Pullossa olevan kaasun määrä
HYRKÄS KARI
13.02.2011 09:09
Liekkö fiksuja konsteja millä arvioida tai tietää jäljellä oleva kaasun määrä pulloissa?
HAARAKANGAS ALLAN
13.02.2011 09:46
Punnitsemalla pullon painon ja saadusta painosta vähennät pullon kyljessä pysyvästi merkittynä olevan pullon tyhjäpainon! Tyhjän pullon paino on näin muistiedon mukaan n. 13-15 kg. Paino on merkitty 0.1 kg tarkkuudella.
Karkean arvioinnin näkee pullon kyljessä näkyvän huurteen rajasta.
Allu vaari
KALLIO ANTTI
13.02.2011 09:48
kaasupullossa joko sivulla tai kahvassa on numerosarja
esim : 13.9.2032
luku 13.9 tarkoittaa ominais painoa ilman kaasua
luku : 2032 tarkoittaa hylkäys vuotta
eli kaikki paino mikä on yli 13.9 kg on kaasun painoa
eli vastaus kysymykseesi on vaaka
KALLIO ANTTI
13.02.2011 09:49
pullon paino rautapulloissa on 10-15kg
VALTONEN MARTTI
13.02.2011 10:57
Sopivalla asteikolla varustettu kalavaaka on osoittautunut käteväksi ja kulkee mukana.
VALTONEN MARTTI
13.02.2011 11:02
11kg alumiini tyhjänä 7.6 kg. Teräs 14 kg tyhjänä. Ihan tarkat arvot pulloon merkattuna.
STRÖMMER HEIKKI
13.02.2011 11:28
Vapaa-ajan tarviketalosta saa kyllä ihan mittarinkin, joka pullon kylkeen laittettuna kertoo pullossa olevan kaasun määrän. Se tulee mangneetilla pullon kylkeen, ja maksaa muistaakseni 139€. Vaaka maksaa ehkä vitosen.
VALTONEN MARTTI
13.02.2011 14:33
Tommonen vaikuttaa kätevältä kans vaikka asteikko onkin 40kg saakka. Myy Anttila.
NYBERG JYRKI
13.02.2011 15:17
Mulla oli aikoinaan GIM-kaasunpitoisuusmittari joka myös tuli mangneetilla pullon yläreunaan kiinni, pakkasilmalla se näytti täydenkin pullon kaasumääräksi 6-8 kg, pienen kädenväännön jälkeen laitteen myyjäliikkeen kanssa tultiin siihen tulokseen, että laite toimi luotettavasti vain lämpöasteilla.
No rosvothan vei senkin kerran matkailuautoani ryövätessään, ei ole tullut uutta hommattua tilalle.
Lennu
HAAPANEN TIMO
13.02.2011 18:35
Martin kuvan vaaka vaikuttaa erinomaiselta moneen käyttöön. Hintakin kohillaan.
Tuollaisissa paikoissa myydään:
http://www.eniro.fi/query?partnerid=s24&what=web_local&search_word=Salter+9500
Huomenna haen itelle.
@timppa
VIITALA RISTO
13.02.2011 18:45
Jos löytäis jostain sellaisen, jossa olisi asteikko vaikka sataan kiloon, niin sillä olisi kätsä punnita myös aisapaino...
VALTONEN MARTTI
13.02.2011 19:05
Timppa hakkeroi kätevästi monta myyntipaikkaa, ite katoin vaan Anttilan lehestä.
SAARNIO MAURI
13.02.2011 19:51
Koneboxin verkkokaupassa olis toisen valmistajan vaihtoehto, ehkä jämäkämmän oloinen, sama hintaluokka, max 50Kg.
AHJOS TIMO
13.02.2011 21:36
Ainakin HongKong-tavarataloissa on myyty OBH-Nordica -merkkistä matkalaukkuvaakaa hintaan 18,95 euroa. En tiedä sen kapasiteettia.
Itselleni on riittänyt Bilteman kalavaaka, jossa on se hyvä ominaisuus, että punnitustulos on luettavissa vielä senkin jälkeen, kun punnitus on jo ohitse. Olisi aika hankalaa nostaa kaasupulloa ja samalla yrittää nähdä tarkasti, mitä mittari näyttää.
VÄISÄNEN JUHA-PEKKA
14.02.2011 12:21
täältä löytyy vaaka 100kg asti..lihavaaka :)
http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=33946&nimi=Lihavaaka+100+kg
VALTONEN MARTTI
14.02.2011 13:59
Niin että kaasut ja kuskit ja matkustajat menee samalla vaakalla, kun laittaa kauluksesta roikkumaan.
JOKINIEMI PETRI
14.02.2011 17:13
Miksi sitä pulloa pitää punnita. Jotenkin tuntuu turhanpäiväseltä hommalta.
PALIN MATTI
14.02.2011 18:00
Kun katsot tämän keskusteluketjun otsikon, niin huomaat, että pulloa punnitaan juuri sen vuoksi, että saadaan selville pullon sisältämän kaasun määrä.
Ei siis minkään muun takia.
HAAPANEN TIMO
14.02.2011 18:09
Salteri ostettu. Punnituksessa saatu lukema jää tarkasteltavaksi toimenpiteen jälkeenkin. Hyvä peli.
@timppa
VALTONEN MARTTI
14.02.2011 18:27
Minäkiin oletin ilman muuta että on siinä muisti. Ostanpa huomenna.
NISSINEN KAUKO
14.02.2011 18:39
Woikosken pullonkyljessä luki taara 10,9kg, kun puntaroi pullon kaasuineen ja vähentää taaran,niin eikös siitä selviä mikä on kaasun määrä?
VALTONEN MARTTI
14.02.2011 18:47
Silleesti minä oon aina laskenut, mutta sulla on kyllä omituisen kevyt pullo.
HAAPANEN TIMO
14.02.2011 19:50
Uudet pullot on valmistettu 2,3 mm paksuisesta syvävetoteräksestä, aika kevyitä ovat. Pullon koeponnistusväli on 15 vuotta, veikkaisin tuon kevyen potun vuosipäiväyksen olevan vasta 2020 tai vielä pidemmällä, aika uusi pullo kuitenkin.
@timppa
VALTONEN MARTTI
14.02.2011 20:38
Timpalle: voi ollakin niinkuin sanot. Ei ainakaan tämä opas vielä tunne kuin 14 kiloisia. Ite kun kauan olen pelannut alumiinisten kanssa niin on voinut jäädä huomaamatta.
VALTONEN MARTTI
14.02.2011 20:40
http://vanha.edu.utu.fi/rokl/ttk/metalliteknologia/nestekaasuopas.pdf linkki siinä.
SUOMI SEPPO
14.02.2011 21:46
http://www.neste.f/artikkeli.aspx?path=2589%2c2655%2c2698%2c2705%2c16379
ja sieltä "Pullokaasun turvallinen käyttö". Kuvassa näkyy tällainen 10,2 kg painava
nykyrautapullo. Kannattaa katsoa pullon paino ostaessa kun se on monessa noin suurilla numeroilla näkyvissä. Kaksi pulloa niin helposti 5kg taas painoa pois.
@seppo
SUOMI SEPPO
14.02.2011 21:49
Puuttui vain yksi i välistä. Mikä se tämmöinen TIETOkone oikein on kun ei tiennyt ?
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589%2c2655%2c2698%2c2705%2c16379
@seppo
VALTONEN MARTTI
14.02.2011 22:09
No niin, taashan myö viisastuttiin.....
NYBERG JYRKI
14.02.2011 22:57
Kyllä niitä noin 10 kiloisia pulloja on ollut markkinoilla jo pidemmän aikaa, paljon liikkuvana yritän aina "valkata" sen kevyemmän pullon, yleensä kaasukopeista löytyy muutama "kevytpullo".
Kausipaikallahan sillä pullon kuoren painolla ei ole niin suurta sesuaalista merkitystä, mutta tienpäällä vähän mukavampi.
Tosin hiekka, lapio ja lumiketjut kompensoi sitä kokonaspainoa.
Lennu
JOKINIEMI PETRI
15.02.2011 17:45
Paliinille. kyllä luin otsikon ja kysyin miksi sitä pulloa ja kaasua pitää punnita..Jatkuvasti ympäri vuoden olen kulkimellani reissussa ja koskaan ei ole tullut mieleen että pitäsköhän pulloa punnita onko sielä kaasua. Jos on ollut sellanen tunne iltasella että sattaapi kaasu loppua yöllä olen vaihtanut täyden pullon yöksi ja aamulla siten päinvastoin. ja kiireesti hankinut täyden tyhjän tilalle. Edelleenkin olen sitä mieltä että puntari hommat tuntuu turhanpäiväseltä.
VALTONEN MARTTI
15.02.2011 17:53
Polttoainemittari on autoissa myös ihan turha värkki, pitää vaan 5 litran varakanisteria mukana ja kun bentsooli loppuu tyhjää sen tankkiin ja sitten kiireesti tankkaamaan molemmat taas täyteen.
NISSINEN KAUKO
15.02.2011 18:26
En ole puntaroinut pulloja,mutta uskon sitä mitä pullon kylkeen on präntätty.
Woikoskella on uusia pulloja huomaa painoeron selvästi vanhoihin mitä on ollut liikenteessä jo iät ja ajat.
Oikaisuna pullot on olleet Woikosken ei minun.
JOKINIEMI PETRI
16.02.2011 15:07
Martti se koitti olla nokkela tai näsäviisas. Aivan turhaa kumminkin. Vieläkään en pidä pullon punnintaa kovinkaan tarpeelisena. Kuuluu sarjaan turhakkeet.
RAUTAVUORI JORMA
16.02.2011 23:52
Jos esim. Marokossa on majaillut kolme kuukautta niin kyllä aika moni Suomesta lähtenyt punnitsee kaasupullojaan. Jos joku ei tajua miksi, niin kannattaa lähteä tänne! Ettäkö illalla aina noin vaan vaihtaa uuden pullon jos vähänkin epäilee riittääkö aamuun asti! Heh heh.
VALTONEN MARTTI
17.02.2011 10:03
Petri taitaa vaan kaivata "keskustelua" ja jos pärjäilee ilman punnituksia niin sitten pärjäilee. Ite ostin tunti sitten Prismasta tuon Salter vaa´an.
JOKINIEMI PETRI
17.02.2011 17:42
Jorma eikö olekin huvittavaa, HAH,HAHAAA
RAUTAVUORI JORMA
19.02.2011 21:23
Näihinhän ei kannata vastata mitään kun huomaa ettei toinen tajua hevon humppaa.
RAUTAVUORI JORMA
21.02.2011 20:09
Martilla huumorintajua mutta Petrillä ei! Hyvä Martti!
JOKINIEMI PETRI
21.02.2011 20:51
Hyvä jorma.Sulla hyvä huumori. Täälä melkein nauruun kuolen. Toi oli hyvä provo mulle mutta hyvin sen ymmärsin koska itsekin viljelen samanlaisia sillon tällön. Jatketaan samaan malliin.t.pete
RAUTAVUORI JORMA
21.02.2011 21:20
No Martti tähän varmaan vuorostaan taas jotain mukavaa kommentoi, kunhan ehtii. Hän kun näyttää ymmärtävän tämän humoristisen puolen! Hyvä vertaus tuo polttoainejuttu!
JOKINIEMI PETRI
21.02.2011 21:36
Voi jorma jorma,sähän olet harvinaisen tyhmä mies kun muitten kommenteja kaipailet. Eikö sun sanallinen arkku keksi mitään omaa. Älä näytä yksinkertaisuutasi noin selvästi
RAUTAVUORI JORMA
21.02.2011 22:20
Kuules nyt Pete, tässäkin varmaan pitää paikkansa vanha viisaus, että niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Näillä palstoilla on kyllästymiseen saakka aina ihmisten tyhmää kinaamista vuodesta toiseen, ei mitään tolkkua minusta, ikävää luettavaa.
Moni suomalainen on jo viime syys-loka-marraskuussa lähtenyt Suomesta eikä kellään voi olla kovin montaa kaasupulloa mukanaan. Ja vieläkin helmikuussa ovat esim. Marokossa. Kaasun kulutus tietysti vaihtelee sen mukaan onko sähköjohdossa, voiko lämmittää sähköllä vai tarviiko siihen käyttää kaasua, autoja ja yöpymispaikkoja on monenlaisia.
Aina ei välttämättä voi täyttää suomalaista pulloa ja vaikka voisikin niin kaikki eivät tiedä missä, saako propaania vai voiko ottaa butaania jne. Kielivaikeuksia, eri maissa eri systeemit jne. Ymmärrät että olosuhteet, autot, ihmisten kyvyt jne. vaihtelevat. Niinpä toisilla on todella tarve tietää paljonko pullossa on kaasua! Moni miettii paluuta Suomeen ja että riittääkö kaasu.
Siksi alunperin puutuin siihen, että ei aina voi varmuuden vuoksi illalla vaihtaa täyttä pulloa!
Mitäs me näistä kinataan!
VALTONEN MARTTI
21.02.2011 23:00
Kukapa tässä enää juuri uskaltaa kommentoida kun kaveri jo noin vähästäkin meinasi nauruun kuolla. En mie ainaskaan halua moista tunnolleni. Punnitaan myö vaan pullojamme ja sanojamme Jorman kanssa ja Petri vaan sanojaan. Siihen ei edes vaakaa tarvita.
HÄNNINEN JUKKA
22.02.2011 07:40
Lohkiaskaapa kolme satkua ja tilatkaa itsellenne alumiininen kaasupullo, jossa on ylitäytön eston mekanismi. Sellaisen kun kiinnittää pullokoteloon (tarvikkeet sis hintaan) niin voitte tankata autokaasua huoltoasemilla ( LPG tai GPL ) kaikkialla Euroopassa, paitsi Suomessa.
Suomalaisen kaasupullon täyttö onnistuu myös adapterisetillä. Se tosin on enemmän tai vähemmän kiellettyä ..
Lisätietoja molemmista : captainkiddjukka(at)gmail.com
p. 040 417 3511
SILMUNEN HANNU
26.02.2011 21:25
(Hannu oikeesti)
Eikös komposiittipullosta näe suoraan seinämän läpi paljonko kaasua on jäljellä?
Tämä menee hiukan aloittajan aiheen ohi mutta minulla tuli viime reissulla mieleen idea:
Ruuvaan koposiittipullon kiinteästi auton kaasukaappiin ja sitten kiinnitän Hänniseltä ostamani adapterin kaapin seinään siten että täyttöaukko on ulkopuolella ja sisäpuolelta saan sen jotenkin liitettyä siihen pulloon täyttöä varten ainakin tilapäisesti. Komposiittipullon kyljestä pystyn arvioimaan montako litraa voidaan tankata ja sen määrän pyydän huoltamon sedän (tai tädin) tankkaamaan.
Riittäisikö tämä kiinteäksi asennukseksi kun pullo ei missään vaiheessa edes ole näkyvissä? Viime jouluna sain Italiasssa kaasua suoraan suomalaiseen pulloon mutta maininnalla että tämä ei ole Italiassa sallittua.
Koposiittipullon etu olisi Jukan mainitsemaan pulloon se että voin vaihtaa sen suomessa täysinäiseen ja lähteä sillä matkaan. Enää en tarvitse kuin yhden pullon matkalle.
En siis ole vielä kokeillut, sanokaa viisaammat voisiko tämä toimia?
Hannu
ps. Joku aikaisemmin puhui kaasu-"ongelmasta" Marokossa. Me käytimme siellä paikallisia pulloja, sopivat suoraan suomalaiseen sivuventtiiliin kun ottaa suomalaisesta pullosta toisen tiivisteen liittimen ja pullon väliin. Niitä pulloja myydään "joka paikassa" ja ovat halpoja.
RAUTAVUORI JORMA
26.02.2011 23:39
"Hannu oikeesti": tilanne Marokossa nykyään toinen, propaanin täyttö omaan pulloon Agadirin tienoilla oleellisesti vaikeutunut. Ei onnistu enää kaasutehtaalla Agadirin pohjoisreunalla eikä Atlantica Parcin kalakauppiaan toimesta, kuten vielä viime talvena. Puhutaan jopa, että propaanin käyttö nykyään laitonta, tämä tieto tullut em. campingin respasta. Ei tietenkään silti välttämättä pidä paikkaansa!
Mutta ongelma ei ole oleskelussa täällä, vaan monelle tila- ja paino-ongelma ottaa marokkolainen pullo vanhojen lisäksi mukaansa kotimatkalle. Palaako huonommin kuin propaani, nokeaako, toimiiko kun lämpötila laskee...tällaisia monet miettii.
Ja vaakaa tarvitaan!
SILMUNEN HANNU
27.02.2011 00:19
Olen samaa mieltä että vaakaa tarvitaan.
Me lahjoitettiin yksi ylimääräinen suomi pullo yhdelle ravintoloitsijalle joka tuli siitä onnelliseksi, en tiedä mitä sillä teki. Kotiin tulimme Marokolaisella. Vai ostimmekohan vielä uuden pullon Ranskasta en nyt muista.
Eikös se ole niin että butaani palaa puhtaammin muttei toimi enää pakkasissa?
Pullojen hylkääminen tulee vähän hintavaksi kun sitten pitää taas ostaa uusia mutta se on yksi keino selviytyä eikä paljon merkkaa koko budjetissa.
Onko teitä paljonkin suomalaisia siellä nyt?
Hannu
HÄNNINEN JUKKA
27.02.2011 08:05
Hyvä idea Hannu ja miksei toimisi ? Kunhan täyttöaukko on ulkopuolella, niin tuskinpa kukaan vaivautuu pyytämään luukun avaamista ja tarkistamista onkos se pullo nyt varmasti kiinni ja onkos siinä se ylitäytön estomekanismi.
Kunhan seisot toinen jalka sen tankaajan kengänpäällä ja vahtaat, ettei lipsahda enempää kuin just se minkä vaikka paperille kirjoitat, vilkkaasti elehtien ja staccato savokarjalaa puhua molskuttaen, leveästi hymyillen koko ajan.
Wilhtom Oy:stä Espoosta voit tilata letkunpätkän ja liittimet, jotka sopivat sekä pulloon että adapterisettiin. Terkut Vilholle !
HAAPANEN TIMO
27.02.2011 10:01
Turha sitä komposiitttiä on ruuvailla kaappiin, ei se siitä sen laillisemmaksi tule. Entistä vaikeampi vain on havannoida kaasun määrää, pommi siitä helposti syntyy.
Suuresti ihmettelen miksei voi hankkia laillista tankattavaa pulloa, kustannus ei ole kummoinen, jos ajattelee käyttävänsä pulloa kymmenen vuotta on kustannus n. 30 euroa/vuosi.
Esim. http://www.gastankflasche.ch/shop/index.php
Tai:
Belgiasta pullo tulee 30€:n euron rahdilla kotiovelle:
http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/lpg-camper-motorhomes/index.htm
Marokossa myydään kuumien olosuhteiden vuoksi todennäköisesti pelkkää butaania. Tämä on vain omaa arveluani.
Euroopan puolella käytetäään huoltoasemilla talvella 60/40 seosta ja kesällä 40/60. Kaasuasemilta voi saada kumpaa haluaa.
Warum 80% füllung?
http://www.gastankflasche.ch/warum-80-befuellung.html
Viimeiset lauseet käännettynä:
"• Sen sijaan, kun pullo on täytetty 100%. Tämä voisi tapahtua, jos esimerkiksi kaasupulloa ilman Füllstop mekanismi, eli normaali kaasupullo, on huolimattomasti pullollaan. Jälleen sääntö on, että paine 7 bar per 1 ° C kasvaa, mutta tällä kertaa ei Dehnvolumen, mutta paineen lisäys vaikuttaa suoraan sylinteriin. Vaikka lämpötilan nousu on vain 10 ° C voi johtaa köyden pettämiseen kaasupullon. Se vapauttaisi nestekaasua, joka haihtuu ja vaatii huomattavan määrän energiaa, mikä johtaa äkillinen jäähdytys ympäristön (jäädyttäminen), tai läsnäollessa riittävän vahva avotulta sytyttää kaasun ja aiheuttaa räjähdyksen.
• Jotta tällaiset onnettomuudet, normaali täyttö kaasupullojen huoltoasemilla on kielletty. Siksi ei pidä koskaan antaa standardi kaasupullo on LPG huoltoasemilla, säiliö vain pullot tarvittavat turvallisuus Füllstopautomatik"
@timppa
HÄNNINEN JUKKA
27.02.2011 10:49
Veli Timppa jätti mainitsematta aika moniakin oleellisia asioita.
Nämä ylitäytön todelliset vaarat ovat toki olemassa, mutta ylitäytöistä johtuvia onnettomuuksia sattuu vähemmän kuin vaikkapa DC-10 putoamisia keskelle asutusta.
Onhan sekin mahdollista, että joku tålvana täyttää itsepalveluasemalla bensaa moottorin öljyntäyttöaukoon tai mitä tahansa kukin vaarapelkoinen keksiköön.
Todellinen syy itsetätön kieltämiseen on ihan muualla. Jokaisessa maassa on isoilla firmoilla satojatuhansia kaasupulloja. Ja jokaisessa maassa on erilaiset liittimet.
Näin turvataan kaasupullojen vaihdoista saatu taloudellinen hyöty.
Nämä putiikithan olis kanttuvei ja pankrutissa, jos yhtä pulloa voisi vapaasti täyttää kaikilla huoltoasemilla joka Euroopan maassa.
Siinä kuu närettä kiertää, ennenkuin päästään edes neuvottelemaan jonkinlaisista eu-direktiivintapaisista yhtenäisistä liittimistä. Nyt niitä nippeleitä on satoja.
Kiellot ovat joskus täysin järjenvastaisia, kuten kaikki tietävät. Ensiksi sallittiin metalliset ja halvemmat puolalaiset ylitäytön estomekanismilla varustetut Stako-merkkiset pullot. Kun niitä alkoi mennä lujemmin kaupaksi, niin jokuhan keksi, että sen pullon tulee olla kiinteästi kiinnitettynä auton sisällä kaasupullokotelossa. Ai miksi ? No siksi, että jos pullo seisoo vapaasti maassa sitä tankattaessa, niin on mahdollista, että se kallistuu tahi kaatuu. Onhan se mahdollista. Itse tankkaan aina kypärä päässä, jos vaikka sattuisi meteoriitti päähän putoamaan.
Siitä vaan tilaamaan laillisia alupulloja , ei se todellakaan ole iso investointi.
Ensi viikolla menen Wynen-konsernin yhteen tytärpajaan ja koetan puhua suomalaisille karavaanareille spesiaalitarjousta. Jos jotakuta jo nyt kiinnostaa, niin voipi ottaa yhteyttä:
captainkiddjukka@gmail.com
Eräs täälläkin joskus kirjoittava jäsen juuri soitteli ja kyseli käännösapua saksankielisiin alupulloasioihin. Niissäkin on omat kuvionsa.
AHJOS TIMO
27.02.2011 11:30
Timo Haapanen kirjoitti: "Turha sitä komposiitttiä on ruuvailla kaappiin, ei se siitä sen laillisemmaksi tule. Entistä vaikeampi vain on havannoida kaasun määrää, pommi siitä helposti syntyy. Suuresti ihmettelen miksei voi hankkia laillista tankattavaa pulloa, ..."
Sen laillisen tankattavan pullon ainoa vika on, että sitä ei saa Suomessa tankatuksi. Jos sellaisen ostaa ja asentaa kiinteästi autoon, jolla ajetaan pääasiassa Suomessa ja ehkä tehdään jokin ulkomaanreissu kerran pari vuodessa tai joka toinen vuosi, niin lienee aika hankalaa. Samoin on hankalaa ylimääräisen kaasupullon säilyttäminen ainakin kerrostalossa asuvalle, jolla ei ole mitään verstasta. Sitä kun ei saa säilyttää kellarikomerossa eikä edes vuokratussa pienvarastossa. Komposiittipulloa voisi käyttää Suomessa vaihtopullona ja ulkomailla tankattavana pullona.
Komposiittipullon tankkaaminen olisi kyllä turvallisinta siten, että pulloon olisi vedetty merkkauskynällä paksu viiva sille kohtaa, mihin asti se oli täytetty viimeksi vaihdettaessa, ja tankatessa pullo olisi selvästi näkyvillä. Jos tankkaaminen tapahtuu seinän läpi siten, että pullon täyttymistä ei samalla näe, ylitankkaamisen riski on suurempi. Jos siinä on jonkin verran nestettä jäljellä ennen tankkausta, pitäisi oikeastaan punnita, paljonko sitä on. Punnitseminen on kuitenkin mahdotonta, jos pullo on lujasti kiinnitetty.