Korin materiaali

MATIKKA LAURI 14.02.2011 13:38

Onko kellään tietoa/mielipidettä alumiini vs. lasikuitukorin rakenteista?

PÄIVINEN UNTO 14.02.2011 16:40

Minun autossa on lasikuitukori ja auto on kymmenen vuotta vanha eikä siinä ole mitään vikaa eikä halkeamia.Auto on Eura-Mobil . Muista merkeistä en voi sanoa mitään , Tämä on käytössä kesät ja talvet . Ei lasikuitu-koriin tule ainakaan naarmuja, eilen olin siirtää pensasaitaa eikä tullut naarmun naarmua kylkeen.

HAAPANEN TIMO 14.02.2011 18:14

Mun mielestäni oikea, aito lasikuitu on ehdottomasti paras näihin vehkeisiin. @timppa

KNAAPI JUHA 14.02.2011 19:49

Kallistuisin antamaan äääneni Mercedes Benz -merkkiselle teräspeltimateriaalille. Tuntuu tukevalta, eikä nitise kuopissa. Viimeiseksi jättäisin tämän styroksi - puukeppi - ryppyalumiini rakenteen, jota vetääpi perässään Fiiatti...

PÄIVINEN UNTO 14.02.2011 20:22

Oletko ajatellut että se teräspeltinen ruostuu puhki kun kosteus pääsee eristeen ja pellin väliin . Olen nähnyt moisia tapauksia toimiessani autopeltiseppänä . Lasikuitu kori ei natise eikä kitise ,myöskin sen eristeenä on ruiskuliimattu voam / uretaani. Se pysyy kiini seinissä erittäin hyvin .Itse laitoin kaasun ulostulo liittimen seinän läpi niin palaa ei meinannut irti saada. Mutta eihän kaikki autot ole varmaan samalla tavalla tehtyjä.

KNAAPI JUHA 14.02.2011 21:30

Minä en ole autopeltiseppä. Sen sijaan omistan vm 1997 Mercedes Benz Sprinterin, joka ei ole ruostunut puhki. Tosin ruostesuojautin sen heti uutena ostettuani, sen jälkeen lämpöeristin sen. Routamatto on liimattu koripeltiin ja villa tulee vasta sen sisäpuolelle.

HÄKLI HANNU 15.02.2011 19:52

Jep, Jep. Johan näitä Tuppervaara kutsuja pidettiin 60 luvulla, Trapanditkin tehtiin pahvista. Kyllähän nykyään taitaa ajoneuvot kuitenkin olla syystä tai toisesta jonkun sortin metallia. Kyllähän on tosiasia että jos pakkasessa sattuu ajamaan tuommoisen muoviauton vavingossa päin jotain kovaa, niin kyllähän siitä tahtoo tulla tuhannen ........päreitä. En tosin väitä että muutkaan on panssareita vaan ehkä kuitenkin hiukan napakamoia ainakin pakkasessa. Mutta eihän niitä ole tehtykään törmäilyyn, mutta vahinkojakin sattuu.

VALTONEN MARTTI 15.02.2011 20:19

Mielenkiinoista olisi tietää vertailua painon suhteen lasikuidun/lujitemuovin (onko se sama asia) ja perinteisen alumiini-styrox tai uretaani rakenteen välillä. Asiaa tuntematta veikkaisin perinteistä huomattavasti kevyemmäksi, ja se mielestäni ratkaisisi.

PÄIVINEN UNTO 15.02.2011 21:01

Onhane nähty nuo vanhat mersut joita ukot on rakentanu muutaman vuoden päästä ruosteinen vesi valuu pitkin seiniä. On tosin muovi ja lasikuitu eri aineita mutta lasikuitu on kestänyt virheettömänä jo kymmenen vuotta. Uskoisin että jos se ei olisi hyväksi havaittu niin tuskin kalleimmissa asunto-autoissa sitä käytettäis. Ei niitä Hannu tehdä muovista kuten ämpäreitä.

HÄKLI HANNU 15.02.2011 21:36

Kuuleppas Unto, en pyri rakentamaan riitaa!!! Vaan kun meilläpäin kannetaan ämpäreillä vettä saunaan jos ei putkista tule. Niillä muovisilla nimenomaan talvella, eivät kolhi ovenpieliä.Eihän siitä mihinkään pääse että kyllä autot kuitenkin pyritään tekemään nykyäänkin jostain muusta kuin muovista. Pääsiäismunista saa erillaisia leluautoja joita voi kasata ajankuluksi. Enpähän koetakaan kehua omaani, vaan kyllä sillä menee ainakin mopoa pidemmälle 9 henkilöä, hitaasti mutta varmasti.

TOIVONEN MARTTI 15.02.2011 22:04

Yksi tekijä on se, että metalliseen (alumiini tai teräspelti) jää pienemmästäkin iskusta jälki mutta muoviseen tai lasikuituiseen ei synny jälkiä läheskään yhtä herkästi.

Reiän tullessa röpöläiseen alumiinikoriin on tarpeen vaihtaa koko paneeli mutta lasikuituisen paikkaaminen on paljon helpompaa, jokamiehen hommaa. Peltiin ei tule reikää niin helposti mutta syvien kolojen paikkaaminen pysyvästi ei ole niin helppoa.

Kyllä lasikuitu on aika hyvä materiaali auton koriksi.

mot

LAUKKANEN MAURI 16.02.2011 07:30

Kyllä tämänpäivän tekniikalla pystytään korjaamaan ne alumiinisen seinän/korin viat aivan samalla tavalla kuin sen lasikuituisen. Mutta siihen vaditaan vain erkoistyökalut joita ei jokaisella sepällä ole. Mutta veneen tekijöitä on jokaisessa kylässä ja veneet ja autot on tarkoitettu aivan eri käyttöön!.

SUOMINEN TAUNO 16.02.2011 09:14

Juuri tänä aamuna pääsin näkemään lievän "peltikolarin" lähikadulla. Kyllä tosiaan nuo autojen muovipuskurit, helmat yms. menevät tuhannen päreiksi näin pakkasella. Varsinaisesti peltiä ei näyttänyt ruttaantuneen juurikaan, mutta muovisilppua oli kadun täydeltä.

TOIVONEN MARTTI 16.02.2011 09:50

Nuo "puskurit" on kyllä hiukan eri materiaalia kuin varsinaiset korirakenteet. Ne on kierrätyskamaa ja niiden kestävyyden perusteella ei kannata miettiä korimateriaalin valintaa.

Laukkaselle sanoisin ettei aina auta "että nykytekniikalla kyllä pystytään" tekemään jotain, kyse on siitä onko se käytännössä toteutettavissa ja mihin hintaan. Pystytään lähettämään mies kuuhun mutta onko se joka karavaanarin matka?

Alumiinin kestävyydestä on kaikilla varmaan esimerkkejä, yksi kuvassa. mot

HALMEENMÄKI JUHANI 16.02.2011 17:20

Eikä nykyinen muovipuskuri ole edes puskuri, vaan pehmeä koriste, jonka alla on se todellinen puskuri.

VÄLIAHDE JUSSI 16.02.2011 18:11

Tuon sain todeta mitä kaima tuossa edellä sanoi C1kohdalta kun lumipenkaan ajoin,vältääkseni kolarin,muovia on koko keula ei missään pellin palaa, ennen kuin nyt. Kokemukseni mukaan kannatan kuulavasaroitua aluumini peltiä asuntoautonkin pelliksi. Ei tuossa ollu mitään peltiä missään puskuri meni vain poikki keskeltä.

HAAPANEN TIMO 16.02.2011 18:30

Muovi: http://fi.wikipedia.org/wiki/Muovi

Lasikuitu: http://fi.wikipedia.org/wiki/Lasikuitu

Näiden yhdistelmä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Lujitemuovi

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.