Kitkarenkaat

TARHONEN RAUNO 30.01.2011 12:12

Onko kellään kokemuksia kitkarenkaista asunto-autossa. Pärjääkö kesät/talvet kitkoilla, ajomäärä n.5000 km/v.

VÄLIAHDE JUSSI 30.01.2011 12:20

Totakait on kokemusta, ohan tästä ollu samasta asijasta jo juttua.

TERVO JARI 30.01.2011 12:27

jutuntynkää kitkoista, niin myönteistä kuin kielteistäkin . . .

Noihin käyttökilometreihin kun "kattelee" ja käyttöö on talavellaki nii kitkat "ajaa asiansa" . . .

TERVO JARI 30.01.2011 12:35

Nii tuossa linkitystä asiaan, lirspahti liikenteeseen edellinen liian aikaste . . .

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/jasenkeskustelu/?x26564=Search&Order=-submit_date&N=100&q=kitkarenkaat&nickMid=

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=Search&Order=-submit_date&N=100&q=kitkarenkaat&nickMid=

Noihinko tutustuu löytynee jonninmoisia vastauksiakin . . .

OLLIKAINEN PEKKA 02.02.2011 07:35

Hei

Minulla viimeisen 10 vuoden aikana ollut täällä etelä rannikolla kaikki autot kitkoilla. Ei ole ollut ongelmia kuin äärimmäisissä oloissa, esim. Kalliossa lumisateisena päivänä jyrkässä ylämäessä.

Kahdessa matkailuautossakin on tuolla ajalla ollut kitkat (kummassakin ympäri vuoden käytössä) ja hyvin pärjäsi. Tottakai vaatii hieman silmää, mihin ajaa. Kesällä matkailuautolla käytiin mm. Espanjassa asti ja hyvin toimivat/kestivät renkaat sielläkin. Alla oli Michelin Agilis 81 -renkaat. Eturenkaat kuluivat nopeammin (etuvetoinen), kestivät n. 60tkm.

Mutta voin siis suositella kitkarenkaita ympärivuotiseen käyttöön.

P

ASIKAINEN AKU 02.02.2011 08:33

Vaarallisia yleistyksiä kitkarenkaiden käytöstä kesällä. Kitkarenkaat on tehty materiaalista, jonka ominaisuudet ovat kehitetty pääasiassa lumelle sekä kylmiin olosuhteisiin. Kesäiset tiet ovat lämpimät ja monesti jopa erittäin kuumat, joissa lämpötiloissa renkaan kumi ei ole enää parhaimmillaan renkaaksi. Renkaan lämpötila ratkaisee sen käyttäytymisen. Käytännössä kuumenemista voi ehkäistä pienentämällä ajonopeutta. Tämä taas on ristiriidassa tavanomaista kesäkäyttöä ajatellen, jolloin nopeuksilla on taipumusta nousta, varsinkin uusien autojen(100km/h) nopeusrajoituksilla. Kesärengas on aina kestävämpi ja turvallisempi kesällä. Olan aina aikaisemmin käyttänyt talvella nastarenkaita, mutta nykyisen auton mukana tuli kitkat. Olen ajanut niillä nyt toista talvea. Olen varma että kun ostan seuraavat talvirenkaat , niin ne ovat nastoitetut ja laadukkaat. Niillä saan eniten turvallisuusmarginaalia, en halua olla olla uhka omalle enkä muiden turvallisuudelle. Lukemattomien rengastestien perusteella voi sanoa että sekä kitkat että nastat ovat hyvät kylmissä sekä lumisissa olosuhteissa, mutta ongalmakeleillä, jäisellä tiellä ja nollakelin paikkeilla nastarengas on ylivoimainen kitkoihin verrattuna. Omat havainnot ovat samanlaiset. Siis kitkat soveltuvat paremmin lappiin ja nastat eteläsuomeen vaikka yleisesti ajatellaan päinvastoin. Lopuksi vielä, kesällä pitää olla kesärenkaat ja talvella talvirenkaat(kitkat tai nasta). Tottakai ne maksaa mutta onhan meillä jokaisella ollut vara ostaa se kallis autoki!

HÄLVÄ TEUVO 02.02.2011 09:22

Samat kokemukset kuin Ollikaisen Pekalla. Kitkat ollet alla parissa kolmessa "siviilipirssissä". Nyt neliveto dieseli Yetissä. Samoin kolmessa teräskorimatkailuautossa ympäri vuoden. Näiden usean vuoden aikana muistan tasan kaksi (=2) semmoista kertaa, jolloin täytyi ajaa kieli just keskellä. Toinen kerta oli Espoossa pääkallokelillä ja toinen Hossaan mennessä siellä Hossan sileksi jääksi kiillottuneella sivutiellä. H tin liukasta oli. Oli liukasta olipa alla mitä tahansa. Ajotapa ratkaisee. Ja kerran vielä: Asiantuntija tuttujeni( rengastehtaan miehiä) lausunto oli, että raskaan kaluston kitkat kyllä kestää kesäkelitkin. Henkilöautorenkaat ovat eri asia.

TeeHoo

PAAVILAINEN JUSSI 02.02.2011 09:56

mulla ducaton alla 195/75r16 bridgestonen blizzakit (ostettu syksyllä 2009). on viellä ns. euro-mallit, jotka ovat kovemmalla kumiseoksella. rengas asentaja suositteli sitä laatua, kun pohjolan kitkat on kuulemma aivan liian pehmeät kesä käyttöön. no tulipa todistettua, että liian pehmeät on euro kitkatkin, eturenkaat suli alle viime kesänä. ei niistä ainakaan enää talvikäyttöön ole. kilsoja renkailla takana n.15000km. tosin koko kesähän oli todella lämmin, ja pitkiä yhtäjaksoisia vetoja tuli aika paljon. saattaahan se olla, että muut merkit kestää paremmin. ps. ei ne talvellakaan hyvin pitänny, silloin taas varmaan liian kovat.

HÄLVÄ TEUVO 02.02.2011 10:33

Eli ne, jotka tykkää että nastat paremmat pistää ne alle. Ne, jotka tykkää hiljasemmista kitkoista pistää ne alle.Sitte hommataan uusia kun entiset kuluu.

TeeHoo

PAAVILAINEN JUSSI 02.02.2011 11:08

no sehän on juuri näin...hyvät ja huonot puolet molemissa malleissa...onnex toi SUOMEN VALTIO tuli väliin, ja ratkaisi asian. ainakin meidän perheen talvikäyttö loppu kokonaan, auto saa seistä keväseen saakka liikenteestä poistettuna.

HÄLVÄ TEUVO 02.02.2011 12:07

Juu ja me luovuttiin koko rakkineesta ja hommattiin pieni vaunu( Fendt 390 Bjanco) tilalle. Sitä ei vielä valtio rokota ylimääräsillä. Vakuutukset riittää.

TeeHoo

SUOMINEN TAUNO 02.02.2011 12:20

Jotenkin on itselleni muodostunut sellainen käsitys, että renkaiden melu ei matkailuautossa ole kovin oleellinen kysymys. Itse en pysty edes kuuntelemalla sanomaan, onko alla nastarenkaat vai kesärenkaat.

Joillakin voi olla tietysti paljon tarkempi kuulo ja ehkä niitä on myös hyvin hiljaisia autoja, joissa rengasmelukin kuuluu. Ducatossa (99) ja Transitissa (08) ei kuulu.

NIITTYARO TAPANI 06.02.2011 00:26

Hyvin olen pärjännyt nyt kitkoilla, nyt on kolmas talvi menossa. Kesällä käytän kuitenkin kesäkiekkoja mutta nämä kitkat taidan ensi kesänä ajaa kesäkiekkoina loppuun ja ostaa syksyllä uudet. Ajan tosin paljon enemmän kuin aloittaja, 2,5 vuotta ja 57'000 km. Autohan on kulkemista varten.

VALKAMA MARKKU 06.02.2011 16:21

Lueskeltuani nuo ylläolevat haluan varmistaa että kaikki ymmärtävät että nastaton nastarengas ei ole kitkarengas eikä kaikki ne M+S renkaat joihin ei edes saa nastoja ole kitkarenkaita.

Hyvänä esimerkkinä tuo minun mielirenkaani, Agilis 81. Oikeasti se on vain ja ainoastaan kesärengas. Siinä nyt kuitenkin on tehtaalla ystävällisesti "stanssattu" kylkeen tuo M+S merkki joka siis tekee siitä laillisen talvirenkaan.

Vallan mainiosti pärjäsin niillä kaikki ne vuodet jotka asuntoautolla ajelin. Koskaan en kaivannut "oikeita" talvirenkaita. Joskus piti mökitä pois päästäkseen laittaa lumiketjut mutta veikkaan että ne olisi niissä tapauksissa tarvittu vaikka olisi ollut nastat.

M Arkku

P.S. Jeepissäni on alla nastattomat M+S renkaat jotta en tarvitsisi vaunuun kaksia renkaita, vaunun kesärenkaissa on se M+S merkki joten....

PUTERO MERVI 10.02.2011 02:44

Kyllä sieltä Aku.lta tuli tasan ainoa ja oikea vastaus!!.30:n helle ja 30:n pakkanen vaatii tasan eri renkaan ihan taatusti!!t. Timppa,Hymer

KORHONEN TAUNO 10.02.2011 09:05

Mulla on ollut asuntoauto kuusi vuotta ja koko ajan olen talvet ajanut kitkoilla. Ei ole tullut sellaista tilannetta, että olisin tarvinnut nastoja. Nyt ovat vaan niin kuluneet, että ensi talveksi pitää uusia ne.

VALKAMA MARKKU 10.02.2011 09:26

"Kyllä sieltä Aku.lta tuli tasan ainoa ja oikea vastaus!!.30:n helle ja 30:n pakkanen vaatii tasan eri renkaan ihan taatusti!!t. Timppa,Hymer "

Niin, jos hifistellä haluaa niin pitäisi olla kuivankuumankelin renkaat, märänkuumakelin renkaat,,,, jne.

Mutta oikeassa elämässä kelpaa sama rengas (Agilis 81 tai Agilis Camping) satoi tai paistoi, oli kuuma tai kylmä, oli alla moottoritie tahi mökkitie.

JANHONEN MATTI 10.02.2011 10:49

Michelin Aglis M-S renkailla pärjää ihan. Ajotyyliä vaihdetaan kelin mukaan eikä renkaita.

Jo vuosia jatkunut rengaskauppiaiden hömpötys yhdistettynä toimittajien paskanjauhantaan on sotkenut joidenkin pään rengasasioissa totaalisesti. Ennen ajettiin kesät talvet renkailla jotka oli niin sileitä, ettei ne pitäneet edes hevoskärryn pyörässä. Nyt ihmisille luodaan mielikuvaa, että Suomen teillä ei ole keliongelmaa olekaan, kunhan alla vain on ne OIKEAT meidän merkin renkaat. Vesiliirrossakin puhutaan vain milleistä kun pitäisi puhua vauhdin hiljentämisestä. Monissa Euroopan maissa on eri nopeusrajoitukset sadekelille, mutta meidän uraisilla teillä, vesi tiellä nähdään vain rengasongelmana? Tai puhutaan nimenomaan Suomen oloihin rakennetuista talvirenkaista tai kitkoista, jotka muka pitää sohjossa vielä senkin jälkeen kun auto jo suorastaan leijuu sohjon päällä.

Tämä paska uppoaa kun häkä kovaa suoraa ajavien heimoon, jotka luottavat siihen, että HYVÄT renkaat ja kaikenmaailman ajonvakausjärjestelmät kyllä kumoaa fysiikan lait, ja sitten kun ei kumoakkaan niin kuskista tuleekin kyydissäolija.
Puhutaan siitäkin, että pehmeät kitkat ei pidäkään kesällä. Mihinkähän sekin perustuu, että pehmeä rengas ei muka pidä Suomen karkella asfaltilla niillä nopeuksilla joilla matkailuautoilla liikutaan. Innokkaimmat puhuu jopa renkaiden "alle sulamisesta" ihan kun matkailuautossa olis kyse jostain formulasta tai kevysestä 300 hv ralliautosta jonka pyörät sutii tyhjää lähes koko ajan. Väitän, että tässä on menossa rengaskauppiaiden kusetus. Tällä menolla ei kohta enää riitä se , että on kesä ja talvirenkaat, vaan pitää olla myös välikelin mallit kun kevät- ja syystakissa. Tällä lobbauksella me vähän kesä- ja talvirenkailla henkilöautoilijat ollaan kohta lirissä. Renkaiden käytölle ollaan ajamassa max käytöikää joka tulee johtamaan täällä talvisessa Pohjolassa siihen, että vähän ajavat joutuvat pistämään vielä hyvät talvi. ja kesärenkaat hylkyyn, kun käyttöikä loppuu huomattavasti aiemmin kun renkaat. Tähän liittyy se puhe, että nastattomilla talvirenkailla ja kitkoilla ei voi muka ajaa sulalla kelillä kun ne eivät pitä? Miten h-tissä siinä niin voi käydä, kun niiden pidon katsotaan riittävän talviolosuhteissa muttei kesäkelillä? Hurraaa, rengaskauppa kukoistaa!
Voi pyhä yksinkertaisuus sentään.

VALTONEN MARTTI 10.02.2011 12:08

Janhosen asialliseen kirjoitukseen haluan tehdä yhden huomautuksen. Kitkarenkaan pitoon en puutu, kun en siitä tiedäkään kesäkelillä. Mutta tosiasia on että kesä-ja talvikäyttöön suunnitellun renkaan runko on erilainen. Talvikäyttöön löysempi runko, jottei rengas nopeassa ohjausliikkeessä menettäisi otettaan. Kulutuspinta siis seuraa ohjausliikettä hiukan "myöhässä." Kesä renkaassa taas reagointi on nopeampaa jäykemmän rungon ansiosta. Tämän ominaisuuseron vuoksi katsotaan ettei ainakaan kesärenkaan runkoon pidä pinnoittaa talvipintoja vaikka niin on kai kauan tehty. Mitä tuo löysempi runko vaikuttaa sitten kesäkäytössä, en lähde kokemuksen puutteessa arvioimaan. Mutta hyvä kai tiedostaa tämäkin seikka.

JANHONEN MATTI 10.02.2011 13:30

Miten se kitkarengas voi sulalla kelillä olla vaarallisempi kesänopeuksissa 100-120 kun talviliukkaalla nopeuksissa 80-100 km/h?
Paljon puhutaan noista renkaiden alle taipumisista ja rungon reaktionopeudesta ja liitetään se keskusteluun ABS-jarrujen ihmeitä tekevästä avusta väistöliikkeiden tekemiseen. Ne on niitä lentokenttätestejä ne. Kun katsotte jarrrutusjälkiä onnettomuustilanteissa niin mihinkähän se on "unohtunut" se keskivertoautoilijan paljon puhuttu väistöliike. Ihmisille luodaan ja myydään turvallisuusdentunnetta tekijöillä, jotka eivät sitä todellisuudessa ole. Ruotsin ralli alkaa tänään. Katsokaapa ralliautojen renkaita tv:tä (jos näyttävät ) Mistähän syystä ne rallikuskit ajavat talviolosuhteissa niin kapeilla renkailla?

VALTONEN MARTTI 10.02.2011 14:33

"mistähän syystä ne rallikuskit ajavat talviolosuhteissa niin kapeilla renkailla?" Vastaus: kun ne pitää niin paljon paremmin ja ohjautuu täsmällisemmin:

LINDBLOM ALF 10.02.2011 17:47

Paljon puhutaan että "olisemikäoli"-renkailla pärjää. Pärjää slikseilläkin, jos nopeus sovitetaan kelin mukaan. Asia pidetään selviönä kun MINULLE ei ole mitään sattunut 30:een vuoteen vaikkä "näitä" olen aina käyttänyt.

Mutta, sitten kun kerran sattuu se todellinen hätätilanne, jossa vaaditaan maksimaalista pitoa ja ominaisuutta. Sitten se vanha tuttu rengas ei enää riittänytkään.

En ole ikinä havainnut että turvavöistä olisi MINULLE mitään iloa ollut, toidan jättää roikkumaan...

YLINIEMI SEPPO 10.02.2011 18:02

Matti puhuu asiaa rengas asiasta. Talavirenkaisiin vaajitaan vähintään 3,5mm urasyvyys vähä reilu puoliajettu rengas hylykyyn. Sitten puhutaan että pitäs säästää luonnon varoja ,renkaan valamistajilla ja myyjillä on tieten tavotteena vaihettas uuvet renkaat suunilleen yhtä usein kuin formula kisoissa. Eikö tuo raskas liikenne saa ajaa meleko kuluneilla renkailla??

VALKAMA MARKKU 10.02.2011 18:16

"Mutta, sitten kun kerran sattuu se todellinen hätätilanne, jossa vaaditaan maksimaalista pitoa ja ominaisuutta. Sitten se vanha tuttu rengas ei enää riittänytkään"

Ensinnäkin: Muistan ajan kun talvellakin sai ajaa kesärenkailla. Ajoin kanssa koska ei ollut pätäkkää hankkia talvirenkaita. Eikä niitä paljolti ollutkaan saatavilla.

Toisekseen; miten erottaa taitavan kuljettajan hyvästä kuljettajasta? Taitava kuljettaja selviää taitonsa avulla tilanteesta johon hyvä kuljettaja ei koskaan joudu.

Kolmannekseen; Kun se ääliö on päässyt tilanteeseen että se vanha tuttu rengas ei riitäkkään niin mikä saa kuvittelemaan että se sama ääliö ei niillä "paremmillakaan" renkailla ajaisi kuin ääliö ja ulosmittaisi liiallisella nopeudella tai muulla ääliömäisyydellä niiden "parempien" renkaidenkin edut.

Olen sanonut sen ennenkin ja sanon sen taas; Jos kiellettäisiin turvavyöt, nastarenkaat, ABS jarrut,turvatyynyt, jne. ja sallittaisiin ainoastaan vanhalla ladalla, mossella, tms. kotteroilla ajaminen, niin kuolonkolarit vähenisivät tooooosi paljon.

En kiellä ketään ostamasta juuri niitä renkaita joita "vianorin"(tai muun rengasliikkeeen tai suomen pahimman kusettajan eli TM:n porukat tuputtaa. Itse kuitenkin käytän ja aion tulevaisuudessakin käyttää n.s. jokakelinrenkaita. eli renkaita jotka OMASTA mielestäni keskimäärin toimivat parhaiten kaikissa niissä olosuhteissa joissa aion niitä käyttää.

En ole lainkaan kade heille joilla on talli täynnä rengassarjoja eri keleille ja eri nopeuksille ja eri vuodenajoille, en tosiaankaan. Säälin kyllä.

M Arkku

VALKAMA MARKKU 10.02.2011 18:27

"En ole ikinä havainnut että turvavöistä olisi MINULLE mitään iloa ollut, toidan jättää roikkumaan"

Tää on jännä juttu. Aikoinaan kun ne tuli pakollisiksi, niin ajoin pitkään riittävän vanhoilla autoilla että ei olisi niitä tarvinnut.

Nykyisin jos jostain syystä ajelee vöittä niin pelottaa niin maan perusteellisesti.

Niin että jätä vaan roikkumaan, ajeletpahan sitten varovaisemmin!

M Arkku

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.