Kylmäpuhalluksen poisto

LIPSANEN TAPANI 07.01.2011 15:07

Ekdahl Markun ohjeen mukaan purin hansikaslokeron ja syvennyksen pois. Vivustot näkyvissä. Onko tuo kuvassa nuolella merkattu välivipu se joka pitää ottaa pois. Kuinka pönkäsitte vivun jotta läppä pysyy kiinni. Ducato 2005

PALIN MATTI 07.01.2011 16:19

Ei tarvitse ottaa mitään vipua pois. Itse läppä kannattaa pönkätä ulkopuolelta.

Joskus olen tehnyt tänne asiasta seikkaperäisen ohjeen. En nyt vaan ehdi sitä alkaa hakemaan.

HAAPANEN TIMO 07.01.2011 16:25

Aika hyvä on Markunkin ohje. Jää sisäkierto kayttöön.

"Irroita hanskalokeron yläpuolella oleva syvennys ja hanskalokero. Pääset näkemään kojelaudan alla, melko keskellä kojelautaa olevan raitisilmanoton kotelon. Pyydä avustajaa heiluttelemaan raitisilma-/sisäkierron vipua ja katso itse kojelaudan alle ja paikallista läppä em. kotelon takareunasta, jonka ajoviima painaa raolleen. Tämä läppä ei ole oikeastaan varsinainen raitisilmankierron katkaiseva läppä, vaan samassa kotelossa oleva toinen läppä, jonka tarkoituksena on päästää jonkin verran raitista ilmaa suoraan jalkatilaan. Se vain ei ajoviimassa pysy kokonaan kiinni.

Raitisilmankierron vivun vaijeri menee raitisilmankierron läppään (saman kotelon etumainen läppä), ja sieltä välivivulla ohjataan tuota takimmaista läppää. Irroita välivipu, lähtee vääntämällä irti. Tämän jälkeen ruuvaa tai pönkää takimmainen, nyt ilman välivipua "irralleen ilman ohjausta jäänyt" läppä niin, että takareuna on yläasennossa.

Veto loppuu siihen paikkaan ja sisä-/raitisilmankierron ohjaus toimii edelleen normaalisti. Lisäksi teippaat noin puolet kuskin jalkatilan ilmasuuttimesta tukkoon. Nyt apukuskille tulee saman verran ilmaa kuin kuskillekin. Ei tarvitse kumpikaan enää villasukkia. Hommaan kuluu ihmettelyineen puoli tuntia."

@timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 07.01.2011 17:05

Kerran vielä pojjaat. Koetin tutkiskella annettujen ohjeiden mukaan, mutta... Meillä 2005 alustassa sisäkierto-/raitisilmavipu liikuttaa kahta läppää.

Samalla kun ulkoa tulevan ilman sulkeva läppä sulkeutuu avautuu sisältä ilman otto.

Jos suljen ulkoa tulevan ilman läpän loppuu raitisilman tulo lämppärille. Sen sisäilmanoton voisi sulkea, silloin vain jää sisäilman kierto pois.

Kumpi tuossa selostuksessa on takareuna? Onko se auton takapäähän päin vai??

Meillä etummainen läppä on ulkoilman tulon sulkeva, siis konehuoneen puolinen. Sisäilman kiertoaukko avautuu taas ylöspäin.

Mitään suoraan jalkatilaan avautuvaa läppää en löytänyt, ellei se ole puhaltimen takana jossa olen myös kuullut jonkun läpän olevan. Puhallinta en ole vielä poistanut ja tutkinut sen takaa.

JOKINEN REINO 07.01.2011 18:44

Käväise viestinhaussa ja aihelistalta hae nimellä Markus Matti.Sieltä löytyy aihe "vinkka käy" siellä pitäis olla kaikenkarvaisten karavaanareiden jupinoita Ducaton lämppäristä.

TERVO JARI 07.01.2011 19:11

ohje ei jostain syystä aukea:

http://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=63135627

Tuolla on linkki sinne mutta Firefox herjaa sitä, en oo nörtti, joten män yli hilseen . . .

HÄMÄLÄINEN MARKKU 07.01.2011 19:53

PALIN MATTI kirjoitti 3.4.2010 klo 18:46:01 "Ei mee näin. Se on molempien kiertojen imuaukko. Kanavassa olevan läpän asento määrittelee otetaanko ilma lämmityslaitteen puhaltimelle ulkoa vai sisältä. Läpän hennon säätömekanismin takia saattaa ajoviiman aiheuttama patopaine suuremmissa nopeuksissa raottaa sitä ulkoa ottoasennossa niin, että patopaine pääsee myös sisäkierron ilmanottokanavaan ja puhaltaa sieltä etumatkustajan jaloille. Se ilma virtaa silloin siinä sisäimukanavassa tavallaan vastasuuntaan."

Meillä on kaksi läppää joista toinen sulkee sisäilman kierron ja patopaine työntää sitä läppää tiukemmin kiinni (voi se silti falskata). Ei sieltä pahemmin tuule, mutta emäntä sanoi hiukan tulevan jostain viileää, joten täytynee tutkia.

Sen sisäkiertoläpän voisi vetää peltiruuvilla kiinni ja teipata tiiviiksi.

JOKINEN REINO 07.01.2011 20:37

Aukeaako tietoa Viestinhausta sanalla KYLMÄPUHALLUS,ainakin itselleni nuo sivut aukeaa.

LEHTONEN ERKKI 07.01.2011 23:54

Hei, Ajakaapa niillä autoilla vähän näillä kaamoksen keleillä, niin tiedätte mistä puhua. Jos otatte ilmankierron sisältä ajossa, tarvittava ilmanvirtaus tulee muualta esim. ovien tiivisteiden välistä ja kaikista raoista ja tekee kylmän virtauksen. Järkevin tapa on ottaa ilma ulkoa lämmityskennon kautta, silloin ei tule niitä kylmiä vetoja. Asia on todettu 5.1.2011 ajeltiin 660 km, ja testailtiin etumaskisuojia ja miten ilma kiertää kulloisissakin lämppärin asennoissa.Pakkasta oli 15 astetta ja ajettiin 330 km yhtä soittoa Alde ei pystynyt pitämään takaosassa, eikä välipohjassa kuin n.15-10 asteen lämpötilan, joka riittää ettei vesijärjestelmä jäädy, mutta kavereiden pitää pitää pipot päässä takatilassa. Siis edes talvivarusteltu 2-pohja Deffari ei ole suunniteltu ajettavaksi kaamoksen keleissä.

AHONEN KAI 08.01.2011 02:14

"Siis edes talvivarusteltu 2-pohja "

Onko noita sen enempää talvivarusteltuja kuin mitä sieltä linjalta ulos tulee?

Meillä 2-pohja Eura ja en nyt keksi miten tää nyt olis enemmin talvivarusteltavissa kuin miten tää on rakennettu.

Hyvin ollaan tarjettu kylläkin jo kolmatta talvea, vedet ei ole jäätyneet, ja harmaatkin tyhjenee hyvin kun venttiili on lämpimässä tilassa.

Ainut murhe talvioloissa on ollut butaanin käytössä kylmissä oloissa 2 kilsan korkeudessa -5 pakkasessa, jolloin jouduimme vaihtamaan propaanin puolelle.

Talvella normaalisti otamme ilman ulkoa kylmäkoneen kennon läpi jolloin saamme pidettyä prykällä ajossa sellaiset ~+20°C

diipadaapa ;)) tasan ei käy... ;)

PALIN MATTI 08.01.2011 09:03

Erkki tuosa loihe lausumahan: "Hei, Ajakaapa niillä autoilla vähän näillä kaamoksen keleillä, niin tiedätte mistä puhua. Jos otatte ilmankierron sisältä ajossa, tarvittava ilmanvirtaus tulee muualta esim. ovien tiivisteiden välistä ja kaikista raoista ja tekee kylmän virtauksen."

Tässä vaiheessa ehkä olis paikallaan lyhyt fysiikan kertaus: Teoria: Auton lämmityslaitteen puhallin ottaa imuilman auton sisätiloista. Erkin mukaan silloin virtaa vastaava ilmamäärä autoon jostain ovien raoista. Niinkö? No ookko miettiny sitä puhalluspuolta? Tietenki jos kaikki lämmityslaitteen puhallusilma painettas suoraan ulukoilmaan, niin teoria toimis, muttaku ei kai missään autossa silleen tehä. Totuus: Puhallin puhaltaa sinne auton sisätilaan juuri sen ilmamäärän, minkä se sieltä imeekin. Mitään korvausilmaa ei siis tarvita ovienraoista tai muualtakaan.

Tämä suljettu sisäilmakierrätys on tarkoitettu käytettäväksi esimerkiksi silloin, kun ajetaan johonkin "myrkkypilveen", mitä ilmaa ei haluta sisätiloihin.

JOKINEN REINO 08.01.2011 09:56

Ei sitä sisäilman kiertoa voi edes talvella käyttää, on hetkessä kaikki ikkunat huurussa . On tarkoitettu vain niinkuin tuossa jo on mainittu ,vain jos ulkoa tulee sisälle "epäpuhtauksia".Omassa Fiiussa tuo sisäilmaläppä on liimattu umpeen, eikä näinollen toimi entiseen tapaan. Ja jos ulkoa ei voi ilmaa ottaa ,pitää puhallin kääntää nollaan ja ulkoilmaläppä kiinni.Ei ole tullut sellaista tilannetta vielä, että olis ollut sisäkiertoilmaläpälle tarvetta.Mutta lämmintä tulee aivan erilailla ,kun tuo läppä on tukittu, ja vähän muutenkin tivistetty tuota lämppärin koteloa.

AHJOS TIMO 08.01.2011 14:36

Reino Jokinen kirjoitti: "Ei ole tullut sellaista tilannetta vielä, että olis ollut sisäkiertoilmaläpälle tarvetta"

Meillä on sellainen tarve aina kun laitetaan Webasto lämmittämään moottoria ennen liikkeelle lähtöä. Lämmittimen moottori täytyy silloin pitää päällä, jotta ohjaamokin lämpenee ja tuulilasin jää sulaa. Jos lämmitysilman ottaa ulkoa, ohjaamoon tulee Webaston pakokaasua, joka jää tyynellä ilmalla leijumaan siihen ohjaamon ympärille.

JOKINEN REINO 08.01.2011 19:05

Omassa häkkyrässä on myös webasto, ja esilämmitän sillä talvisaikaan aina ennen starttia .En ole kuitenkaan huomannut pakokaasujen tulevan sisälle, se paljolti riippuu siitä, minne lämmittimen pakoputki on sijoitettu.

LEHTONEN ERKKI 08.01.2011 20:57

Hei, Meneehän se ilma ulos, joka aukosta kun sinne autoon otetaan sitä lisäilmaa ulkoa puhaltimelle. Eihän sinne ylipainetta tule ja näin ilmankierto on autosta ulos, eli lämmintä ilmaa karkaa kaikista reijistä ulos. Tarkoitin sitä, että ajoviima vetää asuintilasta ja ohjaamosta kaiken lämmön pois, jos kierrätetään vain sisälmaa. Kokeilin sitä myrkkykaasuasentoa, kun ajattelin, että jos ne lämmöt pysyvät autossa paremmin, mutta sillä on päinvastainen vaikutus, eli ajoviiman aiheuttama ahtoaine auton sisätiloissa tekee sinne alipaineen, joka vetää kylmän kaikista raoista auton sisällä. Kokeilkaahan ! Ehkä en osannut asiaa oikein ilmaista. Mutta ottakaa kantaa asiaan! Ps. Kyllä on Norjassa ajettu lähes kaikki tunnelit ja myrkkyläppä suljettu.

AHJOS TIMO 08.01.2011 22:44

Onhan se aika helposti ymmärrettävissä, että auton sisätilat pysyvät lämpimämpinä, jos sinne koko ajan puhalletaan ulkoa lämmitettyä ilmaa eli autossa on pieni ylipaine. Silloin aukoista ei pitäisi tulla kylmää ilmaa sisälle.

Kauan sitten joku henkilöauto oli niin tiivis, että lämmityslaite ei jaksanut puhaltaa sinne lämmintä ilmaa. Lämmitys parani, kun takalasin alle tehtiin ilmanpoistoaukko. Siihen laitettiin sellainen yksinkertainen läppäventtiili, joka päästi ilmaa vain sisältä ulos.

Ducaton tapauksessa on kyllä aika olennaista, onko ohjaamon takana verho vai ei. Verho ei saa olla liian tiivis. Parempi, että lämmitetty ilma pääsee virtaamaan verhon raoista asunto-osaan, mutta ei niin rajusti kuin ilman verhoa.

JOKINEN REINO 09.01.2011 11:09

Voi olla päinvastainen vaikutus tuolla ulkoilmaläpän sulkemisella ,kun kierrätetään vain sisäilmaa webaston käydessä.Kyllä hytin voi vaikka kokonaan eristää asuntoosasta tiiviillä verholla ,tai umpiseinällä ,koska hytissä on omat ilmankiertoaukot ,ja asunto-osassa omansa.

AHJOS TIMO 09.01.2011 19:19

Ne ovissa olevat ohjaamon ilmanpoistoaukot olen aiemman keskustelun pohjalta teipannut kiinni, koska niistä tuli kylmää ilmaa jalkoihin juuri sen vuoksi, että ohjaamossa ei ole umpinaista takaseinää kuten pakettiautossa.

Lämmityslaitteen ilman otan sisältä vain niin kauan kuin auto seisoo paikallaan ja Webasto on päällä. Silloin auton sisälle ei tule pakokaasua, mutta ohjaamon ikkunat sulavat eikä niitä tarvitse raapia. Heti liikkeellelähdön jälkeen otan ilman ulkoa, koska muuten hengitysilman kosteus tiivistyy ikkunoihin.

JOKINEN REINO 09.01.2011 22:27

Ei sinne sisälle tule pakokaasua, vaikka ilma otetaan ulkoa.Webaston käydessä pidetään puhallin pienimmällä nopeudella, ja mistä lämmityslaite ottaa ilman ,on niin korkealla repsikan puolella tuulilasin alareunan tasalla sinne ei pakokaasut nouse ,ellei auto ole umpikatoksessa. Minulla on ollut monessa autossa polttoainelämmitin ,eikä ole tarvinnut ilmaläppien kanssa sen vuoksi temppuilla. Mutta jos oven avaa kun lämmitin käy ,silloin se imaisee pakokaasua helposti sisätiloihin ,vaan sekin riippuu ilmasta ja tuulista.

EKDAHL MARKKU 10.01.2011 14:29

Se on juuri tuo noin 10 cm mittainen vipu tuossa Tapanin kuvassa, joka pitää poistaa. Tämän lisäksi kiinnitetään/pöngätään se läppä joko ruuvilla tms. (itse tein sen solumuovipalalla) sellaiseen asentoon, että kylmän ilman tulo estyy.

Sisäilmankierto siis ei jää käyttöön, vaan niin päin, että ulkoa tulevan ilman saa kokonaan poikki (vipu sisäkiertoasennossa). Minun mielstäni tuo vipu kannattaa poistaa, niin saa talvipakkasella tuonkin reiän tukkoon tuolla vivulla.

PAANANEN KAUKO 10.01.2011 20:50

Karavaanarin vaimo tässä vielä ihmettelee tätä kylmyys asiaa: Eli mies käytti auton (Ducato 2005/adria twin) Fiat huollossa, jossa sisäkierron läppä lukittiin. sanoivat siellä myös, että lämmityksen/ilmanotto asento tulee olla niin, että kierrättää ilmaa vain sisältä, muuten ilma kulkee niin voimakkaasti, että irrottaa lukitun läpän. Viime ja tämän alkutalven istuin apukuskin paikalla varpaat umpijäässä, mutta nyt autoista juuri mitään ymmärtämättömänä mietin, voiko Ducatossa siis ilman kierrättää huoletta vain sisältä? Jos ymmärsin teitä kokeneita oikein, niin voi tai sitten ei voi, vaan tuottaa huuraantumisongelmia? Vasta tänään saatiin tuo läppä suljettua, niin että pakkaskeleissä ei nyt ole vielä kokemusta. Jaana-vaimo

HALMEENMÄKI JUHANI 10.01.2011 22:12

Ei voi, alkaa lasit muurautumaan umpeen nopsaan... Sisäilmankiertohan on tarkoitettu jos joudutaan esim ruuhkaan tunnelissa, jolloin suljetaan huonon ilman pääsy sisään tilapäisesti. Kakkosena sitten nopeampi kylmennys/lämmitys mutta tyhjälle autolle.

JOKINEN REINO 11.01.2011 14:37

Jos sisäilmankiertoläppä on "lukittu", ei ilmaa lämmityslaitteelle voi ottaa kuin ulkoa.

EKDAHL MARKKU 11.01.2011 15:59

"Jos sisäilmankiertoläppä on "lukittu", ei ilmaa lämmityslaitteelle voi ottaa kuin ulkoa." Juuri näin, ja kun ottaa tuon välitangon pois, niin saa ulkoa tulevankin ilman tukkoon tarvittaessa lämmityslaitteen sisäilmankierron vipua kääntämällä, esim. tunnelissa tai kylmänä yönä.

JOKINEN REINO 11.01.2011 16:47

Jos auton käydessä sulkee sen ulkoilmaläpän kokonaan,niin kannattaa pysäyttää lämmittimen puhallin myös, että ei kärähdä sen puhaltimen etujännitevastus, se kun tarvitsee jäähdytysilmaa.

WELLING PERTTI 12.01.2011 15:43

Autoni on Ducato 2004 purin osat pois, kuten on neuvottu aiemmin.Vivusto näkyy ohjaamosta päin katsoen vasemmalla Takaosassa oleva läppä aukeaa ja sulkeutuu vivustoa käyttäen. Tuo takimmainen läppä autossani on kotelon sisäpuolella läpän reunat ovat kumia. Siitä huolimattako ajoviima avaa sen ja miten sen voi "pöngätä" kinni? Eikö ajoviima päin vastoin sulje paremmin sen? Onko malleja joissa läppä on ulkopuolella kotelossa? Odotan ohjeita ennenkuin kasaan purkamani.

JOKINEN REINO 12.01.2011 19:18

Kyllä se on oikea läppä ,ja aukeaa siitä huolimatta vaikka on sisäpuolella .On kumiset reunat, mutta kun on muuten liian löysää ämpärimuovia, niin periksi antaa.Itse kiinnitin läpän liimalla, ja lisäksi parilla ruuvilla.Tein homman alakautta, otin puhaltimen moottorin irti, sitä kautta pääsin paremmin läppään käsiksi

WELLING PERTTI 12.01.2011 20:07

Kiitos Reino Jokinen ja Hyvää alkanutta Vuotta!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.