Lunastusturva

KUUSENOKSA JORMA 19.02.2011 11:31

Herättäisin keskustelua vakuutuksista. Kysyisinkin kokemuksia kolaritilanteista? Onko joukossamme ketään jonka asuntoauto on mennyt lunastukseen ja autossa on ollut nk. lisälunastusturva? (Tämä korvaa vakuutustusyhtiöstä riippuen lunastushinnan lisäksi n. 25-30% ylimääräistä.) Kun kuitenkin vakuutustarkastajat ovat yhtiöiden omia niin on ilmennyt alakanttiin arvioituja autoja jolloin lisähyötykin on jäänyt alhaisemmaksi. Uudehkon auton kohdalla tuskin suurempia vaikeuksia tulee mutta entäpä hieman vanhempien kanssa? Lisälunastusturva maksaa kuitenkin vuositasolla aika paljon ja matkailuautoilu alkaa muutenkin olla mm. valtiovallan toimesta melko arvokasta touhua. Pohdinkin onko tästä lisäkustannuksesta hyötyä ja mikä on vakuutusyhtiöiden käytäntö varsinkin muutama vuotta vanhan auton kohdalla.

Toivon vastauksia kokemusta omaavilta asuntoautoilijoilta. Kiitos etukäteen.

ILTANEN KARI 19.02.2011 12:53

Olen nähnyt pari autoa pirkkalassa myynnnissä, jotka oli lunastettu. Se oli elokuun jälkeen. Eli sen myrskyn jäljiltä. .... En ole asiantuntija,- vaan katkera käyttäjä, joten asiani on myös yksipuolinen... Poika ajoi autollamme ojaan marraskuussa 2009, eikä auto ole vieläkäään kunnossa....... auto oli kaatunut sellaiseen vetoojaan, ettei sitä tieltä edes näkynyt, hinausauto sai auton sieltä ja vei korjaamoon, kaikki ok..... vakuutus on if yhtiössä, autossa on lunastusturva ok. Vakuutustarkastaja Peussa esittää että auto kannattaa antaa korjata liikkeeessä jonka pihalla auto nyt on, koska he haluavat aloittaa as auto korjaus toiminnan, tarvettahan sille on täällä Turun suunnassa....... asiakkaan mielipide...... Jos korjaamolla on hiljaista, halutaan työ sisälle, "hinnalla millä hyvänsä" ja yhtiölle annetaan arvio xx€ työ saadaan aloittaa ja koska se on aloitettu, ei sitä enää keskeytetä, vaikka löytyisi lisä vikoja ja lisä hintaa tulee, siten että lunari kynnys ylitettäisiin??? Asunto auto on vaikea tapaus kolarissa, koska peltiautossakin tapahtuu "palautumista" sellaista taitaa tapahtua aikapaljon tällaisessa alu-styrox-vaneri rakenteessa, vauriot vaan jäävät rakenteiden moni muotoisuudesta johtuen piiloon ja tulevat esiin vasta myöhemmin ajossa ja tärinässä.. Asiantuntija kolarikorjauksessa on työtä aloitettaessa se joka pystyy sellaiset vauriot arvaamaan tai jopa tietämään , koska mun tapauksessa sellaista ei ollut, eikä mua edes pyydetty katsomaan autoa kun sitä tarkastettiin... eivät siis voi syyttää minua??? korjaus aloitettiin tavallisessa peltiauto korjaamossa.. Autoon vaihdettiin kylkialumiini, se keskipala, auton seinä pullistui korjauksessa ulos päin jotain 1,5 cm ja oven alareunaan jäi lähes sentin rako, josta pöly tulee sisälle.... nyt ovi on taivutettu puolitoista senttiä kaarevaksi, muttei se vieläkään ole tiivis, lisäksi on tukirakenteita irti ym. Sanovat et auto on ennen kolaria jo ollut pullistunut, sellaista on vaikea todistaa puoleen tai toiseen, harva niitä seiniä mittaa, ehjästä autosta.. Uudehkoihin autoihin tehdään kosteusmittauksia, siinä yhteydessä voitas mitata seinän suoruudet, tai tehtaan mitoissa pysyminen, silloin olis asiakkaallakin jotain kättä pidempää, samoin autosta vois ottaa valokuvia siis tarkkoja, joita vois käyttää näyttönä, että olivat tiiviit, esim vessa saumat keväällä jne.... Olkaa tarkkana, ja jos vahinko käy tarkastus ainakin asiantuntevassa korjaamossa, ja mahdollisuuksien mukaan itse mukaan ja vaikka joku kaverikin, sitten voi korjausta harkita vaikka Auto 10, vaikka en sinne taida mitään enää viedä

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.