Lämpömittari moottoriin?

KNAAPI JUHA 17.02.2011 20:16

Jättävät mokomat autonvalmistajat jäähdytysveden lämpömittarin pois useista automalleista. Niin minunkin Sprintteristäni vm. 2008.

Voisko joku palstalla vieraileva autovaraosaliiketoimintaan perehtynyt ystävällinen henkilö ajatella puolestani, tietäisikö hän mahdollisesti ratkaisua ongelmaan. En haluaisi ajaa alilämpöisellä koneella ja mielelläni valvoisin, että lämpeneminen tapahtuu riittävän nopeasti. Veho ei minulle sellaista kyennut tai halunnut hankkia.

Liekö mitenkään yksinkertaista sellaista omatoimisestoi rakentaa. Niitähän on digitaalisia mittareita, jotka mittaavat tuonne sopiviin lämpötiloihin. Anturi ja sen sijoitus lienevät se ongelmallisempi osa. Nämä autovaraosina myytävät mittarianturit kuvastosta päätellen tulisi sijoittaa melko paksun letkun jonnekin väliin ja ymmärrettävästi ennen termostaattia.

Voisikohan sen johdon päässä olevan digitaalimittarin pienen anturinystyrän epoxoida jonnekin vesipumpun tms. kylkeen ja tuoda johto rintapellin läpi kojelaudalle.

Onko helppoa ratkaisua?

HAARAKANGAS ALLAN 17.02.2011 21:11

Konsuli Juha.

Laitoin veneessäni moottoritilaan tavallisen ja halvan lämpömittarin johdon päässä olevan anturiosan, joka on tarkoitettu esimerkiksi ulkotilaan. Tällä järjestelyllä näin aina mikä on konetilan ilman lämpötila. Mittaristosta näin kyllä moottorin veden lämpötilan.

Eli anturi antaa mitä sen kuuluu antaa ja voisin kuvitella sen toimivan vaikka teipattuna tai muuten kiinnitettynä sopivaan kohtaan. Esimerkiksi siihen "kuumaan" kumiletkuun ulkopuolelle. Letkun sisällä kiertävä vesi on luonnollisesti hieman kuumenpaa, mutta kun sen tietää niin......

Allu vaari

LAUKKANEN MAURI 17.02.2011 21:19

Minullakin oli sama ongelma,kun ostin WW Caddy pakun ,siinä ei ollut mittaria ratkaisin asia ostamalla Glas Ohlsonilta patterilla käyvän mittarin ja siinä oli erillinen anturi. Ongelma oli se kuinka saan sen sinne moottoriin oikeaan paikkaan, Ouman myy pinta-antureita ja otin siitä Oummanin anturista pois sen alkuperäisen elementin ja se Ohlsonin elementti tilalle. Asensin sen sitten mootorin kyljessä olevaaan putkeen joka oli mielstäni oikea paikka. Mittari toimi yhden talven ja se anturi särkyi,lopetin kokeilun siihen,kun ne lämmöt oli aina hyvät. Mutta ei Glas Ohlsonin mittarit paljoa maksa ,kun vaan saa sen anturin oikeaan paikkaan.

VALKAMA MARKKU 18.02.2011 09:07

Yksi helppo ratkaisu lämpöjen (ja kaikkien muidenkin moottorin toiminnan kannalta tärkeiden seikkojen) tutkailuun on hakea sieltä autotallin hyllyltä se OBD lukulaite ja seurata sillä mitä tietoja moottorinohjausyksikkö antureilta saa.

M Arkku

PAAVILAINEN JUSSI 18.02.2011 09:09

http://www.nettikama.fi/scan-tool-obd2-eobd-can-bus-lukulaite.html

PAAVILAINEN JUSSI 18.02.2011 09:36

tossa ylhäällä on vaan yksi esimerkki. noita laitteitahan on vaikka minkälaisia/hintaisia myynissä. ennen ostoa kannattaa tarkistaa, että laite varmasti tukee omaa autoa. OBD 2 autoissa toimii yleensä laite ku laite , vanhemmissa autoissa onkin sitten jo ongelmia.

VALKAMA MARKKU 18.02.2011 10:18

Sellainenkin vaihtoehto on että hankkii pelkän OBD-välojohdon( 15-34€) läppäriin ja käy imuroimassa ilmaisen ohjelmiston netistä. voi sitten siinä ajon aikana google mapin sijaista/rinnalla tarkkailla reaaliaikaista moottorinohjausdataa.

M Arkku

SOHLBERG JUHA 18.02.2011 10:23

Jos on Garminilta uudehko navi niin tuo on yksi vaihtoehto OBD-porttiin. https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=38354

PAAVILAINEN JUSSI 18.02.2011 10:50

ihan pätevältä vaikuttaa toi carminin versiokin...ei nyky autoihin kannata enää mitään erillisiä mittareita laittaa, kun kaikki tieto on luetavissa dataväylästä.

AHOLA JARI 18.02.2011 13:19

Tämä oli aika mielenkiintoinen "lisämittaristo";

http://www.nettikama.fi/elektroniikka/autotarvikkeet/obd-ii-lcd-ajotietokone.html#

KNAAPI JUHA 18.02.2011 13:55

Hyvin mielenkiintoisia vaihtoehtoja on tullut esiin. Viitsitkö Juhani esittää arviosi?

Mites on, tekevätkö sen minkä lupaavat? Edes tuossa lämpötila-asiassa.

Olisiko tuollaista parin - kolmenkymmenen euron vaihtoehtoa olemassa?

AHONEN AULIS 18.02.2011 15:10

Löysiköhän sprintterin koneesta anturin paikkaa(termarikotelon alapuolella) Biltemalta löytyy mittareita.Terv:AA. http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&SID=987396240122352123406

VALTONEN MARTTI 18.02.2011 15:26

Pienenä sivujuonena ihmettely, että miksihän se lämmönmittaus aina tapahtuu sen termostaatin läheisyydestä, vaikka moottorin kuumin paikka on kokonaan toisessa päässä, 4:s pytyn kohdalla. Sieltähän yleensä lämppärin vesiletkukin lähtee.

PAAVILAINEN JUSSI 18.02.2011 15:58

siinä haetaan tavallaan moottorin "keskiarvoista" lämpötilaa...esin sylinterin yläpäässä, jäähd.nesteen lämpötila on jo reilusti toisella sadalla..tämän takia jäähdytys järjestelmässä pidetään ylipaine esim. 0,7 bar. jolloin kiehumis piste nostetaan reilusti yli 100 asteen.

HAAPANEN TIMO 18.02.2011 16:37

Joissain autoissa lämpömittari ei ole oikeaa lämpöä mittaava, vaan mittari on tehty ajajan mielenrauhan säilyttämiseksi niin ettei näyttämä juurikaan muutu.

Esim. mun Transporterin mittari jömöttää tasan 90° kohdalla aina, vaikka seison kesähelteellä jonossa ja puhaltimet laulaa, ei liikahda piiruakaan. Semmonen mikään mittari ole, Ducatossa sentään vaeltaa selkeästi kuormituksen mukaan. @timppa

KNAAPI JUHA 18.02.2011 17:17

Biltemalta löytyy anturille sovitin 28 mm, 30mm, 32mm, 34mm, 36mm, 38mm, 40mm, ja 42mm letkuun ja luettelon mukaan tarkoitus olisi liittää se katkaistuun ylävesiletkuun. Noin se varmaan menee, kun haluaa seurata, ettei kone käy kuumana. Tarvis saada seuranta ennen termostaattia jotta mittaa niitä alilämpötilanteita.

PAAVILAINEN JUSSI 18.02.2011 17:23

toi on totta...yleensä, auton kojelaudassa oleva mittari, on lähinnä suuntaa antava...jos taas katsotaan esim. pc:llä moottorin ecun lähettämää tietoa, on lämpötilassa helposti n.10-15 jopa 20 asteen heittoja. riipuen ajotilanteesta ja termarin käytäytymisesta...nimimerkillä: useita autoja pc:llä mitanneena..

KOSKINEN OLLI 18.02.2011 21:19

"LAUKKANEN MAURI Minullakin oli sama ongelma,kun ostin WW Caddy pakun ,siinä ei ollut mittaria ratkaisin asia ostamalla Glas Ohlsonilta patterilla käyvän mittarin ja siinä oli erillinen anturi. Ongelma oli se kuinka saan sen sinne moottoriin oikeaan paikkaan,"

Hyvä paikka voisi olla jäähdyttimen ylävesiletku, aivan jäähdyttimen puoleinen letkunpää. Anturi nippusiteellä ylävesiletkuun kiinni ja lämpöeristeeksi solumuovia reilusti ympärille. Mittari osoittaa tällöin pienellä viiveellä ylävesiletkussa kulkevan veden lämpötilaa, eli osoittaa termostaatin avautumiskohdan. Ja sulkeutumiskohdan. Kesäkelillä kylmällä moottorilla lähtiessä mittarin näyttö nousee vasta 5km matkan jälkeen ja talvipakkasessa menee 15km, paitsi että maantienopeuden laskiessa alle 60km/h nopeuksiin termostaatti sulkeutuu ja ylävesiletkun vesi jäähtyy kylmäksi. .

KOSKINEN OLLI 18.02.2011 21:23

Edellä kirjoituksessa tarkoitan nykyaikaista DIESEL.autoa.

HALTTUNEN TEUVO 20.02.2011 12:41

Viat- autoon laitoin muutama vuosi sitten tarvikemittarin alkuperäistä poistamatta. Paisuntasäiliöön nestettä johtava putki oli osan matkaa metallia. Sen kupeeseen kiinnitin vesiputkiklemmarilla anturin. Lämpöeristys anturin ja koko putken ympärille. Mittari rupesi näyttämään tyydyttävästi asteita, vaikkakin pienellä viiveellä.

Alkuperäinenkin m. alkoi toimia, kun akkukaapeli oli uuden mittarin sähkökytkentöjen ajan irroitettuna. Ajotietokoneko tuli resetoitua? Sieltähän se orggismittati ohjautuu?

MIKKONEN MATTI 20.02.2011 13:28

Motonetissä on niitä letkuun laitettavia välikappaleita, johon voi sitten kiertää ihan tavallisen lämpömittarin anturin. Erikokoisiin letkuihin. (Muut tarvikkeet/mittarit ja anturit/veden lämpö)

Ajattelin laittaa Valmettiin, kun alkuperäinen mittari oli kapillaariputkella ja korjaamo sanoi, että oli heillä ennen vanhempi asentaja, joka osasi korjata sen kapillaariputkenkin, mutta vei taitonsa hautaan. Dieselissä luotettava lämpömittari on tarpeellinen. Varsinkin, jos käyttää kaihdinta.

HALMEENMÄKI JUHANI 20.02.2011 20:12

Olen jättänyt vastaamatta, koska vastaukseni on melko varmasti epätoivottu... Parisen kymmentä vuotta sitten autojen lämpömittarit alkoivat muuttua huijareiksi. Eli ne ei suinkaan näytä moottorin lämpötilaa, vaan moottorin ohjaukseen ohjelmoitua harhatietoa. Sellaista jonka autovalmistaja haluaa kuljettajan näkevän... Vaikka moottori olisi vasta vajaa 70° tai jo monen mielestä kuumat 100° niin silti viisari nököttää paikallaan siinä kultaisessa keskiasennossa. Eli kun iso osa mittareista näyttää kuitenkin vain jotain sinne päin, niin mitä eroa on sillä, onko autossa pelkkä varoitusvalo, vai arvausneula? Ennenvanhaan autoihin sai eri asteisia termostaatteja. Ja jollain kuumemmalla talvimallilla piti oikeasti vahtia mittaria kun kevät tuli. Vaan eipä saa enää, kun termarit on koteloituja erikoismalleja, jotka on tehty keskivertosäihin. Kylmyyttä ei tarvi nähdä, sen kyllä tunteekin. Ja kylmyydelle on vaikea tehdä mitään jos se on ominaisuus eikä vika. Kuumuusvaroitin olisi siis tärkeämpi, mutta sellainenhan autossa on jo, eli se varotusvalo. Ja ei se valo ole yhtään sen huonompi kuin tuollainen huijarimittari, joka ei siis sekään näytä oikein, todellisuudessa. Ilmastoinnin kanssa flektejäkin on kaksi, jotka toimivat eri lämpötiloilla, eli jäähdytys on paremmin hanskassa.

Tuollainen OBD-ajotietokone on laite, joka saa kuljettajan joko ylistressaantuneeksi kaikella infollaan, tai sitten ensimmäisten viikkojen jälkeen vekottimeen ei enää tule kuin satunnaisesti vilaistua. Kiva vehje, jonka antama ylenpalttinen tieto varmasti lisää tuskaa. Mutta jos haluaa olla ihan varma kaikesta niin ennemmin tuollainen kuin joku ranetus. Jos nyt joku pelkkä perinteinen mittari asennetaan, niin oikea paikka on kannessa kohdassa, jossa on ylävesiletkun lähtö, ja ennen mahdollista termostaattia. Jo siksikin, että siinä olevat asteet ovat samoja, joihin on totuttu. Anturin liittäminen vaan voi olla hyvinkin haastavaa, kun nykyautojen lämpöantureiden kierre tai kiinnitys ei enää ole yhtä standardia kuin ennen. Siis ennemmin jotain pintakiinnitteistä mallia, mutta sitten tulee ongelmaksi se, että tarvikeliikkeiden hyllyiltä löytyvät mallit eivät moisia ole. Ja jonkun yleismittarin ruuvaaminen kojelautaan ei sekään ole houkuttelevaa. Jää siis sittenkin parhaaksi vaihtoehdoksi se OBD-ajotietokone, etenkin kun ajattelee asennuksen vaivattomuutta.

KNAAPI JUHA 20.02.2011 23:33

Ryhdyin sitten tänään kokeilemaan. Teippasin ensin sellaisen Clas Ohlssonin mittarin anturin metalliputkeen, joka tuo kuumaa kiertovettä rintapellin läpi lämmityslaitteen kennostoon. Tulos ei ollut odotettua lajia. Se kierto lähtee ennen termostaattia ja alkaa näin ollen hitaasti heti lämmetä. Putki on pari metriä pitkä ja luovuttaa varmaan aika tavalla lämpöä pois ennen sisään tuloa. Mittari näytti moottorin lämmettyä 61 astetta. Kennostosta sisääntuleva lämmin ilma maksimiasetuksella oli kojetaulun säleiköstä mitaten 58 astetta.

Sitten vaihdoin anturin paikkaa ja teippasin sen solumuovin alle syylarin ylävesiletkun alkupäähän. Se taitaakin olla hyvä paikka, koska mittarista näkee nyt, koska termostaatti avautuu. Tieto on sinänsä mielenkiintoinen. Termostaatin auettua putken lämpö kiipesi vahän yli 60 asteeseen. Se tieto taitaa minulle riittää. Nyt voin seurailla termostaatin aukeamista eri ulkolämpötiloissa ja eri nokkapeitteillä. Laukkasen Maurin kuvaus tapahtumista toteutui aivan tarkkaan.

Näillä mennään nyt toistaiseksi.

KNAAPI JUHA 20.02.2011 23:36

Koskisen Ollihan sen paikan ja käyttäytymisen tuolla aikaisemmin kuvasi. Oikaistava on ja kiitokset annettava sille, jolle ne kuuluvat.

HALMEENMÄKI JUHANI 13.03.2011 17:30

Palataas vielä tähän asiaan.

Scan-Tool näyttää aika hankalalta kiinteään käyttöön, etenkin kun pistoke lähtee suoraan liittimestä ja on melkoisen ulostyöntyvä.

OBD-II on samaa vikaa, kiva lattakaapeli mutta tuokin tarvii tilaa liittimen kohdalle. Ei hyvä esim silloin kun liitin on jalkatilassa!

Ecoroute sekin pilattu hölmöllä liittimellä...

Eli varmistakaa se, että tuo liitin oikeesti mahtuu paikalleen häiritsemättä. Ja yksi varmistus auton liittimestä: eihän sen kannessa ole aktiivisia nastoja? Joissain OBD-liittimissä kannen aukaisu kun saa moottorin testaustilaan = siinä ei voi pitää ajossa kiinni tuollaisia mittareita! Ja sitten se protokolla, yhtä huonosti yhteensopivia kuin uudemmat tietokoneongelmat ja windowsit vaikka luvattaisiinkin toiminta...

PUTERO MERVI 04.04.2011 03:53

Mulla on ikivanha HYMER MB 240 D koneella(vm-82),ja silloin oli mersullakin vielä tapana laittaa kaikkein tärkein tieto naaman eteen !<asiaan ,onhan siinä oltava anturi veden/koneen lämmölle blogin kyljessä,kun löydät sen ,ruuvaa t-kappale reikään, ja lisää Biltema/Motonet/HongKong/tms tarvikemittari(n.12€)toiseen haaraan ja originaalilähtö toiseen!! Ei vaikuta mihinkään muuhun(sehän on vain Ms-pala nesteessä)ja taustavalon värin voit vaihtaa silmälle sopivaksi ! Ainoa murhe voi tulla tuosta paikasta mittaristoon, ellei siellä ole valmista 52mm:n aukkoa,niin joudut laittamaan sen sivuun, tai pinta koteloon(n.3€)!!Onhan siellä se reikä,sillä jostainhan se varotusvalo/tietokoneaivo sen signaalin tarvitsee!!!Noin uusi Mersu on mulle arvoitus,kun nykyään on viisasta piilottaa kone ym. tekniikka mahdollisimman piiloon suojamuovien taa !!Timppa

PUTERO MERVI 04.04.2011 04:05

Terve Markku Valkama ! Ihmettelen sun suhtautumistas asevelihommiin,eli järkevään itse tehtyyn asennukseen,eikä ryssimiseen,jota tarjoat!! Kenellä on testerit ,tasapainotuskoneet,rengaskoneet,edes 3 eri momentti-avainta hyllyssä! Puhumattakaan OBD-testeristä,joka antaa vinkin, siitä mikä aivolohko didistä pitää vaihtaa, jos ei parane, vaihdetaan seuraava( HUOM.kokonaisuus,ei osa)...jne kunness Mersun huollon kate on kuitattu??PS.Olet vissiin Vehon hommissa,kun on oma OBD:kin ??terv,Timo Pirtamo,p.041592901

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.