WW/MB/IVECO VAI MUU?

LAUKKANEN MAURI 11.02.2011 17:51

Nyt on alustasta kysymys,meinaan vaihtaa ison pakun ja vaihtoehtoja tuolla otsikossa jo luettelin.

WW Grafter on melkein sama kuin MB Sprinter kuulemma. JA IVECO on jo aika likeistä sukua Fiatin kanssa.

Mutta minusta tuntuu että se Sprintter taitaa olla kuitenkin jälleenmyynti hinnaltaan mutten yläpuolella.

Vaika WW-Gafter on vähän halvenpi ja siinä on viispyttyinen kone jossa on voimaa,mutta ei kerjua jakopäässä,kuten mersussa,.

Sii mikähän lie se hyvä alusta? ihmettelee m laukkanen

KAAKKOLAHTI ANITA 11.02.2011 19:56

Itselle tulee Spintterin alustainen,Fiat,Citikka,Pösö kaikkia on ollut kaikki on vähän samanlaisia alustaltaan,ehkä "Pösö" hieman parempi ajettava (musta ainakin tuntuu siltä)????ja vikoja oli vähiten alustassa (meillä ainaskin)

KIMPPA PENTTI 11.02.2011 21:31

Ainakin minun vw trasportteri 96kW 5 pyttynen on hammasratas jakopäälä,elikkä ei ole ketjua ekä hihnaa ekä todennäköisesti kummankaan vaihto huolia.

HYTÖNEN RAIMO 11.02.2011 21:38

Sprinter ja Crafter ovat moottoreita ka keulan muotoilua lukuunottamatta yksi ja sama auto. Sprinterissä on mersun moottorit ja Crafterissa volkkarin.

Fiat Ducato, Peugeot Boxer ja Citroen Jumper valmistuvat samassa Sevelin tehtaassa Italiassa. Keulan logoja ja pieniä muotoilueroja lukuunottamatta ne ovat yksi ja sama perusratkaisu. Ainoat todelliset erot löytyvät pienemmistä moottoreista, jotka ovat Ducaton osalta Fiatin tuotantoa, Citroenin ja pökötin osalta Ford-PSA yhteityömalleja. Suurimmat moottorit (3.0 litraiset) ovat kaikissa samat (Fiat pohjiaisia).

Samoin Nissanin, Opelin ja Renaultin pakettimallistot ovat yhteistyömalleja ja käytännössä pienin merkkikohtaisin poikkeuksin toistensa kopioita.

Käytännö on suuruuden ekonomian sanelema; nykyisin uuden mallin kehittäminen on niin kallista puuhaa, että se on etenkin pienempien volyymien pakettiautomarkkinoilla käytännössä pakon sanelemaa, etteivät hinnat karkaisi halpatuontivalmisteita (joista niistäkin Hyundai ja Kia ovat periaatteessa sama auto) ratkaisevasti korkeammiksi. Periaatteessa omillaan ovat vain Ford ja Toyota, Iveco kuuluu osana Fiat konserniin ja sen Daily -mallisto valmistetaan eri tehtaassa kuin em. Sevelin komikko.

Se mikä näistä on paras alusta, jää itsekunkin itsensä ratkaistavaksi. Ja siihenkin voi paljon vaikuttaa omilla valinnoillaan, eli ottaako perusmallin vaiko Alkon -matalletun alustan, vai tilaako ilmajousitteisen alustan perinteisen sijaan?

VÄLIAHDE JUSSI 11.02.2011 22:34

Takapotku on mun juttuni merkillä ei niin väliä ja mielellään automaatti laatikko.

VÄLIAHDE JUSSI 05.03.2011 16:40

Kimppa Pentille sanon,että 60 luvulla oli hammasratas yleinen,jäi pois miksi? Jos se paras olisi.Kehutaan sitten,kun mittarissa on 800tuhatta-1,2miljaa

PULKKI MARTTI 05.03.2011 17:24

Mulla oli joskus voortin kuutoskoneessa(Taunus) sellanen. Sano kerran ruummm... ja sit olikin hiljaista. Onneksi oli venttiilit suojattu siten että selvisi rattaan ja kansipahvin vaihdolla.

LAUKKANEN MAURI 05.03.2011 18:22

Niin tuli ostettua se VW T5 paku;työautoksi. Olin ensin sen MB lumoissa,mutta järki voitti,toivottavasti hyvä ostos kyllä se aina mersun voittaa.

KIMPPA PENTTI 05.03.2011 21:50

Joo vanhoissa 60 luvun voorteissa oli hammasratas jakopä ja yksi ratas oli pakeliittia. Sen pakeliittirattaan loppuun kuluminen aihetti ainakin 17metriseessä nokka-akselin katkeamisen, kokemusta siitä. Nykyään toivon mukaan hieman paremmat materiaalit käytössä.Tämä 5 pyttyinen 96kW volsun kone ainakin 05vuosimallin autossa on jollain muulla kuin hihnalla tai ketjulla.

PAAVILAINEN JUSSI 05.03.2011 22:29

http://4trucks.pl/wiadomosci/nowosci/739-uksad-egr-w-13-litrowych-silnikach-volvo.html onhan noissa isommissa dieseleissä käytetty hammaspyöriä jakopäässä kautta aikain. vaikka nokka akseli olisi kannen yläpuolellakin. oheisessa linkissä volvon versio nykyisestä 13 litran koneesta.

VÄLIAHDE JUSSI 06.03.2011 00:11

Joo niissä ei katsota moottorin painoa ja vääntöä,henkilöauto maisesti.

KAAKKOLAHTI TOIVO 06.03.2011 21:28

No nyt on ajeltu M B Spirtillä yli 1000 km ja nukuttu öitä. Hyvältä tuntuu ja lämmintä riittää.. (Gasa Gar malli on kyseessä). Minusta tuuli ottaa enempi Sprintteriin kuin "Pököttimeen".

MATTINEN JARKKO 07.03.2011 09:39

Sprinterin ajettavuus paranee huomattavasti ja heijaukset loppuu kun vaihtaa taakse SV-vaimentimet.

VALKAMA MARKKU 07.03.2011 12:20

"Sprinterin ajettavuus paranee huomattavasti ja heijaukset loppuu kun vaihtaa taakse SV-vaimentimet. "

Miksi ihmeessä ostaa auto jossa on kunnon jouset ja sitten pilata se?

M Arkku

VÄLIAHDE JUSSI 07.03.2011 12:45

Nii just joku on taas mennyt markkina miesten mukaan.Niin kuin P.Virtanen koeajoissaan yleensä.

PAAVILAINEN JUSSI 07.03.2011 15:29

http://www.sv-shocks.com/index.php?kieli=1

PAAVILAINEN JUSSI 07.03.2011 15:37

kädet toimii nopeemmin kuin aivot näköjään...siis äskeiseen piti viellä kirjoittaa että, kyllä SV:een iskareilla on hyvä maine raskaalla puolella...haitta puolena on sitten se hinta...suomalainen tuote kun harvoin on halpa...

NOVA KAI 07.03.2011 18:11

omaa kokemusta paripyörä Ford, Iveco ja mersu. Iveco on ollut paras näistä. Alkoalustaisista en tiedä mitään. Ivecon etuna pieni kulutus ja edulliset huollot.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.