Hymer B 544 harmaavesitankin vuoto
VIHERÄ PEKKA
21.01.2011 16:19
Ostin 1998 mallin auton syyskuussa. Useita pienempiä vikoja, joista kirjoitin tännekin, korjattuani matkasin etelään. Ensimmäinen kuukausi meni paikkoja vaihdellen, mutta sitten jäimme kuukaudeksi samaan paikkaan. 3 viikon päästä autossa alkoi tuntua viemärin hajuja. Huomasin, että harmaavettä tippui tyhjennysventtiilin suojakoteloa alta. Maa oli alkanut haista ja haju kulkeutui autoon. Panin tankkiin puhdistusainetta. Parin päivän jälkeen vesi lorisi auton alle panemaani astiaan - eipä ole enää kyse pikkuviasta.
Ruuvasin alla olevan luukun ruostuneet 6 ruuvia irti. Luukun päällä oli parin sentin kerros mustaa lietettä. Nyt pääsi näkemään, että säiliö on lämpöeristetty ja vuoto tulee ulomman kuoren ja eristeen välistä. Näyttää selvältä, että entinen omistaja on unohtanut säiliön tyhjennyksen ja pakkasella säiliö on jäätynyt rikki. Vuoto on myös havaittu ja hanakotelon pohjaan on tehty tarkistusreikä. Kun mitään ei ole voinut tehdä, on reikä peitetty epämääräisellä 15cmX20cm muovilevyllä. Jäljistä päätellen vika on ollut jo pitkään.
En ole aivan varma asiasta. Kenellä on samanlainen Hymer voisi katsoa onko rapun kohdalla tyhjennyshan suojakotelon alle ruuvattu levy, jossa on reikä keskellä. Olen tiedosta kiitollinen.
Aika hankala vika. Matkailuautossa vesitankki, harmaavesitankki ja wc-tankki ovat oleellisia. Yritän nyt tilapäisesti korjata vuotoa, jotta kotimatka sujuisi mukavasti ja voisimme viipyä joissakin kaupungeissa. Kirjoittelen tästä myöhemmin.
Matkan alussa olisi pitänyt huomata pieni vuoto, noin 2 litraa päivässä, kun vesitankki tyhjeni, mutta harmaavesitankki täyttyi kovin hitaasti.
TERVO JARI
21.01.2011 20:57
tällä lailla, lieneekö apuja tuosta ?
Tuo kyseinen säiliö on sängyn alla B 654:ssa, toisin kuin B 544:ssa . . .
Pienensin noita kuvia jotta saat ne auki "reissussa", kävin tuolla autokatoksessa kuvat ottamassa, lunta"roivi ulkosalla ja pakkasta on n. 6 astetta, toisin taitaa olla siellä . . .
JANHONEN MATTI
21.01.2011 22:12
On pieni mahdollisuus, että se vesi sinne tankin ja suojakotelon väliin tulekin tankin päältä tankkiin menevistä putkiliitoksista. Omassa hymerissä kävi niin, että vettä alkoi tippua lusikkalaatikkon ja kun aloin tutkia asiaa niin huomasin, että lähes kaikissa harmaavesiputkien liitoskappaleissa oli halkeamia. Myös siellä tankin päällä.
Se jäi arvoitukseksi mikä halkeamat oli aiheuttanut. Sellaistakin juttua oli, että joku olisi kaatanut liian kuumaa vettä tiskialtaaseen ja sisäputken nopea laajeneminen olisi halkaissut liitoskappaleet. Yksi mahdollisuus on ainevika.
Kuten sanoin tämä on vain pieni mahdollisuus, mutta kannattaa selvittää ennen tankin irroitusta.
On myös mahdollista, että tankki olisi joskus "yläntänyt", jolloin harmaa vesi pääseekin nousemaan tankista kuivuneiden tiivisteiden ohi eristeisiin.
VIHERÄ PEKKA
23.01.2011 00:22
Suurkiitos kuvista. Auttoivat paljon. Aivan sama säiliö minulla, mutta on vain eri paikassa. Tuo muoviläppä pohjalla näyttää aika kepulilta ensiasennukseksi. Siksi luulinkin sitä hätäkorjailuksi. Siitä päästään kyllä vaihtamaan hana, jos siihen on tullut vikaa. Juuri tuon muoviläpän raoista säiliön vesi tulee ulos.
Sain muuten auton käyttökuntoon. Ostin huoltoasemalta renkaankorjaus painepullon ja ruiskutin sitä muovikanisteriin. Sekoitin vaahtoon vettä ja kaadoin wc-viemäriin. Vuoto oli suuri alussa, mutta otin aineen talteen ja kaadoin muutaman kerran uudelleen. Vuoto loppui ja nyt säiliössä pysyy ainakin neljännestankillinen vettä.
Täällä Fuengirolassa tuli muutama hiutale lunta äsken ja kova tuuli. Lämpötila on kuitenkin 10 asteen tienoilla.
Vielä kerran kiitos vaivautumisestasi. Pekka
VIHERÄ PEKKA
23.01.2011 00:24
Kiitos toisestakin vinkistä. Tarkistan liitosten pitävyyttä huomenissa. Toisaalta saatta olla, että korjaukseni tukki nämäkin viat.
TERVO JARI
23.01.2011 09:30
lienee tarkoituksella hieman "väljä", koska tuonnehan säiliön ja eristeiden väliin puhalletaan Truma lämmittimeltä lämmintä ilmaa jotta säiliö pysyy sulana pakkasolosuhteissa.
Ilman kierto ei tarvi olla todellakaan suuri jotta säiliö pysyy sulana ja tuo ilman pois tulo tuolta sulkuventtiilin luota varmistaa sulkuventtiilin sulana pysymisen.
Ja luukku toimii samalla kuten kerroitkin huoltoluukkuna säiliön sulkuhanalle.
Kieltämättä ei sinulta mielikuvitusta puutu, nuot korjaustoimenpiteet ovat kyllä jo kun "avaruustekniikan käsikirjasta", toivottavasti toimii/kestää loppureissun ajan . . .
No konstit on monet sano akkaki ku käveli, kusi, kujelmaa kuti ja lehemiä paimensi . . .