Italialainen hellekesä kuljin!
JOKINEN REINO
19.02.2011 19:43
Ajatuksena oli välillä kurvailla tuolla"VIAT AUTOLLA", hieman kyllä olin huolestunut ,että käynnistyykö, kun näillä etelän peleillä se tekee heikkoa heti, kun aurinko menee pilveen.No ei tietty ollut starttiakussa podiva ja semppivä.Siispä käväisin noutamassa uuden akkumalaattorin ,että johan alat P......leen magaronivatkain tulla toisiin aatoksiin käynnistyksen suhteen.Oli meininki käynnistää tuo murikka kaapeleilla, ja vaihtaa tuo uusi akku sitten kun on nuo letkut ja kaapelit hieman letkeämmässä olotilassa.Mutta haaveilla saa toki, niin minäkin tein.Eihän se ruoja suostunut edes yhtä startin kierrosta pyörähtämään, vaan häipyi siinä rytäkässä kaikki virrat, ei liiku mittarit ei näy kojetaulussa ainoatakaan valonpilkahdusta, eikä tule virtalukollekkaan virtaa. saas nähdä mistä kärvähti vai oliko pelkkä sulake? Olis pitänyt malttaa odottaa ,ainakin Juhannukseen.Ja olis pitänyt ajatella ensteks, ennen kun ostin "VIATTIA"
POHJANTÄHTI JORMA
19.02.2011 21:22
Do niin, Fiat on perhana vie petojen sukua ja käynnistyy aivan varmasti. Melkein aina se vika on ihan siinnä lähettyvillä, siis sen ohjauspyörän ja selkänojan välissä.
Itelläni on samanmerkkinen kuljin (niinkuin meistä useimmilla) no paitsi tietty noi Hymeristit tahtroo erottua joukosta:)) eivät sulata ,että heilläkin on ihka oikea Fiat.
JOKINEN REINO
20.02.2011 08:23
Minkähän ikäistä mahtaa olla italiassa nuo kulkuneuvojen suunnittelijat,autoiksi ei näitä rakkineita uskalla yleisellä paikalla mainita.VIAT.on aivan kuin leikkiikäisten leekopalikoista kokoama härveli, kaikki "kapulat" on ladottu peltikuorien sisään tavalla ,että varmasti ovat kaikki toistensa tiellä ,esteenä huoltoa ja korjauksia ajatellen, jota niissä riittää.Voiko akku olla enää v.........maisemmassa paikassa? Varmaan ajatuksena on ollut että kun akku sökähtää, romuuttamon ukko hinaa raadon pois .Tai jos haluaa vaihtaa akun, on toki rälläkkä keksitty, millä voi kätevästi leikellä lisätilaa ,akun ulos saamiseksi.
TERVO JARI
20.02.2011 08:51
Onko tullut kurkistettua muunmerkkisten autojen konepeltien alle ? Ahtaat tilat ne on kaikissa, jollei oteta -60 luvun vermeitä huomioon . . .
Ehkä olis aihetta panna jäitä hattuun ja aloittaa eriasenteella projekti alusta ?
Toinen vaihtoehto on että soitat hinurin joka vie auton korjaamolle jossa se huolletaan kuntoon, vika tuskin iso on, maadoituskaapeli irti tai sulake palanut tai akku jo valmiiksi tyhjä.
Ja tietenki voit kokeilla Mersua, uusi Sprintteri on ollut jo kaksipäivää korjaamolla eikä vieläkään kunnossa vaikka osat oli hyllyssä, pitää vaan purkaa puoliautoa jotta joku pakokaasuläppä saataisiin vaihdetuksi, revi siitä huumorii . . .
Sama se merkillä, murheensa kullakin . . . Nyt vaan sattuu että miltei kaikki matkailuautot on tehty Fiiun alustalle, joten nyt pääosin puhutaan Viiun murheista . . .
http://www.mersuforum.net/forum/
http://www.ultimatevw.com/etusivu/
http://www.ocf.fi/forum/
http://www.fordclub.fi/foorumi/
http://foorumi.saabclub.fi/
http://peugeot-foorumi.com/
http://ftcf.org/smf/
http://citroen-foorumi.com/
Kolmesta viimeisimmästä löydät Viiuun liittyvää, tuurilla, samansukuisia kun ovat jonninaikaa olleet. . .
PÄIVINEN UNTO
20.02.2011 09:20
Kaikissa autoissa on vikansa,mutta huoltoa vaatii jokainen auto. Minun käsitykseni Fiatista on melko hyvä, aina on toiminut kun olen tarvinnut.
Jos laitteita ei huolleta esim. akkua ei talvisaikaan ladata niin kyllä siitä virta katoaa vaikka ei oletetusti olisi käytettykään.Nyky vehkeet kuluttaa akkua seisoessaankin.Electroniikka on arkaa kosteudelle ne pyrkii hapettumaan ilman kosteden vaihteluista.
VALKAMA MARKKU
20.02.2011 11:35
Noissa fiiuissa on, ainakin -90 luvun alun härpäkkeissä, sellainen hauska ongelma että maajohdon liitos moottoriin (siinä starttimoottorin lähettyvillä) hapettuu ja ryhtyy temppuilemaan jolloin käy niin että joskus toimii ja joskus taas ei. Nyt jos sitten väkisin (turhalla) lisävirralla yrittelee, hermostuu maajohdon koriliitos (mukavasti akun takana) ja ottaa ja ylikuumenee, jolloin häviää kaikki virrat.
Tutkaileppa sieltä.
M Arkku
JOKINEN REINO
20.02.2011 13:37
Sain revittyä sen vanhan akun ulos ,ja uuden tungin tilalle, mutta ei minkäänlaista eloa .Kokeilin kaapelilla lisämaadoitusta runkoon, ja moottoriin ei vaikutusta.Tarkastin kaikki sulakkeet mitä löysin ,ei löytynyt ainuttakaan palanutta.Ainoastaan webastolle tulee virta, kun se ottaa sen suoraan akulta.Kyseessä on -03. 2.8.jtd.
HAAPANEN TIMO
20.02.2011 15:51
Kaapeli ei yhdistä startin puoleisesta päästä.
@timppa
VALLIUS MARTTI
20.02.2011 16:09
Kyllä se on tämmöisissä tapauksissa vikkaa kuskissa ei huoltoja pidä jätää talven kylmimäkksi ajaksi sen voi tehdä aijemmin niin pelitää sitten talvis aikaan moitetomasti.Tänä talvena olen kyllä joutunut hinailemaan kaiken merkisiä autoja mutta kumma kyllä yhtään Ducatoa ei ole tarvinut autaa,itseläni Fiat kokemusta jo parisen kymmentä vuotta ei minkään laista häiriö ei talvella eikä kesällä ajatelkaa mitä lystääte.
JOKINEN REINO
20.02.2011 19:46
Kuskinpa vika hyvinkin ! Kyllä mielestäni huollon jälkeen pitäis muutama sata kilometriä päästä ajelemaan murheitta ,mutta ei näytä onnistuvan "VIAT"illa. Huollossa ole sen paskan käyttänyt säännöllisesti, mutta kun näillä on se valmistusmaarasite, niin ei siinä säännöllinen huoltokaan auta. Turha näitä on kehuskella ,paras vaan kun pysyy sakki totuudessa, ja myöntää suoraan että ongelmia näissä on enemmän kui laki sallii. Tietysti "VIAT".kin voi toimia ok, jos se pidetään talvet lämpimässä tallissa, ja ajellaan kesähelteillä pari kolmetuhatta kilometriä.Tämän rasittavan reissun jälkeen viedään "VIAT" huoltoon, ja taas talliin lämpimään.
KERTTULA PEKKA
20.02.2011 20:14
Vaihda se fiat sellaisen autoon joka toimii talvellakin, niin loppuu valitus. Kerro se merkki sitten meillekin, joilla fiat toimii.
JOKINIEMI PETRI
20.02.2011 20:25
Kerro se sitten meillekin joilla viiu toimii. Ei sellasia kuskeja olekkaan joilla viiu toimis. On kahdenlaisia viiun omistajia, niitä jotka kertoo rehdisti kuinka paska auto viiu on ja niitä jotka tietävät sen mutta eivät kehtaa taikka halua tunnustaa totuutta.
JOKINEN REINO
20.02.2011 20:35
Vaihtaa on tarkoitus ,jos saan tuon joidenkin "EPÄJUMALANKUVAN" jälleen kehräämään.Kyllä niillä "VIAT" toimii jotka joka kesä vaihtaa uuteen, tietysti ajot jää vähille ,kun on jatkuva takuukorjauskierre! Mutta suomalainen mieshän ei valita, vaan puree hammasta ja kiroilee, mutta ei ääneen!
KERTTULA PEKKA
20.02.2011 21:38
Joko olet päättänyt mihin talviautomerkkiin vaihdat fiiattisi. Vaihtoehtoja ei ole kovin monta, hyvän ja lämpimän korin valmistajankin varmaan tiedät.
KAUPPI ERKKI
21.02.2011 16:54
Siinä akun plus napaan tulevassa kengässä on sulakkeita se iso sulake on juuri siinä akun ja startille menevän kaapelin välissä luultavasti se on mennyt rikki se on siinä kasimillisten pulttien alla yhdistä se väli niin eiköhän Viat korjaannu.
Ylläpitolatureita on hyvä käyttää koska auton elektroniikka pokseissa on kondensaattoreita ym virtaa kuluttavia laitteita mm airbäk kondersaattorit kuluttavat virtaa tämän voi jokainen kokeilla jos ottaa maadoitus kengän irti niin se kipunoi huomattavasti vaikka mitään maa vuotoa ei ole sillä juuri nämä kondersaattorit ottavat hetkellisesti paljon virtaa mikä kyllä laskee nopeasti kun seuraa kulutusta mittarilla mutta akku tyhjenee suht koht nopeasti.
JOKINEN REINO
21.02.2011 18:42
Juuri näin,sieltä vika löytyi. Soitin aamulla ensin erääseen huoltokorjaamoon ,jossa olen huollattanut kulkineitani. Siellä peloteltiin moottorin ohjaus boxien ehkä kärähtäneen, ja hinta per.boxi n.1000.e, ja kuinka monta palanut tietää vasta kun tutkii.Mainitsi että voi olla päävirtasulakekin, mutta ei tiedä ilman tutkimatta.Kysyin missä sulake mahtaa konehuoneessa olla, sanoi ei muista!!!!!!? pitää hinata auto sinne ja tutkia.Soitin tutulle autosähkärille, se neuvoi tutkimaan tämän levyn sulakkeet, ja lupasi tulla itse jos en vikaa löydä.Vika löytyi helposti, kun tiesin mistä etsiä. Olen kauhian hämmästynyt, miten voi olla tällä noin kolmekymppisellä huoltomiehellä noin huono muisti??? ,vaikka näitä samoja rakkineita päivästä toiseen rassaa.Tämä tuttu huoltomies kun on reilusti vanhempaa ikäluokkaa, mutta muisti sillä näytti olevan huomattavasti paremmassa hapessa.
JOKINIEMI PETRI
21.02.2011 19:46
Kerro nyt ihmeessä liike jossa noin huono muistisia huoltomiehiä on.
AHONEN AULIS
21.02.2011 19:53
Ei ne välttämättä kerro kaikille noin tärkeitä asioita/neuvoja,jää kalliit korjaus/tuumaus tuntihinnat saamati jos kaikki korjaavat itse ilmaiseksi saatujen ohjeiden mukaan.Terv:AA.
VALKAMA MARKKU
21.02.2011 20:50
"On kahdenlaisia viiun omistajia, niitä jotka kertoo rehdisti kuinka paska auto viiu on ja niitä jotka tietävät sen mutta eivät kehtaa taikka halua tunnustaa totuutta. "
On se vaan pirun hyvä että sun ei oo pakko ajaa fiiulla!
Mutta asiaan. Aina käytettyjen kanssa vehdatessa hommaan tarvitaan tietty asenne ja ote. Jos sitä ei ole niin mersukin on täys paska.
Ei auto ole kuin harava jonka voi heittää liiterin nurkalle ja parin vuoden päästa ottaa sen tositoimiin.
Minulla fiiut toimi lähes aina nikottelemati ja kertaakaan eivät jättäneet tielle. Jos milloin kävivät nikottelemaan lopetin moiset kiukuttelut melko nopeasti.
Enimmät kiukuttelut estin jo ennakolta sillä että joskus jopa huolsin niitä.
M Arkku
LAUKKANEN MAURI
21.02.2011 21:01
Olipa minulla tuttu mies maalla,jolla oli hyvä autokorjaamo,siis oli;
Hän muutti kaupungista ja rakensi ison hallin jossa hitsaili ja korjaili maajussien koneita ja laiteitteita.
Mutta elämä on lydyt,totesi itse seppä;kun aikani opetin niitä korjaamaan ja
huoltamaan ne osas laittaa ja korjata koneensa itse,ei siinä seppää enää
tarvittu,ostivat halpahallista hitsauskoneen ja rälläkän sekä ison hylsysarjan
pitkällä vääntimellä.
Että näin on varmaan käynyt monelle hyvälle asentajalle;että ovet lukkoon ja
asiakkaat pihalle,kun sitä valohoitoa tehdään ja iso lasku sitten päälle!.
JOKINEN REINO
22.02.2011 12:11
Niin ja käväisin vielä kysymässä sieltä samaiselta korjaamolta sitä sulaketta, kun siinä on varaosapuoti samassa. Tiskin takana oli myös se sama huoltomies, joka ei muistanut missä sulakkeen paikka on, tunnisti kyllä heti mistä osasta oli kysymys. Vaikutti ukko jotenkin jurolta, murahti ei ole hyllyssä, mutta tilaamalla saadaan huomiseksi. Tilasin 2.kpl., mutta eri firmasta, en uskaltanut REIJON DIESELILTÄ tilata, kun pelotti niin vietävästi että jos ne eivä muista!
HAAPANEN TIMO
22.02.2011 18:07
Enpä nyt Fiattia kehumaan ala, mutta eikös sun käynyt niin että ite sen sulakkeen poltit kaapelikäynnistyksen yhteydessä räiskäisemällä maihin sen navan. Että siellä penkin ja ratin välissä... :))
@timppa
JOKINEN REINO
22.02.2011 19:10
Ei se kyllä niin mene kyllä "VIAT" kuljin on syyllinen, tai oikeastaan suunnittelijat /tekijät.Kyllä akun paikka pitää olla joka pirssissä sellaisessa paikassa, että akun voi vaihtaa kun on tarvis tosta noin vaan.Typerän suunnittelun vuoksi joutuu turvautumaan kepulikonsteihin, ja jälki on sen mukaista. En räiskinyt sitä napaa maihin, kyllä se sulake paloi startatessa jännitepiikin vuoksi.Enkä minä muuta mielipidettäni "VIAT"in suhteen, vaikka sain sen taas toimimaan. On paskamaisesti rakennettu kapistus ,vähän samaan hälläväliä tyyliin kuten nuo itäpuolen ihmeet.
PIETARILA ILKKA
19.03.2011 18:02
No olipas pitkät puheet moisesta asiasta!
PUTERO MERVI
03.04.2011 18:47
Ei me hymeristit olla sen polleampia kun muutkaan,vaikka mulla on -82 mallisessa KONE siis mersun 240 D !! Hyvää Kevättä tasapuolisesti kaikille!! t.Timppa
NOPANEN RISTO
03.04.2011 22:47
Kyllähän Fiiu on mielestäni huomattavasti mainettaan parempi kulkine.
Ensimmäinen oli -87 mallia, jolla ajoin kaikenlaisia ajoja n. 340 tuhatta km.
Normaalien huoltojen lisäksi autoon vaihdettiin rikkoutumisen takia startti,
moottorin takimmainen kiinnitystyyny ja syyläri jonka rikkoi edellä ajavasta autosta irronnut nasta, jonka seurauksena meni kansipahvi. Lisäksi katkesi
takaiskarin yläkiinnitys pultti. Etu tukivarret kerran vaihtoon.
Seuraava oli -92 mallia oleva integroitu matkailuauto maksi alustalla jonka mittariin tuli n. 220 tuhatta km. Normaalit huollot tehtiin ja ainoa jonka voi lukea
Fiiun viaksi oli takajousien väsyminen.Niin, vaihdettinhan se moottorin taka kiinnitys tyynykin sekä etu jouset. Päästiin aika vähällä. 2004 vaihdoin sen sitten niin ikään integroituun , -96 maksi alustaiseen matkailuautoon jolla oli ajettu silloin 64 tuhatta km.Nyt on mittarissa
160 tuhatta km. Normaalit huollot tehty. Etu tukivarret juuri vaihdettu, mutta toissa syksynä vaihdelaatikko vihoitteli, mutta ei aivan tyypillisesti. Akselista,
jossa 5-vaihteen synkropakka on kiinnitetynä, petti mutterin alla oleva kukitus
ja synkropakka pääsi liikkumaan n.10-15 mm.Synkropakka vaihtoon, koska siitä
kuluivat poorit. Tultiin kotiin Lapista n.1200 km. nelosella, irrallinen synkropakka
akselillaan heiluen. Onneksi akseli oli kovaa kamaa, eikä sitä tarvinnut vaihtaa.
Samalla sitten vaihdettiin 5-vaihde tiheämmälle välitykselle. Rattaiden kunnon takia ei vaihtoa olisi tarvinnut tehdä. Kuuluisan valojen korkeus-säädön korjasin
itse, n.tunti töitä ja rahallisia uhrauksia 5€ verran.
Normaaliin huoltoon katson kuuluva jakohihnan vaihdot, öljynvaihdot, suodattimet, jarrujen osat säätöineen, polttimot. Katsastukset aina kerralla läpi.
Uskokoon ken haluaa, mutta väitän, että entiset mallit kaikessa yksinkertasuudessaan olivat varmempia kulkineita kuin nykyiset "sähköihmeet".
Sitä en väitä, että vanhat mallit olisivat yhtä vähän saastuttavia kuin nykyiset.
Mutta hyvällä huollolla nokiarvo oli tämän vuoden katsastuksessa 0,48.
On tosi ikävää,että näitä "maanantai" autoja ilmestyy aina silloin tällöin.
Mutta olen edelleen sitä mieltä, että Fiat on mainettaan paljon parempi, ja että
monen käyttäjän on etsiä syytä auton huonoon kestävyyteen peilin edessä.
Jopa vaihteisto kestävyys saattaa johtua härkäpäisestä ajotavasta.
Teen yleensä itse normaliin huoltoon kuuluvat työt, jakohihnan vaihdot ja venttiilien säädöt teetän huoltoliikkeessä.
Makailuautostani vielä sen verran, että ensimmäinen oli kokonaispainoltaan
3500kg.,mikä ei varmaan riittänyt reissun lähdettäessä. Nykyinen on 3850kg.
painoinen, joka saattaa olla siinä rajoilla. Merkkiä en kerro, tuttavat kyllä tietävät. Hyvää alkavaa kevättä kaikille! Älkää vetäkö hernettä nenään tästä
kirjoitelmasta!
JOKINEN REINO
04.04.2011 10:43
Yleensä autonvalmistajat ensin tekevät prototyypit, joita testaamalla karsivat mahdolliset viat, ja vasta sen jälkeen alkaa varsinaisten liikennekäyttöön tarkoitettujen kulkimien valmistus.Italiassa nämä protokyhäelmät laitetaan suoraan tuotantoon,hälläväliä tyyliin, ja artisti maksaa, "tää korutont' on kertomaa"!
VALLIUS MARTTI
04.04.2011 12:27
Kyllä Risto uskaltaa puhua juuri niin kuin asia on Fiat on kulkimista ykksi niistä parhaista.Minulla itselläni kokemusta Ducatosta useita kymmeniä vuosia jona aikana ei minkään laista ylimääräistä ongelmaa ole ollut nyt jo toinen näitä uuskopaisia 2.3 Multi jettejä tällä nykyisellä ajettu 75 tkm ja huoletomia kilometrejä.Täälä on vähän selaista joukko hysteriää Fiatin harmeista.Se on vähän samalla tavalla kun luulotautinen lukee lääkäri kirjaa niin tuntee itsensä kuoleman sairaaksi.Sama se on näillä saiteilla heikko hermoiset ja tietämätömät ihmiset kyselevät oletetuista ongelmista""MYÖS OIKEITA ONGELMIA"",vastauksia ja arvauksia tulee useita kymmeniä siloin auton omistaja on aivan ymmälään niistä tiaknosseista mitä on toverit tehneet.Joten täytyy muistaa että eihän lääkärikään voi potilasta näkemättä tarkaan sanoa mikä häntä vaivaa.Sama se pätee autoissa.Tietysti jokaine saa olla sitä mieltä mitä haluaa Fiatista-MB- Rllusta-Fordista.Tämä ei ole tarkoitettu(( Provokksi)) TV Kulkuri