Fiat Ducaton -99 ajonestolaite

RUOTSALA PAULI 19.01.2011 17:10

Ajonestolaite ei pikku pysähdyksen jälkeen enää tunnistanut omia avaimiaan, vaan sytytti "CODE"-lampun. Startti kyllä toimii, mutta moottori ei tietenkään käynnistynyt. Muistaako tai tietääkö joku kuinka nämä laitteet korjattiin tai "ohitettiin" silloin 90-luvulla?

HALMEENMÄKI JUHANI 19.01.2011 17:19

Toivottavasti kukaan ei sitten ainakaan kirjoita tänne moisia ohjeita... Taitaa tosin iso osa "alan miehistä" jo tietää miten, mutta ettei joka kloppikin alkaisi "lainaamaan" naapurin Ducatoa.

KOSKINEN JANI 19.01.2011 17:52

Oikeastaan ei voi olla kuin pari paikkaa, jos on vielä syöttöpumpulla?

Mutta sellaseen ohjeita. Akun takana ylhäällä on kolariturvakytkin ja jos se laukeaa niin valo palaa. Toinen vaihtoehto on ajonestokytkennän liitokset, omassa kuorkkiducatossa noin viikko sitten jäi käynnistymättä ja tuohon auttoi kun otin "ajonestoreleen" liittimen auki ja takaisin kiinni. Tuo mokkula löytyy kun otat kuskinpuoleisen kojelaudan alaosan auki niin on siinä ohjauspylvään oikealla puolella ja taisi olla jotain keltaistakin. Eikä mulla ainakaan ollut muita vehkeitä siinä kohden.

Noista nyt aluksi.

HINTIKKA ARI 19.01.2011 17:59

Käsikirjassa se kerrotaan miten tuo tapahtuu joten ei se kovin salaista tietoa Fiatissa ole. Ei ole sen tarkempaa tietoa onko muuttunut vuosien varrella miten paljon. Jos et löydä käsikirjaa niin kysy merkkihuollosta ohje.

RUOTSALA PAULI 19.01.2011 18:20

Tämä oli vasta toinen lavakyyti kotiin, hinurin kopissa! Kyytejä on siis kaksi liikaa. Tarkoitin kysyä myös ehdotuksia tai toimenpiteitä laitteen korjaamisesta. Kun autossa oli vielä tehdastakuu, istuin tunteja korjaamoilla, ja näin jo silloin nämä käynnistysesto-ongelmat. Asiaan perehtynyt asentaja sanoi pääsyyn olevan kosteuden, jota poikittaismoottorin edessä on aina. Pitäiskö ensi alkuun antaa FÖÖNIÄ?

ILTANEN KARI 19.01.2011 19:32

mulla kävi sama juttu. monenlaisia ohjeita tuli. porasin pumpun päästä pois suojan jonka takana magneettiventtiili on, käymään lähti kun laittoi suoraan 12v siihen. Laitoin kyllä uuden myöhemmin, luulen että lopullinen vika oli siinä releessä, joka on siellä rattiputken vieressä, johtoja heiluttamalla ja liitintä räpläämällä lähti normaalisti käyntiin ja on sen jälkeen toiminut. Näytti siltä että liitin olis ollu huonosti paikoillaan, kuin liittimen lukitus ei olis ollu paikoillaan

KERTTULA PEKKA 19.01.2011 22:17

99-Mallia ja vielä tehdastakuu ??? Fiatillahan näyttää olevan pitkät takuut.

KYTÖMÄKI RAUNO 20.01.2011 08:30

Onko sulla tallella se punapäinen koodausavain? Sillä koodasin uudelleen ohjeen mukaan niin häiriöt jäi pois itsellä -99 1.9td

HAAPANEN TIMO 20.01.2011 18:28

Mulla on reissussa ollessa se isopäinen masteravain aina kätkettynä autoon. @timppa

VÄLIAHDE JUSSI 20.01.2011 18:51

Helavatan helevata on se meekeläisellä hyvä tuuri sitten50 vuoden päästä ei näy eikä kuulu fiijatteja,minun volkkari tyttää 85v,Isot juhlat tulosa pitäskö ostaa solmio jo? Ei oo käynistyksen estoja eikä tarvii

RUOTSALA PAULI 20.01.2011 21:11

Käy taas. Ratin ympäristön kaikki liittimet puhdistin, keltaiseen mokkulaan tulevat ja lähtevät liittimet hankasin ja tein jonkinlaisen koodauksen. En tiedä, mikä näistä toimenpiteistä oli se ratkaiseva koodin avaukseen. Käytössäni on Saksankielinen 214-sivuinen Betriebsanleitung, jossa on useammassa kohdassa vähän eri muotoisia koodausohjeita. Jatkokysymys: Löityiskö jostain helposti 2,8 idTD ohjetta? Sen pumpun pään porauksen teen sitten myöhemmin.

HJELM ARTO-VEIKKO 20.01.2011 22:25

Aikoinaan saksassa auto ei käynnistynyt.Deltasta sain hyvät ohjeet Rikoin pumpun päässä olevan käynnistyksen esto laitteen ja löysin sieltä paksumman johdon.Uimalan huoltomieheltä sain tinaa ja juotin johdon päähän metrin johdon jonka yhdistin parkkivalon kantaan se paksumpi johto oli magneettiventtiilille joka katkaisi polttoaineen syötön pumpulle. Auto käynnistyi vain parkit päällä ja niin se toimi minulla vielä kolmevuotta eli niin kauan kuin auto oli minulla. Deltasta sanoivat ettei kannata laittaa uutta käynnistyksenestoa koska siitä on vain haittaa. Tosin silloin täytyy ymmärtää että auto voidaan varastaa helpommin, toisaalta eipä tuosta niin kovaa kysyntää ollut. terv jelmi

ILTANEN KARI 21.01.2011 10:24

Tietenkin auton saa varastettua helpommin....... mutta silloin on kysessä varmaan tuttu varas, joka tietää että esto on poistettu, muuten on vaan huonoa tuuria..... jos nyt ropeltaisin pumpun päätä laittaisin magneettiventtiiliin tuplajohdotuksen, toinen varkaudenestosta ja toinen ylimääräinen johon tarvittaessa voi laittaa sitä akkujännitettä ettei jää matka kesken uudestaan tämän takia, pumpun pään "mötikän" poraaminen on ainakin pakkasessa hankalahomma, siinä on kaksi m5 pulttia, joissa on ollut sellaiset katkeavat kannat ja sinne paikoilleen jää vain simmoset kartiot. Työ tilaa on vähälaisesti...... Jos varkauden estossa on jotakin vikaa, silloin ei kuningasavaimesta ole mitään hyötyä, avain auttaa vain kun "kaikki on kunnossa" mut auto on "hukannnut" koodin, käsittääkseni aika harvinaista. Kuningasavain on hyvä pitää mukana jos pitää käydä "deltalla" niin siellä sitä tarvitaan tietokoneessa, tarkastavat siitä jotakin, siis tässä varkauden esto vika tilanteessa...

RUOTSALA PAULI 21.01.2011 16:11

Bordeaux-punainen avain ja CODE-kortti ovat tallessa. Luin saksankielisen käyttöoppaan, enkä löytänyt sieltä niille muuta käyttöä kuin uusien lisäavaimien valmistaminen. Lisäavaimia voi olla korkeintaan 7 kpl. Mitään käyttöavainten koodausohjetta ei ole. Vikatapauksessa haetaan vara-avain, ja ellei sekään toimi, käännytään PALVELUN puoleen. Koodasin laitteistoa pitämällä MASTER-avainta virtalukossa, ja taisin yrittää käynnistääkin. CODE-kortti ja punainen avain sisältävät niin salaisia tietoja ajonestolaitteesta, ettei niitä missään tapauksessa saa säilyttää ajoneuvossa, lukee ohjeessa. Auto on ollut meillä uudesta, Laikan koppa ja Fiat 2,8. Sen pumpun pään porauksen aion tehdä ennen pitempää matkaa.

HAAPANEN TIMO 21.01.2011 17:12

Maailmalla on kivempi olla masteravain kyydissä, kuin että se olisi saavuttamattomissa kotona. @timppa

RUOTSALA PAULI 02.02.2011 19:23

Aina kannattaa kysyä siltä, joka tietää. Edellä on hyvää tietoa ongelmasta, joka ei ole näköjään aivan tuntematon. Lähikorjaamo ehdotti vaihtamaan virtalukon ympärillä olevan antennikäämin. Auto käy. Mitään osia en ole vaihtanut. Liittimiä olen irroittellut ja hankaillut. Sormin en ole koskenut mihinkään johtimeen. Avain-Code jää palamaan silloin tällöin. Käynnistyksen eston korjaamiseksi olen valinnut sen täydellisen ohittamisen. Hommaa teen teltassa. Toisen katkomutterin piikitin ja porasin aika helposti. Toisen poraus ei sitten onnistunutkaan, kun se kampikammion huohotuslaitteen mötikkä on edessä. Kaksi kiinnityspulttia siitä huohotinmötikästä löysin, onko muita? Suuri kysymys: Miten huohotinlaite irrotetaan? Beurdouc-avaimella ei ole mitään käyttöä; korkobaarissa se kopiodaan odottaessa.

ILTANEN KARI 03.02.2011 20:48

takana on sellainen rauta, jossa on kierteet päissä. nyt kun toinen pää siitä on irti, saitko toisen pultin pois? Se vois lähteä kampeamalla sillä se magneettiventtiili on pyöreä, ainakin sitä mötikkää voi nyt vähäsen pyöräyttää jos se sit tulis parempaan asemaan ja tulis enempi tilaa sellainen "dremel" tyyppinen kone vois olla hyvä ja siihen timantti viila. Ruuvi, se toinen on paljon löysemmässä nyt kun toinen on pois, vois lähtee jo sillai lyö pieni meissseli reikään kantaan jää pieni ura ja sit vaan meisselillä kiertämällä pois. ????

RUOTSALA PAULI 05.02.2011 14:01

Ne pienet nopeakierroksiset porakoneet ovat näppäriä juuri tällaisissä töissä. Minulla taitaa olla Clas Ohlsonin tuote jatkovarrella. Poran karaan sopii myös 3,2 mm niittipora, sillä saa hyvän jäljen. Pultin irtiporaus sitten järeämmällä koneella ja pitkällä terällä, 25 cm. Siihen oikeanpuoleiseen katkoruuvin kantaan en vain saanut "jälkeä". Huohottimen muovikotelo on tiellä. Tarkoitus on ottaa kaikki osat ehjinä irti, ja tehdä ohitusjohdotus tästä päästä mahdollisimman valmiiksi. Se pyöreä metallimötikkä ei taida kuulua käynnistyksenestojärjestelmään, ainakaan se ei ole siinä kovin tärkeä osa. Tyhjäkäynnillä siihen tulevan johtimen voi nypätä irti, eikä käynnissä tapahdu muutoksia. Pyöreän mötikän kiinnityspulttien kannat ovat ehjät, ovat vain vastakkaisella puolella.

LAUKKANEN MAURI 05.02.2011 14:17

Kyllä nuo järjestelmät on ihmisten tekemiä ja ne pystyy aina ohittamaan/korjaamaan!.

RUOTSALA PAULI 15.02.2011 18:18

Ei se vika lähde pelkästään johtoja ja liittimiä hankailemalla. Tänään taas jäätiin kaupan pihaan. En kuitenkaan tilannut hinuria, vaan irroitin kojelautaa kuskin puolelta ja käsittelyä keltaiseen mötikkään. Lähti. Lopulliseen ohitukseen olen kehitellyt vääntötyökalua iskumeisselistä, joka antaa hurjan momentin oikeaan tai vasempaan. Terät ovat hiontavaiheessa.

KAUPPI ERKKI 16.02.2011 11:11

Ennenkuin jatkat moista operaatiota niin irroita virtalukon ympäriltä se käämi kun sinulla on jo purettuna sitä kojelautaa siitä kohtaa ,sen jälkeen ota virta--avaimesta se siru irti pieni neliö siinä avaimen päässä irroita vaikka nuppineulalla senjälkeen teippaa siru siihen käämiin voit senjälkeen startata ihan normaalisti ajele näin jonkinaikaa viikko kuukausi jos käynnistyksen esto ei enää temppuile niin vika on siellä yläpäässä eikä syöttöpumpun päässä.

RUOTSALA PAULI 16.02.2011 13:40

Tuota kannattaa kokeilla. Tässä mallissa siru on 3x6x12 mm3 ja valettu avaimen pään sisään. Asensin autoon heti uutena Sikura-murtohälyttimen, jonka mukana tuli hälytintä ja keskuslukitusta ohjaava avaimenpää. Siinä oli valmiina juuri tuollaisen sirun kokoinen kotelo. Tämä Sikura-avaimenpää on pariston vaihtoa varten suljettu ruuvilla, joten saan sirun helposti. Fiat-avaimesta siru täytyi irrottaa sahaamalla ja höyläämällä. Virtalukon ympärillä oleva antanniosa on paikoillaan vain nipistimillä ja pistokkeella. Deltan varastosta löytyisi Raumalta ja Herttoniemestä, 97€. En minäkään usko, että pumpun päässä (magneettiventtiilissä) on mitään vikaa, mutta sieltä koko laitteisto voidaan ohittaa tarvittaessa

KAUPPI ERKKI 16.02.2011 18:40

Kyllä se siru pitäisi lähteä ihan nuppineulalla olen tätä teippi hommaa käyttänyt silloin auton saa käyntiin virtalukkoon sopivalla avaimella koska käynnistyksen esto kuittaantuu suoraan kun kääntää virran päälle näin autoon voi teettää useita avaimia halvalla. Uudemmissa malleissa pitää olla tarkkana kun purkaa sen stiletti mallisen avaimen ettei siru katoa sillä se on vielä huomattavasti pienempi kuin sinun autossa.

Olen purkanut sieltä pumpun päässä olevan eston mutta se on hankala homma saada ne kannattomat pultit irti siellä on solenoidi mihin pitäisi saada virta suoraan poraus on nopein konsti kun tietää solenoidin tarkan paikan mutta porattava metallikin on karkaistu joten vaatii hyvän poranterän

Jakoremmin vaihdon yhteydessä homma onnistuu parhaiten kun ottaa koko syöttöpumpun irti ja laittaa pumpun viilapenkkiin.

RUOTSALA PAULI 18.02.2011 17:14

Se Bordeaux-avainhan on avattavissa, on ollut 12 v kassakaapissa kun niin varoittelivat pitämästä mukana. Siinähän siru. Hammashihna tulee neljän käyttövuoden jälkeen taas vaihtoon, joten sen pumpunkin voisi nostaa pöydälle. Edellisissä hihnan vaihdoissa en ole keksinyt mitään keinoa "lukita pumpun hammaspyörä". Meneekö aiheen otsikon ohi? Moottori on ensimmäisiä 2,8 i.d.TD, valmistettu vuoden 1998 puolivälissä. Moottorin ohjaus- ja ruiskutusjärjestelmässä ei voi olla kovin suurta vikaa; tänä aamuna lähti käyntiin 3 tunnin sähkölämmityksen jälkeen ensi nykäyksestä. Pakkasta 30 astetta, eikä moottoria ole käytetty kahteen päivään. Jotain pitäisi tehdä tuon varsinaisen otsikkoaiheen hoitamiseksi pois päiväjärjestyksestä; Vaimo-kultahan ei tule tuon auton kyytiin, ennenkuin voin osoitaa sen narmasti ajokelpoiseksi. Mitattavaan virtaan minäkin vain luotan, en siruihin.

KAUPPI ERKKI 18.02.2011 21:38

2,8 koneessa on tosiaan huono kun ei ole mitään lukitusta, mutta pumppuun voi merkata rengas tussilla merkit parempaan paikkaan niin se helpottaa asennusta.

Silloin kun pumpun irrottaa kokonaan niin kannattaa merkata se kohta ruuvista että pumppu tulee samaan kohtaan takaisin koska pumpussa on ajoituksen säätö.

Uudemmissa common rail moottoreissa pumpun asennolla ei enää ole väliä.

Mukavahan niitten Sirujen kanssa on pelehtiä.

RUOTSALA PAULI 23.04.2011 22:04

Olen viimeinkin ratkaissut ongelman, poistin koko laitteen käytöstä. Minullahan on Sikura-murtohälytyslaittesto, ja siinä erillinen ulosotto käynnistyksenestolaitteelle. Rele siihen ja johto pumpun magneettiventtiilille. Sen mustan mötikän poraus siitä pumpun päästä on todella vaikea. Mötikän alta on kuitenkin löydettävä magneettiventtiilin virtajohdin. Virtajohtimeen osuu varmaan tarkalla porauksella. Tienpäällä ei nyt aina kenties ole poravehkeitä, joten ehdotan varattavaksi työkalupakkiin terässpiikin, messinkiruuveja ja kuparinauloja. Isku siihen vasempaan yläkulmaan. Kiitän kaikkia asiantuntijoita erittäin hienoista neuvoista, pyrin auttamaan tienpäällejääneitä

BISTER TIMO 30.09.2015 20:00

1998 Hymer Ducaton ajonesto alkoi myöskin oikuttelemaan. Ensin syttyi Code valo ajossa ja joitakin käynnistyskertoja myöhemmin ei käynnistynyt laisinkaan. Rikottiin varovasti pumpun pääty, poistettiin ajonestolaite ja tinattiin uutta johtoa liittäen tämä siihen oranssiin johtoon. Nyt toimii taas ja valo palaa joten täytyykin poistaa vielä polttimo mittaristosta.

HAAPANEN TIMO 30.09.2015 20:41

Mulla on 2001 ja siinä tuo kuori on vahvaa aluvalua.

@timppa

EEROLA TEEMU 30.09.2015 20:51

Timolta hyvä ohjeistus tuohon ongelmaan. Täällä aivan turhaan varoitetaan antamasta ohjeita, millä "code" valo saataisiin ohitettua, jos se syttyy. Ei niitä "ohjeita" voi sellaisenaan käyttää auton käynnistämiseen saati varastamiseen, ellei käytössä ole myös toimivia avaimia. Ja jos avaimet on varkaalla, niin ei moottori tunnista, kuka käynnistää, vaikkei "code" palaisikaan. Ei siis mitään syytä pelätä pelkkien ohjeiden olevan mikään riski. Ne on netissä kaikkien käytettävissä. Jopa ADAC antaa ne saksalaisille.

Kävi niin, että pikkutiellä, ohitustilanteessa piti väistää vastaantulijaa tien laitaan. Siellä oli n. 20 cm korkea, hiekan peittämä kivi, mikä aiheutti melkoisen tärskyn oikeaan pyöränripustukseen/ iskunvaimentimeen, jonka rikkoi. Niin kovan, että Ducaton inertia- kytkin laukesi ja moottori sammui. Startatessa syttyi toistuvasti "code" valo. Sen paremmin maahantuoja kuin merkkikorjaamokaan eivät kyenneet puhelimeen antamaan ohjetta, miten ko. kytkimen löytäisi. AL avun turvin auto korjaamolle ja vakuutusyhtiö maksoi laskun jousituksen uusimisesta. Kuljetus n. 400 e.

Meikäläisen vm 2000 Ducaton 2,8 idTD koneen törmäyskytkin on moottorin oikealla puolella, ylempänä konetta sen päädyn jälkeen ja sen tunnistaa kädellä kopeloimalla. Kyseessä on kuminen painonappi, missä kiertää pyöreää pintaa kohollaan oleva reunus. Nappia pitää painaa ylöspäin ja "code"- valo sammuu ja auto lähtee käyntiin. Eri malleissa nämä napit sijaitsevat eri paikoissa. En tiedä auttaako nappi muihinkin vaivoihin kuin törmäyksen aiheuttamiin. Ehkä joku muu tietää ja kertoo.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.