akseliväli

MÄENPÄÄ TAUNO 04.02.2011 17:45

miksi akseliväli on liian lyhyt ?

miksi se on 3.5m - 4.0m miksi ei ! 4.0m - 4.5m olisi etupää painavampi ja pääsisi myös eteenpäin muutakin kuin peruuttamalla. meni vahinkossa tavaratorille ensin

SUOMI SEPPO 04.02.2011 17:49

Pitkä akselivälinen ei ole niin ketterä. Vaatii vekslaamista u-käännöksissä ja yrittää kiivetä kanttikiven päälle oikealle käännöksissä. Ei löydy valmiina pakettiautojen alustoissa. @seppo

NYYSSÖNEN KAJ 05.02.2011 21:53

Minulla akseliväli on 50% auton pittuuesta sehän on normaali mutkat sujuvasti kulkevalta. 'eikös juu!

Auto on 12m pitkä ja akseliväli on 6 metriä eli ihan tavallinen

VALTONEN MARTTI 05.02.2011 22:15

Mulla 2.6m, siis vetoautossa. On ketterä, kulkee vakaasti.

VÄLIAHDE JUSSI 06.02.2011 22:37

Sama täällä ja vetääkin omiksi tarpehiksi sekä kulutus ja melu on pientä. Sekä ei tarvii kävellä 12m:ä jos kuljettajelle on asiaa.Alle 6m kokonais pituus

MÄENPÄÄ TAUNO 07.02.2011 10:08

onhan jo akselivälejä, titysti ajatuksenani oli lähinnä saada painoa myös etupyörille jotta voisi ajella myös talvella mäkiä ylös, myös etuperin , nythän autot ovat aikalailla takapainosia ja vielä takatalli lisää tätä takapainoa jos siellä on agrekaatti ym. painavaa.

LAITINEN TAPANI 07.02.2011 15:04

Matkailuautot on pääosiltaan rakennettu Ducaton keveille alustoille, tyyppi 33 tai sitten siitä vahvistetuille alustoille, tyyppi 35. Sallitut etuakseli painot ovat vastaavasti 1750 kg ja 1850 kg. Ettei etuakselipaino ylittyisi on matkailuautoissa käytettävä mahdollisimman lyhyttä akseväliä ja pitkää takaylitystä, paino kodistuu tällöin pääosiltaan taakse. Omassa Jumpperissani sallittu etuakselipaino on 2100 kg ja takaylitys on 1360 mm jolloin suurin paino on edessä. Etuakselipainoa vielä lisää 160 hv moottori 50 kg ja 125 l polttoainesäiliö 30 kg, joten edessä on riittävästi painoa ja taka-akselilla huomattavasti vähemmän.

TOIVONEN MARTTI 07.02.2011 16:08

Toinen ongelma tuosta keveästä etupäästä, lyhyestä akselivälistä ja isosta takaylityksestä on sivutuuliherkkyys. Iso koppa ottamassa tuulta ja lyhyt akseliväli tekee autosta levottomamman kuin jos akseliväli olisi pitkä.

Mutta kun tuo 3,5 tonnia on rajana joutuu valmistaja tekemään kompromisseja ja tulos on sitten se mikä on. mot

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.