Eberi/Webasto

LAUKKANEN MAURI 05.02.2011 11:28

Nyt viisaille karavaanareille kysymys tuosta eeberin lisälämmitimestä;

Minulle on tapahtun pari kertaa että se eberin/webaston pakoputki jäätyy umpeen sieltä alapäästä.

Testasin juuri kuinka pitkä ja minkälainen se tukos on;

Yllätys ,kun lämmitin sitä eberin pakoputkea lämpöpuhaltimella, niin sieltä tuli ulos noin 150mm/15cm pitkä jääpuikko!.

Kuinka se on mahdollista että se tulpan pituus on niin pitkä;millä kaavalla se lasketaan?

Asian tekee ikäväksi että eeberi käynnistyy ja palaa kiituutamalla ja savuaa hirveästi vaikka putki on jäässä,eli se pakoputki vuotaa hiukkasen ja se pitää palamista yllä. Savu menee sisään ja ja lemu on hirveä!. Sama tauti vaivaa sitä webastoakin ,minulla on molemmat ja se eeperi on paremi!.

Mutta hyviä molemmat kun toimivat.

PULKKI MARTTI 05.02.2011 18:11

Mulla webasto lakkas toimimasta. Pumppu kyllä käy vaan ei syty. Mahtaakohan olla sama tauti. Pitääpä katsoa.

LAUKKANEN MAURI 05.02.2011 19:08

Kyllä se on yleinen vika;kaverilla on autosähkökorjaamo ja on se vaikeeta kun tuodaan auto huoltoon eberi/webaston vian takia ja ei muuta vikaa kuin pakoputki jäässä,siis paljonko siitä laskutat!.

KOCH HANS 05.02.2011 22:06

Poraa siihen pakoputken alimpaan kohtaan 4 mm reikä.

terv.

HooKoo

MAJAVA HANNU 05.02.2011 23:22

Itsellä eberi käytössä nyt kolmatta talvea ja siis matkailuauto käytössä päivittäin oli keli mikä tahansa. Kertaakaan ei ole lämmitin jättänyt toimimatta. Mietin vaan, että miten tuo pakoputken jäätyminen oikein pääsee tapahtumaan, onko jotain tilannetta, missä se pääsee tapahtumaan, käytössä ajon aikana ta jotain???

LAUKKANEN MAURI 06.02.2011 10:57

Se jäätyminen liityy näihin lumisateisiin ja paljoon lumeen;putkessa on reikä,olen asentanut niitä eebereitä/webastoja ammatikseni ja tiedä miten ne asennetaan.

Mutta tämä putken jäätyminen on mysteeri;jäätä oli putkessa yli kymmenen senttiä!.

Kuinka se voi jäätyä on kysymys,siis se jää oli kirkasta jäätä ei mitään lumisohjoa. Pakoputken pituus on voin noin 30-40cm ja se viettää alaspäin lämmimitimestä on fysiikan lakeja vastaan että vesi pysyy ja jäätyy siellä. Lisäksi putki osittaa taaksepäin .

Minulla on yksi teoria;paloilman otto on puskurin sisällä ja on mahdollista että sinne syntyy alipaine ajaessa ja se imu vetää sitä lunta sisään lämmitimenläpi ja kun lämmitin on lämmin ;jäädytinneste kiertää ja pitää sen lämpimänä ,niin se lumi sulaa jäätää putken.

Toisaalta lämmitin toimii hyvin jos pitää sitä ajaessa päällä,silloin se paloilmapuhallin poistaa sen paineeron. Mutta ongelmaa ei ole ratkaistu vielä!

LEHTOJUURI MIKA 06.02.2011 15:50

Itselläni on kanssa eberi ja ilman otto on siellä puskurin sisällä ja pakoputki n.40cm mutta mulla on siinä imuputken päässä semmonen Webaston ilmansuodatin/imuäänen vaimennin eikä mulla ole ainakaan tapahtunut tota pakoputken jäätymistä.Osaatko Mauri kertoa mistä löytyy/minkä värinen johto on -08 Ducatossa se sisäpuhaltimen ohjaus johto.

LAUKKANEN MAURI 06.02.2011 16:15

Minunulla on nämä webaston asennus ohjeet ja niissä katkaistaan sininen johto,jonka väliin kytketään se webaston ohj.rele;se rele ,siis tarkoitan auton puh.ohjaus relettä sijaitsee siellä edessä vasemalla rele kotelossa. Se sininen johto menee sille puh.kytkimelle ja se on sen virran/jänniteen syöttö,ja taitaa olle 2.5mm paksu. Nämä ohjeet on tavallisella jäähdytyksellä varustetulle autolle ,ei automaatiselle.

Nyt kun se alkuperäinen puhaltimen virransyöttö siiretään sen webaston ohj.releen kautta se puhallin käynnistyy rele vetää ,kun webasto antaa luvan; jääh,vesi on noin 15asteista. Voin lähettää asennus ohjeet tarvitaessa.

LEHTOJUURI MIKA 06.02.2011 16:34

Kiitoksia! Ei tarvitse niitä ohjeita lähettää tuo riittää.

VILMI TEEMU 07.02.2011 11:45

Mulla sisäpuhallus ei käynnisty silloin kun sitä eniten tarvii eli kovilla pakkasilla yli -15 vaikka webasto päällä yli puoli tuntia. Moottori tila tuntuu lämpimältä ja mittarikin heilahtaa ku käynnistää auton. Leudommilla keleillä pelittää normisti. Mistä se tämä tämmönen voi johtua.

LAUKKANEN MAURI 07.02.2011 15:32

Webasto/Eeberi mittaa sitä menoveden lämpötilaa ja kun se saavuttaa sen arvon oliko se +15 niin silloin vetää se ns.puhallinrele ja lämm.laite käynistyy halutulla teholla. On mahdolista jos mootori on lämmin niin se mittausanturi ei toimi oikein,se näkee sillä webaston diaknoosi laiteella,saatavat otta siitä tarkistuksesta jonkun kympin; eli isot virmat;iso veloitus ja pieni virma pienepi veloitus,mutta se hinta selviää kysymällä!. totesi yrittäjä laukkanen

VILMI TEEMU 07.02.2011 16:16

Niin tuo puhallin käynnistyy kyllä jos ajan auton lämpimäksi, sammutan ja jätän weban päälle. Tuntuu kuin se nesteen läpötila raja olisi korkeampi kuin tuo 15 eikä laite saavuta sitä rajaa kovalla pakkasella. Autossa on automaatti ilmastointi. Kysyinkin jo siltä pieneltä virmalta ei kuulemma voi todeta diagnostiikalla ja tutkimiseen menisi aikaa 70 tuntiveloitus ratkaisi asian -lämpiäähän tuo moottori.

LAUKKANEN MAURI 07.02.2011 17:06

En ole aivan varma tuosta +15 rajasta mutta ei se siitä paljoa poikkea. Webastossa on kaksi tehoaluetta;se käynnistyy aina ,jos mootori on kylmä tietysti sillä täydellä teholla ja puolitaa tehon kun vesi on riitävän lämminta +70 astetta. Vikaa voi myös olla siinä ,taas tullann siihen diaknoosin lukulaiteeseen joka kertoo mikä sitä vaivaa.

KOLEHMAINEN KARI 08.02.2011 15:04

Mahtaakohan diesel-Webasto olla kylmänherkkä (eli tarkoitettu etelän nollakeleille). Sattui tässä eilen aamulla (Oulussa pakkasta aamulla 22, yöllä ollut 24), että Webasto ei suostunut käynnistymään lainkaan. Aikoinaan bensa-W käynnistyi jopa -33 asteessa. Nyt tänään, kun pakkasta aamulla oli vain 3 astetta, tuo dieselvempele toimi kuin olisi toiminut aina.

WILHELMSSON LEIF 08.02.2011 15:47

Minun on kyllä lähtenyt käyntiin tänä ja viime talvena yli -25 asteen pakkasessa ja olen käyttänyt noin tunnin, hyvin on toiminut ei ole moottori tärissyt.

t Leif

MAJAVA HANNU 08.02.2011 15:53

Joskus tuohon käynnistymättömyyteen voi olla syynä myös akun alhainen lataus, joka sekin näkyy omana vikakoodinaan....Kovemmilla pakkasilla tuo voi olla jopa varteenotettava vaihtoehto käynnistymisongelmille.

VILMI TEEMU 08.02.2011 17:28

Itse laitoin sellasen c-tekin automaatti laturin kiinni startti akkuun joka on varsin suositeltavaa näiden webastojen käyttäjille. Vaan ei se siihen sisäpuhalluksen käynnistyvyyteen vaikuttanu.

KOLEHMAINEN KARI 14.02.2011 16:41

Kiitoksia vastauksista diesel-Webaston pakkasongelmiin! Mukava lukea, että jotkut pystyvät käynnistymään silloinkin, kun niitä tarvitaan... Jäin tuossa kuitenkin miettimään, onkohan ongelmia vain tehdasasennetuissa. Jostain on jäänyt mieleen juttu, että lämpimien maiden (ja puolikylmien) tehtailla ei ymmärrettäisi, että Webastot Suomen oloissa joutuvat jopa 30 asteen pakkasiin ja tavanomaisinakin talvina yli 20 pakkasasteisiin.

Onkohan tehdasasennetuissa jokin elektroninen kontrollijärjestelmä, mikä estää käynnistymisen riittävän kylmässä? Tuon uskon, että akun jännite voisi olla yksi kriteeri. Mutta muitakin täytyy olla, sillä auton käynnistyttyä Webastoa ei saa käyntiin, vaikka kuin pitäisi moottorin kierroksia yllä.

RAIVIO MARKUS 14.02.2011 21:23

Pakkasella laitteen käynnistymiseen vaikuttaa, niinkuin jo kerrottu, akun varaustila jolloin uudemmat viisaat laitteet pitävät itsestään huolen siitä että virta riittää oletusarvoisesti päämoottorin käynnistykseen. Melko usein raskaan kaluston kera reissatessa tuli vastaan tilanne jossa kylmä polttoaine kiteytyi (vaikka oli talvilaatua) niin ettei kulkenut enää pienen kalvopumpun puskemana pienenpientä tunneliaan pitkin lämmittimelle asti, tilanne korjaantui kun tankissa ollut polttoaine lämpeni paluukierron seurauksena. Tokikin pitää muistaa että lämmitin vaatii huollon karkeasti noin kerran vuodessa mutta käytännössähän korjataan ku hajoaa ... Eli näiden pienten moottorien ja yhteispainesysteemien ollessa kyseessä voisi olettaa että kyse on polttoaineen liikkumisesta, lämmittimen linjassahan on myös suodatin joka pitäisi olla pelkkä sihti, ei paperia tai muuta askartelumateriaalia. Sen tukkoisuus ja jäykkä polttoaine ei kai paljon lämmitä.. jos näin asian ajattelee, pelkkä jäykkä kylläkin , hetken .

HACKSPIK KARI 15.02.2011 09:58

Eberin raja on ohjekirjan mukaan n. 30 astetta, asentajan mukaan 35 joka johtunee tuosta noin arvosta ja ilmeisesti viiveestä, jolla puhallin käynnistyy. Lämpötila pitäisi nousta aika pian tuohon lukemaan, sillä lämmittimeltä neste menee ensin lämmityslaitteelle ja sitten vasta mootttoriin, toki kiertosuunta voi olla toisinkin päin. Nykytekniikka ilmastoinnin ym. osalta asettaa haasteita niin asennuksen kuin asetustenkin suhteen.

HACKSPIK KARI 15.02.2011 10:04

Vuosia taaksepäin kuulin Saksasta tuodusta autosta, jossa oli kuvaamasi ongelma; johtui lämmittimeen ohjelmoidusta pakkasrajasta -20 astetta, jota kylmemmällä lämmitin ei käynnistynyt. Ohjelmointi muutoksella laite saatiin toimimaan. Vian etsimiseen meni jonkun aikaa, sillä eihän kenellekään moinen olisi tullut mieleenkään.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.