Eeberi toimii aivan samalla tavalla!. tuumasi WW T5 mies m laukkanen

Käyttäjän lisäys viestiin 29.11.2011 klo 07:48:27 Taas asiaan ,kun on ajankohtainen;kuka tietää väylästä?????

Ei webastossa ,kun se on väylässä ole iloa,kuin korjaamon miehille,häirössä ja savutaa,siis nokinen ja karstoittunut,sen pätkäkäynnin johdosta,mutta Laakoselle aika varattu ja käyty pankinjohtalle sanomassa että iso lasku odotetavissa!.

Siis Webasto rahastus väline korjaajille vai????

Käyttäjän lisäys viestiin 29.11.2011 klo 15:41:24 Siis todennäköisesti se on nokeentunut ja ei ole kuulema muuta kuin vaihtaa se palopesä kokonaisuudessaan,maksaa noin 250€,netistä sais 189€,mutta on jonkinlainen takuu työ Laakoselle.

Kun saan sen uuden osan takuuseen,niin vaihdan itse sen älylevyn(piirilevyn)joka on se normaali,ei väylä ohjattu ja maailama pelastuu!!;ei savuja ei hampaitten kiristelyä eikä kylmää autoa!.

HJELM ARTO-VEIKKO 25.02.2011 20:03

Minulla on vanhassa ducatossa maalaisjärjellä ohjattu webasto,en tiedä toimiiko se oikein mutta kukava se on. Äkillisen sairaskohtauksen takia ducato on hoidossa ja lainaksi sain uudemman vivaron "mukava työtöveri" mutta lämmitin saa ohjeet keskieuroopasta, aamulla viileä ja päivällä puhaltelee miehekkään lämpimästi. t jelmi

AIRIKKA ISMO 25.02.2011 21:51

Mitäs jos siihen webastoon laittais c-kitin ???? Eli sittenhän sitä vois ohjata kellon kautta? eiköhän sen saa väyläohjattuun malliinkin?

Seuraava askelhan on toinen kortti webastoon....

LAUKKANEN MAURI 26.02.2011 08:33

Siinä on jo se kello,mutta saatapi olla että se ohjainkortti vaihtuu ja väylä häviää;siis siitä tulee minun webasto,jota minä käynnistän kun haluan. Muuten se uusi ohjainkortti mksaa noin 300€,ei ole pieni raha ja ehkä täytyy vähän muutaa niitä kytkentöjäki ja vetää uusia johtoja,mutta mitäs sitä ei tekisi jotta saa jonkun asia mieleisekseen.

MÄKINEN KIRSI 26.02.2011 15:00

Paljon halvempi tapa on varmaan ottaa tarvittaessa webaston sulake pois tai laittaa erillinen kytkin sulakkeen kanssa sarjaan niin eipä webasto enää käynnisty turhaan.

LAUKKANEN MAURI 26.02.2011 15:57

Hyvä ehdotus,mutta ei se kytkin sitä webaston ohjausta muuta,se on siitä huolimatta sen väylän takana.

Kuten kirjoitin kyllä minä olen viisaampi kuin se auton tietokone ja tiedän paremmin sen lämmitys tarpeen ja ajat.

TAKALA REIJO 26.02.2011 16:06

Kuinka käy, jos irroittaa eberiin menevän johtosarjan liittimen ja tuo eberin puoleiseen osaan vain maadoituksen, virran ja ohjausvirran katkaisimen kautta.Toimiiko eberi silloin vain katkaisimesta ohjaten? Onko jotain haittavaikutuksia ? Silloin voi vanhan kelloohjauksen ottaa tarvittaess< uudelleen käyttöön kytkemälla alkuperäisen liittimen.

LAUKKANEN MAURI 26.02.2011 16:46

Kyllä näistä väyläohjatuista ja väylästä on paljon kirjoituksia eri automerkkien saiteilla ja ns,asiantuntija piireissä.

Kylä se väylä on väylä;siis minunkin Webastonkello ei käynnistä laitetta kuin 30min. ajaksi,vaikka näppäilen se 60min.siihen kelloon.

Siis se väylä on se MASTER ja KELLO on orja. Sen verran on tullut opiskeltua tuota väylää että sen huijaamin ei taida onnistua, esim, sen ohitus muuten kuin se weban/eeberin emolevyn vaihto siihen tavalliseen.

Toisaalto kyllä se toimii siinä väylässäkin ja jos ottaa pois sulakkeen niin se menee häiriöön kun se väylä komentaa sitä ja kun se ei käynnisty,niin se väylän häiriö pitää kuittautaa siellä merkkikorjaamolla jos ei ole omaa väylänlukulaitetta.

LAUKKANEN MAURI 26.02.2011 16:48

Tuolta löytyy Weban/Eeberin kytkentäkaavioita ja ohjeita;

http://www.vw-bus-t4.de/index.php?sid=4

MÄKINEN KIRSI 27.02.2011 19:10

No joo joo, onhan se edelleen sen väylän ohjaama. Ja onhan se ohjaus tyhmempi kun kuski kun ei sieltä kuskin pääkopasta lähde johtoja sinne väylään ni ei se pysty aavistaan sitä että kuinka pitkälle tässä nyt ollaan lähdössä. Se webaston toiminta on automatisoitu sitä varten ettei siitä tarttisi itte huolehtia vaan lämpötilan laskiessa se käynnistyisi itsestään. Ongelman aiheuttaakin juuri mainitsemasi "pätkäajo" jolloin laite käynnistyy ja sammuu jatkuvasti ja tästä johtuen laite karstoittuu voimakkaasti. Kyseisiin autoihin jotka ovat "pätkäajossa" on ko. ongelman korjaamiseksi asennettu juuri kuvailemani kaltainen lisäkatkaisin josta laitteen voi kytkeä pois toiminnasta "pätkäajon" ajaksi. Sitten kun taas tulee vähän pisempi keikka niin katkaisiasta vaan laite päälle. Laitteen käynnistyminen tietenkin edellyttää tällöinkin että lämpötila on niin alhainen että ko. laitetta tarvitaan. Väyläohjatun webaston toimintaa ei mitenkään muuten itse pysty rajoittamaan ilman lisähäiriöitä. Ja tuleehan siitä väylän ohjainlaitteelle silloinkin satunnainen vika ( ei yhteyttä webaston ohjainlaitteelle). Kyseinen vika ei kuitenkaan vaikuta minkään järjestelmän toimintaan eikä lukitse webastoa. Voithan tietysti vaihtaa webaston aivot ei väylämallisiksi joka aiheuttaa väylään saman vikakoodin mutta voit halutessasi käynnistää webastosi vaikka +40 lämpötilassa.

LAUKKANEN MAURI 27.02.2011 20:36

Tuli vielä mieleen kun asesensin Webaston omaan 08 mallin Hymeriin,niin onneksi se webasto ei ollut väyläohjattu. Muuten olisi tullut ongelmia kun käyttää sitä webastoa ns,varalämmittimenä.

Olin yhden yön sen pelkän webaston varassa;minulla on oma kytkin jolla saan sen päälle ja joka ohittaa sen ohjauskellon. Mutta väylä ohjatuissa se ei onnistu,kun se kello komentaa väylää ja väylä webastoa ja kompuuteri rajoittaa sen käyntiajan.

YLILEHTO MARTTI 28.02.2011 11:55

Kirjoitin webastot /Eeberit oman kommentin kuinka on hyvin pelannut . mutta kun olin lopettamassa meni taas poikki kuin aikaisemmassakin. Nyt siellä näkyy vain nimi ei kirjoitusta.En tästä lähtien kirjoita mitään ei niitä kehtaa kirjoittaa moneen kertaan kun, luin oman kirjoituksen jotta lähetän niin silloin poistu eikä löydy mistään.

HELENIUS TIMO 28.02.2011 12:18

Tervehdys Olipa aikoinaan volkkari 1,9diesel jossa vakiona webasto ,kyselin vw autosta madollisuutta pelkkään kellokäyttöön koska ajot lyhyitä. Sanoivat sen olevan helppo juttu,irroitetaan lämpötila-anturin johto jolloin webasto ei tiedä että on vilu eikä käynnisty kun kello tai käsiohjauksella. Anturi sijatsee jossain etupuskurin tietämillä. Kysyin samaa myös eberi huollosta olivat vw kanssa samaa mieltä. Ei tullut kuitenkaan kokeiltua koska tourani meni vaihtoon. Muutenkin sanoivat huollossa että jälkiasennetut lämpärit toimintavarmempia?

kesää odotellen kääkkä

LAUKKANEN MAURI 28.02.2011 18:19

Kiitos vinkistä;saatapi toimia noinkin,jos auton kompuuteri ei laita sitä webaa häitiötilaan.

MÄKINEN KIRSI 28.02.2011 18:48

Etupuskurin takana on kyllä se ulkolämpötila-anturi mistä webastokin sen lämpötilatiedon saa. MUTTA väylän tehtävänähän on jakaa tietoa auton eri laitteilta toisille ja niihin tietoihin kuuluu myös ulkolämpötila jota ei käytä yksistään webasto vaan myös esim. mittaristo, ilmastointi, moottorin ohjainlaite yms. ELI ulkolämpötila-anturin liittimen irroittamalla kaikki nämä järjestelmät siirtyvät ns. varatoiminnolle. Kyseinen homma onnistui kyllä T4 mallisessa transportterissa missä ei vielä ollut väylää, vaan kaikille järjestelmille oli oma lämpöanturi.ETTÄ NÄIN !

BLOMQVIST TAPANI 01.03.2011 18:21

Terve, itsellä VW Touareg, webasto vakiona kellolla ja kaukosäätimellä. Polttoaineenkulutus juuri tuon automatiikan johdosta n. 30% talvella suurempi kuin kesällä.

Siksi näillä kylmillä ilmoilla sammutan webaston kaukosäätimellä vähän ajoon lähdön jälkeen. En usko, että automatiikka käynnistää sitä uudelleen ennen seuraavaa virran katkaisua?

Eli eikö noita kaukosäätimiä voi jälkeen päinkin hankkia?

Tapsa Ps. Muuten kyllä oiva peli näillä pakkasilla

MÄKINEN KIRSI 01.03.2011 20:50

Tuskimpa tuo polttoaineen kulutuksen nousu johtuu webaston toiminnasta koska tuonkokoinen webasto kuluttaa n. 0,8 litraa tunnissa jos käy koko ajan täydellä teholla. Myöskään laitteen sammuttaminen kaukosäätimestä tai kellolaitteesta ei estä sen käynnistymistä väylän ohjaamana.

BLOMQVIST TAPANI 01.03.2011 22:28

Tekniikan Maailman talviautotestin(2011) ohessa oli todettu polttoainekäyttöisen, automaattitoimintaisen lisälämmittimen nostavan kaupunkiajossa kulutusta keskimäärin 25 -40%. Ja mitä olen itse todennut, sammutettuani härvelin kaukosäätimellä ja käymällä ihan kurkistanmassa sen jälkeen auton alle, en ole enää laitteen pakokaasuja havainnut. Tapsa

AHJOS TIMO 01.03.2011 22:57

Minulla ei liene mitään väyläohjattua laitetta vaan tavallinen jälkiasennettu Webasto, joka on varustettu kello- ja termostaattiohjauksella. Termostaattiohjaus käynnistää Webaston aina moottorin käydessä kun ilman lämpötila on alle tietyn lämpötilan (muistaakseni +5 astetta) ja moottorin lämpötila on alle tietyn rajan - oliskohan rajana ollut 70 astetta? Lisäksi on neuvottu, että Webaston pitäisi nokeentumisen estämiseksi aina käydä vähintään 10 minuuttia.

Ongelma on siis täsmälleen sama kuin Mauri Laukkasella, vaikka laitteiston tekninen rakenne saattaa olla erilainen. Autollani ajetaan käytännössä lähinnä lyhyttä kaupunkiajoa eli kodista kauppaan ja kaupasta toiseen. Kun Webastoa asennettiin, ehdotin asentajalle pääkatkaisijan asentamista, mutta hän ei halunnut sellaista asentaa. Hänen mielestään oli olennaista, että termostaatti huolehtii aina moottorin oikeasta käyntilämpötilasta.

Nokeentumisen välttämiseksi laitan Webaston usein kellosta päälle silloin kun se muuten sammuisi lyhyen pysähdyksen ajaksi. Esim. jos kaksi kauppaa on vain 5 minuutin ajomatkan päässä toisistaan ja saavun ensimmäiseen lämpimällä moottorilla eikä ensimmäisessä kaupassa olla kovin pitkään, laitan Webaston kellosta päälle ensimmäiseen kauppaan saavuttaessa. Silloin se on ollut toiseen kauppaan saavuttaessa päällä yli 10 minuuttia ja sen voi silloin antaa huoletta sammua, jos seuraava matkaosuus on yli 10 minuutin pituinen.

VALLI AULIS 02.03.2011 08:17

Joo molemmat niin webasto/kuin eberikin toimivat kunhan muistaa talvella talvilaatua tankissa ja että pakoputki ei esim sohjosta tms pääse tukkeutumaan ja jäädy tukkoon esim suola sohjo voi sen tehdä,kelejä kun on talvella kaiken laisia ja loska lentää ja tukkii kaiken joka tietenkin jäätyy kovaksi auton jäähyessä.sitten muistaa sen että lämmitin käy aina lämpimäksi reilusti niin ei tule karstaa joka sen sitten saattaa toimimattomaksi .ja kesälläkin olisi hyvä esim kerran kuussa antaa sen lämmetä niin toimii sitten talvella moitteitta molemmista lämmitin merkeistä 15v omahohtainen käyttö kokemus suomen talvessa hyvä peli mielummin tietenkin kellolla asennettu malli ja kauko säädinkin on hyvä mukavuus lisä varuste.

LAUKKANEN MAURI 29.11.2011 07:55

Taas on aika savujen ja pätkä käyntien,siis paskan möivät.mutta on aika Laakosen viisaille Weba miehille ja saatu lupa pankinjohtajalta rahoitukseen,kun se lasku on saman kuin uusi weba!.

Paskan webasto mikä rahastus väline se onkaan!.

AHOLA JARI 29.11.2011 12:18

Juu, en minäkään ole täysin vakuuttunut väyläohjatun Eberi/Weban (OEM) mielekkyydestä. Kestää varmaan varmaan aikansa, ja sitten tulee hintoihinsa..

Oma Saabin TTiD (2011) Eberi käy aina kun ulkolämpötila alle +9C - ei ole merkitystä onko moottori lämmin ja auton sisälämppäri/puhallin poissa päältä. Riittää kun laittaa virrat päälle ilmestyy mittaristoon valo. Pahimmillaan kerkeä juuri vain kastelemaan palopesän. Sammutuksessa ei (tässä) Eberissä ole Weballe tyypillistä loppupolttoprosessia ja tuuletusta, vaan sammuu 2-5 sek. sisällä kun avaimet taskussa..

Ajotietokoneen kautta saa ajastukset ja parkkilämmitykset, mutta ei saa sammutettua ajonaikaista lämmitystä - p**seestä systeemi..

Ei auta kuin etsiä kotikonstit "insinööriohjaukselle" ennen kuin on myöhäistä ;)

HJELM ARTO-VEIKKO 29.11.2011 13:52

Webaston temppuiluun auttoi Uudenmaan auton tekemä kuumaksi käyttö. Ilmeisesti ohittivat jotain ja käyttivät laitteen normaalia kuumemmaksi. Tämä oli selläinen ystävän apu. Toisen kerran c5 ovenlasin nostoautomatiikka nosti lasin ylös ja samantien alas,sentin pätkissä sai nostettua lasin kiinni. Veholla sähkömies kokeili kaikki normaalit korjaukset ilman tulosta niin hän otti lasin nosto moottorin irti ja laittoi sen pakastimeen 10 minuutiksi. Oli kielletty korjaus mutta auttoi. Sekin oli ystävän apu.

t Jelmi

LAUKKANEN MAURI 29.11.2011 15:33

Voi hyvä Syvi;pitäkö autonkorjaalla olla pakastinkin työkaluissa?;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;Veholla sähkömies kokeili kaikki normaalit korjaukset ilman tulosta niin hän otti lasin nosto moottorin irti ja laittoi sen pakastimeen 10 minuutiksi, kyllä alkaa mennä hilseen yli nuo korjaus tavat.

EVP; autosähkö asentaja m laukkanen

HAIKONEN ESA 29.11.2011 17:19

Hieman on olevinaan vikkaa tuossa ei väyläohjatussa Webastossa. Ei lähtenyt tulille ekalla yrityksellä. Kolmas tai neljäs kerta vasta laittoi laitteen toimimaan. Sain vinkin, jonka tänään tein.Johtonippu joka tulee auton pohjaa pitkin Webastolle, sieltä ruskea 2,5 mm (-) johdin pikaliittimen jälkeen, siihen tehdään haaroitus joka kiinni auton runkoon. Lisämaadoitus, jos on huono kontakti jossain. Tämä kannattaa kuulemma tehdä ensin. Jos ei auta, niin sitten laitetta purkamaan.

LAUKKANEN MAURI 29.11.2011 20:02

Tuossa totuus; Useimmat T5 tehdasasennetut Webastot (sekä Standheizung että Zuheizung?) käynnistyy automaattisesti moottorin käydessä, mikäli ulkoilma on riittävän kylmää, ja moottori ei ole vielä lämmennyt. Lyhyellä ajolla tästä seuraa, että Webasto ei ehdi lämmetä koskaan kunnolla, jolloin se karstaantuu tällaisella käytöllä. Useimmiten tämä näkyy vikakoodina 01412 - Glow-Plug with Flame Monitoring, ja laite menee lukkoon, 02251 - Heater unit locked.

Palopesää voi yrittää puhdistella, mutta (kuulemma) yleensä auttaa vain tulpan vaihto. Tulppan vaihdon yhteydessä on suositeltavaa vaihtaa koko palopesä.

Paras ennaltaehkäisy on käyttää Webasto kuumaksi, siis pitää päällä aina minimissään puolituntia. Lämmitintä on hyvä käyttää muutamia kertoja myös kesäaikaan.

Miksi näin??????????????????

HAIKONEN ESA 29.11.2011 20:17

Jo alkoi itsellä toimimaan ensimmäisellä painalluksella tuo Webasto. Kolmasti kokeiltu tänään lisämaadoitusen laittamisen jälkeen.

HELLSTRÖM TESMA 29.11.2011 23:15

Ja alkutalvella Diesel-100 on ehdottomasti lorautettava tankkiin. Muuten tulee vaikeuksia, koska putkitiehyet ovat tavattoman pieniä. Pienen pienikin vesimäärä estää laitteen toiminnan. Kokemusta on.

LAUKKANEN MAURI 02.12.2011 17:27

Webaston ongelma? Niinpä niin Autotalo Laakosen lasku 188.62€ -vika diaknoosi testi=17.62 -palokammion tulppa ir=53.30 -palopesä=114.0 --tiivistesarja=3,70

Siis tuossa se savuvutuksen hinta,mutta työt hyvitetiin takuuna,kun reklamoin asiasta jo keväällä,kun kulkimen ostin,siitä kiitos ja hatun nosto myyjälle joka vielä puolenvuoden jälkeen korvasi vian,vaikka osan siitä.

Sii taas oli kysymys käytetyn auton viasta,eli kun ostat sellaisen viatkin kuuluvat hintaan,eli se on käytetty auto.

Mutta se weban väylän muutos Laakosella,tavalliseksi ohjaukseksi kellola maksaa noin 600€,eli melkein uuden weban hinta!,ota tai jätä,minä jätän ja tilaan uuden tai sen piirilevyn Saksasta !.

NISSINEN KAUKO 02.12.2011 18:26

Minulla weba toiminut 9v. ei mitään korjauksia tai huoltoja hyvä vanhanaikainen sydeemi.

Tollaset väyläohjaukset niistä pitää päästä eroon ne on ihan hanurista.

LAUKKANEN MAURI 02.12.2011 18:32

Niin kaikki on kiinni käytöstä,kun siirtää autoa 5km,niin se tietokone käynisttää weban ja se hörisee vielä kun samutan mootorin,siis se oin minun työtä siirtyä paikasta paikkaan ja se syö webaa.

HIRVONEN JOUNI 05.12.2011 00:18

Samaa vikaa korjattiin, siis savutus jalukkiutuminen, Touranissa 160tkm ajan, ensin takuuseen ja sitten mun piikkiin. Tourania keston kolme vuotta ja vaihdoin Mercedekseen eikä tartte webastoa ellei halua lämmittää autoa ennen liikkeelle lähtöä.

Samanaikainen asuntoautossa Webasto on pelannut ilman väyläohjausta moitteetta voudesta 2003. Ajettu 130 tkm

VW ei osaa tehdä sitä ohjausta oikein.

NIEMELÄ PASI 05.12.2011 07:39

VW-keskustelupalstalla näyttää olevan samainen keskustelu menossa.

http://www.ffp.fi/bb/viewforum.php?f=5

LAUKKANEN MAURI 16.12.2011 16:00

Nyt minusta tulee webaston isäntä; Saksasta tuli paketti,siinä on uusi webasto ilman väylä ohjausta ja sitten olen tyytyväinen ja joku saa havalla VW T5 transporterin väyläohjatun weaston,se on uudella palopesällä(höyrystimellä) ja muutenkin testattu ja syynätty läpi,kuin uusi mutta väylälaite.

Jos kiinostaa niin ilmaiseksi en anna mutta halvalla!.

LAUKKANEN MAURI 17.12.2011 09:33

Tuossa webaston matka Saksata Suomeen,jos joku tilaa sieltä tavaraa,niin esimerkki.

Päivämäärä Aika Lähetyksen historia 12.15.2011 19:30:38 Show on lajiteltu / SAT - 0200000919 /Sain wepaston klo;13,30 kotiovelle.

13/12/2011 22:44:45 Show on lajiteltu / DPD Saksa

13/12/2011 15:51:03 Lähetys on saapunut Hermes toimistossa DPD Saksa.

12.12.2011 06:24:28 Show on lajiteltu Hermes Keski hub.

10.12.2011 11:37:23 Show oli piristyi Hermes paketti Shop ja lajitellaan kuljetettavaksi.

10.12.2011 11:31:34 Lähetys saatiin Hermes Parcel Shop.

12.09.2011 12:11:24 Broadcast tiedot lähetetään Hermes Logistics Group.

.

Ylös ..

NIEMELÄ PASI 17.12.2011 17:48

Saako tiedustella mistä tilasit? Suunitelmissa asennuttaa Golf:iin.

LAUKKANEN MAURI 17.12.2011 18:00

ebay,de siellä on tavaraa ja kun kirjautuu payPaliin:maksut ,niin homma toimii.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.