MATKAILUAUTON PÄÄSTÖ JA SEN VERO
KLEMETTI SEPPO
12.02.2011 20:32
Mikä hitto se on se päästövero ja mistä se peritään??? Katsastuksessa pakoputken päästä mitattiin hienolla vehkeellä jokin pakokaasun arvo, joka oli 0,01. Onko verottajalle oltava jokin muu arvo ja se laskutetaan ajoneuvon painon mukaan? No jos on kyseessä sama arvo, niin miksi helevatussa verottajalle ei kelpaa sama katsastajan mittaama arvo. Eikö tässä katsastuksen yhteydessä olevassa päästömittauksessa periaatteessa makseta silloin ihan tyhjästä? Ketuttaa niin perskuleesti.
POHJANTÄHTI JORMA
12.02.2011 23:34
Mitään en tiedä ,mutta Googleta" päästöarvot" saattaaapi parhaassa tapauksessa valjeta jotain.
PASANEN MIKKO
13.02.2011 10:45
Terve.
Sepolle...
"Pakokaasupäästöjen tarkastus määräaikaiskatsastuksessa
Määräaikaiskatsastuksen yhteydessä tehdään pakokaasupäästöjen tarkastus bensiinikäyttöisille autoille, jotka on käyttöönotettu vuonna 1978 tai sen jälkeen.
Pakokaasupäästöt tarkastetaan myös dieselmoottorilla varustetuista autoista, jotka on käyttöönotettu 1980 tai sen jälkeen.
Bensiinikäyttöisten autojen päästöistä mitataan häkä eli hiilimonoksidi (CO) ja hiilivety-yhdisteet (HC).
Bensiinikäyttöisistä vähäpäästöisistä autoista mitataan pakokaasupäästöt sekä joutokäynnillä että korotetulla pyörintänopeudella. Lisäksi mitataan lambda-arvo eli ilmakerroin.
Bensiinikäyttöisille autoille, joissa on sisäinen valvontajärjestelmä (OBD = On-Board Diagnostics) suoritetaan joutokäyntimittauksen asemesta OBD-järjestelmän tarkastus. OBD-Järjestelmä on pakollinen 1.1.2001 jälkeen käyttöönotetuissa bensiinikäyttöisissä henkilöautoissa.
Dieselmoottorilla varustetuiden autojen päästöistä mitataan savutusarvo (k).
Pakokaasupäästöjen tarkastusta ei tehdä kaksitahtimoottorilla varustetulle tai moottoripetrolia polttoaineena käyttävälle autolle.
Lisätietoa aiheesta ja päästömittausten raja-arvoista löytyy Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin verkkopalvelusta
www.ake.fi"
HAAPANEN TIMO
13.02.2011 11:26
Ei mitata pakoputkesta:
"CO2-päästöllä tarkoitetaan EY-tyyppihyväksynnän yhteydessä auton valmistajan autolle
ilmoittamaa, yhteisön lainsäädännössä säädetyn mittaustavan mukaan määriteltyä yhdistettyä
kaupunki- ja maantiekulutusta vastaavaa hiilioksidipäästöä, joka on merkitty tai pitäisi merkitä ajoneuvoliikennerekisteriin. Hiilidioksidipäästön
yksikkönä käytetään grammaa per kilometri (g/km)."
Ja ellei ole merkitty peritään vero painon mukaan:
http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/autoilun_verotus/ajoneuvovero/vuoden_2010_uudistus/
@timppa
NOUSIAINEN ASKO
13.02.2011 11:50
Kysymys ? Onko Suomessa myynnissä asuntoautoa rakenteineen päivineen jossa on CO2 päästötodistus valmiina ,auton kokonaismassa 3500kg....
KNAAPI JUHA
13.02.2011 12:17
Kyllä mun Mersu Sprintterissä vm. 2008 näyttää olevan päästöarvo rekisteriotteessa. Olisikohan tuo ollut jotai 270 grammaa tai sillä tasolla.
NOUSIAINEN ASKO
13.02.2011 12:31
Pajonkohan on kokonaismassa ja onko se asuntoauto .....
HÄMÄLÄINEN MARKKU
13.02.2011 12:43
Laskeskelin paljonko painoverotus vastaa kulutuksena.
Taulukko perustuu Motivan ilmoittamiin hyötysuhteisiin/CO2 tuottoon.
http://www.motiva.fi/files/3193/Polttoaineiden_lampoarvot_hyotysuhteet_ja_hiilidioksidin_ominaispaastokertoimet_seka_energianhinnat_19042010.pdf
Jokainen voi arvioida siitä mikä on kohtuullista kun tietää autonsa kulutuksen.
Otin lähimmät arvot CO2 taulukosta, joka on paljon hienojakoisempi kuin painoon perustuva, tosin jatkuu myös pidemmälle.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
13.02.2011 12:46
Tulipa taulukko tuplana, mutta haitanneeko tuo.
LIIMATAINEN HANNU
13.02.2011 12:46
Päästövero on puhtaasti fiskaalinen vero, siis ei perustu mihinkään faktoihin tai määriteltyihin verotusperusteisiin. Tässä meidän tapauksessamme puhdasta mielivaltaa, verottajan taholta. Vaika faktat olisivat ja ovatkin tiedossa, vero kannetaan suuriman mahdollisen tuottoperusteen mukaan. Tässä tapauksessa painon. Mitkään valitukset, edes perustellut, eivät muuta jo laiksi säädettyä veroa.
SUOMI SEPPO
13.02.2011 13:23
Mikäli ymmärsin oikein tuon Markun taulukon, niin tuo autojen ihanne eli sähkökäyttöinen, joka ei saastuta ollenkaan, tuottaa CO2:ta 220g/kWh ja dieseli joka on hyvin synnillinen 265g/kWh. Onko mitään järkeä panostaa varoja liikkuvan kaluston sähkökäyttöön? Kulutusta lisää näissä vielä akkujen tuoma lisäpaino.
Paikallaan olevassa omakotitalossa, johon on helppo tuoda sähköä ja ei tarvitse varastoida sitä, on tuo sähkölämmitys taas kaiken pahan alku ja juuri.
Nämä arvostusperusteet eivät mahdu minun päähäni millään.
@seppo
LIIMATAINEN HANNU
13.02.2011 14:01
No poliitikothan taluttavat meitä kuin pässiä narussa, milloin mitenkin päin tai suuntaan. Erinäisiä vuosia sitten ihmisiä houkuteltiin muuttamaan öljylämmityksestä sähkölämmitykseen, yhtenä painavan perusteena väitettiin että se öljy 'saastuttaa' ympäristöä ja sähkö on 'puhdasta'! Nyt taa taitaa olla toisinpäin, ja ainakin sähkön hinta on saatu nousuun, kun paljon kulutetaan on nostettava hintaa ja jos vähän kulutetaan on pakko nostaa hintaa. Prkl, ihan pikkasen ituttaa! Kusetus.
HAAPANEN TIMO
13.02.2011 14:57
Tuo on hyvä taulukko, aiemmin toisessa keskustelussa arvioin autoni todellisen kulutuksen mukaista oletettua veroa.
Esim. mun autoni kuluttaa n.11 litraa sadalla, ja painaa 3200 kg. Nyt vero on 408€
Todellisen päästötiedon mukaan se olisi varmaankin n. 340 €. Mun kohdalla päästötiedon puuttuminen tarkoittaa 70-80 euron menoa jos auto on koko vuoden liikenteessä. Ei aihetta itkuun.
Jotkut isot autot vievät 13-14 litraa, se maksaa, oli päästötieto tai ei.
@timppa
KOIVUPURO PEKKA
13.02.2011 15:08
Vastauksena tuohon Nousiaisen aiempaan kysymykseen, että ainakin tuossa minun TEC 664 G:ssä, jossa on Fordin alusta ja käyttöönotto 3/ 2010 on CO2 lukemaksi merkitty 224 ja verolappu oli sen osalta noin 190€/vuosi eli jollain lailla siedettävä, vaikka sitäkään en hyväksy ! Ja auto on kyllä myynnissäkin niin kuin kysymyksessä edellytettiin! Tietoja löytyy nettikaravaani.com
NOUSIAINEN ASKO
13.02.2011 15:24
Joo Pekka ei ole nyt tarkoitus piironkia uusia ,entinenkin on vähän ajettu ja kunnossa.
Mutta tiedot voi kiinnostaa muitakin auton uusijoita.
KAUPPI ERKKI
13.02.2011 16:13
Minusta juuri nyt olisi pienen vastaiskun paikka, pitäisi laatia tiedote kaikille caravan yhdistyksille että he lähettäisivät tiedotteen matkailuautoja myyviin liikkeisiin ja vuokraamoihin että caravaanarit eivät asioi sellaisissa liikkeissä jotka vuokraavat ja sponsoroivat kansanedustajille matkailuautoja vaalikiertueen ajaksi.
Me voitaisiin itse valvoa tätä asiaa siten että tarkistetaan jokaisen kansanedustaja, ehdokkaankin matkailuauton rekisteri numero ja jos omistajatahoksi ilmenee jokin liike niin minä ainakin henkilökohtaisesti tulen eroamaan caravan ry:n jäsenyydestä sillä niin huonosti liitto ja yhdistykset ovat ajaneet meidän asioita sillä jos minun pitää vielä nähdä sekin päivä jolloin kansanedustajat jälleen tarjoilevat kahvia meidän virkistyskäyttöön ja vapaaseen liikkumiseen tarkoitetuista kulkimista niin turhasta jäsenyydestä minun ei kannata maksaa.
HAAPANEN TIMO
13.02.2011 16:16
Että se myös tosiaan kuluttaa vain n.8,5 sadalla?
@timppa