Hupiakun lataaminen
SAVOLAINEN TOIVO
25.01.2011 10:28
Kertokaa te osaavat mikä on oikea tapa ja paikka ladata
seisovaa hupiakkua näin keskellä talvea?
Minulla on taloyhttiön puolilämpimässä paikassa veneen ja
auton hupiakut ja ajattelin niitä herätellä horroksesta.
Toin ensimmäisen akun työhuoneeseen ja panin lataukseen.
Meni tunti ja vaimo tuli huoneeseen ja huomasi virityksen
ja sanoi,ettei niitä saa sisällä ladata,johon minä,ettei
varmaan ulkonakaan,koska pakkasta -15. Hän sanoi että
ne räjähtää ja levittää myrkkyjä.
Minä olen siis tällainen garavaanari,etten moista tiedä!
Onko vaimo tosiaan oikeassa?
Ei minua totuus peloita.
Toivoisin osaavilta lajitovereilta vastauksia,jotka olen
lupautunut näyttämään vaimolleni.
LAHTI ANTTI
25.01.2011 11:04
Olisit voinut yhtä hyvin jättää ne akut paikalleen sinne autoon ja paattiin. Sitten kerran tässä tammi-, helmikuun aikana laittaa laturi kiinni pariksi päiväksi autoon ja paattiin. Siinä se sitten olisi ollut.
Ei niitä pois tarvitse ottaa kohteistaan.
VALTONEN MARTTI
25.01.2011 11:07
Olen aina uskonut samoin vaimosi kanssa, sisällä lataaminen epäturvallista.
VALLIUS MARTTI
25.01.2011 11:11
Kyllä ne akut voipi ladata pakkasessakin se vaan hidstaa alkavaa lataus prosesia, mutta kyllä ne hypiakun omalla laturilla latautuu siellä autossa jossa on jo olemassa akun ilmastointi.ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ LATAILE SISÄ TILOISSA JOSSA EI OLE KUNNOLISTA ILMASTOINTIA""räjähdys vaara"".TV Kulkuri
PELLIKKA ERKKI
25.01.2011 11:33
Millainen ilmastointi on kulkimen istuin laatikossa. Miksi sisällä ladatessa on räjähdysvaara, varsinkaan automaattilaturilla ladatessa. Harvemmalla on esim. 30A:n laturia sisätiloissa irtoakkuja varten.
VALLIUS MARTTI
25.01.2011 11:45
erkki vois lukea oikein siinä on kirjoitettu AKKUN ilmastointi.Akkussa itsesään täytyy olla ilmastointi lettku ulos taikka sitten täytyy olla täysin suljettu akku.Ja se on aivan sama onko sinulla 4A laturi vaiko 30A kyllä molemmila akku latautuesaan kaasuntuu.TV Kulkuri
VALTONEN MARTTI
25.01.2011 13:04
Hupiakuissa on yleensä se ilmastointi: letkulla vetykaasu ulos.Toisekseen matkailukulkineiden verkkolaturit on yleensä suunniteltu katkaisemaan latauksen ennenkuin akku saavuttaa sen jännitteen(jota en nyt muista) missä kaasunmuodostus (kupliminen) alkaa. Siihen ei kuitenkaan pidä luottaa sillä pientä kaasuuntumista ainakin omassani esiintyy jo ennen virran kateamista. Ei siis missään tapauksessa lataamaan asunnoissa sisätiloissa.
KOMULAINEN HANNU
25.01.2011 13:48
http://www.lansi-savo.fi/Uutiset/akun_r%C3%A4j%C3%A4hdys_poltti_navetan_ja_aitan_10353766.html
KOMULAINEN HANNU
25.01.2011 13:57
Niin tuo linkki karkasi, näin voi pahimmillaan käydä.
PALIN MATTI
25.01.2011 16:03
Ei saatana! Taasko tämä alkaa? '
Laittakaa hyvät ihimiset viestihakuun sana AKKU ja lukekaa, mitä tästä samasta aiheesta on jo kyselty ja vastailtu ainaki 968 kommentin verran.
PS: Elä naytä vaimoles tätä kohtaa.
VÄLIAHDE JUSSI
25.01.2011 16:07
Matti Matti älä hermostu!
HALMEENMÄKI JUHANI
25.01.2011 18:06
Letkua ei enää nykyaikaisissa vapaa-ajankaan akuissa ole, koska sitä ei tarvita. Ja etenkään kun lataaminen suoritetaan oikean kokoisella älylaturilla. Perusteet & jatkot sillä HAKU-toiminnolla.
VALTONEN MARTTI
25.01.2011 18:13
No voi, kuutisen vuotta vanha vapaa-ajan akkuni onkin auttamatta vanhanaikainen letkuineen. Sääli, verkon painoksi joutaa moinen museokalu. Ai niin eihän niitä veteen saa joutua. Paitsi kun vene uppoaa akkuineen, siis jonkun muun ei mulla ole venettä, paitsi se Zodiac ilmala täytettävä.
VALTONEN MARTTI
25.01.2011 18:16
Matti, minä olen nähnyt hirveää taistelua ja sen tuhannen kommenttia akuista täällä, mutten YHTÄÄN jossa olis samasta asiasta kyse kuin aloittajalla.
KNAAPI JUHA
25.01.2011 19:49
Juu, olen samaa mieltä kuin Martti... Eri asia on, kukaan muu ei ole sekottanut eukkoaan tähän asiaan!
PALIN MATTI
25.01.2011 20:13
Tuosta pääset alakuun heti:
http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/tarvikkeet/?x26558=75178330
PALIN MATTI
25.01.2011 20:15
...tanamiejaksa hakia teile kaikkia esile.
Tuosta löyättä lissää:
http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/tarvikkeet/?x26558=Search&Order=-submit_date&N=100&q=akku&nickMid=
VALTONEN MARTTI
25.01.2011 21:40
Jep, Juha hoksasit jujun...
VALTONEN MARTTI
25.01.2011 21:42
Matti, sitä parasta et voikaan hakea kun se poistettiin.
PALIN MATTI
26.01.2011 10:52
Miksi en vois hakea sitä?
SAVOLAINEN TOIVO
26.01.2011 11:08
kiitoksia paljon vireistä vastauksista,joista selvisi ainakin se,etten lataa niitä akkuja tässä työhuoneessa.
Eli vaimo on nyt polleana.Kuten sanoin en ole mikään
tekniikan lapsi. En myöskään "päivystä" tällä saitilla,vaan
vilkaisen joskus,olisiko jotain mielenkiintoista.Pyydän
anteeksi ammattilaisilta,että kysyin näin yksinkertaista
ja paljon esillä ollutta asiaa.Siellä missä veneeni talvehtii,
ei ole sähköä kuin autossani ja keväällä kun menen sinne akku-
jen(2) täytyy olla vireitä,jotta iso diesel pyörähtää käyntiin.
Martti Valtonen ymmärsi yskän.Kiitoksia.
VALTONEN MARTTI
26.01.2011 13:58
No Matti, tietysti voit hakea mutta ei kait poistettua voi takaisin saada.
PALIN MATTI
27.01.2011 17:04
Niin, ei sitä varmastikkaan ennään täältä löyvy, mutta voi sitä silti hakia.
Hakemisestahan vain oliki kymysys.
)
HYTÖNEN RAIMO
01.02.2011 10:18
Ei nykyaikaisesta akusta mitään kaasuja vuoda, ei ainakaan älykkäällä laturilla. Latasin vasta viime viikolla ajettavan ruohonleikkurin akun sisällä älykkäällä laturilla (CRX, kun aiempi CTek otti ja simahti) eikä siitä mitään hajuhaittoja tullut.
Samaisella laturilla olen ylläpitoladannut myös matkailuauton käynnistys- ja hupiakut - paikallaan ilman mitään ongelmia.
Epäilemättä vanhanaikaisilla latureilla voi syntyä ongelmia, koska ne eivät lopeta latausta akun tultua täyteen ladatuksi.
KOSKINEN OLLI
01.02.2011 17:28
Enpä minäkään mielelläni akkuja asuinhuoneisiin kantaisi.
Toisaalta, asuntoautossani hupiakut ovat tasan samaa tyyppiä jota käytetään liikuntavammaisten sähköpyörätuoleissa.
...En aivan heti usko että sähköpyörätuolit akkuineen vietäisiin turvallisuussyistä ulos taivasalle akkujen latauksen ajaksi...
VALTONEN MARTTI
01.02.2011 17:37
Mulla on 2 "nykyaikaista" laturia jotka katkasee virran ennekuin se merkittävästi alkaa kuplimaan vetykaasua. Toinen vaunuvalmistajan asentama, silti kaasunpoistoletku on läpi lattian laitettu (miksi) Toinen laturi on kotikäytössä parvekkeella ja kaikesta huolimatta antaa akun hiukan kuplia muttei kuitenkaan kiehuta sitä. En kyllä uskaltaisi riskiä ottaa ja sisällä ladata. Miksi ihmeessä pitäisikään?
HAAPANEN TIMO
01.02.2011 18:59
Sulla on nykyaikainen laturi mutta vanhanaikainen akku. Suljetun rakenteen akussa ei ole avattavia korkkeja eikä nestettä näe eikä sitä voi/tarvitse lisätä.
@timppa
VALTONEN MARTTI
01.02.2011 20:56
Niin tai näin, 5-7 vuotta vanhoja akkuja on pilvin pimein käytössä. Ei voi sanoa kenellekään että vie vaan se akkusi vaikka sängyn viereen lataukseen, ei vaaraa.
FREDRIKSON HEIKKI
01.02.2011 22:50
Minulla auto seisoo lumen alla. 1-2 kertaa talvella laitan virtajohdon kiinni.Auton latausjärjestelmä lataa akut. Miksi tehdä tästä vaikeampaa ??
VALTONEN MARTTI
01.02.2011 23:33
Esimerkiksi siksi että vaunun/auton pistorasia sijaitsee vaikkapa 10 km päässä lähimmästä virtapistorasiasta.
MÄENPÄÄ TAUNO
02.02.2011 10:19
sen verran kysyisin että kun hupiakkulaturi EBL 208 lataa verkkovirralla, esim 17A virralla ja pistän päälle lämmittimen, jääkaapin, valoja ym. kulutusta, Pysyykö hupiakun lataus samassa annetussa arvossa vait väheneeko lataus edellämainittujen laitteiden kulutuksen verran ? vai onko tämä arvo 17A laitteen antama kokonaisvirta. Lataako myös ajoakkua ?
HALMEENMÄKI JUHANI
02.02.2011 17:22
Kokonaisvirta, ja saattaa olla että todelline virta on tuota alempi, riippuen siitä miten ilmoittavat. Eli jos käytät 15A kulutukseen niin eipä paljoa lataa, jos enää yhtään. Se lataako ajoakkua on kiinni siitä, miten sinun autossasi kytketty. Vaikea sanoa kun en ole ollut kylässä.
NOUSIAINEN ASKO
02.02.2011 18:12
Adria 2002 puoli-indegroitu lataa oven päällä olevan näytön mukaan , mutta mitattaessa auton
akusta yleismittarilla jännite ei nouse ollenkaan.
Olen talvella ladannut ulkopuolisella "älylaturilla" moottorin akun tarvittaessa..
HAAPANEN TIMO
02.02.2011 19:46
Vaikea on saada akkuun menemään kuin 5 A. Siinä mielessä voi huoleti käyttää muitakin laitteita jos vain akulle edes vähän jää.
Onko se auton akun lataus ollenkaan tärkeää? Eikös sentään vähintään viikon voi olla lataamattakin.
@timppa
NOUSIAINEN ASKO
02.02.2011 20:01
Joo kyllä auto on ulkona viikkojakin koskematta , mutta kun eberi syö virtaa reilusti jos ajetaan pätkäajoa , niin akku on pian vajaa virrasta.
Kesällä riittää auton oma laturi kun ajetaan pitempiä matkoja. Nämä on paljon tapauskohtaisia ja mitkä laitteet kuluttaa virtasta .
NIITTYARO TAPANI
06.02.2011 00:19
Se kiehuminen/kaasuuntuminen alkaa kun jännite ylittää 14,5V:n, siksi laturit yleensä nostavat jännitteen 14,3 - 14,4V:n pitäen siinä jonkun aikaa ja pudottavat 13,6V:n joka on ns. kestolatausjännite.
Muutamat "pikalaturit" pumppaavat tuohon 14,4V:n, pudottavat alas tuonne13,6V:n ja taas ylös. Kun tuota jatkaa aikansa niin saa akun nopeiten täyteen (100% lataus).
HAVANA JARI
06.02.2011 16:37
Tuli samasta aiheesta ongelma. Kun sähköyksikkö EBL220 ja paneeli DT220
Valikossa on akkukapasiteetin valinta ja akut DETA gel DC80 340A
Ensinnäkin vaikuttaakohan kapasiteetinvalinta varsinaiseen lataukseen
milläänlailla, pelkästään näytön ilmoittamaan varaustilaan?
Toiseksi mikähän on kyseisen akkujen kapasiteetti 2x80AH kö?
Perskele ku pääsi värkätessä tehdasasetus karkaamaan ja
ohjekirjakaan ei oikeen kerro mitään.
TV: JAKKE
LAUKKANEN MAURI
06.02.2011 16:46
Minulla oli sama ongelma ja kyllä minä siihen ohjelmon sen virran 2x80A,eli 160A
kun akut on täysiä.
Ei sen paneelin asettelut vaikuta siihen lataus virtaan ,vaan se ilmoittaa vain niitten akkujen virran,joka tietysti riipuu siitä onko ne arvot samat kuin akkujen yhteenlaskettu
kapasiteetti.